finnarne Startet 7.September.2016 Del på Facebook Startet 7.September.2016 Som jolleseiler brukte jeg en typisk jollevest, først de gamle med vertikale 2 paneler fremme og 2 bak Så etterhvert de litt mere moderne, som vel har 2 horisontale fremme og bak. Etter at vi hadde et tilfelle mandag av at en oppblåsbar viste seg å være tom, så har det minnet meg på tanken om at jeg kanskje skal ha en annen type vest enn en oppblåsbar. Håper at det blir endel soloseiling fremover, dvs det hadde vært ok å hatt med familien, men tror jeg må vente til nærmere våren før de blir med. Vurderer Baltic Offshore eller Hybrid Noen som har andre fornuftige alternativ ? Det som taler mot Baltic Offshore, er at jeg ikke tror det er noe hjelp for hodet om en skulle falle i vannet uten at sikkerhetslinen er på (og festet til båten) Vet ikke hvor mye en "hodepute" hjelper når du henger i sikkerhetslinen uansett. Hybrid'en har sånn sett krage, men jeg vet ikke hvor mye den klarer uten luft i den oppblåsbare delen. Jeg ønsker med andre ord en vest med faste paneler, med integrert sele og D-ring, og skrittstropp(er). Og helst lås (og D-ring) i metall. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Framtia Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 hva med sprayhood og integrert lys, er det viktig for deg? Enkelte regattaer, f.eks Færdern, har krav om vestlys. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Baltic offshore så fornuftig ut. Har hatt problemer med at vester blåser seg opp under jobb på fordekket (har vært vått). Litt oppdrift og livline er det jeg ønsker. Komfort i bruk er også viktig, liker ikke pølsen rundt nakken. På turseilas er det ikke samme problem med at vester blåser seg opp, vi faller til lens når vi jobber på fordekket i uvær, så kommer vi heller frem en time senere. Har opplevd en gang at en bevistløs person nesten havnet overbord, eneste gangen jeg så fordel av å bli snudd. Med spinnaker i mye vind kunne det blitt stygt uansett. Likevel har jeg mer tro på seilvest konsept, mer oppdrift lavt nede slik at hodet kommer høyere. Har svømt litt i brytende sjø, en er mye under vann til tross for vest. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 7.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2016 Baltic offshore har mulighet for vestlys. Tror faste flyteelementer er viktigere for meg enn sprayhood, men det kan endre seg. Havner jeg i vannet med sikkerhetsline, så tror jeg sprayhood'en er i veien uansett. Og jeg blir våt. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 7.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2016 hva med sprayhood og integrert lys, er det viktig for deg? Enkelte regattaer, f.eks Færdern, har krav om vestlys. Færdern har krav om "150N ISO 12402-3", i praksis oppblåsbare med skrittstropp. Med Elmotor og hjemmehavn i Grimstad, s tviler jeg på at det blir Færder'n med det første, men andre kan ha tilsvarende krav. Ser Flødeseilasen hadde krav i henhold til Sikkerhetsklasse 5 i kunngjøring, og sikkerhetsklasse 6 i seilingsbestemmelsene. Så da gjelder vel det siste. Færder'n sine krav løses ved at det er nok flytemidler med 150N ombord, dvs en oppustelig en, som de sier i Danmark. Kanskje Hybrid'en er ok allikavel, bare ta bort salttabeletten ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Har omentrent samme regime. Bruker seilvester sånn til vanlig i finvær osv, evt flyteplagg. Om jeg må på dekk med sikkerhetsline så har jeg en eldre offshorevest med D-ring. Evt. har jeg også en relativt ny oppblåsbar med D-ring, men den blir i praksis kun brukt som "gjestevest" da jeg ikke vil ha noe unødvendig leamikk mellom meg og flyteevne. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Jeg oppfatter hybriden til å være for stor og klompete, Litt avhengig av hva slags seiling du bedriver. Men om det er litt aktivt så blir den fort for varm og for i veien. Offshore er god på det meste og har også blitt rangert som #1 i flere tester til seilbruk. Sprayhood er jeg usikker på om den har, men det er vel mest til bruk på en redningsvest der du skal ligge i havet og bli reddet og ikke en seilervest, der du skal komme deg opp i båten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Baltic offshore har mulighet for vestlys. Tror faste flyteelementer er viktigere for meg enn sprayhood, men det kan endre seg. Havner jeg i vannet med sikkerhetsline, så tror jeg sprayhood'en er i veien uansett. Og jeg blir våt. Vurderer det samme som deg. Tenkte jeg skulle se på Baltic SAR ila vinteren. Tror man kan henge en hånholdt VHF på den, også har den litt bedre oppdrift og tilpasningsmuligheter. En liten kommentar til å bruke sikkerhetsline: jeg tror man skal være særdeles sterk i armene for å dra seg opp i en båt i fart om man blir hengende i vannet. Bruk stram sikkerhetsline, og ha skjøtene hengende ut på side eller bak båten i vannet. Har ikke prøvd selv, men har forsøkt å ta meg opp i jolle i 3-4 knop fra vannet og det er jevli tungt selv i badebukse og 20graders vann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 På Hulda har de oppblåsbare vestene blitt lagt til side. Bruker vanlige seilervester med sele for sikkerhetsline. Sikkerhetslinen er slik at jeg ikke kan ramle på utsiden av rekkene. I ekstremt drittvær bruker jeg ikke vest, men offshore redningsdrakt (Helly Hansen). Denne drakten er utstyrt med hette, sprayhood, lys, termos med kaffe, lappskaus og krok for sikkerhetsline. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 8.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2016 (redigert) Fant en i Canada også som virket ok Salus - Coastal Men sliter med å finne forhandler i Europa Redigert 8.September.2016 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Hulda Svart 8.September.2016 Del på Facebook Svart 8.September.2016 Vi kjøpte vesten våre hos Seatronic. Vanlige seilvester med rustfri lås for innkobling av sikkerhetsline. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 8.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2016 Finner bare "oppustelige" der til voksne nå. Men Baltic-vesten er nok mulig å få tak i. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Hulda Svart 8.September.2016 Del på Facebook Svart 8.September.2016 (redigert) Jeg kikket hos Hjertmans, de har Baltic Offshore, maken til de vi har. Redigert 8.September.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 9.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2016 Endte opp med å bestille Baltic Offshore fra lokale forhandler. Var ikke overrasket over at den ikke var på lager, men Flak skal ha den på lager, så da har jeg den nok til uka. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.