Komodo Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Hvis jeg husker riktig hadde Viknes en periode hvor de monterte slike gjennomføringer i dårlig kvalitet som tæret. Det blir fort dyrt når båten går til bunns på grunn av en slik bagatell Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Det behøver ikke være feil tråd, det kan være feil sveiseprosedyre. Sveisen må da kappes vekk helt inn i varmepåvirket sone [HAZ], og ny sveis. Det skal gjøres! Takker for nyttig kunnskap! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Scand 360 dc Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Ser at på vår båt som er en 86 mod, er disse rørene av plast, og ligger over vannlinjen. Kan det være mulig å få nye til din i plast? Du har nok en større dim, sikker D4 du har. Mulig din plattform ligger lavere på akterspeilet siden gjennomføringen er i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Halyard lager potter i glassfiber, så hvorfor ikke? Jeg ville heller hatt bendene i 'halyardplast' enn i stål- uansett kvalitet. Noe av grunnen til at jeg skriver det, er også at hos trådstarter kommer slangene ovenfra og ned til stålgjennoføringene. Det er også en korrosjonsfelle, der svovelet i gummislangene er en sterk driver for korrosjon. Igjen, på Hulda, er designet at systemet tømmer seg for vann når motoren stopper. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 24.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 (redigert) Utløpet ligger vel 4-5 cm over vannlinjen, men bader jo i sjøvannet. . For øvrig er det nå nærmest sommervær på Ekenes på Koster. Redigert 24.September.2016 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Se der ja, mine ligger lenger ut mot skrogsiden og høyere opp. Kan ikke være meningen at slikt skal byttes hvert 10 år... eller hva sier ekspertene...mine er 30 år å ser helt ok ut.Riktignok i plast. Princess og de andre store har vel dette som en del av skroget/glassfiber som holder så lenge båten holder. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 24.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 En skulle jo tro at rustfritt tålte litt vann..... Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Både 304 og 316 tåler jo brukbart sjøvann, men begge deler kan forsvinne overraskende fort ved gitte forhold. Begge kvaliteter er umagnetiske men kan bli svakt magnetiske ved bearbeiding,dreing,knekking osv. Min favoritt er plast. Synest jeg skimter litt pittings på bildene? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Min favoritt er speilblankpolert rustfritt. Men akkurat her hadde jeg sterkt vurdert tykkvegget armert plast. Et slikt bend ville jo vært veldig lett å lage i GAP. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kaskazi Svart 25.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 (redigert) Jeg sjekker ut om det finnes knær i glassfiber/plast som kan erstatte de rustfrie uten alt for mye tilpasninger. Hulda nevnte Halvard. Finnes det å få I Norge eller Sverige? Redigert 25.September.2016 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Ikke Halvard, det er en av sønnene mine. Halyard er navnet. Sjekk på nettet om det er norsk forhandler. Ev. ta en telefon til La-Sa i Son, folkene der vet det meste om den slags, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 25.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Takk, stavekontrollen til Samsung mente at Halvard passet bedre. Jeg tar kontakt med LaSa og hører hva de har å tilby. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Her er en katalog på norsk til Halyard som Hulda nevner: http://www.progressing.no/halyard.html Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Vetus har også: http://www.vetus.com/exhaust-systems/transom-exhaust-connections.html Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
mask Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 (redigert) Vil anbefale deg og lage nye gjennomføringer i svartstål, for deretter å sandblåse og coate de inn og utvendig med polyester. Da trenger du ikke tenke på dette noe mer for resten av båtens levetid. Redigert 25.September.2016 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Kaskazi, jeg ville gått inn i eksosen din med et "snake" kamera (kan kjøpes fra kina til laptop/android/iphone for 100kr) og sett på sveis og rør innenfra. Bildekvaliteten er helt fantastisk og du vil kunne se om HAZ er angrepet av tæring eller om du skulle ha en stressdefekt ved gjennomføringen. Har bare skumlest de andre innleggene så bær med meg om jeg skulle høres ut som et ekko.... Jeg tror du har et stressproblem som har blitt akselerert av korrosjon. Motoren beveger seg under gange og hele eksosen din rister i takt med motoren (som beveger seg på labbene) mens eksosen din sitter fast i gjennomføringen, du kan derfor ha høybelasnings sone i dette området. Flensen ut av turboen vil også være utsatt. Om du velger å ta eksosen av om du skal i opplag er det sikkert lurt å ta en penetrantkontroll som er enkleste måten å sjekke rustfritt og syrefast for sprekker og grov pitting på. Litt tilbake til AISI 304, 304L / 316, 316L (308, 308TI er andre mindre vanlige kvaliteter, spørs som ofte bare hvilken bransje du kommer fra) når vi snakker om den store forskjellen på 304 og 316 så er det først at 316 inneholder 2% molybden mens 304 har tilnærmet 0%... I praksis betyr det at 316 kan senkes i sjøvann uten særlig problem mens 304 vil bli "brunt" etter kort tid. Jo mer lys og oksygen tilgjengelig jo raskere brunt og mer tæring over tid. (skvalpe-sonen er det verste for de fleste materialer) For deg Kaskazi er nok den viktigste forskjellen mellom 304 og 316 at disse 2% med tilsatt molybden gjør 316 adskillig med temperatur bestandig i sjøvannsmiljø. Dersom du tester i et salttåkekammer vil du se en ganske markant stigning i korrosjons-hastighet ved ca 55 grader celsius. Glem ikke hvor viktig det er at det ikke blir stående surt vann i systemet... har du en halv liter sjøvann i systemet når du vrir om nøkkelen så fordamper vannet raskt mens saltet forblir og når 10% av vannet er igjen har du en "velling" som er så korrosiv at både 304 og 316 får problemer... Lager vi lapskaus av denne tråden sitter vi igjen med en del enkle design råd som en selvbygger eller en selv-vedlikeholder kan ha god nytte av: Unngå å blande inn mange materialer i et sjøvannsmiljø Jo lengre ifra hverandre involverte materialer er på "spenningsrekka" jo mindre egnet er de til å jobbe sammen i et system Design systemet som selvdrenerende Tilsett nok sjøvann i eksosen til å holde temperaturen under 55% målt på røret Bruk sil på sjøvannsinntak og bruk mange små hull inn i bend til eksoskjøling Ved sveising så bruk rett tilsats. Rett tilsats er naturlig overlegert. Dersom du må "bruke det du har" så kan du sveise 304 med 316 men ikke omvendt. AISI 316L er å anbefale, det har god sveisbarhet og er meget "lettsveiset". Bruk bakgass både ved TIG og pinne sveis. Fjern overdreven rot for hver sveis du legger og behandle HAZ med beisepasta og nøytralisering mens objektet fortsatt er varmt for best resultat. (HUSK: Bruk egnet verneutstyr så du kan forbli Båtplassen aktiv i mange år...) Ikke bruk vinkelsliper på svartstål i nærheten av objektet Oppdager du koksing må dette fjernes Unngå metallbaserte pakninger som du ikke vet hva er laget av. Kapp alle skruer og bolter til rett lengde (tilnærmet null utstikk) så blir det så mye enklere å ta det fra hverandre Jeg er skikkelig nysgjerrig på hvordan det ser ut under fugemassen din Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Gode råd dette dieselfan men jeg tror du skal slite litt med å få innført de prosedyrene hos produsentene av slike eksosgjennomføringer. Ta en nærmere titt på et slik bend neste gang du besøker din lokale dele-pusher så skjønner du hva jeg mener. Og en ting til; siden 316 inneholder molybden er den mer motstandsdyktig i sure miljøer (derav populært "syrefast"). Det innebærer bla. at 304 er mer utsatt for tildekkingskorrosjon, der mekanismen er at et lokalt surt miljø dannes en plass hvor oksygen ikke kommer til og får vedlikeholdt oksidsjiktet. Jeg skjønner at det er det du sikter til med "under fugemassen". For å få en god kontroll av slike gjennomføringer bør de derfor demonteres og rengjøres. Er det ikke tæringer å snakke om er det bare å smelle det inn igjen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Jeg vil bare legge til at det er glidende overganger. Når man kaller ASI 316 for 'syrefast', så er det vel få syrer materialet egentlig tåler. Så betegnelsen 'syrefast' er i utgangspunktet feil betegnelse. Men det er det mest anvenlige materialet med lett tilgjengelighet som er på markedet, også relatert til pris. Når det gjelder sveising, så er TIG nok den sveisformen som er mest vanlig i produksjonssveising. I Hulda er det et uttall sveiser i sjøvannsystemet foretatt med pinne. Uten at det er brukt bakgass. Det har siden år 2000 ikke vært en eneste sveisefeil/korrosjon i sveis. Man kan si at på et slikt forum som dette blir servert påstander som det nødvendigvis ikke er hold i. Det samme gjelder for så vidt hva som blir servert i Wikipedia, hvem som helst kan skrive hva som helst der. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Hei. Har ikke lest alle innleggene, men ville nok startet med inspeksjon inn og utvendig på røret. Det er ikke uvanlig at det oppstår rustfarge mellom rustfrit/syrefast og gelcoat. Kan forklaringen være så enkel at det kondenserer vann utvebdig på eksosstussen pga av temperaturforskjell når motr går og star, og dette lager rust? fjern tetningsmasse og vask med syre så ser du om det er tæring eller bare I overflaten. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Man bør kanskje også legge til at 304 har en spesiell svakhet i miljøer som inneholder klor, som sjøvann (NaCL i form av nartium- og klorioner). Klorioner på metalloverflaten blir utgangspunkt for punktkorrosjon som ofte raskt forårsaker små hull tvers gjennom metallet, såkalte pittings. Da får man lekkasje gjenom små hull, mens kostruksjonen forøvrig kan se hel og fin ut. Ellers er det min erfaring at både 304 og 316 lett blir utsatt for tildekningskorrosjon, som ofte bare kan være et kosmetisk problem med lett rustfarget overflate, men også kan være et mer alvorlig problem noen ganger.. Så "rustfritt" og "syrefast" betyr ikke at du ikke kan få rustflekker på metallet. I det aktuelle tilfellet med eksosbendet bør en håpe at det er brukt rustfritt av typen 316L, slik at punktkorrosjon ikke er det mest sannsynlige(?). Men måten gjennomføringen er tettet på mot sjøvannsiden er en sikker oppskrift på tildekningskorrosjon. Med båten på land må det være enkelt å inspisere gjennomføringen fra innsiden, og det bør være en logisk start. Men selv om det ser bra ut fra innsiden ville jeg nok gått videre og sjekket utsiden av gjennomføringen også, spesielt når andre refrere til problemer med disse gjennomføringene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Ang heimmelaga bend og sveising. Eg plukka ut 4" eksos og satte inn 5" for 3 år siden. På den gamle 4" linja var det 2 bend som var sveist sammen av rette rør, og de var sveist med elektroder, det var perler og restslagg på utsida. Tydelig heimelaga. Eine bendet var plassert nedi kjølen 1m fra turbo, og på den plassen har det då alltid stått sjøvann. Det andre var plassert oppe i skutesida på høgaste punkt slik at slangen har drenert kjølevatn ut bak med unntak av det som har rent tilbake til kjøl. Alt tyder på at dette har vert frå byggeår 1983/1984. Det var ingen farlig tæring eller rustrenning på nokon av de. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dieselfan Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Gode råd dette dieselfan men jeg tror du skal slite litt med å få innført de prosedyrene hos produsentene av slike eksosgjennomføringer. Ta en nærmere titt på et slik bend neste gang du besøker din lokale dele-pusher så skjønner du hva jeg mener. Og en ting til; siden 316 inneholder molybden er den mer motstandsdyktig i sure miljøer (derav populært "syrefast"). Det innebærer bla. at 304 er mer utsatt for tildekkingskorrosjon, der mekanismen er at et lokalt surt miljø dannes en plass hvor oksygen ikke kommer til og får vedlikeholdt oksidsjiktet. Jeg skjønner at det er det du sikter til med "under fugemassen". For å få en god kontroll av slike gjennomføringer bør de derfor demonteres og rengjøres. Er det ikke tæringer å snakke om er det bare å smelle det inn igjen Takk for positiv omtale Komodo. Jeg er ikke uenig i innlegget ditt denne gangen heller jeg Rådene mine blir vel kanskje litt vel omfattende for noen men ville dele mine erfaringer med Kaskazi. Hans situasjon er ikke så stas i mine øyne (lure på om båten tar inn vann) Det kan jo være en generell prøvelse å legge lista på rett høye... det er stor spennvidde på medlemmene på dette forumet også. Noen kan lage hva det skal være selv, mens andre sliter med å løsne en mutter. Noen kan sveise men er ubrukelige på AutoCAD, andre kan CADe hva som helst men sveiser ikke så bra... I dette mangfoldet må vi jo dele og hjelpe hverandre og spille hverandre gode Selv har jeg fått mange gode innspill og synes det er toppers å være med her inne. Noen ganger får man kanskje ikke fasiten men man kan bli satt på sporet. I dag har jeg jobbet med korrosjon 6 meter inne i et rørsystem med snake kamera av den billige sorten og er overrasket over hvor gode bildene og videoen ble. Materialet var Super Duplex og ikke helt relevant for eksosen til Kaskazi men som metode er det relevant Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 I Hulda er det et uttall sveiser i sjøvannsystemet foretatt med pinne. Uten at det er brukt bakgass. Har du sett mange WPQR med bakgass på MMA? Det har siden år 2000 ikke vært en eneste sveisefeil/korrosjon i sveis. Man kan si at på et slikt forum som dette blir servert påstander som det nødvendigvis ikke er hold i. Det samme gjelder for så vidt hva som blir servert i Wikipedia, hvem som helst kan skrive hva som helst der. Har du ingen sveisefeil i Hulda? Det har jeg vel litt vondt for å tro. Man kan si at på et slikt forum som dette blir servert påstander som det nødvendigvis ikke er hold i. Det samme gjelder for så vidt hva som blir servert i Wikipedia, hvem som helst kan skrive hva som helst der. Tenker du på noe spesielt nå? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Du får tro akkurat hva du vil. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 (redigert) Jeg skjønner at det er det du sikter til med "under fugemassen". For å få en god kontroll av slike gjennomføringer bør de derfor demonteres og rengjøres. Er det ikke tæringer å snakke om er det bare å smelle det inn igjen Som du skriver så er det jo greit å finne ut hva som ligger under denne "fugemassen". Jeg har jobbet en del med fritidsbåter på hobbybasis i perioder opp gjennom årene, men yrket mitt er maskinist. Det som alltid har forundret meg er at det på fritidsbåter alltid skal brukes en form for tetningsmasse når no skal monteres opp mot sjøsiden. Dette er jo som å banne i kirka til sjøs, her bruker vi bare pakinger og dette holder i massevis. Husker mangen ganger jeg jobbet på fritidsbåter med skroggjennomføringer, det var alltid mye tetningstoff, men ikke uvanlig at skruene var løse og at ventil holdt tett pga massen. Det må da være enklere å konstatere hva som er galt (som i saken over) hvis ikkje alt er sauset inn i tetningsmasse. Bruker en pakninger så har jo en stålkontroll og heller bruker en gjengelåsing på skruer/muttere i skrog gjennomføringer. Men kanskje det er slik på fritidsbåter siden det er forskjellige nivåer av teknisk bakgrunn på folk som bruker båt i fritid? Dette er en personlig betraktning, men det hadde vært greit å hørt med andre hva dere synes om dette. Mvh mask Redigert 27.September.2016 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.