dieselfan Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 (redigert) Pitting type korrosjon er den skumleste og mest uforutsigbare form for korrosjon vi har i den familie materialer som er aktuelt her. Det er ikke mulig å måle dybde på pittig med nødvendig sikkerhet. Pitting utvikler seg med uforutsigbar hastighet (ofte fordi materialene ikke er homogene) Pitting utvikler seg gjerne i korngrensene og er ofte ikke mulig å se visuelt eller med 25x microskop. Pitting opptrer gjerne sammen med andre korrosjonsformer. I min bransje så har folk en tendens til å hyle pitting så fort man ser korrosjon, etter uker med undersøkelser så viser det seg ofte at det ikke var det... Trykktesting er en mulig metode for å avsløre pitting men er ikke nødvendigvis en feilfri metode. Siden defekten kan ha så utrolig lite tverrsnitt så kan den mekaniske påvirkningen faktisk lukke defekten eller skyve en forurensning i vannet inn i defekten og tette denne.. Lekkasjetesting med Helium er en vel så god metode og i dette tilfellet mye enklere å rigge til enn hydrostatisk trykkprøving. Den enkleste måten å fastslå om man har gjennom-tæring er å teste med Penetrant. Enkelt, billig og tar kun 30min... Må innrømme at jeg er ganske nysgjerrig på bendet ditt Kazkasi og dersom jeg hadde hatt litt mer forutsigbarhet i hvor jeg befinner meg neste uke/måned så hadde jeg spurt om å få ta PMI material-innholdsanalyse, penetrant og helium test av bendene dine.... før Komodo overtar... beslutningen din om å kjøpe nye kom litt raskere enn venta. Trodde du ville la det gå mot påske... Hadde kanskje vært ok for deg også om du fikk fastslått om du hadde "hull" eller ikke... Redigert 28.Januar.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Kanskje også en ide å få sjekket om dette virkelig er syrefast 316 eller bare 304 . . .? På tresnekka Tora hadde jeg haugevis av pittings tvers gjennom rustfritt eksosrør. Det var temmelig sikkert 304-kvalitet. Nå lager jeg nytt i 316. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Lekkasjetesting med Helium er en vel så god metode og i dette tilfellet mye enklere å rigge til enn hydrostatisk trykkprøving. Den enkleste måten å fastslå om man har gjennom-tæring er å teste med Penetrant. Enkelt, billig og tar kun 30min... Vet ikke om jeg er helt enig i det. Lekkasjetest er jo greit nok for å finne ut om det er tett eller ikke, men hadde det vært mitt bend ville jeg også hatt greie på hvor mye gods det er igjen å tære på. En korrekt utført trykktest (noe som ikke kommer til å skje i dette tilfellet) er mer en bare en lekkasjetest med lavt trykk, det er også en styrketest av stålet og sammenføyningene. For å gjennomføre en god trykktest må man sveise på gavler i begge ender og pumpe opp trykket til man nærmer seg flytegrensen av materialet, evt. et annet oppgitt designtrykk. Og en slik prosedyre er vel sjeldent aktuellt på et eksosbend Utfordringen med pittings og trykktesting er at arealet på tæringen er så lite at materialet kan være lite svekket i styrke, særlig dersom korrosjonen ikke er interkrystallinsk med bruddanvisninger videre i korngrensene. Dersom et større areal er svekket, typisk ved generell korrosjon eller konstentrert pittings over et større område, er det mer sannsynlig at materialet kollapser ved en trykktest. Lekkasjetest med penetrant (eller helium, har aldri vært med på det) er jo fine greier, men man får jo bare greie på om det er tett eller ikke, ikke hvor lenge man kan fortsette å tære på dette. Den store forskjellen på bendet til trådstarter og de fleste andre rustfrie eksosgjennomføringer i båthavnene bortover er vel at TS har demontert og rengjort bendet sitt. Og da er han jo faktisk langt på vei i forhold til mange andre Kanskje også en ide å få sjekket om dette virkelig er syrefast 316 eller bare 304 . . .? Ja, som dieselfan skriver: dersom jeg hadde hatt litt mer forutsigbarhet i hvor jeg befinner meg neste uke/måned så hadde jeg spurt om å få ta PMI material-innholdsanalyse, Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Hvis dere får viljen deres her, så kommer testingen til å koste 10 ganger mer enn hva det vil koste å sveise et nytt bend. I titan :-) Disse prosedyrene beskrevet her passer bedre da jeg beordret å bytte sitgerør til en verdi av NOK 850 000 på et par pumper. Test av ett rør viste at jeg traff innertier. Testing med gass er greit, men hvem i himmelens navn springer rundt med lomma full av gass og instrumenter til å måle gjennomslaget? For stakkaren som eier bendet: Se om du ser noen prikker/fregner/ubetydelige punkter inne i røret som nogenlunde harmonerer med kraterene på utsiden. Hvis funn, så har du Pitting, og du kan sende bendet til Komodo. Og lage deg et nytt. Alle materialer i AISI 300-serien kan få Pitting Corrosion. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Bra jeg ikke legger ut bilde av mitt bend?? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Nå er det jo lenge til våren - kan du ikke støpe rør og gjennomføring direkte med glassfiber i skroget, og kun montere en utvendig skvettkant? Hos meg mener jeg røret (sett innenfra) er glassfiber. Om det er originalt vet jeg ikke, men bekymrer meg i alle fall lite om korrosjon der (selvom en del litt lengre inne tæret opp og begynte å lekke...) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Går vel greit det. Kan også lage hele bendet i glassfiber og skru det fast til skroget. Ut fra mine kunnskaper, ser jeg ikke slik løsning som problematisk. Heller tvert om. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 (redigert) Hvis dere får viljen deres her, så kommer testingen til å koste 10 ganger mer enn hva det vil koste å sveise et nytt bend. I titan :-) Disse prosedyrene beskrevet her passer bedre da jeg beordret å bytte sitgerør til en verdi av NOK 850 000 på et par pumper. Test av ett rør viste at jeg traff innertier. Testing med gass er greit, men hvem i himmelens navn springer rundt med lomma full av gass og instrumenter til å måle gjennomslaget? For stakkaren som eier bendet: Se om du ser noen prikker/fregner/ubetydelige punkter inne i røret som nogenlunde harmonerer med kraterene på utsiden. Hvis funn, så har du Pitting, og du kan sende bendet til Komodo. Og lage deg et nytt. Alle materialer i AISI 300-serien kan få Pitting Corrosion. Fra stakkaren med bendet: Jeg synes jeg så groper inne i bendet, men vet ikke om det er korrosjonsgroper (sannsynligvis). Jeg har send e-post til Maritim der jeg har kjøpt nye bend og bedt de opplyse meg om hvilken stålkvalitet som er benyttet i disse. Risikoen for at båten går ned er moderat, båten ligger inne i en hall i Grebbestad, og selv på sjøen så ligger eksosutløpene 5-6 ca over vannlinjen. Jeg velger å skift ut eksisterende bend for å slippe lekkasjer inn i båten, slik jeg så antydning til i sommer og for å ha en trygghet for at ting er på stell. Dieselfan: Jeg er også veldig interessert i å få en faktisk tilstand på bendene, dog uten heliumtesting. Hvis du har anledning, så kan jeg sende bendene på sirk. Send meg en im. Jeg bor i Oslo. Jeg fant ikke passende bend i glassfiber, eller ville det vært en god kandidat. Ellers må jeg si et det er mye kompetanse her, og takker for innsats og svar. Redigert 28.Januar.2017 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 selv på sjøen så ligger eksosutløpene 5-6 ca over vannlinjen. Jeg velger å skift ut eksisterende bend for å slippe lekkasjer inn i båten, slik jeg så antydning til i sommer og for å ha en trygghet for at ting er på stell. Dieselfan: Jeg er også veldig interessert i å få en faktisk tilstand på bendene, dog uten heliumtesting. Hvis du har anledning, så kan jeg sende bendene på sirk. Send meg en im. Jeg bor i Oslo. Så hyggelig! vil gjerne gjøre alt jeg kan for at du skal få et klart svar om tilstand. Hver eneste sak er unik og jeg lærer også av dette så det er vinn-vinn. Forumet er for meg et sted hvor likesinnede hjelper hverandre. Undres over enkeltes uttalelser om kostnader. Fra min side er dette ikke forbundet med kostnader for TS. Største risiko er trolig at man kan i en kortere periode kan utvikle "Donald stemme" IM kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Har du både de nye og de gamle bendene hjemme? Jeg skal på en jobb i Tigerstaden på tirsdag, så da kunne jeg tatt en titt for deg Har forøvrig tilgang på både PMI og PT (penetrant), så da slipper du å sende de rundt Har også en flaske med ren He stående i garasjen, men den har jeg ikke tenkt å svi av på trykkprøving Den skal brukes til dypdykking Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaskazi Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Alle 4 bendene befinner seg i Sverige. Et bend er demontert. Spent på hvordan babord bend ser ut. Jeg tar meg vel en tur innom varvet førstkommende fredag hvis alt går etter planen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Da kjører du jo forbi her på vei hjem Hvis du stopper her kan jeg prøve å få lånt med meg et pmi apparat hjem. PT har jeg her Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaskazi Svart 30.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 I følge Maritim er de nye eksosbendene produsert i AISI 316 syrefast stål. Får håpe at disse varer lengere enn 9 år. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 Kaskazi - levetiden på et slikt bend er stort sett bestemt av: Høyeste sjøvannstemperatur som bendet utsettes for (i ditt tilfelle så er det vel klart at innvendig sjøvannstemperatur vill bli den høyeste. For AISI316/316L så går det en grense omtrent ved 55 grader, over denne temperaturen kan ikke 316 ansees som fullstendig sjøvannsbestandig i skvalpesonen) Forurensning i overflaten på bend (på bildet i #113 kan man se misfarging i HAZ (varmepåvirket sone) på hver side av sveisen. Dette er en for for forurensning, og denne bør fjernes før bendet taes i bruk. Det gjøres ved å syrevaske dette området også nøytralisere ved skylling eller bruke et passivering/stoppe bad. Om man så lar materialets naturlige beskyttelsehinne for tid til å bygge seg opp (2 uker i romtemperatur er ideelt) så øker man levetiden og minsker risikoen for de fleste korrosjonsformer. Skulle du ha koksing i gjennomsveisen innvendig ville jeg slipt bort koksen også utført syrevasking innvendig også) Andre ytre påvirkninger (gnaging og vibrasjon er ikke så aktuelt for din installasjon, siden du har en fri ende og gummislange som eneste forbindelse) Er overrasket (og ganske skuffet) over at det produseres eksosbend for sjøvannsmiljø som ikke er "gjort ferdig"... for å etterlate HAZ som på bildet er litt som å bytte hjul på bilen uten å ettertrekke bolter/muttere.... det er bare et tidsspørsmål for det går til dundas.... I ditt tilfelle Kaskazi, kan du i praksis øke levetiden på det nye bendet ved å gjøre en syrevask av sveis og du kan forsikre deg om at du har god gjennomstrømning av kjølevann ut til eksosen. (dersom du har begrenset gjennomstrømning stiger temperaturen på sjøvannet som når eksosbendet og det vil trolig motortemperaturen gjøre også... ) Om du legger handa på det nye eksosbendet en gang du har hold god fart over tid og du kjenner at temperaturen ikke er for høy, da har du gjort alt som står i din makt for å oppnå maksimal levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 Det holder i massevis med å stryke på et lag beisepasta og skylle det av dagen etter med ferskvann og skurebørste. I løpet av noen timer er oksidskiktet bygget opp med flere atomplan. Vi må ikke lage det altfor komplisert heller. Men det er tydelig at det avbildede bendet over ikke er helt pr. kasse. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 ....fjerner man koks på den måten ? eller er du tilhenger av koks i rota ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 Sveiser ikke koks. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 30.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 (redigert) Kaskazi - levetiden på et slikt bend er stort sett bestemt av: Høyeste sjøvannstemperatur som bendet utsettes for (i ditt tilfelle så er det vel klart at innvendig sjøvannstemperatur vill bli den høyeste. For AISI316/316L så går det en grense omtrent ved 55 grader, over denne temperaturen kan ikke 316 ansees som fullstendig sjøvannsbestandig i skvalpesonen) Forurensning i overflaten på bend (på bildet i #113 kan man se misfarging i HAZ (varmepåvirket sone) på hver side av sveisen. Dette er en for for forurensning, og denne bør fjernes før bendet taes i bruk. Det gjøres ved å syrevaske dette området også nøytralisere ved skylling eller bruke et passivering/stoppe bad. Om man så lar materialets naturlige beskyttelsehinne for tid til å bygge seg opp (2 uker i romtemperatur er ideelt) så øker man levetiden og minsker risikoen for de fleste korrosjonsformer. Skulle du ha koksing i gjennomsveisen innvendig ville jeg slipt bort koksen også utført syrevasking innvendig også) Andre ytre påvirkninger (gnaging og vibrasjon er ikke så aktuelt for din installasjon, siden du har en fri ende og gummislange som eneste forbindelse) Er overrasket (og ganske skuffet) over at det produseres eksosbend for sjøvannsmiljø som ikke er "gjort ferdig"... for å etterlate HAZ som på bildet er litt som å bytte hjul på bilen uten å ettertrekke bolter/muttere.... det er bare et tidsspørsmål for det går til dundas.... I ditt tilfelle Kaskazi, kan du i praksis øke levetiden på det nye bendet ved å gjøre en syrevask av sveis og du kan forsikre deg om at du har god gjennomstrømning av kjølevann ut til eksosen. (dersom du har begrenset gjennomstrømning stiger temperaturen på sjøvannet som når eksosbendet og det vil trolig motortemperaturen gjøre også... ) Om du legger handa på det nye eksosbendet en gang du har hold god fart over tid og du kjenner at temperaturen ikke er for høy, da har du gjort alt som står i din makt for å oppnå maksimal levetid. Bildet er fra Maritim katalog. De bendene jeg kjøpte har en mye finere finish. Bendene blir syrevasket. Gutta på varvet monterer bendene i løpet av uka. Så er vi snart klar for en ny strålende sesong. Redigert 30.Januar.2017 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 Trodde det var bilde av de nyinnkjøpte, det var godt at dine nye var mye bedre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.