Jump to content

Princess V42 - erfaringer, spørsmål og svar


Terje_F

Recommended Posts

Hadde håpet å høste en del erfaringer og svar på spørsmål jeg har etter at vi år var så heldige å få kjøpt oss en V42 2003 modell (MK I) med 2xKAD300. Skal selvfølgelig mer enn gjerne bidra med svar også, i den grad jeg kan det.

 

Bruk gjerne tråden som en "tråden for oss som har..."-tråd :-)

 

Det første jeg lurer på er hvor høye opplagsstøtter jeg behøver?

 

Jeg tenker da på slike justerbare føtter i metall som Maritim, Seatronic etc selger. Hvor mange høyde-cm er det fra kjøl til der støtten skal ligge an (skrog side).

Alternativt: skrogvinkel.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Takk for gratulasjon Førstefender og likeså. Jeg tror jeg hadde båten din i kikkerten når den lå på Finn men salget av forrige båt lot vente på seg. Avataren din ligner ihvertfall på annonsebildet.

 

Jeg får kanskje svare på mitt eget spørsmål for å holde liv i tråden:-)

 

Vertikal avstand mellom v-bunn og skrogside er ca 48 cm.

 

Min v42 står ca 50cm over bakken så støtter fra Maritim som spenner ca 70-117cm (hvis jeg ikke husker feil) over bakken passet perfekt

Redigert av Terje_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke det var min båt, for bilde har jeg tatt selv :)

Princessa vår er for øvrig en 2001mod, som vi kjøpte høsten 2015.

Av forbedringer som er gjort etter overtakelse er: Montert baugspyd, med stige under. Kastet microbølgeovn og montert inn gass stekeovn istede. Byttet ut orginale varmtvannsbereder og satt inn en isoterm 40L. Gjort litt om på batteribank, har nå 3x142ah forbruk, men synes fremdeles det er litt snaut da jeg ikke har generator. Tepper er "åpnet" og kantsydd nede, for å komme til luker i dørk.

Før neste sesong skal nyinnkjøpt lader på 60amp monteres, den skal ta seg av forbruk, og org. lader ta start/baugpropell batterier.

Ny VHF skal monteres, vet bare ikke hvor..

Link to post
Share on other sites

Vurderer også å bytte varmtvannsbereder da jeg synes den originale holder dårlig på varmen. Trodde imidlertid lenge den var på rundt 60l og da får jeg ikke plass til tilsvarende Isoterm. Men har etterhvert forstått at den er på rundt 40 liter så da er det aktuelt likevel. På den annen side så skal det bare 30 minutter med en svært stillegående Onan-generator til så har vi varmtvann igjen.

 

Ellers er båten velutstyrt så det har vært lite å gjøre. Babord strammehjul til kompressorreim røyk riktignok på henteturen men det var fort gjort å bytte. Men fikk litt sjokk. Reima sporet av og skar seg inn i plastdekselet. Reimdeler overslt. Har også byttet vannpumpe på styrbord motor. Tok da begge stramnehjulene i samme slengen.

Link to post
Share on other sites

Drenerering av original varmtvannsbereder i Princess;

Båten var ny for oss i år og jeg har fundert mye på hvordan den originale varmtvannsberederen skulle dreneres, da jeg ikke kunne finne noen overtrykksventil/bryter slik jeg er vane med å se de på Isoterm-berederene.

Det er en rød vrider/knapp på t-stykket som åpenbart er en overtrykksventil (det kommer vann ut der ved trykk i bereder) men jeg har ikke forstått hva selve bryteren har for en funksjon.

Vet en tilfeldighet vred jeg imidlertid på det røde hjulet helt til det sa "klikk".

Tenkte da at denne kanskje samme funksjon som vippebryteren på Isoterm og fikk satt den i "åpen" stilling; vred på den slik at hjuler presses litt utover og stoppet rett før den sier klikk og "spretter" tilbake (dårlig forklart).

Dagen etter lå det 15-20 liter vann i kjølen på båten.

 

Jeg antar jo at jeg har funnet måten å drenere på men tar gjerne imot en bekreftelse.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Synes det lite sikringer i v42. Kommer fra en Scand Atlantic med automatsikringer på alle bryterne.

 

I Princessen sitter det riktignok en 10-12 sikringer bak et panel i taket men det er stort sett til toalett og annet, men hvordan er med sikringer til bryterpanelet nedenfor. Kan det være sikring innebygget i bryterne?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Bryterne er sikringer ja. Det orginale el. opplegget virrker være veldig bra lagt opp, men i V-serien er det ikke lett tilkomst for utbygging eller forandringer på det eksisterende. 

Har hatt noen utfordringer for å legge opp strøm til feks 12v kontakter. 

Ang drenering av tank, virker det riktig det du har gjort.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei. Hiver meg på denne tråden:-) Har selv en 2004Mod V42. Vi har vert en del plaget med at det kommer vann inn langs vindskjerm opp i salong (langs listen nede) Forstår at dette er noe som forekommer på disse båtene med noen år på baken. Planen er i vinter å skifte alle fugene rundt vinduer og targabøyle og se om man kan få bukt med dette. Har fått sydd på gode lapper på kalesjen der som det er skøyter, så dette ser nå ut til å virke mye bedre enn det var originalt. Når det gjelder fugene, er det noen som har noe tips å komme med her? Type, ting en må være obs på etc? Har i vinter fått trukket om alle putene oppe og bygd om førerstol, så nå vil jeg gjerne ha dette 100% tett før dampen skal på sjøen igjen:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg får også inn litt vann langs vindskjerm på styrbord side. Kommer inn rett i bakkant av førerplass, følger langs salongrygg og havner bak hjørnepute hvis mye regn. Har ikke vært noe stort problem sålangt.

 

Hvordan har du bygget om førerposisjon? Ikke all verden sittekomfort synes jeg.

 

Har du bilder av nye puter?

Link to post
Share on other sites

På min V42 har tidligere eier gjort en innsats for å få det tett. Han har også laget drenering i bakkant, altså helt bakkerst ved vindskjerm. Dette fungerer godt, ikke noe vann som renner inn på puter eller gulv.

Mener du helt bak ved kalesjen (der samler det seg hos meg) eller faktisk ved vindskjermen bak ryggputa?

Link to post
Share on other sites

Er bak i hjørnet det også kommer inn hos meg. Men eg mistenker litt at det kommer inn lenger fremme og renner under listen bakover og at vannet kommer opp i hjørnet bak førerstol. Om man presser ned denne listen fremover langs vindskjerm ser man at det kommer vann ut.

 

Her er førerstolen. Kunne muligens hatt enda litt høyere rygg...

 

 

bilde

bilde

Redigert av Sotrabuen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Førstefender skrev On Tuesday, December 13, 2016 at 20.58:

På min V42 har tidligere eier gjort en innsats for å få det tett. Han har også laget drenering i bakkant, altså helt bakkerst ved vindskjerm. Dette fungerer godt, ikke noe vann som renner inn på puter eller gulv.

 

Førstefender, kunne du tatt deg bryet med å poste noen bilder av denne dreneringen? Må få laget til noe...

Link to post
Share on other sites

5,5hk er utfra en dårlig hukommelse.. :blush:  Tror kanskje det var 4,5hk også...

Nå er skuta på vannet, men vurdrer et bytte til større til høsten.

Hvilken årsmodell er båten din Terje_F? Har du 4-blads propell på thruster?

Tror jeg har bare 3-blads når jeg tenker meg om..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...