Jump to content

Montere ny kompressor rem, Kad44

Håkon D. Sandt

Recommended Posts

Det er en stund siden jeg gikk på skolen og da var ikke Nm like vanlig som i dag. Vi brukte kpm som er det samme som kgm.

Om jeg husker riktig så er forholdet mellom N og kg 9,81.

Da blir 45 Nm ca. 4,6 kgm.

Et strammemoment på 45kgm høres ut til å være veldig mye. Om du har en arm på 1 meter så skal du legge 45 kg ytterst på den.

Jeg tror jammen jeg hadde lest den manualen en gang til.

Mens jeg var i gang så fant jeg denne: http://www.convertunits.com/from/kg-m/to/newton-meter Det er sikkert noen andre her som kan bekrefte eller avkrefte min beregning.

Ja, jeg synes det var veldig mye. Men jeg har søkt litt rundt på nettet, og der opererer de med 35-40nm.

Så jeg satser på at det er korrekt. 

40 kgm  ble til 392.2 nm... og da er nok remmen så stram alt jeg ikke bør starte motoren i det hele tatt.

Tok en runde til med manualen:  

Lossa muttern så mycket att remmen slackar. Spänn

upp remmen genom att anbringa ett moment av 35–40

Nm  på spännskruvens kupolmutter. Använd momentnyckel

och passande hylsa. Lås spännskruven med

muttern (1).

Jeg har kad300 selv med samme oppsett reimer. Stiller momentnøkkel på 36 Nm, slakker begge poly-v-reimene og strammer dem begge opp med moment. Har aldri tatt hensyn til om jeg strammer ene eller andre reimen først eller sist. Skal ikke bety noe.

Reim for dynamo og reim for servopumpe strammes slik at man kan bevege ene langstekket på reimen 1 til 2 cm, 90 grader på løpereting.

I praksis så trenger disse to reimene bare være akkurat så stram at de slutter å danse/viggle, bare å prøve seg fram ved å stramme litt og litt. 

Med litt erfaring treffer man blink her på føste forsøk. 

Ha alltid komplett sett reimer liggende i båten, og verktøy til å bytte dem. Å drille reimbytte er også å anbefale, kommer godt med i og med at reimer bare ryker når det passer særs dårlig. Har du aldri gjort dette før så blir det garantert ikke lettere av at du reker mot land, kjærringen er hissig og ungene hylgriner. Gå i båten og ØV.. :yesnod:

På min 43-motor er det 35-40nm på kompressorreim og vannpumpereim. Du får nok ikke målt det så lett når de er på motor. Så må nok løsne de, stramme 35-40nm med momentnøkkel, holde trykket akkurat der og skru til festebolten. Reim til dynamo skal strammes til slakk ca 10mm mener jeg å huske.

Og så kommer det (lite) morsomme: det skal strammes med varm motor.....så det vil si kjøre motor varm, løsne reimer og så stramme reimer nede i et varmt motorrom med varm motor...

Edit: Det står i verkstedboken til Volvo at reimene skal etterkontrolleres når de er varme. Men hvordan får man gjort det uten å først slakke de og så stramme til spek igjen....?

Redigert av Gabi (see edit history)

Kjenn over alle reimene med fingrene når du har strammet alt mot spec, prøv å merk deg følelsen du får med å ta i alle reimene. Når du har kjørt en stund så kjenner du over nok en gang med fingrene. Føles det likt så er det godt nok.

Jeg kjenner alltid på reimene når jeg peiler olje og det har ikke gitt meg noe som helst hodebry de 6 årene jeg har eiet mine kad 300 maskiner.

Vi seiler da ikke for NASA  :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...