alfaalfa Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Det var det jeg antok. Så derfor vil det å binde sammen disse metallbitene med ledning til anoder ettersom de sitter i samme sjøvann som annet metall vil kunne avhjelpe om det er korrosjon som har gitt denne minimale lekkasjen... Sjekk gjerne hele kjølevannsinntakets metalldeler - for sikkerhetsskyld... igjen - i beste mening Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Ser Carisma også er levert med slike gjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 7.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 Fikk tatt bilde av røret fra innsiden: [let] Hva sier ekspertene? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 Litt vanskelig å se på det bildet der. Skal man si noe må man nesten ha nærbilde av det aktuelle stedet. Prøv å holde kameraet mot røret i overkant slik at du fokuserer mot en flate, bruk en lykt for å lyssette på skrå fra siden, da får du fram konturer, så zoomer du deg inn på det aktuelle området. Ps: Du er nødt til å bruke et vanlig kamera for å få noe smell på dette, ikke mobil. Så du noe feil selv? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaskazi Svart 7.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 Jeg ser rust i sveieskjøten. Skal forsøke med et skikkelig kamera neste gang jeg er innom varvet. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 7.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 I øvre omkrets ser det ut som endeveden av røret (hvis det ikke er grader fra når røret var kappet og at disse ikke er fjernet?) ikke har hatt full gjennombrenning under sveisingen. Rørbitene har ikke hvært helt opprettet i forhold til hverandre. Men det kan jo være gjort med viten, for å forhindre at det blir liggende surt vann på innsiden av sveisen når motoren stopper. Regner med at utløpet er nærmest kameralinsen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 Når slike bend serieproduseres blir de nok verken perfekt nestet opp eller gjennomsveiset. Alle slike bend er nok "født" med rotfeil. Dette er ikke "WPQ-sveising" Så å kjøpe et nytt gjør nok heller ikke susen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Jeg er helt sikker på om man betaler kr. 25 000 for et slikt bend, vil man få det i titan. Med materialsertifikat, kopi av sveiserens sertifikat, anvendt sveiseprosedyre, sertifikat fra Non Destructive Testing (NDT) og stempel med underskrift fra sertifisert 'Body' eks. Det norske Veritas. Men slik er ikke virkeligheten. Nå har jeg vel fem år som praktiserende industrirørlegger (fagbrev innehas) fra blant annet Statfjord på slutten av 80-tallet. Virkeligheten der ute var at rør ikke var runde. Helt utrolig, ikke sant? På tykkveggede rør hadde vi maskinelt utstyr som dreide fuge og nese. Selv da var det sjelden perfekt når vi skulle sveise inn en flens, for det hendte at flensen måtte i dreiebenken for å rettes av. Problemet var tynnveggede rør. Det var forbudt å sveise 'svenskebend' (beklager svenske lesere, men det var navnet den gangen) på bendet til trådstarter. Den ene grunnen var turbulens. Den andre grunnen var saksing. Og det er hva man ser når man titter inn i bendet til trådstarter, en kant i øvre bildedel. Det er saksing, rørene stemmer ikke over ens. Vi sleit mye med å tilfredsstille sveiserene. For med litt for mye saksing, er det umulig å oppnå full gjennombrenning uten å blåse hull i basematerialet (les røret). Og noen av rørene var så urunde at vi rett og slett måtte dumpe dem. Det var litt bakgrunnsstoff, uten tåkelegging. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Har prøvd å henge med på denne tråden og har lært mye og fått bygget opp en solid porsjon frykt! Det er nummeret før jeg legger skuta godt opp på land! Eller bytter rubbel og bit av metall (bortsett fra motorer) til kompositt! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Slapp av, ting blir så innmari hausa opp her. Det handler rett og slett om å være litt oppmerksom, slik som trådstarter har vært i dette tilfellet. Det er ikke så ofte båter søkker på grunn av defekter i metaller. Vanligvis blir det en mindre lekkasje som utvikler seg over tid. Kommer det vann fra et eller annet sted, finn ut av det. Lukter det eksos som ikke har vært der tidligere, finn ut av hvor det kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Var litt det jeg tenkte på Hulda. At ting blir litt hausa opp her. Men jeg tror faktisk at jeg skal ta av et bend og få det sveiset på nytt. Det på styrbord motor er det rustrand på og det på babord ingenting. De står begge helt fritt med eksosslange i mellom. Ingen jording til annet gods og altså ingen tilknytning til offeranode. Er det et problem? Jeg har både bronse og syrefast stål i skroggjennomføringer. Bør vel kanskje lage en jordplate i sjøen og trekke kabler fra alle gjennomføringer til plata som har forbindelse til zink i sjøen? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Gi blaffen. Bronse er sjøvannsbestandig. Uansett hvor gammel du er, så vil bronsen overleve deg. La dingsene være i fred. Ser du rustrenning eller små lekkasjer, fiks det. Jeg hadde egentlig tenkt å legge ut et bilde av vannlåsen til aggregatet mitt. I våres re-sveiste jeg det. Potta er et rør med endestykker. Røret i seg selv er av typen sveiset langsetter. I sonen mellom sveisen (fabrikksveis) og basematerialet (kalt HAZ på fagspråket) danner det seg små klumper med salt. Det betyr at sveisen har begynt å ruste fra innsiden. Hele potta er full av mikrohull. Altså ikke noe å gjemme på, bare å kaste og sveise en ny. Potta er fra ca. 1985. Det å linke sammen nærliggende gjennomføringer (AISI 316 ?) med kabel av 'stort' kvadrat (10- til 16 kvadrat er en grei dimensjon) med anode i sjøen (som ligger i nærheten av gjennomføringene) vil aldri skade. Men som skrevet, jeg har et nokså avslappet forhold til den slags. Dog, jeg har ikke noe avslappet forhold til billig-messing som ikke er sikret mot avsinking. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Gi blaffen. Bronse er sjøvannsbestandig. Uansett hvor gammel du er, så vil bronsen overleve deg. Det var det svaret jeg håpet på. Har heldigvis ikke messing i noen av gjennomføringen. Jeg følger rådet ditt og følger godt med! Takker for at du og andre øser ut av kunnskap vi andre trenger! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dieselfan Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Når slike bend serieproduseres blir de nok verken perfekt nestet opp eller gjennomsveiset. Alle slike bend er nok "født" med rotfeil. Dette er ikke "WPQ-sveising" Så å kjøpe et nytt gjør nok heller ikke susen. Helt enig med Komodo. Var jeg i Kaskazi's sted ville jeg ikke valgt et sveist rør om han vil bytte ut det eksisterende. Jeg ville valgt et induksjonsbøyd AISI316L rør..... Og... prøv å forstå at mine forslag har vært rettet mot hva Kaskazi kunne gjøre for å forbedre sin installasjon. Metodene er ikke egnet for eller ment for serieproduksjon. Det handlet om at en amatør med enkle midler, arbeidslyst og vilje faktisk kan oppnå et utrolig godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Nå er et av Bendene demontert. Tettheten av bendet er testet med å tette den ene enden og fylt vann i. Benet er tett og ser bra ut. Det er noen groper i underkant. Spørsmålet er om jeg skal bytte eller sette inn igjen det gamle. Her er noen bilder, hva tror ekspertisen: Redigert 27.Januar.2017 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Hvis det er 3 mm gods i røret og du har pittings som er 0,3 mm dyp lever det vel i 30 år til. Hvis du glassblåser bendet og maler med to tre strøk tokomp epoxyprimer stopper tæringen (på utsiden). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Enig med Komodo for utsiden. Ville syrevasket sveisene innvendig for å få bort all missfarging/koksing i HAZ (heat affected zone) dernest lagt på noe som er ganske varmebestandig. Det er et nystartet firma i Porsgrunn som driver med innvendig rørbelegging for kjemisk industri. Skal prøve å finne ut mer ila helgen. Det er en flott jobb du har gjort med rengjøring av benda dine Redigert 27.Januar.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Hvis det er 3 mm gods i røret og du har pittings som er 0,3 mm dyp lever det vel i 30 år til. Hvis du glassblåser bendet og maler med to tre strøk tokomp epoxyprimer stopper tæringen (på utsiden). Dette blir ikke korrekt. Hvis dette er Pitting Corrosion, så kan det man ser på utsiden av røret være utgangen av korrosjonen. Har skrevet en masse også om dette tidligere. Men korrosjonsangrepet vil da være et knappenålsstikk på innsiden av røret. Altså er det hull tvers gjennom. Det er trykktesting som vil kunne avsløre gjennomslaget. Det er ikke noe test å fylle røret med vann. Beklager. Jeg hadde en tilsvarende jobb i Nordsjøen. Her var det snakk om å sveise igjen de to funnene man gjorde på en 7 meters lengde av et rør i SuperDuplex. Beskjeden fra meg var: "Finner dere ett eneste angrep, bytt røret. Ett angrep vil tilsi at det er et større antall angrep under utvikling". Og slik ble det. Og et slikt angrep kan ta fra noen uker og opp til fem år på å gå tvers gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) For all del bytt! På gamlebåten, en Scand Baltic HT 2004, sprang bendet lekk mens jeg tilfeldig var ombord en dag. Fikk heist båten på land og demontert bendet. Det så helt fint ut, men noen bittesmå groper (slik som på dine bilder) noen steder. Det var nok til at det plutselig ble lekk (hadde jeg ikke vært der hadde båten gått ned). Viste seg at bendet (som da var 9 år) hadde hatt noen små feil i godset fra produksjonen iflg verksted som lagde nytt bend til båten i ettertid. Så mitt råd er at du bør bytte bendet. . Redigert 27.Januar.2017 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Tror ikke varmen er noe å bekymre seg for på denne plassen dieselfan. Epoxyprimer tåler nok temperaturen der også. Lagt til: ser at det har tilkommet to innlegg som er kritisk til å beholde bendet. Jeg skal strekke meg til å si at man ikke kan si sikkert ut fra bildene hva som er riktig å gjøre. Redigert 27.Januar.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaskazi Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Bendene er innkjøpt for en dyr penge, men dog billigere enn hos Nimbus. Det går mot bytte. Hva slag tettemasse bør benyttes? Sikaflex 291? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Hvis du bytter bendene så si fra, da kommer jeg å henter dem neste gang jeg er i Oslo. Når det gjelder tetningsmasse så er MS polymer fine greier. Dvs. Tec7 osv. Sika er like bra. Før var Sika polyurethanbasert, men har nå si n såkalte "icure" teknologi som tilsvarer MS polymer. Redigert 27.Januar.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaskazi Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Det er bare å hente når bendene er ute. Sender deg en im. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Hvis dette er Pitting Corrosion, så kan det man ser på utsiden av røret være utgangen av korrosjonen. Har skrevet en masse også om dette tidligere. Men korrosjonsangrepet vil da være et knappenålsstikk på innsiden av røret. Altså er det hull tvers gjennom. Det er trykktesting som vil kunne avsløre gjennomslaget. Det er ikke noe test å fylle røret med vann. Beklager. Jeg hadde en tilsvarende jobb i Nordsjøen. Her var det snakk om å sveise igjen de to funnene man gjorde på en 7 meters lengde av et rør i SuperDuplex. Beskjeden fra meg var: "Finner dere ett eneste angrep, bytt røret. Ett angrep vil tilsi at det er et større antall angrep under utvikling". Og slik ble det. Jeg skal være enig med deg i at man ikke helt lett ser hvor dyp en pittings er, men erfaring tilsier at disse ikke er spesielt dype. Pittings i rustfritt går som kjent i dybden, men noe breiere enn ei nål er de gjerne. Hva du har sett i Nordsjøen er nå en ting, men dette er eksosbendet på en båt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Er dybden målt? 0,3 mm er nevnt, men jeg synes de ser dypere ut. Nå jeg lå på Oksenøya for noen år siden lå en relativt nyere Nimbus tungt i vannet ved kai. Det viste seg å være en syrefast eksosgjennomføring som hadde tæret. Null på forsikringen, om jeg husker rett (7-8-9-10 år siden nå). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.