Jump to content

Coil blues på 4-takt Tohatsu 9,8 2008

btor

Recommended Posts

Hei

Når jeg tester gnisten på tennpluggene (begge utskrudd) synes jeg det er svak gnist, men jeg hører likevel at gnistene 'smeller' litt når jeg drar rundt.  Det som er rart er at det er uendelig motstand mellom jord og sekundærutgangene på coilen?  Har alltid målt noen kilo-ohm der på alle motorer jeg har vært borti...  Imidlertid er det 6 kOhm mellom det to sekundærutgangene (en til hver sylinder)..

Ser også at det bare er EN primærspole i coilen, betyr det at det gnister i begge pluggene samtidig, eller er det en innebygd diode slik at sylinderne skilles med negativ og positiv puls inn?

Hvor finner jeg forresten rimeligst reservedeler til denne?  Er denne motoren / modellen også solgt under et annet merke..?

Tusen takk for kommentarer på dette.

mvh btor

Jeg har blitt mer skeptisk til å bestille deler til påhengsmotor (Yamaha) fra steder som boats.net. Enten er det forskjell på motorer/årsmodell/typebetegnelse i forhold til Norge, eller så har jeg vært uheldig. Bl.a. fått feil registerreim og anodesett ved slik bestilling.

Kjøpt spenningsregulator/likeretter til motor, her er det for høy spenning ut. Mener noen sa at dette ikke var uvanlig fra USA(?)

Prismessig kan en kanskje spare noen kroner, men det er ofte tilfeldig om en må betale tollavgift eller ei virker det som. Av og til må man, andre ganger slipper man. Får man moms og tollavgift på deler, er det lite å spare på påhengsmotordeler.

Da er det jo luksus å kunne gå tilbake til norsk forhandler og bytte deler hvis en får feil. Var litt kjedelig å stå med svinghjulet av, for så å oppdage at registerreima var for lang...

Eg hadde eingang ein tosylindra firtakt Honda. Den hadde ein coil der tennpluggane var tilkobla kvar sin ende, og begge pluggane gav gnist kvar gang stempela var på topp. Eg syns å huska noko om at gnisten i den sylinderen som ikkje har kompresjon. krev so lite energi at det går heilt greit. I eit slikt tilfelle skal der ikkje kunna målast anna enn uendelig motstand mellom høgspenten i coilen og jord.

Magne

Edit: legg ein ledning mellom pluggane sin godsforbindelse (plugg til plugg) so får du eit bedre bilde på gnist / ikkje gnist

Redigert av Dinamo (see edit history)

Har nettopp holdt på med feilsøking på en 4-hjuler.  Gnist på plugg forsvant plutselig.

Tenkte at nå var det noe alvorlig galt, og regnet med å måtte bytte coil / tennspole eller lignende. Skrudde av coilen, og merket at var litt løs "han" kontakt på ene ledningen inn på coilen. Fant fram smergelpapir og pusset rent gods / jordledning, og klemte kontakt litt sammen for å sikre god kontakt inn på coil. Var gnist igjen.

Så prøv å puss rent / sjekk koblinger før du søker videre. Kan være så enkelt som at det er her problemet ligger.

Takk for nye innspill. 

Dinamo / Magne:

Jeg sjekket ved å jorde gjengene på begge pluggene.  Det er jo slik det er når de er skrudd i topplokket.  Men jeg forstår ikke det du sier at det skal være uendelig motstand mellom sekundærvikling og jord.  Kan du forklare det litt nærmere..? 

Søringen:  Sjekket selvsagt disse punktene i utgangspunktet.  her er ikke belegg eller korrosjon.  Alt ser helt nytt og tørt ut. Har mindre enn 0,5 ohm der det skal være forbindelse...

Er det noen her som tilfeldigvis har en 9.8 og som kunne sjekke motstanden mellom de innvendige plugghettekontaktene og gods?

mvh Tor

Men jeg forstår ikke det du sier at det skal være uendelig motstand mellom sekundærvikling og jord.  Kan du forklare det litt nærmere..?

som sagt - coilen har to høgspentutgangar, so strømmen skal gå frå coil til plugg 1videre gjennom gods til plugg 2 og so tilbake til coilen. I dette tilfellet er gods berre brukt som ein ledningsstump mellom pluggane, og coilen har spenning nok til å gi gnist på begge, so motstanden må vera so høg mellom coil og gods at den er ikkje målbar - uendelig

Det er uendelig motstand (altså ikke utslag, ikke målbar) mellom plugghettene og jord.

Det er 12,7k ohm mellom de to plugghettene.

Målt på 2003 Tohatsu 8 hk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei

Når jeg tester gnisten på tennpluggene (begge utskrudd) synes jeg det er svak gnist, men jeg hører likevel at gnistene 'smeller' litt når jeg drar rundt.  Det som er rart er at det er uendelig motstand mellom jord og sekundærutgangene på coilen?  Har alltid målt noen kilo-ohm der på alle motorer jeg har vært borti...  Imidlertid er det 6 kOhm mellom det to sekundærutgangene (en til hver sylinder)..

Ser også at det bare er EN primærspole i coilen, betyr det at det gnister i begge pluggene samtidig, eller er det en innebygd diode slik at sylinderne skilles med negativ og positiv puls inn?

Hvor finner jeg forresten rimeligst reservedeler til denne?  Er denne motoren / modellen også solgt under et annet merke..?

Tusen takk for kommentarer på dette.

At du måler uendelig motstand mellom sekundærvikling og jord er vel ikke så rart

siden du da har tennpluggen med 6/10 mm åpning kretsen. Du må jo opp i 10-20.000 volt for at en gnist skal hoppe over der.

I alle andre tenningssystemer med coil jeg har vært borti (og det er ikke få hundre) har den en enden av sekundærspolen vært jordet og den andre enden gått til fordeler eller direkte til tennplugg....

Det systemet som brukes her går dessuten bare til to-sylindrede motorer.

mvh btor

At alle andre tenningssystem har eine enden av sekundærspolen til - eg foretrekker å seia gods, men det stemmer.

At dette systemet går berre til tosylindra motor, stemmer ogso, men det kan snevrast noko mmeir inn, og seia at det berre går til dei tosylindra motorane som er so små at begge stempela er på topp samtidig. Dei større tosylindra motorane er laga slik at eit stempel er på topp samtidig som det andre er i bunn.

den førstnevnte måten går mykje jevnare, men krev mykje meir kontravekter i veiven, derfor er måten berre brukt på små motorer.

Enig, bør jeg prøve å bytte begge pluggene da siden de må tross alt ha helt lik karakteristikk (litt for mye sot på isolatoren til den ene fører til at det blir nesten bare den andre som gnistrer).   Kan ikke helt tro at det er noe med ventilene på den ene sylinderen som er galt heller.  Innsugingsmanifolden ser ihvertfall helt greit ut...

Stemplene trenger vel ikke være oppe samtidig. En ekstra gnist mens eksos dyttes ut betyr ikke noe/sparer dermed fordeler er vel poenget her?

denne måten å byggja tenningsanlegg på forutsetter at begge stempel er oppe samtidig. Dette gir gnist ogso når eksos dyttes ut, husk ein firtakts motor tenner annenhver omdreining. Den må ikkje få gi gnist når stempela er i bunn, det kan ikkje ein motor gå med.

Hmmm. Trodde begge sylindrer fikk gnist hver gang stempelet er oppe, på arbeidstakten og på eksostakten. En ekstra gnist mens eksos spyles ut gjør vel ikke noe?

Akkurat. Lat oss so sjå kva som skjer om gnistane blir fordelt slik på ein motor som ikkje har begge stempela oppe samtidig.

For å begynna ein plass: Stempel 1 er på topp, har nettopp blåst ut eksos og skal begynne å suge inn ei blanding av luft og bensin. Samtidig er stempel 2 i bunn, nettopp ferdig med forbrenning. Begge pluggane får gnist.

ein halv omdreining seinare er stempel 1 i bunn, nettopp ferdig med innsug. Stempel 2 er på topp, har nettopp blåst ut eksos og skal begynne å suge inn ei blanding av luft og bensin.Begge pluggane får gnist.

Og so då? den blandingen i sylinder 1 lar seg ikkje be to gonger, den fyrer. Hvis den fyrer før innsugventilen er stengt, hvilket er sannsynlig, so sender den då flammer ut gjennom forgasseren. Eg trur ikkje den motoren går sopass lenge at det blir snakk om neste halve omdreining.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...