Jump to content

Rustdannelse i rustfri eksosgjennomføring - bør jeg være bekymret?


Kaskazi

Recommended Posts

Pitting type korrosjon er den skumleste og mest uforutsigbare form for korrosjon vi har i den familie materialer som er aktuelt her.

  • Det er ikke mulig å måle dybde på pittig med nødvendig sikkerhet.
  • Pitting utvikler seg med uforutsigbar hastighet (ofte fordi materialene ikke er homogene)
  • Pitting utvikler seg gjerne i korngrensene og er ofte ikke mulig å se visuelt eller med 25x microskop.
  • Pitting opptrer gjerne sammen med andre korrosjonsformer. I min bransje så har folk en tendens til å hyle pitting så fort man ser korrosjon, etter uker med undersøkelser så viser det seg ofte at det ikke var det...

Trykktesting er en mulig metode for å avsløre pitting men er ikke nødvendigvis en feilfri metode. Siden defekten kan ha så utrolig lite tverrsnitt så kan den mekaniske påvirkningen faktisk lukke defekten eller skyve en forurensning i vannet inn i defekten og tette denne..

 

Lekkasjetesting med Helium er en vel så god metode og i dette tilfellet mye enklere å rigge til enn hydrostatisk trykkprøving.

Den enkleste måten å fastslå om man har gjennom-tæring er å teste med Penetrant. Enkelt, billig og tar kun 30min...

 

Må innrømme at jeg er ganske nysgjerrig på bendet ditt Kazkasi og dersom jeg hadde hatt litt mer forutsigbarhet i hvor jeg befinner meg neste uke/måned så hadde jeg spurt om å få ta PMI material-innholdsanalyse, penetrant og helium test av bendene dine.... før Komodo overtar... beslutningen din om å kjøpe nye kom litt raskere enn venta. Trodde du ville la det gå mot påske...

 

Hadde kanskje vært ok for deg også om du fikk fastslått om du hadde "hull" eller ikke... 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Lekkasjetesting med Helium er en vel så god metode og i dette tilfellet mye enklere å rigge til enn hydrostatisk trykkprøving.

Den enkleste måten å fastslå om man har gjennom-tæring er å teste med Penetrant. Enkelt, billig og tar kun 30min...

Vet ikke om jeg er helt enig i det. Lekkasjetest er jo greit nok for å finne ut om det er tett eller ikke, men hadde det vært mitt bend ville jeg også hatt greie på hvor mye gods det er igjen å tære på.

 

En korrekt utført trykktest (noe som ikke kommer til å skje i dette tilfellet) er mer en bare en lekkasjetest med lavt trykk, det er også en styrketest av stålet og sammenføyningene. For å gjennomføre en god trykktest må man sveise på gavler i begge ender og pumpe opp trykket til man nærmer seg flytegrensen av materialet, evt. et annet oppgitt designtrykk. Og en slik prosedyre er vel sjeldent aktuellt på et eksosbend :giggle:  Utfordringen med pittings og trykktesting er at arealet på tæringen er så lite at materialet kan være lite svekket i styrke, særlig dersom korrosjonen ikke er interkrystallinsk med bruddanvisninger videre i korngrensene. Dersom et større areal er svekket, typisk ved generell korrosjon eller konstentrert pittings over et større område, er det mer sannsynlig at materialet kollapser ved en trykktest.

 

Lekkasjetest med penetrant (eller helium, har aldri vært med på det) er jo fine greier, men man får jo bare greie på om det er tett eller ikke, ikke hvor lenge man kan fortsette å tære på dette.

 

Den store forskjellen på bendet til trådstarter og de fleste andre rustfrie eksosgjennomføringer i båthavnene bortover er vel at TS har demontert og rengjort bendet sitt. Og da er han jo faktisk langt på vei i forhold til mange andre :thumbsup:

 

 

Kanskje også en ide å få sjekket om dette virkelig er syrefast 316 eller bare 304 . . .?

Ja, som dieselfan skriver:

  dersom jeg hadde hatt litt mer forutsigbarhet i hvor jeg befinner meg neste uke/måned så hadde jeg spurt om å få ta PMI material-innholdsanalyse,

Link to post

Hvis dere får viljen deres her, så kommer testingen til å koste 10 ganger mer enn hva det vil koste å sveise et nytt bend. I titan :-) Disse prosedyrene beskrevet her passer bedre da jeg beordret å bytte sitgerør til en verdi av NOK 850 000 på et par pumper. Test av ett rør viste at jeg traff innertier. Testing med gass er greit, men hvem i himmelens navn springer rundt med lomma full av gass og instrumenter til å måle gjennomslaget?

 

For stakkaren som eier bendet: Se om du ser noen prikker/fregner/ubetydelige punkter inne i røret som nogenlunde harmonerer med kraterene på utsiden. Hvis funn, så har du Pitting, og du kan sende bendet til Komodo. Og lage deg et nytt. Alle materialer i AISI 300-serien kan få Pitting Corrosion.

Link to post

Nå er det jo lenge til våren - kan du ikke støpe rør og gjennomføring direkte med glassfiber i skroget, og kun montere en utvendig skvettkant? Hos meg mener jeg røret (sett innenfra) er glassfiber. Om det er originalt vet jeg ikke, men bekymrer meg i alle fall lite om korrosjon der (selvom en del litt lengre inne tæret opp og begynte å lekke...)

Link to post

Hvis dere får viljen deres her, så kommer testingen til å koste 10 ganger mer enn hva det vil koste å sveise et nytt bend. I titan :-) Disse prosedyrene beskrevet her passer bedre da jeg beordret å bytte sitgerør til en verdi av NOK 850 000 på et par pumper. Test av ett rør viste at jeg traff innertier. Testing med gass er greit, men hvem i himmelens navn springer rundt med lomma full av gass og instrumenter til å måle gjennomslaget?

 

For stakkaren som eier bendet: Se om du ser noen prikker/fregner/ubetydelige punkter inne i røret som nogenlunde harmonerer med kraterene på utsiden. Hvis funn, så har du Pitting, og du kan sende bendet til Komodo. Og lage deg et nytt. Alle materialer i AISI 300-serien kan få Pitting Corrosion.

 

Fra stakkaren med bendet:

Jeg  synes jeg så groper inne i bendet, men vet ikke om det er korrosjonsgroper (sannsynligvis). Jeg har send e-post til Maritim der jeg har kjøpt nye bend og bedt de opplyse meg om hvilken stålkvalitet som er benyttet i disse.

 

Risikoen for at båten går ned er moderat, båten ligger inne i en hall i Grebbestad, og selv på sjøen så ligger eksosutløpene 5-6 ca over vannlinjen. Jeg velger å skift ut eksisterende bend for å slippe lekkasjer inn i båten, slik jeg så antydning til i sommer og for å ha en trygghet for at ting er på stell.

 

Dieselfan: Jeg er også veldig interessert i å få en faktisk tilstand på bendene, dog uten heliumtesting. Hvis du har anledning, så kan jeg sende bendene på sirk. Send meg en im. Jeg bor i Oslo.

 

Jeg fant ikke passende bend i glassfiber, eller ville det vært en god kandidat.

 

Ellers må jeg si et det er mye kompetanse her, og takker for innsats og svar.

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post

selv på sjøen så ligger eksosutløpene 5-6 ca over vannlinjen. Jeg velger å skift ut eksisterende bend for å slippe lekkasjer inn i båten, slik jeg så antydning til i sommer og for å ha en trygghet for at ting er på stell.

 

Dieselfan: Jeg er også veldig interessert i å få en faktisk tilstand på bendene, dog uten heliumtesting. Hvis du har anledning, så kan jeg sende bendene på sirk. Send meg en im. Jeg bor i Oslo.

 

Så hyggelig! vil gjerne gjøre alt jeg kan for at du skal få et klart svar om tilstand. Hver eneste sak er unik og jeg lærer også av dette så det er vinn-vinn. Forumet er for meg et sted hvor likesinnede hjelper hverandre. Undres over enkeltes uttalelser om kostnader. Fra min side er dette ikke forbundet med kostnader for TS. Største risiko er trolig at man kan i en kortere periode kan utvikle "Donald stemme"

IM kommer. 

Link to post

Har du både de nye og de gamle bendene hjemme? Jeg skal på en jobb i Tigerstaden på tirsdag, så da kunne jeg tatt en titt for deg :smiley:  Har forøvrig tilgang på både PMI og PT (penetrant), så da slipper du å sende de rundt :giggle:  Har også en flaske med ren He stående i garasjen, men den har jeg ikke tenkt å svi av på trykkprøving :lol:  Den skal brukes til dypdykking :yesnod:

Link to post

Kaskazi  -  levetiden på et slikt bend er stort sett bestemt av:

  • Høyeste sjøvannstemperatur som bendet utsettes for (i ditt tilfelle så er det vel klart at innvendig sjøvannstemperatur vill bli den høyeste. For AISI316/316L så går det en grense omtrent ved 55 grader, over denne temperaturen kan ikke 316 ansees som fullstendig sjøvannsbestandig i skvalpesonen) 
  • Forurensning i overflaten på bend (på bildet i #113 kan man se misfarging i HAZ (varmepåvirket sone) på hver side av sveisen. Dette er en for for forurensning, og denne bør fjernes før bendet taes i bruk. Det gjøres ved å syrevaske dette området også nøytralisere ved skylling eller bruke et passivering/stoppe bad. Om man så lar materialets naturlige beskyttelsehinne for tid til å bygge seg opp (2 uker i romtemperatur er ideelt) så øker man levetiden og minsker risikoen for de fleste korrosjonsformer. Skulle du ha koksing i gjennomsveisen innvendig ville jeg slipt bort koksen også utført syrevasking innvendig også)
  • Andre ytre påvirkninger (gnaging og vibrasjon er ikke så aktuelt for din installasjon, siden du har en fri ende og gummislange som eneste forbindelse)

Er overrasket (og ganske skuffet) over at det produseres eksosbend for sjøvannsmiljø som ikke er "gjort ferdig"...  for å etterlate HAZ som på bildet er litt som å bytte hjul på bilen uten å ettertrekke bolter/muttere....  det er bare et tidsspørsmål for det går til dundas.... 

 

I ditt tilfelle Kaskazi, kan du i praksis øke levetiden på det nye bendet ved å gjøre en syrevask av sveis og du kan forsikre deg om at du har god gjennomstrømning av kjølevann ut til eksosen. (dersom du har begrenset gjennomstrømning stiger temperaturen på sjøvannet som når eksosbendet og det vil trolig motortemperaturen gjøre også... )

Om du legger handa på det nye eksosbendet en gang du har hold god fart over tid og du kjenner at temperaturen ikke er for høy, da har du gjort alt som står i din makt for å oppnå maksimal levetid.  :thumbsup:

Link to post

Kaskazi - levetiden på et slikt bend er stort sett bestemt av:

  • Høyeste sjøvannstemperatur som bendet utsettes for (i ditt tilfelle så er det vel klart at innvendig sjøvannstemperatur vill bli den høyeste. For AISI316/316L så går det en grense omtrent ved 55 grader, over denne temperaturen kan ikke 316 ansees som fullstendig sjøvannsbestandig i skvalpesonen)
  • Forurensning i overflaten på bend (på bildet i #113 kan man se misfarging i HAZ (varmepåvirket sone) på hver side av sveisen. Dette er en for for forurensning, og denne bør fjernes før bendet taes i bruk. Det gjøres ved å syrevaske dette området også nøytralisere ved skylling eller bruke et passivering/stoppe bad. Om man så lar materialets naturlige beskyttelsehinne for tid til å bygge seg opp (2 uker i romtemperatur er ideelt) så øker man levetiden og minsker risikoen for de fleste korrosjonsformer. Skulle du ha koksing i gjennomsveisen innvendig ville jeg slipt bort koksen også utført syrevasking innvendig også)
  • Andre ytre påvirkninger (gnaging og vibrasjon er ikke så aktuelt for din installasjon, siden du har en fri ende og gummislange som eneste forbindelse)
Er overrasket (og ganske skuffet) over at det produseres eksosbend for sjøvannsmiljø som ikke er "gjort ferdig"... for å etterlate HAZ som på bildet er litt som å bytte hjul på bilen uten å ettertrekke bolter/muttere.... det er bare et tidsspørsmål for det går til dundas....

 

I ditt tilfelle Kaskazi, kan du i praksis øke levetiden på det nye bendet ved å gjøre en syrevask av sveis og du kan forsikre deg om at du har god gjennomstrømning av kjølevann ut til eksosen. (dersom du har begrenset gjennomstrømning stiger temperaturen på sjøvannet som når eksosbendet og det vil trolig motortemperaturen gjøre også... )

Om du legger handa på det nye eksosbendet en gang du har hold god fart over tid og du kjenner at temperaturen ikke er for høy, da har du gjort alt som står i din makt for å oppnå maksimal levetid. :thumbsup:

Bildet er fra Maritim katalog. De bendene jeg kjøpte har en mye finere finish. Bendene blir syrevasket. Gutta på varvet monterer bendene i løpet av uka. Så er vi snart klar for en ny strålende sesong.

bilde

bilde

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...