EvenLeonhardsen Startet 10.September.2016 Del på Facebook Startet 10.September.2016 Noen her som har marinisert nyere ford diesel motorer ?vet at ford transit 2.5 dieseln er brukt en del, men dette er jo steinalder da, så hvorfor ikke prøve nyere ikke har jeg båt pr dags dato men har mulighet å få tak i en kompett 2.2 turbodiesel fra mondeo, med motorstyring å hele pakka (155hk) som kunne ha vært morsom å marinisert Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Ja, hvorfor ikke? Jeg har selv Transit 2,5 i min, men dette er som du sier steinalder. Utfordringen med en nyere elektronisk styrt motor er vel å få den omprogrammert til noe som passer i båt, effekt og dreiemomentkurver for en båtmotor matcher ikke helt en bilmotor i så måte. Samt det rent praktiske med å finne/lage mariniseringdeler da. Men det kan være et artig prosjekt, helt klart! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
EvenLeonhardsen Svart 11.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2016 tja en diesel har moment fra 1500 til 3000 omdreininger, å d er jo der di fleste ligger som har diesel i båt, å samme i bil, så vil nå si at det blir midt i blinken.gammel båten vår, sollux 24 med mercedes sugediesel, henta fra en liten lastebil var vel heller ikke akkurat beregna for båt sånn sett men funka utmerket i båten for d om ;)Men skal man bruke en nyere motor må man jo ha diagnose utstyr, ihvertfall noe for å lese av feilkoder om d skulle oppstå, så ser for meg å bruke komplett ledningsnett\motorstyring, bare å greie ut alt som ikke har med motor å gjøre. samt diagnose kontaktaMen så du sier, så er det jo ei lita utfordring å få tak i mariniserings deler om man ikke kan lage selv. Nå vet jeg jo ikke om det finnes til nyere ford motorer ? eller er vi støkk med gammal transit dieseln :p Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Var populært og marinisere Golf Diesel før i tiden,men det er noe med disse lettvektsmotorene,de liker ikke å gå i motbakke hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 11.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2016 1.6n er ihvertfall for liten om man skal ha litt fart.. men har nok passet greit til ei saktegående snekke Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Moderne bilmotorer er dårlig egnet som båt motorer. Turbolader er som regel altfor liten og gir lett høyt forbruk og høy temperatur. Lancing marine som mariniserer disse bruker annen turbo. Elektronikk må også omarbeides kraftig. Motoren er ofte avhengig av eksterne signal fra gear, stablitets sturing traction controll mm. Lancing marine bruker kun motorer med fordelerpumpe som er mekanisk. Common rail gir mange fordeler i bilverden der alle mulige kombinasjoner av turtall og moment kreves ved utetemperaturer mellom minus 30 til pluss 50 er forventet. Moderne partikkelfilter som skal regenereres, automat kasser som skal synkroniseres, egr systemer som krever ekstreme trykk for å ikke gro igjen motor og filter. Dette er helt unødvendig på en marine motor og ser man på moderne diesel motorers spesifikke diesel forbruk,har man lite eller ingen fordel av common rail innsprøyting, Den eneste fordelen er muligens tomgangs støy. Ulempene erderimot store med høyere sårbarhet ved diesel forurensing,sårbarhet ved lekkasjer på høytrykkside, samt mye høyere kost på vedlikehold av dyser mm. Havarerer høytrykks pumpa må hele fuel systemet overhales. Kjenner en som har en 2.4liter 16v ford motor fra lancing marine. Kjempefin motor fri for all elektronikk. Bygget på samme blokk som mondeo. Har flere bekjente som har cr motoren og alle har hatt problemer med innsprøyting. Ville aldri ha bygget marinemotor basert på denne. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Har vurdert å gjøre det samme, men ville nok ha bygget om fra common rail til mekanisk pumpe om det lar seg gjøre på den motoren. Ble til å bygge på 2.5di(også kalt fsd) motoren isteden. Ble en veldig grei motor det, og planlegger turbo i vinter. Ble levert som 140hk, og dette er solide greier. Prøv isåfall å finne en av di "nyere" motorene (har selv brukt en fra 98), med bosch pumpe. Hva slags båt har du tenkt å ha motor i? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Om du ønsker meir effekt fra fsd motoren din må du bytte dyser til 0.26mm hull. Dette for å unngå for lang injeksjons periode. Opp til ca 90hk går greit men mere krever større dyser. Har brukt en slik motor med ca 130hk i båten i 10år. Bare husk å bytte reim på register. Turbolader må også skiftes ved høy ytelse.Bosch pumpe er tette og virker bra. Du bør også montere oljekjøler. Den som sitter under filter på turbomotorer har for liten kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Motor har alt stor oljekjøler. Og turbodyser, såkalte white spot eller blue spot skal handles inn eventuelt. Forøvrig, den mest lettstartede dieselmotor jeg noen gang har vært borti. Som en bensinmotor jo! Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 nå er jo ikke ford kjent for å ha sååå små turboer da.. eks vis den mondeoen, 2.2 155hkn. turboen er god for over 200hk, så for et moderat uttak på 100-120 bør d ikke skape noe problemuansett så går det jo an å bytte turboen, gjør div moddinger slik at den tåler tyngre belastninger:jeg ser poenget ditt med elektronikk osv men idag så er prisene gått betraktelig ned på diesel deler, eks pumper å dyser, å dem har å en heilt grei levetid og så jeg tror nok ikke dette blir et såå stort problem.men hvilke ford motorer av "nyere" årgang får man mariniserings kit til ?fant den gamle "endura" motoren.. 1.8 dieseln, som sto i escort,sierra og mondeo, bare som sugediesel. denne er jo forsåvidt å brukt i nyere tid, opp til 2008 med nyere diesel elektronikk, common rail osvhar jo å lekt litt med tanken,siden plan er å kjøpe tilbake den gamle solluxen vi hadde en gang i tia.. her står d da en mercedes 240 sugediesel på ville 75hkå for å få litt mer futt så er jo turbo neste. men disse bowman varmevekslerene siger med åra å blir utette på mercedes motora, å ikke veit jeg om di tåler å henge en turbo på, så kanskje en kompressor hadde gjort seg, siden d vil være minimale tilpassninger der å man trenger ikke å bygge om kjølinga Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Man får mariniserings sett til 2,4 literen som står i transitt. Dette er en moderne motor som lancing marine tar ut 145hk fra. De bytter til en turbo uten wastegate eller vtg. Det er forskjell på en bilmotor og en båt diesel. At turboen klarer 200hk kan så være men levetid kan bli svært redusert da kombinasjon av høyt turtall (som de færreste måler) og høy temperatur kan gi dramatisk reduksjon av levetid. Jeg kjører gjerne turer på 5-6 timer på 3500rpm. De færreste biler kjører kontinuerlig på så høy belstning. Elektronikk kan gi store utfordringer når den skal passe for båt uten egr og div sensorer. Bare å få fatt i en trottle med rett motstand kan gi utfordringer.mulig at motoren skal ha innput via canbuss.Dette må du være 100prosent sikker på før du starter. Eksos anlegg inneholder også flere givere motorstyring må ha. Typisk difftrykk over partikkelfilter, temperatur sensore, og gjerne en kombinert nox oksygen sensor. På innsug er det ofte luftmassemåler og gjerne en sensor som gir opplysninger om barometrisk trykk,luftfuktighet og temperatur. Alt dette kan en marinemotor klare seg uten. At det er billig er en annen sak. Her er ting relative. En jeg kjenner fikk havari på høytrykkspumpa på sin 2l diesel. Pumpa kostet ikke mye men reperasjonen skulle verksted ha over 100 000 for. Det er ikke filter mellom høytrykkspumpe og rail. Metallspon i hele fuel systemet. Alt måtte skiftes N Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Jeg har akkurat fått liv i et par hjemmemariniserte maskiner nå. Hos meg er eksosmanifoil, oljekjøler og varmveveksler laget i rustfritt stål. Har også laget egen filterbrakett slik at hele oljefilteret kunne flyttes til et mer tilgjengelig sted på motoren. Min påstand er at et slikt prosjekt ikke er noe lønnsomt med mindre en arbeider på et mekanisk verksted og har tilgang på maskiner og ikke minst stål i alle mulige dimensjoner uten å måtte betale skjorta for det. Det tar utrolig lang tid å fremskaffe nødvendige deler etter hvert som behovet melder seg og stål (for ikke å snakke om tiden det tar å bearbeidet det til den delen du måtte ønske), vannpumpe, slanger, silikonbend og rørdeler er langt i fra gratis. Jeg er fornøyd med sluttresultatet, men når jeg ser hvor lang tid hele prosjektet har tatt så hadde jeg definitivt heller vært tjent med å lagt 3-50000 kr ekstra på bordet og fått et par ordinære brukte marinemotorer av kurrant merke. Da hadde hele prosjektet gått unna mye fortere. I dag var det liv i kjelleren for første gang på ett år, men fortsatt en del arbeid med å lage ledningsnett til alle instrumenter (samt litt ekstra tjafs siden maskinene har 24v og 12v) , braketter for gir og gass, samt lage en velfungerende løsning på ekspansjonstank. Er man på jakt etter billig kurrant motor, tror jeg det er bedre å se seg om etter en som har havarert og overhale en slik. Det forutsetter at en får vraket veldig billig slik at en har en god buffer å kjøpe nye deler for og ikke minst at man er teknisk kyndig slik at man får gjenoppbygget motoren på en fullgod måte. Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 bil er mitt yrke ;) så jeg vet d hehemen ja er mange muligheter. kan fint bytte til en større turbo som ligger på hylla, evnt bytte skovler, til såkalte cutback blade's, dem er beregna for høyere turtall. Kan å bygge om til ekstern WG uten noen problem.men å si at en bilmotor ikke funker i båt er vel å ta hardt i.. den gamle mercedes motorn vi hadde i solluxn funka da den.. greit nok den kom fra en liten lastebil MEN samme motoren sto da i personbil å. å den er jo brukt mye i båt etter det jeg vet. Denne motorn ble det og levert turbo kit til, så man havna vel på rundt 100 hk.her er "problemet" mitt med ossen man skal få til kjølinga på fornuftig måte. så jeg heller litt over på ei presse fra mercedes c180 kompressor, da disse går hele tiden mere eller mindre, så får d stå sin prøve med litt lager bytte i ny å ne på kompressornhvilken motor har du marinisert Kaptein Øl ? sleng ut et par bilder ? :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 (redigert) Ser flere andre har vært inne på det samme, men bare en bekreftelse fra Lancing Marine på ditt spørsmål innledningsvis: Two problems:- Lack of demand. Nightmare task sorting out the electronics. Regards, Mike Bellamy Ellers mariniserte vi en del Forder på 80 og delvis 90tallet, men det var motortyper som var både testkjørt i benk og gjennomprøvd i båt så det var rein plankekjøring å følge instruksen derfra.. De var testkjørt med vannbrems og tilkoblet alt mulig av instrumenter for å være sikker på at alt var korrekt dimensjonert. Alt må stå i forhold til hverandre for å gi motoren et langt liv.. Produsent av selve motor hadde og gitt tommelen opp for at dette var ok.. En annen ting er at før eller senere skal båt/motor selges og med en hjemmesnekret marinisering kan du (nesten)være bombesikker på at det begynner å lekke en aller annen plass når du minst ønsker det og ikke noen kan/vil hjelpe siden alt er spikret sammen veldig lokalt. Ser du på båter som har lagt lenge til salgs er det ofte en mer ukurant motor i de. Vi satset alltid på Bowman sin marinisering. Redigert 13.September.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 13.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2016 har den her i sikte :) 240 mercedes diesel, med bowman mariniserings settDet blir vel til at man får trykk mata denne når den nå kommer i havn :) få henta ut litt mere enn di 75 ville hestene som skal være der hehehttps://baatplassen.no/bildearkiv/58/58149/solluxn.jpg Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 13.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2016 Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Artig. Sollux jeg og har. Tror en 100-130hk en plass måtte vært perfekt motor. Merker 76 er litt i minste laget. Topper 16 knop på en fin dag, og dette er en fart skroget trives godt i, og som jeg kunne tenkt meg som marsjfart :) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Vil den ikke begynne å ri på kjølen i slike hastigheter? Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 14.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2016 mener det var anderledes skrog dette iforhold til di første solluxene, men flapsen hjelper godt på for stabiliteten sin der..faktisk med den gamle motoren på 55hk å relativt tom båt var vi å snusa på 17knop på full gass :) nå skal d jo sies at det er et sollid propell anlegg på denne, 20" vribar nogva propell Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Eg solgte nett 3-4 stk, 6-10 år gamle 4syl 144hk yanmar for 20-40' stk. Noen måtte ha nye stempelfjærer og en måtte ha ny kjøler feks. Lette prosjekt. Følg heller med på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
EvenLeonhardsen Svart 14.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2016 er i allefall nok effekt for en liten sollux hehe :P Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 15.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2016 Jeg har akkurat fått liv i et par hjemmemariniserte maskiner nå. Hos meg er eksosmanifoil, oljekjøler og varmveveksler laget i rustfritt stål. Har også laget egen filterbrakett slik at hele oljefilteret kunne flyttes til et mer tilgjengelig sted på motoren. Min påstand er at et slikt prosjekt ikke er noe lønnsomt med mindre en arbeider på et mekanisk verksted og har tilgang på maskiner og ikke minst stål i alle mulige dimensjoner uten å måtte betale skjorta for det. Det tar utrolig lang tid å fremskaffe nødvendige deler etter hvert som behovet melder seg og stål (for ikke å snakke om tiden det tar å bearbeidet det til den delen du måtte ønske), vannpumpe, slanger, silikonbend og rørdeler er langt i fra gratis. Jeg er fornøyd med sluttresultatet, men når jeg ser hvor lang tid hele prosjektet har tatt så hadde jeg definitivt heller vært tjent med å lagt 3-50000 kr ekstra på bordet og fått et par ordinære brukte marinemotorer av kurrant merke. Da hadde hele prosjektet gått unna mye fortere. I dag var det liv i kjelleren for første gang på ett år, men fortsatt en del arbeid med å lage ledningsnett til alle instrumenter (samt litt ekstra tjafs siden maskinene har 24v og 12v) , braketter for gir og gass, samt lage en velfungerende løsning på ekspansjonstank. Er man på jakt etter billig kurrant motor, tror jeg det er bedre å se seg om etter en som har havarert og overhale en slik. Det forutsetter at en får vraket veldig billig slik at en har en god buffer å kjøpe nye deler for og ikke minst at man er teknisk kyndig slik at man får gjenoppbygget motoren på en fullgod måte. sleng ut et par bilder av prosjektene dine da :) Sitér dette innlegget Link to post
MadsHalvorsen Svart 13.Februar.2017 Del på Facebook Svart 13.Februar.2017 Det går nok helt fint, men effekten burde jo bli redusert med 20% for og få økt levetid, evt satt på en turbo som gir bedre skyv fra tomgang og oppover eller vertfall på medium turtalls området. Problemet er ofte at de kan gå litt varmt, fordi det ikke er nok gods i blokk og topp på disse "lette" spinkle bilmotorene, men ingen ting er umulig. bunnpanne bør bygges om til og ha rundt 50% mer oljevolum en orginalt, for og få vekk varme fra motoren(bunnpannen har en kjølende effekt i seg selv). på beltevogenene Haglunds bv206 med mercedes motorer er det digre bunnpanner med masse olje for og klare og holde unna varmen som blir produsert på det konstant høye turtallet og belastningen de går på. Med redusert effekt og en girkasse som har riktig giring av momentet til motoren på det ønskede arbeidsturtallet og riktig turbo til det ønskede arbeidsturtallet og et litt overdimensjonert kjøleanlegg feks (bowman) så tror jeg det kan fint fungere :) det har jo vist seg gjennom tidene at marinemotorer skal være overdimensjonerte med mye gods og ikke så voldsomt mye utnytta kraft i forhold til volum, dette får man igjen på levetiden. Skoleskipet sjøkurs sin hovedmotor MAN 10 sylindret rekkemotor 52/64 veier 72tonn 3000hester og et ladetrykk på 0,08bar og maxturtall på 180rpm, detre har resultert i 280 000 timer, men maskinistene har nok hatt et lite kort med i spillet også :) MVH Mads Halvorsen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Februar.2017 Del på Facebook Svart 13.Februar.2017 EvenLeonardsen - artig at noen har initiativ og pågangsmot Har du fått deg motor eller har prosjektet ditt stoppet opp ? Skal du marinisere en diesel bilmotor så er min mening at den sikreste oppskriften til suksess å fokusere på det grunnleggende.... Flest mulig oksygenmolekyler inn i forbrenningskammer ved lavest mulig temperatur... Enkle anlegg skaper statistisk få problemer, avanserte anlegg skaper statistisk mange problemer... Ikke glem at motorromstemperaturen i en snekke er typisk 50 grader... i et motorrom på en bil er temperaturen betydelig lavere... Den motoren du refererer til har vel 17 sensorer som tilsammen skal gi deg svar på noe du stort sett ikke trenger.. det å benytte motoren som den er og med komplett ledningsnett forenkler kanskje jobben i teorien men for egen del mener jeg det kun kompliserer. Har du tilgang til en kirurg som kan denne styringa så kan du "disable": EGR, IMMO, Katalysator +++++ Er noe av prosjektet ditt å bygge eksosmanifold, varmeveksler, ladeluftkjøler og oljekjøler selv ? eller skal du kjøpe dette ferdig ? Har du utstyr og kunnskap til å lage nødvendige braketter og overganger ? (Her strander de fleste prosjektene jeg har sett på nært hold) Når det gjelder effektuttak så ser jeg en del underlige påstander.... nå har du ikke oppgitt motorkode så vi kan delvis komme til å sammenlikne epler og gulerøtter men ser ingen grunn til at denne motoren ikke skal kunne vare 10år med normalt bruk som 200hk i planende båt dersom den settes opp av en med tilstrekkelig kunnskap. Løsningen er ikke fancy kompressorside bladgeometri eller digre dyser. Løsningen er fornuftige deler. Husk: hver eneste dråpe diesel som ikke ender opp som en del av "fullstendig forbrenning" blir til "røyk og varme" bak eksosventilene hvor det er totalt bortkasta. Forenkle alt som kan forenkles, fokuser på å holde temperatur på inn-luft lav, bruk solide deler, prioriter ren og kald luft inn i motorrom, hold "bensin-trimmere" på sikker avstand, velg en båt-turbo til båt-bruk, installer gode filtre fra dag en ++++ Common Rail pumper generelt og inkludert denne generasjonen fra Bosch: Tåler svært dårlig falsk luft, luft systemet med vakuum før du starter opp. Ta tetthetskontroll av drivstoffsystemet før du tar det i bruk. Lag en liste over myter og bestem deg for hvem av de du vil leve etter Håper du lykkes Sitér dette innlegget Link to post
kirokiro Svart 13.Februar.2017 Del på Facebook Svart 13.Februar.2017 Sjekk her... https://baatplassen.no/i/topic/76494-marinisere-iveco-eurocargo-motor/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.