Jump to content

2xKAD44 jager i hovedsak 2600-3100, kommer omsider opp på max 3500

Scrat

Recommended Posts

Hei.

Har feilsøkt med inspirasjon fra spesielt følgende to tråder her på forumet:

https://baatplassen.no/i/topic/71028-kad44-jager-mellom-2600-og-3100-ellers-stabil-turbotrykksgiver/

https://baatplassen.no/i/topic/111517-kad-44-vandrer-i-turtall-turbo/page-4

Symptomer har hittil vært som følger:

"Alt" startet med at vi fikk mye jaging fra kompressoren mellom 2600 og 3100 o/min. Leste på tråder her inne, bl.a. overnevnte tråder, og fikk vel inntrykk av at det enten er ladeluftstemp.følere, trykksgivere som gir feil verdier pga. kondens eller rett og slett slitne turboer. Eventuelt ser vi også at potmeteret i spakene kan være utslitt over visse intervaller.

Vi skiftet alle dieselfiltre for å være sikre på at feilkilden ikke lå her. Forfiltrene og dreneringen derfra var rett og slett tettet igjen med uhyggelig mye drit. På første turen etter nye dieselfiltre var montert fikk vi for første gang fusk og jaging over hele registeret - vi tror det kun var på BB maskin, men er ikke helt sikre fordi vi ikke husker om vi hadde synkroniseringen avslått eller ikke (usikker på hva som egentlig styrer hva når vi har synk´en inne). Denne fuskingen kuttet ut etterhvert, slik at vi igjen satt med hovedsymptomet jaging mellom 2600 og 3100 o/min.

Så var vi på en ny tur noen uker senere, hvor det igjen virket som om BB maskin var kranglete. Ved oppstart, før vi la fra havn, lå begge motorene på tomgang/i frigir. Plutselig her og der kom det noen jag fra BB maskin, opp i turtall og ned tilbake til tomgangsturtall. Etter et par timers fin gange oppunder 2600 o/min senere virket det som om BB maskin hadde samme fusk som vi kjente på like etter bytte av dieselfiltre - ikke bare over 2600/2700.

Vi opplever nå at "hovedproblemet" er jagingen mellom 2600 og 3100, fordi dette er konstant. I tillegg har vi den mer tilfeldige "kuttingen" fra BB maskin, som kommer litt her og der virker det som.

Feilsøking:

Kryssbyttet temp.følerne her om kvelden og sjekket at det ikke var noen kondensvann eller fukt i slangen inn mot ladetrykksensoren under EDC på hver av maskinene. Tok deretter en testtur. Koblet fra synkroniseringen i EDC-panelet og kjørte begge motorene manuelt opp til rundt 2600 omdreininger. Da ligger de fint og jobber side om side. Kjører så den ene litt til, og så fort den runder ca. 2700 begynner den å jage opp og ned - høres ut som om kompressoren slår inn og ut, akkurat slik vi har hatt tidligere. Legger den tilbake ned på rundt 2500/2600, og da ligger den igjen fint. Tester deretter akkurat det samme med den andre motoren, og observerer nøyaktig det samme. Tror vi har vært litt for kjappe tidligere, med å "konstatere" at feilen kun ligger i den ene motoren; Kan muligens ha vært begge motorene som har tullet tidligere også.

Gir deretter full gass på begge spakene. Etter mye jaging og kompressorer inn/ut og turtall ned/opp ("to skritt frem, ett tilbake") på begge maskinene klarer de å karre seg opp på hhv. 2900 omdr. på BB maskin og 3300 på SB maskin. Der ligger de en liten stund, alt i fra 15 sek. til noen minutter tror jeg, før begge maskinene drar seg opp til rundt 3500, som da er max turtall p.t. Leser at max turtall bør ligge rundt 3800 på KAD44? Mye som kan minne om slitne turboer kanskje, men hvorfor ligger maskinene såpass lenge på hhv. 2900 BB og 3300 SB før de plutselig begge to drar seg opp til 3500?

bilde

bilde

Kryssbytting av temp.følere ga tilsynelatende ingen resultater - og det er vel lite trolig at begge disse har tatt kvelden samtidig? Nærliggende å anta at feilen ligger et annet sted.

Hvordan kan vi sjekke om ladetrykksfølerne er kaputt ettersom vi har nøyaktig samme symptomer på begge maskiner? Rart hvis en så "utsatt" del skal være integrert i EDC boksen - som vel er en relativt kostbar sak å bytte?

Potmeter i spakene er ikke feilsøkt på, men jeg synes det er rart at disse også skulle ha helt lik feil, altså føre til helt like symptomer på rundt 2700 o/min.

Pga. forskjellene i turtall før begge legger seg på max 3500 o/min tenker jeg i retning slitne turboer. Også pga. max turtall nede på 3500 tenker jeg slitne turboer. Det eneste som er rart da, er at de legger seg en stund på et turtall noe lavere enn 3500 før de kommer.

En kombinasjon av turboer og skitt i dieseltilføringen?

Neste jeg har lyst til å gjøre er å sjekke forfiltre og dieselfiltre, samt lyse ned i dieseltanken. Etter det har jeg lyst til å få lånt en turbotrykksmåler for å sjekke detaljert ved gitte turtall (noen som har tilgang på VP KAD44 service manual?), og deretter evt. demontere turboene for å kikke på dem.

Hva tenker dere som kan dette? :-)

En defekt/delvis defekt turbo vil vel ofte gi seg utslag i mye blårøyk på tomgang og/eller en svart sotsky når turboen slår inn? Har du disse symptonene? En annen ting du kan gjøre er å ta av luftfiltrene kjøre en tur uten de å se hvordan motorer da oppfører seg. Enig med Obligatorisk at for lite lufttilførsel er ofte syndebukk på manglende topp rpm. Men ikke undervurder økt vekt i båt. Erfarer stadig at båter med katalogvekt på 6-7 tonn og dermed fabrikkens testresultater basert på det, er både 1 og 2 tonn tyngre når de tas opp. Klart dette spiller inn på mulighet for å nå maks rpm.

Hvorfor den jager, har jeg ikke gått inn på her, en rekke årsaker som det også kan være.

Takker nok en gang for engasjementet sålangt. En liten oppdatering:

Leier turbotrykkmåleren fra Windy37GM og har i kveld konstatert skikkelig labert trykk på begge motorer på tomgang, 0,25 bar på tomgang og rundt 0,6 bar når jeg kjører motoren opp på 1500 o/min (der den selv sperrer når jeg frir ut giret/holder inne ´neutral´-knappen på EDC-panelet). Iht. tips fra Windy37GM er dette muligens litt lavt, og kunne indikere lekkasje på trykksiden av innsuget. Nøyaktig samme på både BB og SB.

bilde

Lokaliserte skikkelig lekkasje ved innsugssiden på begge motorer: På BB-motor lekker det veldig i overgangen inn mot 90-graderbennet på ladeluftskjøleren/intercooleren, og på SB-motor blåser det veldig rett ut/ned i underkant av ladeluftskjøleren/intercooleren. På BB-motor indikerer vel dette, etter hva jeg har forstått, en pakning som må byttes. På SB-motor kan jeg være med på Windy37GMs antakelse om at det kanskje er en dreneringsskrue som ikke er der den hører hjemme.

Spørsmål/neste steg:

Veldig motivert for å starte skruingen i morgen, ihvertfall på BB-motor for å få av røret mellom utgangen fra turboen og inngangen på intercooleren. Noen som har gjort det? Enkel jobb?

Finner ingen gode bilder av undersiden av ladeluftskjøleren for KAD44. Noen av dere som har? Tenkte jeg skulle føle meg litt frem under der i morgen - på SB-motor - og kanskje lete litt etter en dreneringssplugg i dørken :yesnod:.

...og ha en fortsatt fin kveld!

Demonter alle rørene, bytt/ smør opp pakninger/ oringer. Skal ikke være noen lekkasjer her. Men under kjøleren, er det et lite hull, og her skal det visst komme luft. Sjekk også luftlekkasjer rundt komp. Start motoren når de er kalde, da skal komp. gå, kjenn med hånden rundt. Er det lekkasje , skru av lokket og bytt pakning. Hvis det ikke blir bra, Har du tatt av Eksoskrøket ? Gjør det, lys inn i huset, legg bildet ut her, så er vi flere som kan gi sin mening.

Ladetrykk på tomgang skal du ikke ha, regner med dette er måleren som ikke returnerer til 0.

Det skal som nevnt over her blåse ut av sladre hullet på undersiden av intercooler, her skal det komme ut vann slik at det vises dersom det går hull på kjøleregisteret som ligger inni.

Måling av ladetrykket får du først gjort skikkelig når du kjøre en tur, det vil ikke bygge seg opp på fri rusing.

Selvfølgelig skal det være ladetrykk på tomgang på en kald KAD44/300.

Det er jo en av mekanismene Volvo brukte for å begrense røyk ved oppstart (øke trykket og derved temperaturen i sylinder).  Her tar du grundig feil volvo_penta_. På varm motor starter kompressor ikke, da skal trykket være 0

Flott at du fant en del av feilene Scrat :-)  Du hørtes rimelig entusiastisk ut på telefonen igår, gøy når ting blir på stell.

SB motor er det rart at det ikke blir noe trykk av når 90 graders bendet er tett. Gjør også som Camarque44 sier, kjenn rundt toppen av kompressoren. Her lakk det masse på min ene motor, fikset lett med ny del og silikonpakningstoff. Og litt kaffe og bolle, det er viktig!

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ok, beklager, det var jeg ikke klar over.

Aldri vært borti motorer som står med turbo trykk på tomgang før, skal en del til for å lage eksos til dette,

eller er det fra kompressoren?

Nok en finurlig løsning fra Volvo altså for å forsøke å bli kvitt røyken, trodde dette var løst når man kom opp på KAD44.?

Redigert av volvo_penta_ (see edit history)

Det er kompressoren som rapper til på kald motor. Det er et y-rør og en klaff som styrer luften slik at den ikke fiser ut av luftfilteret.

Kompressorluften går igjennom turboen hele tiden :-)

Det er bare 44 og 300 som gjør det sånn. 43,42 og 41 har ikke kompressor og derved ikke mulighet til å forvarme på den måten

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Glad for dette forumet og engasjementet her.

Har byttet begge O-ringer på dette røret på BB-maskin i dag.

bilde

O-ringen inn mot intercooleren var null stress å få inn. Derimot var det et rent h..vete å få røret tilbake inn i turboen. Jeg banket og dro, forsøkte til og med å få hjelp til selvhjelp ved å bruke en jekkestropp som jeg dro til forsiktig samtidig som jeg lirket litt på røret. Etter mange stygge ord liggende i dørken brukte jeg til slutt en liten hammer for å se om jeg kunne "sjokke" O-ringen inn der den angivelig skulel høre hjemme. Endte med ødelagt O-ring - det til tross for at jeg brukte fett på O-ringen, altså. Jeg tok med meg to slike O-ringer fra La-Sa tidligere i dag; Dermed hadde jeg en sjans til. Forsøkte da å smøre litt fett oppi flensen i turboen, samt litt mer på O-ringen. Dyttet O-ringen oppi turboen, inntil en flens der inne. Der ble den hengene mens jeg kunne lirke røret inn på ny. Da gikk det smertefritt. Håper det er tett selv om jeg ikke entret O-ringen på selve røret først. Det virket tett da maskinen nå stod på tomgang, men virkelig test får det vel ikke før vi kjører skikkelig trykk på det.

I samme slengen skrudde jeg av eksoskrøket for å sjekke inn mot turboen - mest for at dere som kan mest om dette kan få uttale dere :smiley: . Hva tenker der om denne:

bilde

bilde

Startet spent opp BB-maskin etter at jeg hadde koblet til måleren på nytt. Målte ørlittegranne økning, ca. 0,14 bar. Ett skritt videre :yesnod: .

bilde

Men...noe annet som også lekker? Jepp, basert på gode innspill fra dere kjente jeg rundt lokket på kompressoren. Jaggu stod ikke lufta rett ut der fra diverse smutthull under lokket der også, mest under selve utblåsen, der hvor røret bakover går inn i kompressoren :thumbsup: . Sjekket samtidig på SB-maskin, og der er det samme sak - lekkasje fra topplokket. Sørger for nye pakninger til begge kompressorene, og muligens nye O-ringer i begge ender av røret som går bakover til Y-koblingen videre mot turboen.

bilde

Tusen takk så langt! Nå får vi se hvordan det blir med nye pakninger på begge kompressorer, da... Kjenner jeg er ganske spent på hvor mye høyere trykket faktisk blir etter at jeg har tettet lekkasjen fra kompressoren...

Holder dere informert :smiley: .

Redigert av Scrat (see edit history)

Hvor mange år er motorene? De er nok noe slitt turboene. Problemet med disse drevbåtene, er at saltvannet står høyt i krøket, og vil hele tiden avgi salt opp til turbo, med påfølgende tæring. Hvis problemet ikke blir bedre med å tette lekkasje rundt komp, er nok synderen turbo. Koster ca 7 tusen for ny. Da følger det med pakninger Osv. Bruk bruksanvisningen som ligger her inne. Forøvrig er det windy37 sin bruksanvisning.

Disse turboene er utslitt, bladene på skovlene skal være rette.Eksosporten er rusta igjen som Carmague skriver

Byttet turbo selv i fjor, kan bare bekrefte det Jakob T sier. Når du får slipt vekk belegget med rust og koks for å komme inn til gods, vil din diameter øke med sikkert 1-2mm, kanskje mer. Mao med disse turbinbladene blir det for stor åpning. Vær obs på at du kan kjøpe ny CHSA og pusse/slipe bort rusten selv, så kommer du unna med 3-4000 mot 8-9000 som ny turbo koster på Finn. Med en ny CHSA er overhaling av turbo veldig enkelt. Bytter man bare turbinhjul (også en løsning) bør du overhale CHSA og alle pakninger/deler der. (mer krevende men ikke vanskelig)

Til slutt, denne turboen er ikke årsaken til ujevn gange. Denne vil resultere i blårøyk, sotsky som jeg spurte om før, og vil ikke ha samme kraft som før, men vil nok virke en stund til.

Legger ved en lin til en CHSA. Denne er til AD41 turboen, men er i prinsipp identisk, så da kan du også se hvordan nye turbin blader ser ut.

http://www.ebay.com/itm/K26-Turbo-Turbocharger-CHRA-Cartridge-Volvo-Penta-Ship-AD41-TAMD41-53269886290-/272382054156?hash=item3f6b3c4f0c:g:Em0AAOSwtnpXnrJY&vxp=mtr

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...