tor_ef Startet 20.September.2016 Del på Facebook Startet 20.September.2016 Har etablert rutine med å skru av alt av strøm ombord når jeg forlater båten. Føles liksom behagelig å vite at jeg gjør det jeg kan for å spare batteriene når jeg ikke er tilstede. Iboende redsel for tæring av anoder gjør at jeg også kobler fra landstrøm. Nå har jeg skaffet meg en DAB-radio som bruker en del tid på å finne igjen kanalene sine og som også mister innstillinger mellom hver gang på grunn av min noe brutale rutine med å skru av alt av strøm. Funderte på å koble inn et lite batteri foran DAB-radioen som kunne sørge for at spilleren "husker" innstillinger etc. Biltema selger f.eks 12 volt 1,2ah batterier til 99,- Finnes det en enkel/rimelig måte å koble opp dette på sånn at backup-batteriet tar lading fra forbruksbanken mens jeg bruker båten? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 (redigert) En god rutine er det unektelig men det er jo en del ting som uansett bør koples direkte på batteri utenom batteribryter. Eksempler på slikt utstyr er VHF, dieselvarmer og - ja nettopp gul ledning til stereo. Redigert 20.September.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 20.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2016 Hm, ser poenget ditt Lazyjack. Jeg som trodde båten endelig begynte å bli bra satt opp.. :) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Enig med Lazyjack i at du bør bruke forbruksbatteriet. Det er ikke noe å være redd for, det er veldig lite strøm som trekkes fra stereoen. Ellers, om du absolutt må, så vet jeg ikke om dette går i kategorien "enkel løsning", men her er et tips om noe rimelig som kan brukes i sånne sammenhenger: Du kan overføre strøm fra ett batteri til et annet med en slik dings fra ebay: http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Auto-Boost-Buck-Converter-8-30V-to-2-16V-80W-CC-CV-Step-down-Step-up-F-car-/261821604311?hash=item3cf5c8a1d7:g:gVYAAOSweW5VD08X Den kan kobles på forbruk og transformerer opp eller ned til ønsket spenning. Så du kan f.eks. justere den til å gi drøyt 14V ut, og da vil den gi det uavhengig av om forbruk er nede på 12V eller oppe på 14V. Da vil den i praksis fungere som en bitte liten batterilader. Den har justerbar strømbegrensning, så du kan velge å la den overføre f.eks. maks 1-2 A. Du må ha et multimeter mens du justerer den inn, så du kan måle strøm og spenning mens du skrur på justeringsskruene. Den må ditt tilfelle kobles på "forbrukssiden" av hovedstrømbryteren så den bare får spenning når hovedbryteren er på. Og så må du i tillegg koble på en diode fordi strømmen i noen tilfeller ellers kan gå feil vei. F.eks. en slik:http://www.ebay.com/itm/5pcs-20SQ045-20A-45V-Schottky-Rectifiers-Diode-Brand-New-/142062773740?hash=item211399e5ec Nå er dette helt sikkert ikke i maritim kvalitet, og til totalt under 200 kr. er det vel ikke så altfor mye å forvente. Men jeg har brukt en sånn i hele sommer som en måte å etterfylle forbruksbanken min fra en lithium-bank jeg har "på si". Da som en batterilader som overfører ca. 3,5A døgnkontinuerlig fra den ene batteribanken til den andre. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Jeg har denne batteri til batteri laderen for salg. Den er en overligger fra et tilsvarende prosjekt som ikke ble realisert. Send meg gjerne en IM om du er interessert. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80677931&ref=ads&myad=80677931 Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Han trenger vel ikke batteri til batterilader her, dette batteriet, f.eks et lite gel batteri (fra biltema) kan jo ta til seg lading når start og forbruksbanken blir ladet. Et vanlig skillerele mellom forbruk (etter hovedstrømbryteren så det er koblet 100% fra batteriene ellers?) og dette "minnebatteriet" vil jo sørge for at det får lading når forbruksbanken får det, og skiller det fra når de andre batteriene ikke får lading (eller hovedstrømbryteren er av) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
tor_ef Svart 21.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2016 Tusen takk for tips og forklaringer! Har loddebolt og har gjort noen elektronikk-prosjekter i min ungdom, men det blir litt mye nå. Tror jeg går for en enklere løsning. Bestilte meg et 12 volt, 0,8 Ah batteri fra BatteriExperten. Dette er lite nok til å få plass i en "lomme" på baksiden av luka til bryterpanelet. Starter med å koble det rett på den gule ledningen fra DAB-radioen (en Pioneer DEH-X8700DAB) som p.t. ikke er koblet til noe annet. Strømtrekket fra den gule "minne-ledningen" på spilleren er nok såpass lavt at selvutladningen blir det dominerende kraftuttaket. Så lenge jeg husker å lade opp dette «minnebatteriet» et par ganger i året, feks med en liten 12 volt lader for å sette i et 230 volt stikk, er jeg egentlig i mål. Får sette denne ladingen på aksjonslista ifbm oppsett og evt. utsett. Er ikke så aller verst på rutiner.. :) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 (redigert) Hei, Dette kan gjøres mye enklere.. Skaff deg et oppladbart 9 Volts batteri. Dette er mer en stort nok til backup for en bilradio I flere uker. Koble en 600 ohms motstand I serie med en diode mellom radioens + ledning og 9 Volts batteriet + pol. Motstanden for å begrense strømen til mellom 5 og 10 mA. Dioden er der for å sikra at ikke 9 Volts batteriet tømmes da du slår av strømtilførselen til bilradion. så må du også trekke en ledning fra batteriets - pol til chassi eller minusledning til bilradioen. Radions memory ledning legges også til 9 Voltsbatteriets plusspol. Redigert 21.September.2016 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Jeg ville koblet +12V fra båtens batteri (etter hovedstrømbryter) via en diode til radioens memoryledning. Så ville jeg gjort det samme fra et 9V alkaline/litium batteri, slikt som brukes i røykdetektorer. Et slikt batteri burde holde fint en sesong, spesielt med et litium-batteri. Med denne løsningen trekkes det kun strøm fra 9V batteriet når hovedstrømbryteren er slått av. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
theppan07 Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Jeg må si at jeg ikke skjønner poenget her. Hvorfor koble inn et ekstra batteri i utgangspunktet???? Radioen trekker minimalt med strøm. Det er også i praksis forklart fra andre innlegg her. Dersom et lite ekstra batteri (9v eller lite 12v batteri på 1-2Ah) er tilstrekkelig, så betyr det at radioen trekker minimalt med strøm. Trekk en tynn ledning fra radio til batteriets + pol via en liten sikring og problemet er løst. Mye mer komplisert å installere ekstra batteri med lading etc. Koster penger og er bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Vel, noen av oss foretrekker å ha minst mulig tilkoblet batteriet direkte når vi forlater den. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Alternativt kjøpe en radio med non-volatile memory. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Hvis du ønsker å bruke litt penger, finner du en kjekk sikringsboks her. For både lensepumpe og radio minne (som med fordel kobles rett på forbruksbatteri). http://www.flak.no/produkter/elektronikk/sikringer/stereo--og-lensepumpesikring--24-t--bep Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 21.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2016 (redigert) Vel, det kan virke bortkastet, og jeg er enig i at det gevinsten er liten, men jeg ønsker ikke noen forbrukere på batteriene når bryterne er åpne. I fjor brukte jeg et stort antall timeverk på å rydde opp i det elektriske anlegget ombord blant annet med felles minus for alle forbrukere og en relativt nøyaktig og lettlest batterimonitor. Nå har jeg (tror jeg) bra oversikt over strøm som går inn og ut av forbruksbanken. I alle fall så god oversikt som batterimonitoren gir meg. For meg som er glad i å seile er det viktig å ha kontroll på strømmen ombord. Foreløpig har jeg ikke andre generatorer enn dynamoen på Volvo Penta'n. Alle sånne "blindpassasjerer" ned på batteriene nå blir liksom et steg i motsatt retning. Dessuten er det langt (og kronglete) å trekke ledninger fra kartbordet ned til forbruksbanken. Enda mer jobb om det skal gjøres pent - og det synes jeg at slike ting fortjener. JRK + Lars H: Liker enkle løsninger! Skal vurdere disse løsningene. Om jeg forstår deg riktig JRK så er poenget med 9 volt batteriet at det vil tåle ladingen fra forbruksbanken og heller ikke kreve egen "step-up" a'la forslaget fra StorStas? Og om jeg skulle ladet dette lille 12 volt batteriet som nå er på vei fra Sverige måtte jeg brukt en slik "step-up" dings? Ladespenningen på forbruksbanken styres av elektronikken på Quick laderen og float ladingen gir typisk 14,2-14,3 volt. Vil anta at spenningsfallet opp til DAB radioen er omkring 1 volt sånn at det lille 12 volt batteriet ville sett rundt 13,2-13,3 volt når forbruksbanken lades. Redigert 21.September.2016 av tor_ef (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 21.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2016 Alternativt kjøpe en radio med non-volatile memory. Ja, det burde jeg tenkt på før jeg kjøpte og installerte Pioneer spilleren. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Både Jensen og Kenwood har radioer med non-volatile memory. Har en Panasonic i båten som husker innstillingene fra år til år selv om jeg tar batteriene ut av båten. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 21.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2016 Jeg gjør meg en del erfaringer underveis med denne båten. Denne erfaringen med ikke-permanente innstillinger på DAB radioen er heldigvis ikke av de veldig kostbare. :) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Hej Jag har byggt mig en liten UPS anläggning som försörjer GPS, VHF med DSC och minnet till radion. Batteriet är ett lite ventilreglerat blybatteri på 7Ah som normalt försörjs från båtens batteribank via en diod, det finns också en brytare så det går att ladda direkt. Batteriet sitter nära VHF och GPS. Vid nöd om all ström måste brytas har jag ändå ström till de två viktigaste funktionerna. Batteriet klarar minnet till radion hela vintern. Nackdelen är att jag måste stänga av GPS och VHF på apparaten, det räcker inte med att bryta huvudströmmen när jag lämnar båten. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 21.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2016 (redigert) Ok, så du lader dette 12 V batteriet på 7 Ah fra batteribanken bare ved hjelp av en diode? Ingen slik "step-up" boks? Er du sikker på at du får ladet det skikkelig på denne måten? Mvh Tor Redigert 21.September.2016 av tor_ef (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Hej Som jag skrev så har jag en brytare så att jag kan gå förbi dioden om jag vill, i ett nödläge får den inte vara på då batteriet kan laddar ur. Egentligen har jag väl satt dit dioden så att batteriet inte skall bli tomt om jag glömmer slå till brytaren. Hänglen och livrem du vet. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.