Jump to content

Montere Mercury 60hk 2012 mod, posisjon og diameter på hull?

olesjefen

Recommended Posts

bolthullene følger noe som kalles "BIA bolt pattern"  og er stort sett det samme innenfor området 50-130hk. 

her er mal for Evinrude 115hk. 
http://www.justanswer.com/boat/7f74f-evinrude-e-tec-115-hp-installing-onto-pod.html

hvaslags motor har stått på båten din tidligere?  kan godt være du ikke trenger å bore nye hull

Jeg foretrekker å bore slik at motor kan om nødvendig senkes 1 hull og heves 2.  (men det kommer litt an på båt/skrogutforming hva som er mest hensiktsmessing)  I utgangspunktet ville jeg montert som nevnt over , plata i flukt med bunn

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

M12 fingjenger går forsåvidt bra, det er standard hos japsene iallefall. Forhandlere har vanligvis slikt.

Mercury har som nevnt 1/2" (12,7 mm) fingjenger og det er også standard på Suzukis V6 modeller.

M12 standardgjenger går sikkert også greit på en såpass liten motor, det brukte jeg iallefall på en E-tec 50 på alubrakett for noen år siden.

Hullene kan man forsåvidt selv finne ut hvor skal være, bare man tar i betraktning at motoren skal kunne løftes opp eller senkes ned hvis man ikke treffer med høyden på første forsøk.

Noen Mercury har faste hull både oppe og nede og da er det ganske nøye med hullplasseringen, mens andre motorer har spor nede.

Da er det langt enklere å flytte motor opp eller ned senere. Og det er smart å ha mutrene på utsiden.

Men har du ingen hull fra før av?

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/459398-engine-mounting-bolt-pattern.html

Ja her er jo samme bilde som i linken over.

bilde

At det kan lønne seg å følge standard hullmønster fikk jeg erfare da jeg byttet fra Honda til Mercury og måtte gjøre følgende inngrep på de nedre hullene for å slippe å bore nye hull i båten.

Til Hondaen hadde jeg brukt egendefinert hullmønster siden den har et langt spor istedenfor faste hull nede   :smiley:

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for alle svarene. Ble litt klokere nå.

Jeg har kun 2 huLL i dag, sto en gammel mariner 60 motor på fra før av, mener den var fra 84.

Så jeg skal montere på ny motor i morgen, har verken båt eller motor hjemme så jeg får se hvordan hullene er i morgen. Håper de nede er avlange for da blir det lettere å flytte den ja!

Bra tips med å montere med mutteren ut, på den motoren jeg har i dag står de innover. Blir lettere om den skal flyttes opp eller ned!

Har kjøpt tre plugger for å tett om jeg må bore opp nye hull.

Da kjøper jeg lim i M12 bolter så er jeg berget! :)

Søringen:

Jeg har lest at på noen båt er skal den ligge nedfor å på noen litt opp. Men på en Skipsplast 15" så mener jeg den må legges i linje med bunnen. Men det er så mye meninger om dette så tror det beste er å montere den på linje så flytte den om det ikke blir bra.

Hva merker man om den er feil montert?

Vannsprut, ustabil, dårlig kjøling?

Jeg er god på bil, men båt er nytt for meg så setter pris på gode svar! :) :)

Ole-Magne

Jo hurtigere båt, jo spissere V-bunn og jo bedre propell (stål, evt. 4 blads alu) jo høyere kan motor monteres.

Min er 3,5 cm over.

Men faktisk montert så lavt som mulig allikevel. Et resultat av høyt akterspeil og litt knapp stammelengde på min Mercury F115, i forhold til f.eks. Honda 90.

Men med 4 blads alu eller stål propell funker det helt fint.

Men utgangspunktet for en planende båt med V-bunn er på linje med bunn, med standard 3 blads alupropell.

Evt. 1-2 cm over.

Og iallefall bør den være på linje om båten har relativt flat bunn.

På båter som er framtunge og tjener på at man bør kunne trimme motor langt ut for baugløft, vil det ikke være noen fordel å montere over bunn. 

Da mister propellen fort grepet. Så kanskje heller litt under i noen tilfeller.

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

...

Da er det langt enklere å flytte motor opp eller ned senere. Og det er smart å ha mutrene på utsiden.

...

teerex har mye fornuftig å bidra med her på forumet, men akkurat her er jeg ikke enig.  Mutterene skal på innsiden.  Har lest om de omreisendes raid der påhengere med mutter inn har fått stå mens mutter ut er blitt stjålet.  Ikke gjør det enkelt for bandittene.

Skaff deg tilstrekkelig mange forlengere til pipesettet ditt så er ikke mutter inn noe problem, og for all del ikke lås mutter på innsiden.

Tyveri og slikt ser jeg helt bort fra, har ikke vært plaget med slikt  :saint:

Tenker kun praktisk for eget vedkommende.

Men det finnes løsninger for det også. 

Mannen her har ikke mye erfaring med bruk av skralle....  :giggle:

Artig video, teerex, han liker å høre skrallelyden.  Uansett er risiko for tyveri av påhenger dessverre blitt så stort at vi bør gjøre det vi kan for å gjøre livet surt for bandittene.  Vi må prøve å ha to tanker samtidig, jentene er visstnok flinkere til det enn oss.

PS første gang jeg har sett "låsbar" hjulmutter på båt.  Knekker de like ofte som på bil?

Redigert av knut1955 (see edit history)

På en Uttern D55 med 115 hk valgte jeg å senke motor ett hakk fra leverandørens oppsett. Dette fordi propell kaviterte (delvis slapp vannet) i skarp sving. Noe som skjer hvis motor er for høyt montert.

Eneste ulempe med å senke motor var at jeg mistet ca 2 knop i toppfart. Ellers ble båten bare mer forutsigbar. Stort sett lå jeg i 17 - 22 knop, så å gå fra 40 til 38 knop på topp ble av akademisk interesse...

Lavere moment på mutrene på båt enn på bil. 50-75 Nm er vanlig på båt, mens over det dobbelte er normalt på bil.

Men på bil er det vel M14 som er normalen da. Og seigt svartstål istedenfor syrefast.

Men den låsbare mutteren er sikkert syrefast/rustfri uansett om det er for båt eller bil.

Båt på henger forsvinner fort uansett hvor mutrene er plassert. 

Min båt står aldri slik plassert at et evt. motortyveri kan gå uåpaktet hen. Hverken til lands eller til vanns.

Og jeg bor i et lite utsatt område av landet heldigvis.

Så det må man jo tilpasse hver enkelt båt og omstendigheter.

Motorer fra rundt 100 kg og nedover er kanskje mere utsatt siden de nesten er bærbare.

På en Uttern D55 med 115 hk valgte jeg å senke motor ett hakk fra leverandørens oppsett. Dette fordi propell kaviterte (delvis slapp vannet) i skarp sving. Noe som skjer hvis motor er for høyt montert.

Eneste ulempe med å senke motor var at jeg mistet ca 2 knop i toppfart. Ellers ble båten bare mer forutsigbar. Stort sett lå jeg i 17 - 22 knop, så å gå fra 40 til 38 knop på topp ble av akademisk interesse...

En relativt rimelig Mercury Spitfire 4 blads alupropell kunne nok ha hjulpet der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...