sabbmotor Startet 18.September.2016 Link til dette innlegget Startet 18.September.2016 Hei,Solgte en 91 yamarin med samme modell 50hk yamaha.Selger fikk den til en god pris 5000kr under det jeg forlangte.Motor hadde nylig fått ny impeller,nye plugger og hetter samt ny olje.Køper så på båten 2ganger,motoren gikk som en klokke på tomgang og fult turtall dagen han hentet/kjøpte den.Jeg innformerte kjøper at han måtte rense tank og montere bensinfilter/vannutskiller(vannutskiller/filter fikk han med) kjøper tar så kontakt i ettertid at han ikke får turtall på motoren,noe med øverste forgasser.jeg spør om de renset tank osv før bruk,det hadde de ikke gjort.Jeg satt meg i bilen og tok en 2timers reise for og se på det,fant ut at det var kommet dritt i gass spjeldet på øverste forgasser.Fikset dette og starta opp motoren,den går nå ugjevnt og stopper på tomgang samt skyter litt i eksos på lav omdreining.Kjøper vil heve kjøp/ev levere båten på vetksted og sende meg regningen....har han rett på dette? Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Slik du beskriver det. har du ditt på det tørre. Kjøper undersøkte og prøvde båten før kjøp - hva som skjer etterpå er hans ansvar. Sånn er det private bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Link to post
sabbmotor Svart 18.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Mulig jeg kan ringe forbruker rådet imorgen,og høre med de. Sitér dette innlegget Link to post
Old Wood Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 (redigert) Det som vel er litt eller kanskje meget viktig her, er at dere skrev en kontrakt, hvor hva du sier ovenfor, står i kontrakten, f.eks. Forbruksrådets kontrakt: https://eskjema.forbrukerradet.no/skjema/FRA0033/Forbrukerrdets_kontrakt_ved_kjp_av_fritidsbt_mellom_private?lang=1 Ellers blir det lett litt "han sa - hun sa" - og vanskelig å avjgjøre juridisk. (Var i samme situasjon selv, for lenge siden, det ble veldig tidskrevende, men æ fikk mitt på det rene, til sluitt.) Lykke til! Redigert 18.September.2016 av Old Wood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sabbmotor Svart 18.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 (redigert) Ja brukte forbruker rådets kontrakt,men skrev ikke inn det med rensing av tank eller montering av vannutskiller...men står at båt er besjiktet og at motor er prøvd,samt at båten selges som den er. Redigert 18.September.2016 av sabbmotor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 (redigert) La han heve kjøpet, du blir aldri "ferdig " med slike idioter. Fikser du dette,finner han bare noe annet dritt senere. Tilby han å heve kjøpet, mye mulig han da "gir" seg. Hvis ikke får du solgt den til noen som VIL ha den. Sørg bare for å gjøre denne rensen av drivstoffanlegget først, noe du i etterpåklokskapens navn skulle gjort tidligere. Redigert 18.September.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
000 Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Nei har ikkje rett på noe som helst. Om han absolutt vil heve kjøpet så si greitt det men da vil DU sende båten på verksted og la han betale. Tross alt han som påførte den problemene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 http://www.tangedal.no/blog1.php/2015/02/06/reklamasjon-del-5-hvordan-svare-pa-en-reklamasjon http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/kjopslovens-regler-om-kjop-og-salg-av-bruktbat Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sabbmotor Svart 18.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Ja det er jeg enig i,kan ta båten tilbake men hvis han fikser den først.Hadde han renset tanken vil jeg tro dette ikke hadde skjedd.Vil tro det er dritt i forgassere eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 De gangene jeg har solgt bil eller båt, har vi avtalt at jeg kan ta den tilbake i samme stand dersom ikke båten svarer til forventningene til kjøperen. Og da har det ikke vært noe .problem siden kjøper har besiktiget og prøvekjørt. Men nå er det viktig at ikke selger tar på seg å reparere uten at det foreligger en dokumerntert avtale, td sms. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Og kjøper har ikke krav på å sette den på verksted for å fikse problemet. Du har rett på å prøve å fikse feilen selv. om det er vanlig ekstern tank er det kanskje enklest å tilby å spleise på ny tank, og bli ferdig med det. Ellers virker det som du har ditt på det rene, med å ha opplyst om at tanken må renses osv. Neste gang sørger du for å få det i kontrakten. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
finnmarken Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 To spørsmål å stille her: 1. Var feilen der ved overtakelse? 2. Fikk kjøper beskjed om feilen? Her er vel svaret "ja" på begge spørsmål. Dermed burde vel denne saken være enkel. Så lenge kjøper fikk beskjed om å montere filter og rense tanken, så ville i alle fall jeg ha nektet å ta noe ansvar. (Jeg forutsetter da at det er dette som er årsaken/feilen.) Men du burde vel ha fikset dette selv, og i alle fall fått dette inn i kontrakten? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Nei har ikkje rett på noe som helst. Om han absolutt vil heve kjøpet så si greitt det men da vil DU sende båten på verksted og la han betale. Tross alt han som påførte den problemene. This x 10 Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
pipe Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 (redigert) Det viktigste nå er for begge parter å holde hodet kaldt.Løper motparten til advokat og man skaffer seg en egen kommer denne kranglen til å bli dyr.Jeg har sett eksempler på at tapene part sitter igjen med kostnader som overskrider salgsobjektet.Slike saker bør klages inn til forbrukerrådet.Det er gratis og utfallet er bindene men tapene part kan bringe saken inn for domstolene.Generelt skal det en del til før man kan få hevet et kjøp.Objektet må være vesentlig dårligere enn man kan forvente ut i fra hva som er opplyst,gjennstandens alder og pris.Dritt i bensintanken er neppe innenfor. Kjøperen kan kreve selgeren for hva det koster å reparere en feil hvis det er sannsynlig at feilen var der på overtaks tidspunktet.Rust i drivstofftank som skaper problemer umidelbart etter salg kan nok tolkes den veien.Untaket er når kjøperen blir opplyst om forholdet noe som kan virke er tilfelle her.Problemet er at hva som er sakt og ikke sakt når dette ikke står i kontrakten.Det som taler til din fordel er at det er kjøpt inn og sendt med et komplett filter og at det ikke er filter på båten i dag.Det vil antaglivis gi deg en sansynlighets overvekt for at rensing av tank og montering av filter har vært et tema. Redigert 18.September.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 ... Om han absolutt vil heve kjøpet så si greitt det men da vil DU sende båten på verksted og la han betale. Tross alt han som påførte den problemene. Amen! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Slik du beskriver det. har du ditt på det tørre. Kjøper undersøkte og prøvde båten før kjøp - hva som skjer etterpå er hans ansvar. Sånn er det private bruktmarkedet. Så enkelt er det ikke. Siden dette kjøpet er i mellom to privat personer er det regulert av kjøpsloven. Den lemper ikke alt ansvaret over på kjøper når tingen er kjøpt og betalt Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Når man kjøper ein båt fra1991,dvs forrige århundre,kan man vel ikkje forvente at det er som nytt Alltid vansklig,men ville prøvd å ha ein god dialog med kjøper. Er vel som dei sier,her er det så mykje greier at ein kan vel ikkje forventa at alt skal virka på ein gong. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Kjøperen kan kreve selgeren for hva det koster å reparere en feil hvis det er sannsynlig at feilen var der på overtaks tidspunktet. . Selgeren har først krav på å fikse feilen selv før kjøper kan sende den på verksted. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Komodo Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 (redigert) Så enkelt er det ikke. Siden dette kjøpet er i mellom to privat personer er det regulert av kjøpsloven. Den lemper ikke alt ansvaret over på kjøper når tingen er kjøpt og betalt Kanskje greit å stikke fingeren litt i bakken her. Det er altså snakk om en 25 år gammel jolle med påhenger på. Her må kjøper ta et ansvar. Redigert 18.September.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
glalaks Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Kjøpsloven gjelder ved salg av 27 år gammel robåt også, selv om den kanskje ikke er så ofte anvendt ved slike salg... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Når man kjøper ein båt fra1991,dvs forrige århundre,kan man vel ikkje forvente at det er som nytt Alltid vansklig,men ville prøvd å ha ein god dialog med kjøper. Er vel som dei sier,her er det så mykje greier at ein kan vel ikkje forventa at alt skal virka på ein gong. Du mener forrige årtusen. 25 år er nesten veteran. Kjøper man en veteran forventes det nok at kjøper kan ta seg av evt. problemer som måtte oppstå også. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jakob T Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Om det er forrige årtusen,kan det umulig vere noke problem Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Kjøpsloven gjelder ved salg av 27 år gammel robåt også, selv om den kanskje ikke er så ofte anvendt ved slike salg... Kjipt for kjøper, var i samme situasjon da jeg kjøpte vår første båt. Påhenger som begynte å fuske uka etter vi overtok den... brukte 15000 på ubrukelige "båtmekanikere" før den gikk bra igjen, da var det en pakning bak en av forgasserne som satt skjevt etter at mekaniker nr 1 hadde hjulpet meg med å rense og bytte pakninger på dem... (så deretter kjøpte jeg verkstedmanualen samt en bok om totaktere og har siden gjort alt selv ;)) Ja ja men tilbake til saken, det er vel opp til selger om han vil være grei/ikke orker maset, eller ikke, personlig hadde jeg tilbudt heving av kjøpet mot at kjøper fikset det han ødela ved å ikke rense tanken/sette inn filter, om så virkelig var avtalen vel å merke... Dette blir selvfølgelig bare synsing :) Konklusjon må være å få ALT inn i kontrakten :) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
index Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Jeg ville ikke ha tatt båten tilbake uten at den først blir reparert. Det er ikke godt å si hva kjøper har gjort med den siden kjøpet, den kan være kjørt I filler for alt vi vet. Tilbakelevering I samme stand som ved kjøp er OK, alt annet ikke OK I mitt hode.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Riddar4 Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Nå har vi ikke hørt fra trådstarter på en stund. Det har sikkert skjedd en utvikling i saka. Vil også minne om at ting som er skrevet på SMS også er dokument i saka, så det er verdt å ta vare på om det står noe som vedrører behovet for rensing av tanken/påmontering av filter. Spent på å høre resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.