Terje_F Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Hadde håpet å høste en del erfaringer og svar på spørsmål jeg har etter at vi år var så heldige å få kjøpt oss en V42 2003 modell (MK I) med 2xKAD300. Skal selvfølgelig mer enn gjerne bidra med svar også, i den grad jeg kan det. Bruk gjerne tråden som en "tråden for oss som har..."-tråd :-) Det første jeg lurer på er hvor høye opplagsstøtter jeg behøver? Jeg tenker da på slike justerbare føtter i metall som Maritim, Seatronic etc selger. Hvor mange høyde-cm er det fra kjøl til der støtten skal ligge an (skrog side). Alternativt: skrogvinkel. Quote Link to post
Førstefender Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Hei og gratulerer med flott båt! :) Jeg bruker denne krybben til vår V42 : http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=24162040 Høyden blir perfekt med drev og er veldig enkel i bruk, med kapasitet på 21tonn er den solid nok.Høyden er oppgitt til 45cm. Quote Link to post
Terje_F Posted November 15, 2016 Author Share Posted November 15, 2016 (edited) Takk for gratulasjon Førstefender og likeså. Jeg tror jeg hadde båten din i kikkerten når den lå på Finn men salget av forrige båt lot vente på seg. Avataren din ligner ihvertfall på annonsebildet. Jeg får kanskje svare på mitt eget spørsmål for å holde liv i tråden:-) Vertikal avstand mellom v-bunn og skrogside er ca 48 cm. Min v42 står ca 50cm over bakken så støtter fra Maritim som spenner ca 70-117cm (hvis jeg ikke husker feil) over bakken passet perfekt Edited November 15, 2016 by Terje_F (see edit history) Quote Link to post
Førstefender Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Tror ikke det var min båt, for bilde har jeg tatt selv :) Princessa vår er for øvrig en 2001mod, som vi kjøpte høsten 2015. Av forbedringer som er gjort etter overtakelse er: Montert baugspyd, med stige under. Kastet microbølgeovn og montert inn gass stekeovn istede. Byttet ut orginale varmtvannsbereder og satt inn en isoterm 40L. Gjort litt om på batteribank, har nå 3x142ah forbruk, men synes fremdeles det er litt snaut da jeg ikke har generator. Tepper er "åpnet" og kantsydd nede, for å komme til luker i dørk. Før neste sesong skal nyinnkjøpt lader på 60amp monteres, den skal ta seg av forbruk, og org. lader ta start/baugpropell batterier. Ny VHF skal monteres, vet bare ikke hvor.. Quote Link to post
Terje_F Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Vurderer også å bytte varmtvannsbereder da jeg synes den originale holder dårlig på varmen. Trodde imidlertid lenge den var på rundt 60l og da får jeg ikke plass til tilsvarende Isoterm. Men har etterhvert forstått at den er på rundt 40 liter så da er det aktuelt likevel. På den annen side så skal det bare 30 minutter med en svært stillegående Onan-generator til så har vi varmtvann igjen. Ellers er båten velutstyrt så det har vært lite å gjøre. Babord strammehjul til kompressorreim røyk riktignok på henteturen men det var fort gjort å bytte. Men fikk litt sjokk. Reima sporet av og skar seg inn i plastdekselet. Reimdeler overslt. Har også byttet vannpumpe på styrbord motor. Tok da begge stramnehjulene i samme slengen. Quote Link to post
Førstefender Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Den org. varmtvannsberederen er ikke så veldig bra, er på 31.5liter og har lite isolasjon. Hadde en liten lekkasje, så da var det fort å bytte. Quote Link to post
Terje_F Posted November 20, 2016 Author Share Posted November 20, 2016 Drenerering av original varmtvannsbereder i Princess; Båten var ny for oss i år og jeg har fundert mye på hvordan den originale varmtvannsberederen skulle dreneres, da jeg ikke kunne finne noen overtrykksventil/bryter slik jeg er vane med å se de på Isoterm-berederene. Det er en rød vrider/knapp på t-stykket som åpenbart er en overtrykksventil (det kommer vann ut der ved trykk i bereder) men jeg har ikke forstått hva selve bryteren har for en funksjon. Vet en tilfeldighet vred jeg imidlertid på det røde hjulet helt til det sa "klikk". Tenkte da at denne kanskje samme funksjon som vippebryteren på Isoterm og fikk satt den i "åpen" stilling; vred på den slik at hjuler presses litt utover og stoppet rett før den sier klikk og "spretter" tilbake (dårlig forklart). Dagen etter lå det 15-20 liter vann i kjølen på båten. Jeg antar jo at jeg har funnet måten å drenere på men tar gjerne imot en bekreftelse. Quote Link to post
Terje_F Posted November 23, 2016 Author Share Posted November 23, 2016 Synes det lite sikringer i v42. Kommer fra en Scand Atlantic med automatsikringer på alle bryterne. I Princessen sitter det riktignok en 10-12 sikringer bak et panel i taket men det er stort sett til toalett og annet, men hvordan er med sikringer til bryterpanelet nedenfor. Kan det være sikring innebygget i bryterne? Quote Link to post
Førstefender Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 (edited) Bryterne er sikringer ja. Det orginale el. opplegget virrker være veldig bra lagt opp, men i V-serien er det ikke lett tilkomst for utbygging eller forandringer på det eksisterende. Har hatt noen utfordringer for å legge opp strøm til feks 12v kontakter. Ang drenering av tank, virker det riktig det du har gjort. Edited November 24, 2016 by Førstefender (see edit history) Quote Link to post
Sotrabuen Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Hei. Hiver meg på denne tråden:-) Har selv en 2004Mod V42. Vi har vert en del plaget med at det kommer vann inn langs vindskjerm opp i salong (langs listen nede) Forstår at dette er noe som forekommer på disse båtene med noen år på baken. Planen er i vinter å skifte alle fugene rundt vinduer og targabøyle og se om man kan få bukt med dette. Har fått sydd på gode lapper på kalesjen der som det er skøyter, så dette ser nå ut til å virke mye bedre enn det var originalt. Når det gjelder fugene, er det noen som har noe tips å komme med her? Type, ting en må være obs på etc? Har i vinter fått trukket om alle putene oppe og bygd om førerstol, så nå vil jeg gjerne ha dette 100% tett før dampen skal på sjøen igjen:-) Quote Link to post
Terje_F Posted December 13, 2016 Author Share Posted December 13, 2016 Jeg får også inn litt vann langs vindskjerm på styrbord side. Kommer inn rett i bakkant av førerplass, følger langs salongrygg og havner bak hjørnepute hvis mye regn. Har ikke vært noe stort problem sålangt. Hvordan har du bygget om førerposisjon? Ikke all verden sittekomfort synes jeg. Har du bilder av nye puter? Quote Link to post
Førstefender Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 På min V42 har tidligere eier gjort en innsats for å få det tett. Han har også laget drenering i bakkant, altså helt bakkerst ved vindskjerm. Dette fungerer godt, ikke noe vann som renner inn på puter eller gulv. Quote Link to post
Terje_F Posted December 14, 2016 Author Share Posted December 14, 2016 På min V42 har tidligere eier gjort en innsats for å få det tett. Han har også laget drenering i bakkant, altså helt bakkerst ved vindskjerm. Dette fungerer godt, ikke noe vann som renner inn på puter eller gulv. Mener du helt bak ved kalesjen (der samler det seg hos meg) eller faktisk ved vindskjermen bak ryggputa? Quote Link to post
Førstefender Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 (edited) Bak ved "vinduskarmen", helt inn i hjørnet. Ved kalesjer har jeg ingen vanninntrengning.. Edited December 16, 2016 by Førstefender (see edit history) Quote Link to post
Sotrabuen Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 (edited) Er bak i hjørnet det også kommer inn hos meg. Men eg mistenker litt at det kommer inn lenger fremme og renner under listen bakover og at vannet kommer opp i hjørnet bak førerstol. Om man presser ned denne listen fremover langs vindskjerm ser man at det kommer vann ut. Her er førerstolen. Kunne muligens hatt enda litt høyere rygg... Edited December 16, 2016 by Sotrabuen (see edit history) Quote Link to post
Terje_F Posted December 16, 2016 Author Share Posted December 16, 2016 Her er førerstolen. Kunne muligens hatt enda litt høyere rygg... Nice! Noe du har bygget selv eller standardsete å få kjøpt? Ang lekkasje er det samme hos meg men følger kanten og samler seg der targabøylen går ned. Quote Link to post
Sotrabuen Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Denne er bygget om fra original sete. Leverte det inn til en møbelsnekker og skisserte hvordan jeg ønsket det. Trakk hele salongen oppe om i samme farve og stoff samtidig. Ser noen har brukt en stol som heter Royalita dobbel på disse båtene, men det er en litt annen pris:-) Quote Link to post
Terje_F Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 Noen som vet om de lange, avlange "plastdekslene" ved luftinntakene bakerst på hver skrogside enkelt kan tas av for rengjøring og polering? Quote Link to post
Terje_F Posted May 10, 2017 Author Share Posted May 10, 2017 Førstefender skrev On Tuesday, December 13, 2016 at 20.58: På min V42 har tidligere eier gjort en innsats for å få det tett. Han har også laget drenering i bakkant, altså helt bakkerst ved vindskjerm. Dette fungerer godt, ikke noe vann som renner inn på puter eller gulv. Førstefender, kunne du tatt deg bryet med å poste noen bilder av denne dreneringen? Må få laget til noe... Quote Link to post
Førstefender Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 Terje_F skrev for 22 timer siden: Førstefender, kunne du tatt deg bryet med å poste noen bilder av denne dreneringen? Må få laget til noe... Det skulle jeg gjerne gjort, men er offshore nå, ca 12 dager til jeg er hjemme.. Quote Link to post
Førstefender Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 Noen som har byttet den orginale baugpropellen ut med en kraftigere en? Hvor stor baugpropell passer i den orginale kanalen på en V42? Quote Link to post
Terje_F Posted May 12, 2017 Author Share Posted May 12, 2017 (edited) Jeg har en se75. Kan ikke se for meg at tunellen er byttet ut. Hva har du? Edited May 12, 2017 by Terje_F (see edit history) Quote Link to post
Førstefender Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 Huske ikke helt, er vel den orginale fra 2001, mener jeg leste den var på 5,5hk. Har opplevd den litt svak ved sidevind i år.. Quote Link to post
Terje_F Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 Sleipner Se80 er en 6hk, så da har du kanskje en gammel SP75 du også. Da antar jeg tunellen er 185mm. Isåfall kan du gå opp til Se100 uten å øke dimensjon på tunell. Ring Sleipner, de veileder privatpersoner på telefon. Quote Link to post
Førstefender Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 (edited) 5,5hk er utfra en dårlig hukommelse.. Tror kanskje det var 4,5hk også... Nå er skuta på vannet, men vurdrer et bytte til større til høsten. Hvilken årsmodell er båten din Terje_F? Har du 4-blads propell på thruster? Tror jeg har bare 3-blads når jeg tenker meg om.. Edited May 13, 2017 by Førstefender (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.