Jump to content

Volvo TAMD40B har begynt å ryke


Lady B

Recommended Posts

Min TAMD40B har begynt å ryke. Ved oppstart ryker den litt hvit røyk, som forsvinner etter noen sekunder. Den ryker ikke på tomgang. Når jeg kjører i "kosefart" og derover, dvs. 2500 omdr. og oppover, ryker den tildels mye hvit røyk. Det ser for meg ut som vanndamp, for den løser seg opp ca. 8-10 meter fra båten. Motortemperaturen er normal, ca. 80-85 grader, og når jeg kjenner på eksosslangen er den ikke varm. Motoren er lett å starte, den starter øyeblikkelig etter 10-20 sekunder med gløding. Bortsett fra røyken har jeg ingen grunn til å mistenke at det er noe galt, da den fungerer som en drøm... Jeg har et bestemt inntrykk av at røykmengden har tatt seg opp utover sommeren. Noen som har forslag til løsning på dette? 

Link to post
Share on other sites

Kan høres ut som tilsvarende problem jeg hadde på min VP D2-55 tidligere i sommer.  Kjølevannet som kommer ut i lag med eksosen var mindre enn normalt, og dermed ble temperaturen på kjølevannet høyere enn normalt (uten at jeg har mulighet for å kunne lese av temp.), og det kom vanndamp i lag med eksos og kjølevann.  

 

Jeg sjekket impeller og sjøvannsfilter før jeg kjørte på med Systemrens fra Maritim uten at det ble noe bedre.  Deretter forsøkte jeg å stake opp sjøvannsinntaket til drevet.  Tror muligens det kan ha vært det siste som gjorde utslaget, evt. jeg kan ha hatt en lekkasje på lokket til sjøvannsfilteret slik at impelleren i tillegg til å dra inn sjøvann til varmeveksleren også dro inn luft.  Hva enn feilen var så ble det bra til slutt. 

Link to post
Share on other sites

Vær også klar over at uforbrendt diesel som fordamper skaper hvit røyk. Du har jo litt hvit røyk ved oppstart og da er jo eksosanlegget kaldt. Muligens en brennstoffventil som ikke stenger som den skal? På en forkammermotor er det ikke sikkert at dette skaper "uryddig" gange dersom lekkasjen er liten.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...