Jump to content

Rustdannelse i rustfri eksosgjennomføring - bør jeg være bekymret?

Kaskazi

Recommended Posts

Bruk litt metallpolish så blir det borte. Det er mest sannsynlig møkk fra andre ting. Syrefast er syrefast og ruster ikke.

Hadde samme problem selv på diverse Syrefast hos meg. Etter å polert vekk er det ikke antydning til misfarging eller grader på det syrefaste.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Det kan se ut som det lekker vann fra kneet. Begge gjennomføringen har samme rust bilde.

I så fall vil det være fra skroggjennomføringen. Sveisen på disse ser veldig bra ut, ser ikke spor etter lekkasje derfra. Rustrennene kan komme fra forurensing fra møkk som sitter i selve gjennomføringen.... Har vært borti det samme selv. Derfor jeg henger meg litt opp i dennne teorien.

Mvh

Chilli Solbris

. Det er mest sannsynlig møkk fra andre ting. Syrefast er syrefast og ruster ikke.

Kremt ; vet ikke om jeg vil skrive under på det utsagnet der...

Ikke uvanlig med litt rustrenner fra rustfritt stål. En årsak kan være spaltkorrosjon fra kanten av fugemassen. Det skal litt til før det ruster hull, men det skumle med rustfritt er at man kan få dyp groptæring på plasser som er tildekket.

Jeg ville skjært bort litt av den overflødige fugemassen og beiset med Avestad eller Esab beisepasta. Tviler på at dette er noe å bekymre seg for, men det er jo ikke pent.

Det er forskjell på rustfritt og syrefast stål dessverre er det også slik at noen sveisere ikke sørger for at det er dekkgass på innsiden av røret når de sveiser på utsiden. I de tilfellene kan det oppstå korrosjon. Materialkvaliteten kan du enkelt sjekke med en litt kraftig magnet. Syrefast stål skal ikke være magnetisk i det hele tatt. Rustfritt stål kan være litt magnetisk. Rustfritt stål vil kunne korrodere. Om kneet er festet med skruer må de være av samme materialkvalitet. Jeg ville sjekket materialkvaliteten først. Er det rustfritt stål, f.eks. AISI 304, så har det ikke god nok kvalitet til å være sjøvannbestandig. Du bør minimum bruke syrefast stål AISI316 eller AISI316L. Å polere eller rubbe bort rust fra rustfritt stål forbedrer ikke motstandsdyktigheten mot korrosjon. Det ser ut som kneet er elektropolert. Dessverre så brukes elektropolering av og til for å kamuflere dårlig materialkvalitet i både stålet og sveisetråd. Dersom materialet er syrefast stål ville jeg demontert det, rengjort og funnet ut hvor det ruster. Høyst sannsynlig finner du at rusten kommer fra en sveis. Da kan du slipe bort rusten og smøre på beisepasta etterpå. Sjekk sveisen både på insiden og utsiden. Om dette hadde vært på min båt så hadde jeg slipt sveisen og sveiset om igjen.

Er av den oppfatning at det blir servert en del påstander uten dekning her. AISI 316 er ikke særlig sveisbart. AISI 316 L betyr lavt karboninnhold. Da kan man sveise uten fare for sprekkdannelser. Men der er ikke poenget her.

AISI 316 L, som sannsynligvis er den beste kvaliteten som disse knærne er laget av, har sine svakheter i sjøvann:

• Stress Corrosion Cracking (spenningskorrosjon)
  • Pitting Corrosion (groptærig kan vi oversette det med)
  • Crevice Corrosion (som vi kan kalle tildekkingskorrosjon)

Elevert temperatur er ikke noe pluss.

Hvis dette tettemiddelet som er benyttet mellom rør og skrog inneholder en eller annen syre (ofte brukt som element i herdeprosesser), vil det heller ikke forbedre korrosjonsmotstanden. Så om du har en liten lekkasje utenfra og inn, vil de to nederste korrosjonsformene kunne trigge av. Sannsynligvis den siste, groptæring gir som regel ikke noe særlig korrosjonsprodukt (rustrenning). Du må bare plukke sakene fra hverandre og sjekke status. Så kan vi komme tilbake på hvordan det skal fikses.

På Hulda er den veldig mange kilo AISI 304 (rekkestøtter) og AISI 316 L (rør og ventiler). Jeg har ikke problemer med noe av det. Greia er å jobbe med materialene, unngå å lage 'korrosjonsfeller'.

Hulda, kan du regne med at dette er 316 L. Det kan vel også være 304? Da blir det lett pittings med sjøvann og temperatur. Bildene viser at det har rent vann fra innsiden av tettemiddelet. Og da må det vel allerede være en lekkasje gjennom røret?

304 er ofte brukt i eksosanlegg for biler med bra hell. Noen tror da at det går bra i båter også, men glemmer/vetikke at det virker dårlig med sjøvann i eksosen. På tresnekka mi var det lagt eksosrør i 304 da jeg overtok. Det ble mange bittesmå hull etter hvert, spesielt på undersiden der det er mest utsatt for sjøvann. Altså helt etter læreboka.

Jeg er ellers helt enig i at her bør en være såpass bekymret at en starter med å grave ut rundt røret for å inspisere og klarlegge årsaken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kremt ; vet ikke om jeg vil skrive under på det utsagnet der...

Ikke uvanlig med litt rustrenner fra rustfritt stål. En årsak kan være spaltkorrosjon fra kanten av fugemassen. Det skal litt til før det ruster hull, men det skumle med rustfritt er at man kan få dyp groptæring på plasser som er tildekket.

Jeg ville skjært bort litt av den overflødige fugemassen og beiset med Avestad eller Esab beisepasta. Tviler på at dette er noe å bekymre seg for, men det er jo ikke pent.

Jeg skal ikke påberobe meg for mye kunnskap om dette og lærte en del av å lese innleggene lenger ned. Men det var en metallarbeider som sa til meg at rustrenner på syrefast eller rustfritt stål var forurensning som kom fra andre kilder. Jeg har dog noen knær som ikk er sveiset med riktig tråd. og de renner dete rust fra. Må nok plukke de av og levere de til renovasjon. På bildene her så det ikke ut til å være antydning til rustrenner fra sveisen i hvert fall. Ville ikke det være noe av det første som ville bryte sammen under tæring? Og tæring ville jeg jo uansett ha sjekket etter...... Interessant læring dette! Og til trådstarter: Ikke følg mine råd i denne sammenheng!

Mvh

Chilli Solbris

På sjøsiden er det påsveiset en krans med skruehull for å feste kneet til hekken. Det ligger å plasker I sjøvann. Kan det ha korrodert igjennom her.

Jeg går i opplag i Grebbestad helgen og får løftet opp Båten da og sett på elendigheten.

Vil det være mulig å reparere disse med et varig resultat, eller er det bare å skifte? De er relativt kostbare, ca 2500 pr stk.

Redigert av Kaskazi (see edit history)

Der jeg hadde båtplass tidligere fikk en Nimbus inn mye vann etter tæring på eksosgjennomføringen. Det ble ikke dekket på forsikringen. Ettersom nedsiden er å ikke få dekket noe på forsikringen hadde jeg uten tvil skiftet hele greia ved neste landsetting. Jeg har en tråd her som er noen år gammel nå om en lignende eksossammenkobling inne i båten, men i vannlinjehøyde, som også begynte å lekke.Utrolig kjedelig med vann inn fra så store hull hvis gjennomføringen ligger lavt nok ifht vannet.

Noen ganger er rustfritt stål, da særlig 304, dårligere i forbindelse med sjøvann enn vanlig stål eller støpejern. Det er fordi korrosjonen gjerne oppstår puntvis og fører til lekkasje selv om delen ser relativt hel ut, samtidig som rusfritt gjerne også utføres ganske tynnvegget. Men også 316 gir ofte rusten overflate ved tildekning. Når det kommer rustflekker rundt skruehoder og beslag betyr det ikke nødvendigvis at det er brukt feil rustfritt materiale. Rust på rustfritt er altså ikke alltid reklamasjonsgrunn.

Selv om man vet bedre, er det ofte man likevel trenger en vekker selv. På tresnekka var eksosmanifolden av støpejern og rustet i filler etter noen år med sltvannskjøling.Jeg lager nå ny eksosmanifold i rustfritt stål. Etter godt råd fra Hulda legger jeg nå også om til ferskvannskjøling av manifolden for å unngå klassiske problemer med sjøvann og rustfritt stål.

En av minne første oppdrag som nybakt ingeniør på 60-tallet var å designe kjølevannsanlegget til en vannkraftstasjon i Zambia. Den gangen var rustfritt stål relativt nytt til bruk i slike rørsystemer og det ble en kvalitet tilsvarende AISI 304L. Etter kort tids drift sto det massevis av tynne vannstråler ut gjennom rørene pga. puktkorrosjon. Årsaken var at det ble injisert klor i ferskvannet for å drepe alger. Og betjeningen hadde heller ikke spart på kloret. Problemet er klorioner som en også får i sjøvannet som inneholder NaCl (vanlig salt).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har dog noen knær som ikk er sveiset med riktig tråd. og de renner dete rust fra.

Det behøver ikke være feil tråd, det kan være feil sveiseprosedyre. Sveisen må da kappes vekk helt inn i varmepåvirket sone [HAZ], og ny sveis legges.

Til trådstarter: Det er ikke sikkert du trenger å kaste bendet selv om det er skadet. Plukk det ut, gjør det rent, og legg inn noen bilder her!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...