goggen000 Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Hva slags olje skal bruke på et ZF 45 A-2,0 Hurth Marine gir? ATF eller vanlig motorolje? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Gear olje hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Quote Link to post
Linea Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 99% sikker på at det er ATF. Det hadde jeg på samme kasse i 2006. Quote Link to post
Hulda Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 ATF, DEXERON II, etter husken. Det er, igjen etter husken, en gammeldags mineralolje. Quote Link to post
Kweelhouse Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 99% sikker på at det er ATF. Det hadde jeg på samme kasse i 2006. Du har nok helt rett: http://www.simplicity-marine.com/hurth450.htm Quote Link to post
Kjellg Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Minimum ATF II. Selv så bruker jeg ATF III Quote Link to post
Hulda Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Ja, spiller ingen rolle. Går man inn på hjemmesiden til ZF, er det listet to fulle sider over forskjellige godkjente produsenter/leverandører av ATF-oljer (sidene 6 og 7). Poenget er ATF og ikke motorolje på denne kassevarianten. Quote Link to post
goggen000 Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 Tusen takk for alle svarene. Da har jeg riktig olje på giret. Quote Link to post
goggen000 Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 Hvor ofte må man skifte denne oljen. år/ antall timer kjørt.? Quote Link to post
Hulda Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Sjekk instruksjonsboken til giret. Eller gå inn på ZF hjemmeside. Personlig har jeg et avslappet forhold. Hos meg tar ikke giret opp trykket fra propellakslingen. Det er montert homokinetisk ledd. Dermed er giret, sammenlignet med en automatkasse for bil, en meget enkel greie som har perfekte driftsforhold. Et par ventiler og to clutchpakker samt noen lagre. Første oljeskift er det viktigste. Deretter skifter jeg vel sånn med et par/tre års mellomrom, og skifter filterelement hver gang jeg skifter olje. Vi har samme kassa, 45 A. Dette er ikke rocket science, ukompliserte greier. Og kassen min går så kjølig at jeg kan holde hånde på den under drift. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.