Jump to content

Parafin, White Spirit, Lampeolje; Forskjellige ?


Hallaron

Recommended Posts

Har en oljelampe med vanlig "tøyveke", en pottebrenner oljeovn omtalt i denne tråden, og et optimus kokeapparat.

 

Kokeaparatet skal gå på parafin, oljelampa skal vel ha lampeolje, og pottebrenneren kan vel brenne både diesel, lampeolje og parafin?

 

Spørsmålet er; hva er egentlig forskjellen på lampeolje, parafin, white spirit. Kan jeg f.eks. fyre kokeapp på lampeolje? Kan jeg fyre oljelampe på parafin?

Når det er sagt - er det noen som har noen anbefalinger m.h.p. pris og kvalitet - hva jeg bør kjøpe?

 

Tenkte jeg skulle "tanke opp" før sørlandstreffet, men lurer på om jeg kan klare meg med bare en type....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det høres jo riktig bra ut !! Er det bare å ta seg en runde på biltema, obs og europris for å finne den rimeligste, eller tror dere kvalitetsforskjellene er så store at jeg bør stikke på Maritim eller en fargehandler ?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det høres jo riktig bra ut !! Er det bare å ta seg en runde på biltema, obs og europris for å finne den rimeligste, eller tror dere kvalitetsforskjellene er så store at jeg bør stikke på Maritim eller en fargehandler ?

<{POST_SNAPBACK}>

Har selv brukt mange forskjellige typer lampeoljer til mine to Wallaser. Alt har fungert uten problemer, så min konklusjon er at kvaliteten er grei nok på alle typer og merker.

 

Prismessig Har jeg fått Esso sin på 5 liters dunk billigst. Det var på tankanlegg. Esso har også hatt gode tilbud på bensinstasjoner av og til.

Link to post
Share on other sites

Lampeolje er n-alkaner (n-paraffins på engelsk) C9-C13.

Dette er et rent produkt som faktisk er ganske så dyrt å lage. Brenner helt uten å sote på veke i både

oljelamper på bordet og de gamle parafinlamper. Jeg fikk utført en analyse av lampeolje og den er

faktisk utrolig ren. Den holder god laboratoriekvalitet.

 

Parafin som selges fra pumpe hos f.eks. Esso er kokepunktsfraksjonen fra 175-275 C. Dette er mye rart,

mye aromater og ringforbindelser (umettede forbindelser) som gjør det flammen soter når den brenner

på veke. Det går rimelig bra i parafinlamper med ikke i oljelamper på stuebordet.

Ovner går bra på dette, primusen også. Fritidsparafin er omtrent det samme, men uten fargen.

Jeg tror Wallas ovnen går utmerket på fritidsparafin siden Wallas selv skriver "paraffin oil". Min går i alle

fall på både lampeolje og fritidsparafin.

 

White Spirit inneholder enda mer aromater og løser opp maling og slikt enda bedre. Men er ikke særlig

bra til fyring.

 

Tennvæske kan inneholde nesten hva som helst, den skal jo bare tenne opp grillen, så denne er ikke

anbefalt til noe annet enn grillen. Men den er jo billig. Forsøk å vaske pensler i den, går det med den

kvaliteten du har er det mye billigere enn alternativene.

 

Anbefaling må være at lampeolje til alle slags lamper, mens ovner skal ha fritidsparafin eller vanlig

fyringsparafin. Noen kunne jo maile Wallas og spørre hva de egentlig anbefaler.

 

 

 

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Ok - svarene er som følger:

 

Kan bruke lampeolje på alle sammen. Det må imidlertid være lampeolje for kokeapparater og lykter. Ikke varianten som er beregnet på lykter med keramisk veke. Denne er så raffinert at den bare har fettstoffer igjen og ingen aromater. Han nevnte et produkt fra Esso som het Exol....

 

Alt dette i følge en person hos Uniflame supply som virket meget kompetent , og i tillegg var meget serviceminded og hjelpsom.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ok - svarene er som følger:

Han nevnte et produkt fra Esso som het Exol....

<{POST_SNAPBACK}>

Exol er bra saker. (Tror det staves litt annerledes, men husker ikke hvordan, og det samme kan det være.) Har brukt stoffet i flere år på både kokeapparat og varmer. Begge Wallas. Aldri noe trøbbel med dem.

Jeg glemmer å se etter om Esso har dette i hyllene sine når jeg er innom en bensinstasjon, så jeg har ikke fått sjekket om det er billigere enn vanlig lampeolje hos f. eks Europris. Hadde vært greit å vite om noen kan svare på det...

Link to post
Share on other sites

Exol er bra saker. (Tror det staves litt annerledes, men husker ikke hvordan, og det samme kan det være.) Har brukt stoffet i flere år på både kokeapparat og varmer. Begge Wallas. Aldri noe trøbbel med dem.

Jeg glemmer å se etter om Esso har dette i hyllene sine når jeg er innom en bensinstasjon, så jeg har ikke fått sjekket om det er billigere enn vanlig lampeolje hos f. eks Europris. Hadde vært greit å vite om noen kan svare på det...

<{POST_SNAPBACK}>

Dette produktet har vi iallfall i Esso stasjonen som eg jobber på...

Link to post
Share on other sites

Parafin fra Esso er "straight run" :

 

http://www.exxonmobil.com/Norway-Norwegian...tkvaliteter.asp

 

Skal man tro denne tegningen fra Esso er ikke parafin avsvovlet engang !

 

Wallas skriver på http://www.wallas.no/1800sail.htm at ovnen skal ha lampeolje som jo er fri for aromater

og umettede isomerer som gir soting.

 

Desverre er lampeolje så dyrt, 15-20 NOK/liter litt avhengig av hvor man kjøper den, men selv om både

primusen (Optimus) og Wallas går på parafin fra Esso (de skriver at parafin er bra både til veke og

pottebrennere) er det nok best med lampeolje allikevel.

 

 

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har i mange år nå kun brukt lampeolje kjøpt hos OBS (kjøpte 2 kanner idag, kr.59,- pr. 4l. kanne)

både til Wallas keramisk kokeapparat og Termic varmer. Og dette er jeg svært godt fornøyd med, - ingen problemer.

 

Kan også nevne at da jeg var guttunge, for leeenge siden, brukte vi white spirit på primusen.

Det sotet mye mindre på kjelene enn parafin, og varmet like bra.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har brukt Wallas siden 93 med meget godt resultat. Har alltid brukt lampeparafinen. Fører av nabobåten synes denne er dyr og han har brukt litt forskjellig. Men samtidig har han hatt varmeren inne på service 2 ganger og filteret i tanken har gått tett noen ganger.

Utifra dette satser jeg på det safe... Ønsker at koekeapparatet skal virke når jeg skal bruke det.

Bruker båten til å kose meg i, ikke ergre meg i på ting som ikke virker.

Lampeparafinen er dyr, men det er nå ikke mange literne som går med i løpet av en sesong, så det blir ikke den store summen av det.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker esso sin Exol, har bare gode erfaringer med den. Jeg bruker altid ferske kanner til Wallasen, så samler jeg rester på en dunk til oljelamper og lignende.

 

Det er også lurt å kjøre wallasen 30 min. minst en gang for månden utenom sesongen. Da får dere ikke trøbbel med pumpen.

Link to post
Share on other sites

Parafin fra Esso er "straight run" :

 

Wallas skriver på http://www.wallas.no/1800sail.htm at ovnen skal ha lampeolje som jo er fri for aromater

og umettede isomerer som gir soting.

 

Desverre er lampeolje så dyrt, 15-20 NOK/liter litt avhengig av hvor man kjøper den, men selv om både

primusen (Optimus) og Wallas går på parafin fra Esso (de skriver at parafin er bra både til veke og

pottebrennere)  er det nok best med lampeolje allikevel.

Ole

S/Y Sirius

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, det er stor forskjell i prisen. I Tønsberg kostet 5 liter med EXOL over 130 kroner, mens en 4 liter dunk på Europris kostet 59.

 

Har allerede brent opp 3 kanner, det går omtrent en kanne i døgnet på full varme i vår kalesjebåt. Og jaggu har det vært kalt. Varmeren er en Wallas 2400.

 

Hilsen Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Tennvæske kan inneholde nesten hva som helst, den skal jo bare tenne opp grillen, så denne er ikke

anbefalt til noe annet enn grillen. Men den er jo billig. Forsøk å vaske pensler i den, går det med den

kvaliteten du har er det mye billigere enn alternativene.

 

Ole

S/Y Sirius

<{POST_SNAPBACK}>

Tennvæske til grill kan ikke inneholde nesten hva som helst. Siden produktet benyttes til matlaging, skal det være svært rent og godkjent av Mattilsynet til dette formålet. Om alle produktene som selges som tennvæske er det, er en annen sak. Jeg har benyttet tennvæske som drivstoff til kokeapparater, varmeovner (både veke- og pottebrennere) og lamper i mange år med godt resultat (lite soting og lukt). Det påstås at som følge av renhetsgraden, er brennverdien noe lavere enn f.eks. lampeparafin, men til vanlig båtbruk er ikke dette merkbart ifølge min kilde på Mongstad. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Tennvæske til grill kan ikke inneholde nesten hva som helst. Siden produktet benyttes til matlaging, skal det være svært rent og godkjent av Mattilsynet til dette formålet. Om alle produktene som selges som tennvæske er det, er en annen sak. Jeg har benyttet tennvæske som drivstoff til kokeapparater, varmeovner (både veke- og pottebrennere) og lamper i mange år med godt resultat (lite soting og lukt). Det påstås at som følge av renhetsgraden, er brennverdien noe lavere enn f.eks. lampeparafin, men til vanlig båtbruk er ikke dette merkbart ifølge min kilde på Mongstad.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det var slik jeg tenkte også, det var derfor jeg kjøpte tennvæske på Lidl i stedet for parafin hos Watski-pusheren til 90,- for 4 l. Og i Pod-ovnen i Hangarskibet brennes der jo en del ... må se å få den nye eber'en montert snart. I påvente av at det i det minste skal bli vår etter hvert ... :cryin:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...