Jump to content

Parafin, White Spirit, Lampeolje; Forskjellige ?


Hallaron

Recommended Posts

Hei

Har ikke sterke formeninger, men når vi drev renovering på Songvår fyrte vi mye bål.

Det var helt tydelig at parafin (grønn sådan) brant mye bedre (større og raskere flamme) enn både lampolje og whitesprite når produktene ble fordelt på gamle møbler ol.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Etter som jeg har forstått er lampeolje et mer raffinert produkt enn f.eks. parafin.

Lampeoljen til bruk på lamper som har kjeramisk veke er enda mer raffinert, og inneholder så og si kun fettstoffer. Det betyr at denne er vanskeligere å få fyr på og derfor egner seg dårligere til primus. får man først fyr på den, så brenner den veldig rent med lite sot/lukt.

 

Jeg har ikke noe greie på dette, men innbiller meg at parafin vs lampeolje kan være som bensin vs diesel.

 

Bensin brenner raskere med større flammer, men dieselen brenner lengre (har mer energi/liter). Tror det er slik med lampeolje også - den brenner "dårligere" men har mer energi pr. liter.

Utfordringen for meg blir å finne en som er så lite raffinert at den brenner godt også på primusen, men så mye reffinert at lukt/soting blir minimal...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Bensin er hydrokarboner i kokepunktintervallet 0C til 250C.

Diesel er litt hydrokarboner tyngre enn parafin 250C til 350C.

Parafin er hydrokarboner in intervallet 175C til 275C.

 

Alle sammen inneholder umettede forbindelser, f.eks. aromater, bensin inneholder

i nærheten av 60% aromater, dette er viktig for å få opp oktantallet. Mer aromater

gir høyere oktantall. Diesel skal ha minst mulig aromater, lite aromater gir

høyere cetantall.

 

Umettede forbindelser soter. Bensin med sitt svært høye aromatinnhold soter mye,

prøv å ta en twistdott med bensin og tenn på, det soter som bare det. Gjør det

samme med lampeolje og se.

 

Parafin er til fyring og dette produktet er ikke så raffinert som bensin eller diesel,

det er også billigere å lage enn fuel for motorer. Unntak er Jet-A1 som også er parafin,

altså er dårligere fuel, men siden det er til fly er reglene svært så strenge til A1.

Under WWII kunne jetflyene bruke simpel fuel mens stempelmotorflyene måtte ha

høyoktan bensin som van vanskelig tilgjengelig i Tyskland i '45.

 

Lampeolje er et svært så rent produkt. Jeg trodde faktisk ikke det var så rent før

jeg fikk en analyse av det. Lampeolje er kun n-alkaner. n-C9 til n-C13 kanskje noe

n-C14 også, men lite. Dette er mettede hydrokarboner som ikke soter i det hele tatt.

Lampeolje har omtrent samme kokepunktintervall som parafin, men rettkjedede

hydrokarboner er ikke like flyktige som forgrenede og derfor lampere damptrykk og

vanskeligere å tenne. Lampeolje er vanskelig å lage, det er ikke så helt enkelt å ta

ut kun de rettkjedede hydrokarbonene, det må en spesiell prosess til, derfor er det

et mye dyrere produkt enn f.eks. parafin.

 

Fett har ingenting med mineralojeprodukter å gjøre. Fett er en ester av den treverdige

alkoholen glyserol. Fett kommer i faste eller flytende former avhengig av hvilke fettsyrer

som henger ut fra glyserolresten. Umettede fettsyrer gir flytende fett, også kalt olje,

mens mettede fettsyrer gir fast fett, type margarin etc. Parafinlamper og ovner går

ikke så bra på fett selv om det er flytende. Noen oljelamper kan bruke fettolje og tusenvis

av år før man fant olje i bakken var dette den eneste form for belysning man kjente

forunten stearinlys og fakler.

 

Nok kjemi for i dag!

 

 

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Hmmm - skal ikke si at alt datt på plass med en gang, men etter å ha lest gjennom det et par ganger forstår jeg nå enda litt mer. Det med fettstoffer fikk jeg opplyst et sted men det var altså feil :yesnod:.

Bortsett fra det fra det så var dette vel en konstatering av det vi har blitt enige om så langt. Lampeolje soter lite/ingenting og kan brukes i pottebrenner, i oljelamper og i den gamle pumpeprimusen som står i båten....

 

Var akkurat oppe og kjøpte 8 l lampeolje på europris : 118,- Luktet ingenting når jeg sølte under påfylling. Trodde pottebrenneren brukte litt brennstoff jeg, men etter å ha fyrt en del med den i sommer fikk jeg ikke fylt på mer enn ca 2 liter. => billig i drift :smiley:

 

Nå virker det som om skylaget skal sprekke opp og helgeværet skal åpenbare seg - båten ligger klar på utsiden - bare 2,5 timer igjen på jobb ....

 

Ha en god helg allesammen....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Løfter denne tråden fordi jeg ikke ble helt sikker på konklusjonen blandt alle innleggene :confused:

Har Wallas kokeplater og kjøpte Seajet Lampeolje i dag. Er dette riktig gjort av meg? Eller er dette et av de produktene som ikke bør benyttes til Wallas?

Wallas sier jo parafinolje, så egentlig skulle vel fritidsparafin funke. Men ser både på BP og ellers at det nevnes at denne kan sote Wallasen.

Dessuten: er lampeolje lampeolje? Eller er det forskjellige kvaliteter av lampeolje? Hvilken kvalitet bør benyttes og hvordan kan jeg se hva som er riktig kvalitet?

 

 

PS: Baatplassen er toppen! :sailing:

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Mye synsing mener noen, velger å kalle det deling av erfaringer.

Lampeolje og lampeolje, er ikke nødvendigvis det samme osv, det er også forskjell på de ulike typene forbrukere.

Siden jeg har mest erfaring med parafin-primus så vil jeg advare mot lampeoljer som gir samme lukta når du slukker som den som kommer når du har blåst ut et stearinlys. Stillebrennere (koppbrennere) er nesten enerådene i båt, og er mer ømfintlige enn de riktig gamle bråkebrennerene. En del har dårlig erfaring med lampeolje, men her varierer kvaliteten. Har du funnet en leverandør som er bra så bruk den. Noen lampeoljer skiller seg etter å ha vært utsatt for frost. Pyntelamper uten lampeglass brenner på noe som også kalles lampeolje, dette må ikke brukes på noe annet.

 

Lavaromatisk parfin og lavaomatisk white-spirit fra Shell har jeg ikke hørt klaging på. Farget parafin vil medføre noe avleiringer, enkelte får vondt i hodet når de bruker farget parafin. Tennvæske fra Europris og Rema er mange fornøyd med. Noen sverger til Esso produkter andre bannlyser dette, her er faktisk problemet utvalget med mange lignende betegnelser. (noen Essostasjoner har det ene, andre det andre)

 

Erfaring med parafinlamper er basert på hytter, Vanlige vekebrennere uten nett går på de fleste parafinkvaliteter og lampeoljer.

 

Parafinlamper med nett (alladin) er ofte vriene med lampeolje, og brenner bedre med parafin, men da lukter det noe mer.

 

Oppvarming med alladin ovn eller tilsvarende vekebrenner er omtrent som parafinlamper. Ovner med etterbrenner eller katalysator er mer følsomme, og jeg tør ikke anbefale noe spesielt.

 

Båtovner; Blake&Tylors dieselovn går bra på simpel parafin, Hvis den bare skal gå på full effekt kan du kjøre ren diesel, men på lav effekt har den lett for å sote. Jeg kjører parafin med inntil 50% diesel avhengig av hva jeg har i nærheten.

 

Når det gjelder kostnader så bruker jeg ikke så mye at det er vert jobben å finregne.

 

Det virker som om billig er greit for utstyret, mens dyrt reduserer lukt, og avogtil skaper problemer.

 

Jeg vet om noen som blander inn 10-20% bensin i parafinen på primussen og petromax-lampa, men jeg er litt mer forsiktig av meg, spesielt i båt.

 

dsk

Link to post
Share on other sites

Bruk på Wallas bør ikke være annet enn lampeolje, men det er forskjell på merkene der også. Noen har tilsetninsstoff som danner koksbelegg på vekputen etter en tids bruk, og andre har vokstilsetninger som gjør at filteret går tett i kaldt vær. Som noen sa i et annet innlegg så bør Wallasen startes et par ganger utenom sesongen for at ikke pumpen skal gå tørr og gi startproblemer ved sesongstart. Det er forøvrig enkelt å sjekke om pumpen drar brennstoff ved å løfte filteret ut av kannen og slippe en luftboble inn i slangen, da ser man tydelig om pumpen drar eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Hmm... Takk for svar. Jeg tror jeg er litt mere trygg nå på at lampeoljen jeg har kjøpt er ok for Wallasen min. :smiley:

 

Så lenge det heter lampeolje er du nok trygg, som også er nevnt.

 

Pratet med service mann hos Wallas en gang og han sa den gikk på fritidsparafin og lampeolje.

Dette er nesten det samme, bare lampeoljen er av noe bedre kvalitet. (Fritids"parafin" må ikke sammenlignes med ordentlig parafin som lukter godt:-)

 

Når prisen er det samme så hvorfor ikke gi den det beste.

Har brukt begge deler med hell. Jeg brukte da Statoil fritidsparafin.

Akkurat nå er det vel Europris eller OBS sin lampeolje som er billigst tror jeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...