Jump to content

Kobling av lite backup-batteri på stereoanlegg


tor_ef

Recommended Posts

Har etablert rutine med å skru av alt av strøm ombord når jeg forlater båten. Føles liksom behagelig å vite at jeg gjør det jeg kan for å spare batteriene når jeg ikke er tilstede. Iboende redsel for tæring av anoder gjør at jeg også kobler fra landstrøm.

 

Nå har jeg skaffet meg en DAB-radio som bruker en del tid på å finne igjen kanalene sine og som også mister innstillinger mellom hver gang på grunn av min noe brutale rutine med å skru av alt av strøm.

 

Funderte på å koble inn et lite batteri foran DAB-radioen som kunne sørge for at spilleren "husker" innstillinger etc. Biltema selger f.eks 12 volt 1,2ah batterier til 99,- Finnes det en enkel/rimelig måte å koble opp dette på sånn at backup-batteriet tar lading fra forbruksbanken mens jeg bruker båten?

Link to post

Enig med Lazyjack i at du bør bruke forbruksbatteriet. Det er ikke noe å være redd for, det er veldig lite strøm som trekkes fra stereoen.

 

Ellers, om du absolutt må, så vet jeg ikke om dette går i kategorien "enkel løsning", men her er et tips om noe rimelig som kan brukes i sånne sammenhenger: 

 

Du kan overføre strøm fra ett batteri til et annet med en slik dings fra ebay:

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Auto-Boost-Buck-Converter-8-30V-to-2-16V-80W-CC-CV-Step-down-Step-up-F-car-/261821604311?hash=item3cf5c8a1d7:g:gVYAAOSweW5VD08X

 

Den kan kobles på forbruk og transformerer opp eller ned til ønsket spenning.  Så du kan f.eks. justere den til å gi drøyt 14V ut, og da vil den gi det uavhengig av om forbruk er nede på 12V eller oppe på 14V.  Da vil den i praksis fungere som en bitte liten batterilader.  Den har justerbar strømbegrensning, så du kan velge å la den overføre f.eks. maks 1-2 A.  Du må ha et multimeter mens du justerer den inn, så du kan måle strøm og spenning mens du skrur på justeringsskruene. Den må ditt tilfelle kobles på "forbrukssiden" av hovedstrømbryteren så den bare får spenning når hovedbryteren er på.  Og så må du i tillegg koble på en diode fordi strømmen i noen tilfeller ellers kan gå feil vei.  F.eks. en slik:http://www.ebay.com/itm/5pcs-20SQ045-20A-45V-Schottky-Rectifiers-Diode-Brand-New-/142062773740?hash=item211399e5ec

 

Nå er dette helt sikkert ikke i maritim kvalitet, og til totalt under 200 kr. er det vel ikke så altfor mye å forvente.  Men jeg har brukt en sånn i hele sommer som en måte å etterfylle forbruksbanken min fra en lithium-bank jeg har "på si".  Da som en batterilader som overfører ca. 3,5A døgnkontinuerlig fra den ene batteribanken til den andre.

Link to post

Han trenger vel ikke batteri til batterilader her, dette batteriet, f.eks et lite gel batteri (fra biltema) kan jo ta til seg lading når start og forbruksbanken blir ladet. Et vanlig skillerele mellom forbruk (etter hovedstrømbryteren så det er koblet 100% fra batteriene ellers?)  og dette "minnebatteriet" vil jo sørge for at det får lading når forbruksbanken får det, og skiller det fra når de andre batteriene ikke får lading (eller hovedstrømbryteren er av) 

 

~Cral

Link to post

Tusen takk for tips og forklaringer! Har loddebolt og har gjort noen elektronikk-prosjekter i min ungdom, men det blir litt mye nå. Tror jeg går for en enklere løsning. Bestilte meg et 12 volt, 0,8 Ah batteri fra BatteriExperten. Dette er lite nok til å få plass i en "lomme" på baksiden av luka til bryterpanelet. Starter med å koble det rett på den gule ledningen fra DAB-radioen (en Pioneer DEH-X8700DAB) som p.t. ikke er koblet til noe annet. Strømtrekket fra den gule "minne-ledningen" på spilleren er nok såpass lavt at selvutladningen blir det dominerende kraftuttaket. Så lenge jeg husker å lade opp dette «minnebatteriet» et par ganger i året, feks med en liten 12 volt lader for å sette i et 230 volt stikk, er jeg egentlig i mål. Får sette denne ladingen på aksjonslista ifbm oppsett og evt. utsett. Er ikke så aller verst på rutiner.. :)

Link to post

Hei,

 

Dette kan gjøres mye enklere.. Skaff deg et oppladbart 9 Volts batteri. Dette er mer en stort nok til backup for en bilradio I flere uker.  Koble en 600 ohms motstand I serie med en diode mellom  radioens + ledning og 9 Volts batteriet + pol.  Motstanden for å begrense strømen til mellom 5 og 10 mA. Dioden er der for å sikra at ikke 9 Volts batteriet tømmes da du slår av strømtilførselen til bilradion. så må du også trekke en ledning fra batteriets  - pol til chassi eller minusledning til bilradioen. Radions memory ledning legges også til 9 Voltsbatteriets plusspol.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Jeg ville koblet +12V fra båtens batteri (etter hovedstrømbryter) via en diode til radioens memoryledning. Så ville jeg gjort det samme fra et 9V alkaline/litium batteri, slikt som brukes i røykdetektorer. Et slikt batteri burde holde fint en sesong, spesielt med et litium-batteri. Med denne løsningen trekkes det kun strøm fra 9V batteriet når hovedstrømbryteren er slått av.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg må si at jeg ikke skjønner poenget her.

 

Hvorfor koble inn et ekstra batteri i utgangspunktet????

 

Radioen trekker minimalt med strøm. Det er også i praksis forklart fra andre innlegg her. Dersom et lite ekstra batteri (9v eller lite 12v batteri på 1-2Ah) er tilstrekkelig, så betyr det at radioen trekker minimalt med strøm. 

 

Trekk en tynn ledning fra radio til batteriets + pol via en liten sikring og problemet er løst. Mye mer komplisert å installere ekstra batteri med lading etc. Koster penger og er bortkastet.

Link to post

Vel, det kan virke bortkastet, og jeg er enig i at det gevinsten er liten, men jeg ønsker ikke noen forbrukere på batteriene når bryterne er åpne. I fjor brukte jeg et stort antall timeverk på å rydde opp i det elektriske anlegget ombord blant annet med felles minus for alle forbrukere og en relativt nøyaktig og lettlest batterimonitor. Nå har jeg (tror jeg) bra oversikt over strøm som går inn og ut av forbruksbanken. I alle fall så god oversikt som batterimonitoren gir meg. For meg som er glad i å seile er det viktig å ha kontroll på strømmen ombord. Foreløpig har jeg ikke andre generatorer enn dynamoen på Volvo Penta'n. Alle sånne "blindpassasjerer" ned på batteriene nå blir liksom et steg i motsatt retning. Dessuten er det langt (og kronglete) å trekke ledninger fra kartbordet ned til forbruksbanken. Enda mer jobb om det skal gjøres pent - og det synes jeg at slike ting fortjener.

 

JRK + Lars H: Liker enkle løsninger! Skal vurdere disse løsningene. Om jeg forstår deg riktig JRK så er poenget med 9 volt batteriet at det vil tåle ladingen fra forbruksbanken og heller ikke kreve egen "step-up" a'la forslaget fra StorStas? Og om jeg skulle ladet dette lille 12 volt batteriet som nå er på vei fra Sverige måtte jeg brukt en slik "step-up" dings? Ladespenningen på forbruksbanken styres av elektronikken på Quick laderen og float ladingen gir typisk 14,2-14,3 volt. Vil anta at spenningsfallet opp til DAB radioen er omkring 1 volt sånn at det lille 12 volt batteriet ville sett rundt 13,2-13,3 volt når forbruksbanken lades.

Redigert av tor_ef (see edit history)
Link to post

Hej

Jag har byggt mig en liten UPS anläggning som försörjer GPS, VHF med DSC och minnet till radion. Batteriet är ett lite ventilreglerat blybatteri på 7Ah som normalt försörjs från båtens batteribank via en diod, det finns också en brytare så det går att ladda direkt. Batteriet sitter nära VHF och GPS. Vid nöd om all ström måste brytas har jag ändå ström till de två viktigaste funktionerna. Batteriet klarar minnet till radion hela vintern. Nackdelen är att jag måste stänga av GPS och VHF på apparaten, det räcker inte med att bryta huvudströmmen när jag lämnar båten.

Hälsningar Ove

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...