olesjefen Startet 8.September.2016 Link til dette innlegget Startet 8.September.2016 Hei Kjøpt meg en 12 model mercury som overskrifta sier. Jeg skal montere denne på båten min. Er det noen plasser på nett man finner mal hvor man skal bore hullene? Samt hvilke bolter jeg skal bruke, blir det M12 eller M14 dimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Kavitasjonsplate på motor skal ligge i linje med bunn av skrog. Det sier hvor boltehull skal bores, hvis det ikke allerede er hull fra før som passer. Mål hullene på motor, det vil si hvilken boltestørrelse som bør benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 bolthullene følger noe som kalles "BIA bolt pattern" og er stort sett det samme innenfor området 50-130hk. her er mal for Evinrude 115hk. http://www.justanswer.com/boat/7f74f-evinrude-e-tec-115-hp-installing-onto-pod.html hvaslags motor har stått på båten din tidligere? kan godt være du ikke trenger å bore nye hull Jeg foretrekker å bore slik at motor kan om nødvendig senkes 1 hull og heves 2. (men det kommer litt an på båt/skrogutforming hva som er mest hensiktsmessing) I utgangspunktet ville jeg montert som nevnt over , plata i flukt med bunn Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 I linken til Ivar står det også noe om hva slags bolter som vanligvis brukes. 1/2" bolt med fingjenger, omregnet til metrisk vil det si 12,7 mm. Selges nok hos båtmotorforhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 (redigert) M12 fingjenger går forsåvidt bra, det er standard hos japsene iallefall. Forhandlere har vanligvis slikt. Mercury har som nevnt 1/2" (12,7 mm) fingjenger og det er også standard på Suzukis V6 modeller. M12 standardgjenger går sikkert også greit på en såpass liten motor, det brukte jeg iallefall på en E-tec 50 på alubrakett for noen år siden. Hullene kan man forsåvidt selv finne ut hvor skal være, bare man tar i betraktning at motoren skal kunne løftes opp eller senkes ned hvis man ikke treffer med høyden på første forsøk. Noen Mercury har faste hull både oppe og nede og da er det ganske nøye med hullplasseringen, mens andre motorer har spor nede. Da er det langt enklere å flytte motor opp eller ned senere. Og det er smart å ha mutrene på utsiden. Men har du ingen hull fra før av? http://www.thehulltruth.com/boating-forum/459398-engine-mounting-bolt-pattern.html Ja her er jo samme bilde som i linken over. At det kan lønne seg å følge standard hullmønster fikk jeg erfare da jeg byttet fra Honda til Mercury og måtte gjøre følgende inngrep på de nedre hullene for å slippe å bore nye hull i båten. Til Hondaen hadde jeg brukt egendefinert hullmønster siden den har et langt spor istedenfor faste hull nede Redigert 8.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
olesjefen Svart 8.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Takk for alle svarene. Ble litt klokere nå. Jeg har kun 2 huLL i dag, sto en gammel mariner 60 motor på fra før av, mener den var fra 84. Så jeg skal montere på ny motor i morgen, har verken båt eller motor hjemme så jeg får se hvordan hullene er i morgen. Håper de nede er avlange for da blir det lettere å flytte den ja! Bra tips med å montere med mutteren ut, på den motoren jeg har i dag står de innover. Blir lettere om den skal flyttes opp eller ned! Har kjøpt tre plugger for å tett om jeg må bore opp nye hull. Da kjøper jeg lim i M12 bolter så er jeg berget! :) Søringen: Jeg har lest at på noen båt er skal den ligge nedfor å på noen litt opp. Men på en Skipsplast 15" så mener jeg den må legges i linje med bunnen. Men det er så mye meninger om dette så tror det beste er å montere den på linje så flytte den om det ikke blir bra. Hva merker man om den er feil montert? Vannsprut, ustabil, dårlig kjøling? Jeg er god på bil, men båt er nytt for meg så setter pris på gode svar! :) :) Ole-Magne Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 (redigert) Jo hurtigere båt, jo spissere V-bunn og jo bedre propell (stål, evt. 4 blads alu) jo høyere kan motor monteres. Min er 3,5 cm over. Men faktisk montert så lavt som mulig allikevel. Et resultat av høyt akterspeil og litt knapp stammelengde på min Mercury F115, i forhold til f.eks. Honda 90. Men med 4 blads alu eller stål propell funker det helt fint. Men utgangspunktet for en planende båt med V-bunn er på linje med bunn, med standard 3 blads alupropell. Evt. 1-2 cm over. Og iallefall bør den være på linje om båten har relativt flat bunn. På båter som er framtunge og tjener på at man bør kunne trimme motor langt ut for baugløft, vil det ikke være noen fordel å montere over bunn. Da mister propellen fort grepet. Så kanskje heller litt under i noen tilfeller. Redigert 8.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
knut1955 Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 ... Da er det langt enklere å flytte motor opp eller ned senere. Og det er smart å ha mutrene på utsiden. ... teerex har mye fornuftig å bidra med her på forumet, men akkurat her er jeg ikke enig. Mutterene skal på innsiden. Har lest om de omreisendes raid der påhengere med mutter inn har fått stå mens mutter ut er blitt stjålet. Ikke gjør det enkelt for bandittene. Skaff deg tilstrekkelig mange forlengere til pipesettet ditt så er ikke mutter inn noe problem, og for all del ikke lås mutter på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 (redigert) Tyveri og slikt ser jeg helt bort fra, har ikke vært plaget med slikt Tenker kun praktisk for eget vedkommende. Men det finnes løsninger for det også. Mannen her har ikke mye erfaring med bruk av skralle.... Redigert 8.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
olesjefen Svart 8.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Fikk stjelt båt å henger akkurat når jeg hadde pusset den opp. Så er greit å være tyverisikker hehe. Fant alt bare med en liten skade å noen småting borte... Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 (redigert) Artig video, teerex, han liker å høre skrallelyden. Uansett er risiko for tyveri av påhenger dessverre blitt så stort at vi bør gjøre det vi kan for å gjøre livet surt for bandittene. Vi må prøve å ha to tanker samtidig, jentene er visstnok flinkere til det enn oss. PS første gang jeg har sett "låsbar" hjulmutter på båt. Knekker de like ofte som på bil? Redigert 8.September.2016 av knut1955 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 På en Uttern D55 med 115 hk valgte jeg å senke motor ett hakk fra leverandørens oppsett. Dette fordi propell kaviterte (delvis slapp vannet) i skarp sving. Noe som skjer hvis motor er for høyt montert. Eneste ulempe med å senke motor var at jeg mistet ca 2 knop i toppfart. Ellers ble båten bare mer forutsigbar. Stort sett lå jeg i 17 - 22 knop, så å gå fra 40 til 38 knop på topp ble av akademisk interesse... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 (redigert) Lavere moment på mutrene på båt enn på bil. 50-75 Nm er vanlig på båt, mens over det dobbelte er normalt på bil. Men på bil er det vel M14 som er normalen da. Og seigt svartstål istedenfor syrefast. Men den låsbare mutteren er sikkert syrefast/rustfri uansett om det er for båt eller bil. Båt på henger forsvinner fort uansett hvor mutrene er plassert. Min båt står aldri slik plassert at et evt. motortyveri kan gå uåpaktet hen. Hverken til lands eller til vanns. Og jeg bor i et lite utsatt område av landet heldigvis. Så det må man jo tilpasse hver enkelt båt og omstendigheter. Motorer fra rundt 100 kg og nedover er kanskje mere utsatt siden de nesten er bærbare. Redigert 8.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 På en Uttern D55 med 115 hk valgte jeg å senke motor ett hakk fra leverandørens oppsett. Dette fordi propell kaviterte (delvis slapp vannet) i skarp sving. Noe som skjer hvis motor er for høyt montert. Eneste ulempe med å senke motor var at jeg mistet ca 2 knop i toppfart. Ellers ble båten bare mer forutsigbar. Stort sett lå jeg i 17 - 22 knop, så å gå fra 40 til 38 knop på topp ble av akademisk interesse... En relativt rimelig Mercury Spitfire 4 blads alupropell kunne nok ha hjulpet der. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
olesjefen Svart 10.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Da e motoren på å første prøvetur er tatt! Jeg fikk låne en mal fra båtsentret så da var det ingen problem å montere motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.