Håkon D. Sandt Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Hei Jeg skal sette på ny kompressorrem. Har aldri gjort dette før, men har troen på at dette skal gå fint. Det jeg lurer på: Er den mutteren jeg har rammet inn i gult, alt som skal strammes? Eller er det noen flere muttere på baksiden av hjulet også? På forhånd takk Håkon Quote Link to post
Jakob T Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Reima strammes med den ytterste mutteren,den som du har markert er til å låse strammehjulet med.Stram med moment,meiner det skal vere 45 nm Quote Link to post
Windy37GM Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Moment er viktig, ellers ryker du sirkulasjonpumpa. Erfart på den dyre måten :-) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Håkon D. Sandt Posted September 13, 2016 Author Share Posted September 13, 2016 Tusen takk. Skal kjøpe momentnøkkel i morgen. jeg har også hørt at det skal være 45 nm. men i en manual jeg har står det: Spänn upp remmen till 40–45 kg . Er det det samme som 45 nm? Quote Link to post
Bestefar Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Det er en stund siden jeg gikk på skolen og da var ikke Nm like vanlig som i dag. Vi brukte kpm som er det samme som kgm. Om jeg husker riktig så er forholdet mellom N og kg 9,81. Da blir 45 Nm ca. 4,6 kgm. Et strammemoment på 45kgm høres ut til å være veldig mye. Om du har en arm på 1 meter så skal du legge 45 kg ytterst på den. Jeg tror jammen jeg hadde lest den manualen en gang til. Mens jeg var i gang så fant jeg denne: http://www.convertunits.com/from/kg-m/to/newton-meter Det er sikkert noen andre her som kan bekrefte eller avkrefte min beregning. Quote Link to post
Håkon D. Sandt Posted September 13, 2016 Author Share Posted September 13, 2016 Ja, jeg synes det var veldig mye. Men jeg har søkt litt rundt på nettet, og der opererer de med 35-40nm. Så jeg satser på at det er korrekt. 40 kgm ble til 392.2 nm... og da er nok remmen så stram alt jeg ikke bør starte motoren i det hele tatt. Tok en runde til med manualen: Lossa muttern så mycket att remmen slackar. Spänn upp remmen genom att anbringa ett moment av 35–40 Nm på spännskruvens kupolmutter. Använd momentnyckel och passande hylsa. Lås spännskruven med muttern (1). Quote Link to post
Hydrox Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Er det bare jeg som ser en feil på dette bildet? Quote Link to post
Windy37GM Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 (edited) Nei, det er du ikke :-) Sikkert derfor den skal skiftes Edited September 14, 2016 by Windy37GM (see edit history) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Håkon D. Sandt Posted September 14, 2016 Author Share Posted September 14, 2016 Jeg antar at Hydrox mener at remmen ikke sitter ikke i sporet sitt.... Og det er korrekt at den skal byttes pga dette. Quote Link to post
Havlengt Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 35-40 Nm er korrekt. Sjekk tilstanden til strammehjulet også. Det er ikkje utenkjeleg at dette bør skiftast samtidig. Quote Link to post
Hydrox Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Stemmer, skal et hakk innover mot vannpumpen. Sjekk stramming på alle reimene når du først er i gang. Summen av belastning fra reimene skal i prinsippet oppheve belastning på lagrene i vannpumpen. Quote Link to post
Gabi Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Som Hydrox skriver så må du egentlig slakke alle reimene først. Deretter må du stramme den innerste til riktig moment først. Deretter nest ytterst og så ytterst. Dette fordi du ellers kan få feil moment på de andre reimene. Quote Link to post
WGM Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Følger interessert med siden jeg har to slike KADder selv. Høres veldig fornuftig ut det Hydrox og Gabi sier at kreftene i reimene skal oppveie hverandre og strammes i riktig rekkefølge, med det dukker opp et praktisk spørsmål fra en amatør på området: - Hvordan måle hvilket moment de andre reimene er strammet med ? Quote Link to post
Jakob T Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Er strammehjul på vannpumpe reima og kompressor reima.Dynamo og evnet servoreima strammes vanlig,dvs med bevegelse i reima når den trykkes ned Quote Link to post
Hydrox Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Jeg har kad300 selv med samme oppsett reimer. Stiller momentnøkkel på 36 Nm, slakker begge poly-v-reimene og strammer dem begge opp med moment. Har aldri tatt hensyn til om jeg strammer ene eller andre reimen først eller sist. Skal ikke bety noe. Reim for dynamo og reim for servopumpe strammes slik at man kan bevege ene langstekket på reimen 1 til 2 cm, 90 grader på løpereting. I praksis så trenger disse to reimene bare være akkurat så stram at de slutter å danse/viggle, bare å prøve seg fram ved å stramme litt og litt. Med litt erfaring treffer man blink her på føste forsøk. Ha alltid komplett sett reimer liggende i båten, og verktøy til å bytte dem. Å drille reimbytte er også å anbefale, kommer godt med i og med at reimer bare ryker når det passer særs dårlig. Har du aldri gjort dette før så blir det garantert ikke lettere av at du reker mot land, kjærringen er hissig og ungene hylgriner. Gå i båten og ØV.. Quote Link to post
Windy37GM Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Kjekt med gjør det selv manual Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gabi Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 (edited) På min 43-motor er det 35-40nm på kompressorreim og vannpumpereim. Du får nok ikke målt det så lett når de er på motor. Så må nok løsne de, stramme 35-40nm med momentnøkkel, holde trykket akkurat der og skru til festebolten. Reim til dynamo skal strammes til slakk ca 10mm mener jeg å huske. Og så kommer det (lite) morsomme: det skal strammes med varm motor.....så det vil si kjøre motor varm, løsne reimer og så stramme reimer nede i et varmt motorrom med varm motor... Edit: Det står i verkstedboken til Volvo at reimene skal etterkontrolleres når de er varme. Men hvordan får man gjort det uten å først slakke de og så stramme til spek igjen....? Edited September 14, 2016 by Gabi (see edit history) Quote Link to post
Hydrox Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Kjenn over alle reimene med fingrene når du har strammet alt mot spec, prøv å merk deg følelsen du får med å ta i alle reimene. Når du har kjørt en stund så kjenner du over nok en gang med fingrene. Føles det likt så er det godt nok. Jeg kjenner alltid på reimene når jeg peiler olje og det har ikke gitt meg noe som helst hodebry de 6 årene jeg har eiet mine kad 300 maskiner. Vi seiler da ikke for NASA Quote Link to post
Recommended Posts