SøndreSvaberg Startet 23.September.2016 Del på Facebook Startet 23.September.2016 Jeg har en ferskvannskjølt Mercruiser 4.3l mpi 2008-modell.Jeg har tømt ferskvannsdelen for kjølevæske og skal nå fylle på ny extended life kjølevæske.Hvordan er korrekt prosedyre for det?Jeg har tydeligvis gjort det feil for det ble fullt i varmeveksleren etter en kanne (3,78 liter). Jeg fylte da direkte i varmeveksleren og trykte på slangene for å fordele ut væsken - Det surklet nedover i motoren.Det er åpenbart at ikke alt er fylt opp da kapsiteten i systemet er på 19 liter. Hvordan kommer jeg videre nå? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Bestefar Svart 23.September.2016 Del på Facebook Svart 23.September.2016 Jeg pleier å kjøre motoren litt. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.September.2016 Del på Facebook Svart 23.September.2016 Du må kjøre den så varm at termostaten åpner eller så kommer jo ikke vannet forbi Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
pipe Svart 23.September.2016 Del på Facebook Svart 23.September.2016 (redigert) Det enkeste er å skru ut temp giveren på toppen av motoren.Når du fyller så vil luften gå ut den veien og når frostvæsken kommer er systemet fullt. Redigert 23.September.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 24.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2016 Takk for svar! Fru Jakobsen og Bestefar, Dere er inne på noe der ang varm motor og åpen termostat. Jeg er usikker på 1) Hvor lenge jeg kan kjøre motoren uten fare for at den blir for varm? 2) Vil termostaten åpnes da det nok er veldig lite kjølevann i motoren, og vil sikrulasjonspumpa ha noe å jobbe med? Pipe, Det høres ut som en enkel metode ja. Er det tappen på bildet nærmest kamera du tenker på? Evt hvor ligger temp giveren plassert i forhold til det? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
pipe Svart 24.September.2016 Del på Facebook Svart 24.September.2016 (redigert) Se det ja. Du har egen lufteskrue på toppen av thermostathuset.Skru den ut og fyll på frostvæske.Det er jo nettopp derfor den er der.Da spiller det ingen rolle om thermostaten er stengt fordi kjølevæsken blir fylt opp på begge sider av thermostaten når du fyller. Redigert 24.September.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 24.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2016 (redigert) Supert!! Takk for hjelpa! Stikker rett ut og prøver! Redigert 24.September.2016 av magnarstav (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 24.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2016 (redigert) Fungerte som bare det!! Måtte riktignok kjøre motoren varm til termostat åpnet og gjenta prosessen (meget forsiktig åpning av ventil). Nå ligger tempen der den skal. Kom i "skade" til å åpne en av de blå pluggene. Nå får jeg ikke den tett. Tips? Redigert 24.September.2016 av magnarstav (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 24.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2016 Sprekt... Hvordan fikse det midlertidig eller permanent... Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Bestefar Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 O-ring Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 Kjøp nytt.Sprek i huset der gjengene er ikke lett å fikse når det er laget av plast. Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 25.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2016 O-ringen ser ok ut og pluggen er uskadet. Det er gjengene som er sprekt og utvider seg ved press inn fra plugg. Se bilder: Uten plugg: Plugg skrudd inn med normalt moment: Planen er å pusse rundt hullet, smøre polyester på overflaten, legge en glassfiberbit over skaden (med godt feste på begge sider) og dynke med polyester... Høres det ut som en plan? Andre forslag? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 25.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2016 (redigert) Selvsagt kan jeg kjøpe nytt, men det bør kunne fikses. Om det ikke blir tett, så bør det holde å plugge hullet med rikelig plastsveis (lim) på pluggen og skru igjen. Er pluggen "til overs"? Jeg har luftaktivert tapping av vann. På den måten blir denne pluggen en ekstra metode for å tappe - slik jeg ser det. Redigert 25.September.2016 av magnarstav (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 27.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2016 (redigert) Første runde med glassfiber og polyester. Jeg skal ha en runde til med glasfiber helt ut til tuppen av gjengene - ikke på selve pluggen. Det er lovende - bedre feste til pluggen nå. Venter med å trykkteste til jeg har lagt på siste lag. Ønsker mest mulig hold der hvor kreftene er sterkest. Redigert 27.September.2016 av magnarstav (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
trettiseks Svart 17.April.2021 Del på Facebook Svart 17.April.2021 Hei Jeg skal tømme lukket kjølekrets på min motor, det jeg ikke finner er en fornuftig måte å tømme på. Finnes det en tappeskrue? Eller må jeg ta av en slange? Litt lite interessert i å ha 19 liter væske i kjølen på båten Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.April.2021 Del på Facebook Svart 17.April.2021 Da sliter du Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.