Anders_K Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 hadde det vært en tanke hvis du skal marinisere og tatt elnett og sånt fra en tddi motor? Er jo en del mindre elektronikk på de enn tdci motorene. Så er jo dobbelmassesvinghjulet noe som må byttes til et helt fast et.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
EvenLeonhardsen Svart 20.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 hei. dette var en langsiktig tanke egentli fordi det hørtes morsomt ut å gjøreang den 2.2 dieseln, så kom den jo i 2003 eller noe sånt å har sikkert en bråte med sensorer ja :P å noe kan jo selvfølgelig programmeres bort, slikt som egr ekstanken min var da i den aktuelle båten, som jeg enda ikke har fått kjøpt :P gammærn må mjukes litt tell han som har skuta hehe, men i den båten står d pr idag en mercedes 240motorNår fadern bygde båten(solgte i 99) så etter hvert da ble d satt inn en 220 motor fra en mercedes lastebil, å etter d jeg vet er disse motora akkurat samme som i personbiler, billig å pålitelig er dem å :)2.2 mondeo dieseln er jo på 155hk å hadde nok vært helt knall i gammel båten vår. propell anlegg som er sansynligvis det største noen har monter på en sollux. 20" nogva 3blad vribart med 32mm aksling ;)utfordringa med nyere ford motorer er vel at det ikke er å oppdrive varmevekslere,så regner med å måtte enten lage selv eller modde en som er tilnærma lik i eksosutblåsniga fra toppen, det går jo sikkert å an å bare bruke den orginale manifolden,å brukt VM i eksosbandasje og varmeskjold før man da mater innpå med vannkjølinga av eksosen rett etter turbo. men igjen ser for meg at det blir veldig varmt for det om. turboen bør nok å byttes ut til fordel for en litt større, da vil vi å få temperaturen på eksosen en del nedeller så ser jeg egentli ikke problemet i å bruke motorstyringa fra bilen da disse motora er rimelig sterke på tomgang av seg.Intercooler blir jo å et must for å få ned innsugstempen enda mere ned.ser og for meg med denne motoren at man kan redusere turtallet betraktelig å heller vri propellen litt å gå med samme fart som før bare med lavere turtall :)ang motorkode som ble nevnt så har man følgende koder på denne motoren. QJBA og QJBB, disse er oppgitt til 155hkdet ble og nevnt tddi motorer, men den igjen er bare 2l på 90 og 115hk, forsåvidt helt sikkert nok effekt men ser for meg at 2.2n blir en del sterkere,samt bedre økonomisk sett da man ikke trenger å jage på turtall for å oppnå samme fart.kunskapen er der forsåvidt, skrur bil til daglig å har tilgang til litt skrot å skrammel samt et par sveiseapparat så er nok ikke helt bortkommen for utstyr heller Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 ulyden skrev On 12.9.2016 at 18.51: Man får mariniserings sett til 2,4 literen som står i transitt. Dette er en moderne motor som lancing marine tar ut 145hk fra. De bytter til en turbo uten wastegate eller vtg. Det er forskjell på en bilmotor og en båt diesel. At turboen klarer 200hk kan så være men levetid kan bli svært redusert da kombinasjon av høyt turtall (som de færreste måler) og høy temperatur kan gi dramatisk reduksjon av levetid. Jeg kjører gjerne turer på 5-6 timer på 3500rpm. De færreste biler kjører kontinuerlig på så høy belstning. Elektronikk kan gi store utfordringer når den skal passe for båt uten egr og div sensorer. Bare å få fatt i en trottle med rett motstand kan gi utfordringer.mulig at motoren skal ha innput via canbuss.Dette må du være 100prosent sikker på før du starter. Eksos anlegg inneholder også flere givere motorstyring må ha. Typisk difftrykk over partikkelfilter, temperatur sensore, og gjerne en kombinert nox oksygen sensor. På innsug er det ofte luftmassemåler og gjerne en sensor som gir opplysninger om barometrisk trykk,luftfuktighet og temperatur. Alt dette kan en marinemotor klare seg uten. At det er billig er en annen sak. Her er ting relative. En jeg kjenner fikk havari på høytrykkspumpa på sin 2l diesel. Pumpa kostet ikke mye men reperasjonen skulle verksted ha over 100 000 for. Det er ikke filter mellom høytrykkspumpe og rail. Metallspon i hele fuel systemet. Alt måtte skiftes N denne har jaggu gått meg forbi ! Puma motoren er samme som 2l og 2.2 så det har jo vært midt i blinken :) men dette koster jo sikkert skjorta og en arm om ikke litt til hehe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.