goggen000 Startet 7.September.2016 Del på Facebook Startet 7.September.2016 Hva slags olje skal bruke på et ZF 45 A-2,0 Hurth Marine gir? ATF eller vanlig motorolje? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Gear olje hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Linea Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 99% sikker på at det er ATF. Det hadde jeg på samme kasse i 2006. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 ATF, DEXERON II, etter husken. Det er, igjen etter husken, en gammeldags mineralolje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 99% sikker på at det er ATF. Det hadde jeg på samme kasse i 2006. Du har nok helt rett: http://www.simplicity-marine.com/hurth450.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 8.September.2016 Del på Facebook Svart 8.September.2016 Minimum ATF II. Selv så bruker jeg ATF III Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 8.September.2016 Del på Facebook Svart 8.September.2016 Ja, spiller ingen rolle. Går man inn på hjemmesiden til ZF, er det listet to fulle sider over forskjellige godkjente produsenter/leverandører av ATF-oljer (sidene 6 og 7). Poenget er ATF og ikke motorolje på denne kassevarianten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen000 Svart 8.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2016 Tusen takk for alle svarene. Da har jeg riktig olje på giret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen000 Svart 8.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2016 Hvor ofte må man skifte denne oljen. år/ antall timer kjørt.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 8.September.2016 Del på Facebook Svart 8.September.2016 Sjekk instruksjonsboken til giret. Eller gå inn på ZF hjemmeside. Personlig har jeg et avslappet forhold. Hos meg tar ikke giret opp trykket fra propellakslingen. Det er montert homokinetisk ledd. Dermed er giret, sammenlignet med en automatkasse for bil, en meget enkel greie som har perfekte driftsforhold. Et par ventiler og to clutchpakker samt noen lagre. Første oljeskift er det viktigste. Deretter skifter jeg vel sånn med et par/tre års mellomrom, og skifter filterelement hver gang jeg skifter olje. Vi har samme kassa, 45 A. Dette er ikke rocket science, ukompliserte greier. Og kassen min går så kjølig at jeg kan holde hånde på den under drift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.