Fairline Startet 24.August.2009 Del på Facebook Startet 24.August.2009 Dette er et kjempenyttig forum. Man lærer masse ved å lese det alle dere andre har erfart. Derfor vil jeg prøve å høre om noen av dere har erfaring eller gode råd ifbm dette problemet: Båten er en Fairline 42 Phantom 1999 med 2 stk TAMD63P A, begge gått ca 980 timer. Begge motorer går fint, både på lave og høye turtall, men bb motor har vanskelig for å øke belastningen raskt når turtallet er i mellom-området, dvs når turtallet skal økes fra ca 1500 og oppover til over 2000 (når båten skal aksellere og gå opp i plan). Når turtallet økes sakte og pent på begge motorer, så reagerer begge likt og følger hverandre nøyaktig opp til ca 1500 rpm. Derfra øker ikke turtallet på bb like lett som på stb. Pådraget økes videre oppover, men det er bare stb motor som lett fortsetter å øke turtallet. BB motor "henger igjen" ved 1500 og vil liksom ikke komme igang med å øke turtallet og ta belastning. Man hører stb turbo begynne å hvine, og stb motor øker turtallet og tar villig mer belastning. Pådraget økes hele tiden sakte oppover for begge, og når stb motor har kommet opp i ca 17-1800 rpm, så begynner bb også å røre på seg. Turboen begynner å hvine, turtallet øker, først sakte, så fortere, og når motoren først kommer over 17-1800 rpm så livner den skikkelig til. Nå tar den raskt igjen stb på turtallet og så er begge plutselig like spreke. Over ca 2000 rpm reagerer de likt og turtallene på begge motorer følger pådraget fra spakene slik de skal. Vi er to båter, begge med TAMD63P, som har eksakt samme problem på den ene motoren. Begge båtene har skiftet alle filtre og rengjordt vannutskillere. I den ene båten er det i tillegg justert ventiler, tatt ut innsprøytningsventilene og sjekket disse, skiftet både turbo og wastegateventil, men ingenting hjalp, problemet er det samme. Som dere forstår, vi trenger hjelp til å stille en kvalifisert diagnose. Er det noen som har opplevd noe tilsvarende med TAMD63P? Hva var løsningen? Kan det være noe med røykbegrenseren? Vil denne ha begrensende virkning på pumpa allerede ved så lavt pådrag som 15-1800 rpm? Vi har forstått det slik at røykbegrenseren skal begrense dieselmengden ved fullt pådrag på spakene inntil fullt turbotrykk har bygget seg opp (slik at motoren ikke soter unødvendig i aksellerasjonsfasen. Vi antar derfor at røykbegrenseren ikke vil begrense dieselmengden når spakene er i mellomposisjon slik de er ved 1500 til 17-1800 rpm. Hvis dette er riktig, hva kan da årsaken være? Vi har holdt på med dette i ett år nå, og vi er veldig oppsatte på å finne årsaken. Håper noen kan hjelpe oss. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Det er viktig at når en har to motorer at hendlene er kalibrert samtidig for at pådraget skal være sykront, er dette gjort? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snøgg Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Har dere kalibrert turtellerene ? de viser ofte feil etter noen år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairline Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hendler og turtellere er sjekket, det er ikke noe feil med disse. Skal forsøke å belyse problemet enda tydeligere. Under testkjøring gjorde vi følgende for å vise forskjellen mellom motorenes villighet til å ta økt belastning ved midlere turtall: Begge motorer ble satt til å gå med ca 1500 rpm. Så økes pådraget på stb motor alene, dvs pådraget økes ikke på bb motor. Stb motor øker da turtallet uten problem og det kommer raskt opp i over 2000 rpm, dvs motoren er frisk og sprek slik man forventer. Pådraget/turtallet tas så ned igjen til 1500. Så økes pådraget for bb motor alene, dvs pådraget økes ikke for stb motor. Turtallet på bb motor vil ikke øke selv om spaken settes helt i bunn, til max. Så økes turtallet for stb motor sakte oppover og når dette er ca 17-1800 så begynner bb motor også å øke turtallet, og når turtallet har passert 17-1800 så blir bb motor like sprek som stb og de reagerer helt likt i de høye turtallsområder. BB motor har altså en belastningsterskel i det midlere turtallsområdet som den ikke klarer å komme over med mindre den får litt drahjelp av stb motor. Hva kan dette skyldes? Det vil kanskje være naturlig å tro at det kan være en treghet mot å øke turtallet i turboen på den "syke" motoren, men vi er altså to båter med samme problem og i den ene er både turbo og wastegateventil skiftet, så vi tror ikke årsaken ligger der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Har noen dumme spørsmål... Kan ikke røykbegrenseren kobles ut helt? Da kan dere i tilfelle få sjekket om den har betydning for problemet deres. Siden bl.a. turbo er byttet uten bedring. Har dere sjekket at den syke motoren får nok drivstoff og luft. Tenker slik at det er når den trenger mest drivstoff at den streiker. Kjører dere opp farten med motoren som er friske så kommer den syke motoren lettere opp i turtall etter det. Ved høyere turtall virker turtboen mye bedre også og den får nok luft. Så det dummeste spørsmålet. Er det samme størrelse og stigning på begge propeller. Når er de i hvertfall stilt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Det vil kanskje være naturlig å tro at det kan være en treghet mot å øke turtallet i turboen på den "syke" motoren, men vi er altså to båter med samme problem og i den ene er både turbo og wastegateventil skiftet, så vi tror ikke årsaken ligger der. Er dette tilsvarende båter med tilsvarende "layout" i motorum og like luftinntak. Kan det tenkes at motorinstallasjonen i forhold til luftinntak er uheldig. SB motoren får frisk luft i rikelige mengder mens BB motor puster tungt? Har du prøvd samme test med begge motorlukene åpne? Bare en tanke Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Du viser til en test du har gjort, dersom du stopper SB motor og prøver det samme kun med BB motor i drift, vil BB motor da ikke øke turtallet? Og et spørsmål til dersom motor settes i nøytral vil det samme intreffe? Dersom dette er tilfelle må feilen ligge i elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hendler og turtellere er sjekket, det er ikke noe feil med disse. .... Hvordan er de kalibrert ???? hvis de ikke er gjort riktig, enten med mekanisk eller med optisk kalibrering, så blir den ene lett 200 RPM annerledels ...... spesielt midt i turtallsområdet ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairline Svart 26.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2009 Takk for alle innspill. Tomgangsturtallet er 600 på begge motorer, hvilket er korrekt ifølge boka. Når spakene så beveges (samme bevegelse på begge) sakte fra tomgangsstiiling og oppover, så følger motorene helt likt med turtallet (turtellerne viser likt) opp til 1500. Turtallet er ganske sikkert likt og turtellerne riktige. Dersom det hadde vært en feil på den ene turtelleren slik at virkelig turtall på den ene motoren hadde vært 200 rpm mer enn den andre så ville vi helt sikkert ha merket at båten ville begynne å endre kurs slik at vi måtte ha gitt ror for å holde kursen rett frem. Det skjer ikke noe slikt, så alt tyder på at turtellerne er riktige. Vi tror ikke det kan være røykbegrenseren, den skal jo bare begrense max-mengden fra pumpa når spakene settes til fullt og turboen ennå ikke har kommet opp i høyt turtall. Hadde røykbegrenseren hatt innvirkning allerede ved 1500 rpm, så antar vi det måtte vært slik på begge motorer. Røykbegrenseren står jo ved lave og midlere turtall i sin begrensende stilling. Den holdes i denne stillingen av en fjær som er sammenkoblet med en membran som påvirkes av turbotrykket. Når spakene settes til fullt vil røykbegrenseren sørge for at max pumpeinnstilling begrenses inntil turbotrykket er høyt nok til å trykke ned membranen og fjæra slik at røybegrenseren omstilles til sin ikke begrensende posisjon slik at pumpa kan gi max dieselmengde. Propellene er sjekket og de er helt like. Motorene er kjørt med alle luker åpne, og luftfiltrene fjernet, dvs fri åpning rett inn i turbokompressoren. Motorene får nok luft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Hei igjen, Noterte meg at dere hadde prøvd mye i forhold til den "syke" motoren uten suksess samt at dere er to båter som opplever det samme. Derfor mitt spørsmål om dette er like båter? Jeg tenker da i banen at det ikke er noe galt med motorene men at selve motorinstallasjonen for BB motor ikke er optimal. Jeg ville da sett på hva er evt ulikt mellom SB og BB motor med hensyn på selve installasjonen. Du utelukker tilgang på luft, hva med utblåsning av eksos / mottrykk i eksosen. Har BB motor lengre eksosslange enn SB, evt en uheldig bøy på slangen. Tilsvarende med tilførsel av diesel. Mao kritisk gjennomgå motor installasjonen og se om det er avvik mellom SB og BB motor og om kan være årsaken. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairline Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Takk igjen, Båtene er veldig like, men ikke 100%. De er av samme fabrikat, modell og årsmodell, men det er ca 3 fot forskjell i størrelse. Problemet er på bb motor i min båt og på stb i den minste. I den minste er problemet også større (mer tydelig). Vedrørende forskjeller på exhaustrørene, så er det hos meg stb motor (den friske) som har det lengste exhaustrøret og som også har en nokså lang s-bøy på røret mellom motoren og lyddemperen. På bb (den "syke") er røret helt rett mellom motor og lyddemper, så årsaken er trolig ikke unormal motstand i exhaustrøret, men vi har faktisk ikke tenkt på denne muligheten før, så vi skal se litt nærmere på det. Vi har skiftet alle dieselfiltre og rengjordt vannutskillerne, men vi har ikke sjekket kraner, slanger eller andre deler i diesel tilførsel, så dette skal vi også se nærmere på. Bra tips! Kanskje det er en ide' å la motoren suge diesel direkte fra en løs kanne som settes nede i motorrommet? Da kobler vi jo bort alle deler i tilførselsystemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Hei, har ikke lest hele tråden og dermed ikke fått med meg alle forslagene, men jeg hadde en 1992 fairlaine 50 med to stk. TAMD 122 maskiner med noe av det samme problemet på bb maskin. For å gjøre en lang historie kort - etter en dieselfylling glemte jeg å skru på lokket på bb tank - problemet løst, ikke bra nok lufting. men dette har du kanskje forsøkt. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Kanskje det er en ide' å la motoren suge diesel direkte fra en løs kanne som settes nede i motorrommet? Da kobler vi jo bort alle deler i tilførselsystemet. Nå har ikke jeg veldig stor erfaring med dieselmotorer av denne størrelse men jeg har litt erfaring i feilsøking generelt. Min erfaring er at det kan være smart å løfte blikket litt og fokusere på ulikhetene mellom det systemet som fungerer og det som ikke fungerer, løsning ligger ofte her Når det gjelder å suge diesel direkte fra en kanne så har jeg brukt denne metode selv med stort hell. Du elliminerer alle feilkilder fra tilførsel og lufting. I mitt tilfelle fant jeg et tett stigerør på denne måten. Lykke til videre. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Vi tror ikke det kan være røykbegrenseren, den skal jo bare begrense max-mengden fra pumpa når spakene settes til fullt og turboen ennå ikke har kommet opp i høyt turtall. Hadde røykbegrenseren hatt innvirkning allerede ved 1500 rpm, så antar vi det måtte vært slik på begge motorer. Røykbegrenseren står jo ved lave og midlere turtall i sin begrensende stilling. Den holdes i denne stillingen av en fjær som er sammenkoblet med en membran som påvirkes av turbotrykket. Når spakene settes til fullt vil røykbegrenseren sørge for at max pumpeinnstilling begrenses inntil turbotrykket er høyt nok til å trykke ned membranen og fjæra slik at røybegrenseren omstilles til sin ikke begrensende posisjon slik at pumpa kan gi max dieselmengde. Funksjonen beskrives riktig, men konklusjonen . . . Røkbegrenser er alltid "påslått" på lave turtall og slår seg ikke av før turbotrykket når innstilt verdi (uavhengig av spakenes stilling) . Dersom denne verdien er satt litt for høy (for kraftig fjær) kan det være at motoren ikke klarer å opparbeide forventet turbotrykk - og derfor ikke slipper på mer - før den andre "drar den med seg", den jobber lettere og får mer turbotrykk. Jfr. ulik belastning når båten ligger i sving. Om ikke motorene har et "symaskinturtall" kan det godt være at innslaget er beregnet å skulle tilsvare 1500 rpm, siden tomgangen er så lav som 600. Som OLPI sier, koble dem ut - eller kalibrer dem. Virker ikke det, ville jeg etter å ha sjekket de øvrige rådene, prøvd å bytte om fødepumpene, det er nesten utrolig hva litt luftlekkasje her kan forårsake. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairline Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 Takk for kommentar "kaldfisk". Vet noen hvordan man kan koble bort røykbegrenseren? Må man åpne den? Kan man låse den i ikke begrensende posisjon? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shalom Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Hei! Har du sette denne linken? http://penta.tripnet.se/index.php?topic=136.0 Mvh. Shaloom Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Merkelig problem, har du skjekket at girene er like i omsetting, går de motsattvei Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairline Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 Ja, girene er like og propellene går hver sin vei. Turbotrykket er målt av en Volvo Penta mann som var med mens motorene ble kjørt opp og ned, sammen og hver for seg, fra tomgang til fullt turtall. Ifølge VP-mannen var trykket OK. Vi tror derfor feilen må ligge i systemet for tilførsel av diesel. Vi skal prøve å kjøre motoren på diesel rett fra en kanne, og på den måten sjekke om feilen kan ligge i stigerør, slanger, kraner eller grovfilter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sea Oasis Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Jeg tror i hvertfall du kan se bort fra røykbegrenserne. Hvis du kobler ut en av disse vil det komme vanvittige mengder sort røyk og det vil legge seg et stort flak med sot på vannet. Har prøvd dette en gang , bare startet motor og et lite gasspådrag , Ble overfalt av en sint mann som truet med annmeldelse til politiet for å forurense fjorden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 .... Vi tror derfor feilen må ligge i systemet for tilførsel av diesel. Vi skal prøve å kjøre motoren på diesel rett fra en kanne, og på den måten sjekke om feilen kan ligge i stigerør, slanger, kraner eller grovfilter. Hvis ikke dere finner feilen der så mente en annen bekjent her på baatplassen at du bør prøve kryssbytte dieselpumper og se om feilen flytter seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairline Svart 8.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2009 Takk for alle gode tips. Vi har vært så heldige å få kontakt med en motormann som kjenner noen eksperter hos Volvo Penta i Sverige. Vi har selv forsøkt med mail til VP, men de svarer bare med å henvise til lokale VP-forhandlere. Via vår kontakt har vi nå likevel håp om å få en vurdering av vårt lille problem fra en ekspert hos VP. Det blir spennende om de kommer opp med noe som vi ikke allerede har tenkt på eller fått tips om på Båtplassen. Skal holde dere orientert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Felicia Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Har det blitt noe løsning på problemet? Har litt av samme problem på min Tamd 63p. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairline Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 Hei alle sammen, jeg har vært fraværende en stund, men har fortsatt å forske på problemet. Kan nå endelig komme med løsningen, som ingen av VP- ekspertene klarte å tenke på. Etter å ha gjordt alt som fremgår av tidligere innlegg, kjørte vi motoren med diesel rett fra åpen kanne. Ingen forskjell. Konklusjon: ingenting i veien med tilførsel fra tanken. Dieselpumpa var nå det eneste som ikke hadde vært byttet eller eliminert som mulig årsak, så vi bestemte oss for å ta ut pumpa og få den sjekket på spesialverksted. Ble satt i forbindelse mekanikeren som skulle teste pumpa. Han sa at det ville bli dyrt, mer enn kr 20.000. Men han sa en ting til: "Før dere tar ut pumpa, sjekk overflow ventilen". Ingen hadde tidligere tenkt på at denne ventilen kunne være synderen. Ventilen var enkel å skru ut og "innmaten" er et ventilhode som presses mot et sete vhja en spiralfjær. Vi forsto det med en gang: "HURRA" her er feilen, fjæra var brukket/gått i oppløsning, så ventilen sto pip åpen, dvs fødepumpa kunne ikke bygge opp normalt trykk og altfor mye diesel gikk rett ut i returslangen. Høytrykkspumpa fikk ikke nok diesel og da fikk selvsagt ikke motoren nok heller. Overflow ventilen komplett kostet kr 1.300, så denne mekanikeren ga oss virkelig TUSENTIPSET. Han gikk glipp av en jobb til 20 - 30.000, men gjett om han fikk skryt? Og gjett om han vil bli husket? Motoren går nå som den skal. THE END. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Flott at løsningen kom for dagen. Du nevte at dere var to båter som hadde samme problem, antar ut fra løsningen at problemene ikke var sammenfallende? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
erkben Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Takk så mye.... Har hatt samme problem siden jeg kjøpte min båt, høsten 2009. Den forrige eier nevnte ikke dette med et ord. Har prøvd det meste og forhørt meg med den ene Volvo Penta "guru" etter den andre men ingen har hatt noe løsning.Jeg har heldig vis ikke brukt mye penger på dette og det er jeg veldig glad for nu. Jeg kom over denne løsningen da jeg letet på nettet etter no annet, jippi Det var en meget god føljetong før svaret kom,ventilen ble innkjøpt og byttet og alt er bare helt topp. Jeg vil rette en stor takk til alle som har bidratt til løsningen... TAKK!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.