Jump to content

Princess V42 - erfaringer, spørsmål og svar


Terje_F

Recommended Posts

Jeg har en 2003-modell. Trodde jeg hadde 5 blads, men kanskje det er 4. Doble propeller. Rimelig sikker på at det er SP75.

 

Sjekk type (antar du har Sleipner) og ring Sleipner kundeservice så får du kyndig veiledning på hva den kan erstattes med ?

Link to post
Share on other sites

Hvordan synes du SE75 fungerer på din båt Terje_F? Nok krefter?

Vurderer å kjøpe en ny komplett SE80, har bare en 4hk Vetus nå etter hva jeg har funnet ut.

SE100 hadde vel vært bedre enn SE80, men er også endel dyrere..

Noen andre med V40/42 som har erfaringer å dele?

Link to post
Share on other sites

Hei Førstefender! 

 

Jeg synes SP75'en klarer seg. Skal ikke så mye til for å flytte baug og selve manøvreringen må jo motorene ta seg av.

 

Som hekkthruster derimot er SP75 ikke mye å skryte av. Brukes da stort sett til fortøyningshjelp og til å gå sidelengs på vindstille dager.

 

Forstår godt ønsket om å bytte. 4hk høres lite ut. Samme som jeg hadde på Scand Atlantic 3500. Der var det forsåvidt tilstrekkelig.

 

Har du tilgang på elektroverksted kan det være verd å få kontrollerte børstene på thrustermotor. Gjorde susen på 4hk'en på forrige båt.

Link to post
Share on other sites

Hei, veldig intr. i erfaringer ang lekkasje. Kjøpte båten (2005) med ny original kalesje, men denne er jo sydd slik at den tres i den øvre slissa i toppen på vindusrammen?! Fikk laget ny (RHJ) og alt av vann ble borte i vinduskarmer på sidevinduene. Nå renner det inn gjennom targan, drypper ut av spotlyset. Og det er en del vann i mottor rommet etter regnvær. Hadde aldri disse problemene på Windy Scirocco/GM. Noen med erfaring om hva som er årsaken til hvorfor det lekker i targaen? Radar? Søkelys?

 

Varmtvannsbreder: byttet til firkantet 60 liter og laget spesialkasse oppå til verktøy, anbefales:)!

Ellers diverse oppgraderinger. Er noen intr., i koppholder, verktøybox eller oppskrift på stangvask løsning, er det bare å ta kontakt:)

om andre har gjort små egne "facelifter" er det intr.:)

IMG_1341.JPG

IMG_1337.JPG

IMG_1338.JPG

IMG_1250.JPG

Redigert av RINOR (see edit history)
Link to post
Share on other sites

RINOR skrev On 5/25/2017 at 11.38:

 

Varmtvannsbreder: byttet til firkantet 60 liter og laget spesialkasse oppå til verktøy, anbefales:)!

 

 

 

 

 

Rinor, kona krever ny varmtvannsbereder til ferien... hvilken type 60 liter har du fått plass til? Har du et bilde å dele?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har fått laget meg en drenering bak seteryggen i salong (buen). Der samler det seg vann som kommer inn et sted i vindskjerm og følger skroget bak hit.

 

Under "repoet" bak  ryggen så var det selvfølgelig ikke åpent ned i motorrom. Måtte derfor lage et hull i kassa under for å komme til på undersiden, samt en slange ned til motorrom for oppsamling av vann. Det var faktisk ståhøyde helt bakerst i motorrom styrbord side ?

 

Har felt ned en syrefast flush-gjennomføring, 3/4 tomme tror jeg det var20170619_205505.jpg.840c8735b2eeaa58b76a088bcdb7ef1e.jpg

Link to post
Share on other sites

Beklager sent svar, jo mer jeg bruker båten jo mindre er jeg på BP.. 

Bilder av drenering styrbordside, denne går ut gjennom skroget.

Kalesjen min fremme er heller ikke orginal, bruker ikke skinner på toppen av vinduskarm, men kalesjen går forbi og det er montert vanlige kalesjefester.

20170619_182011.jpg

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips RINOR, likte spesielt den "verktøykassa" du hadde i kassen bak førerplassen :thumbsup: Noe du har laget? Eller har du funnet noe som tilfeldigvis passet?

Skulle gjerne delt inn den kassa litt bedre, den er så stor at det fort blir litt rotete, husker knapt hva som ligger i bunn :rolleyes:

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 3 år senere...
RINOR skrev On 9.7.2017 at 0.25:

Hei Førstefender,

har laget fresefil på den, skal lage opp noen etter ferien.

Send meg en pers.mld. med addresse, så sender jeg deg 

ett par stk. flatpakket:).    -rinor

 

RINOR skrev On 9.7.2017 at 0.25:

Hei Førstefender,

har laget fresefil på den, skal lage opp noen etter ferien.

Send meg en pers.mld. med addresse, så sender jeg deg 

ett par stk. flatpakket:).    -rinor

Hei Rinor. Har du flere av disse kassene som du har brukt til verktøykasse. Det var veldig smart løsning.  Mob 95033263 Mvh Morten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...