Jump to content

Mercruiser 4.3l mpi, prosedyre for bytte av kjølevæske?

SøndreSvaberg

Recommended Posts

Jeg har en ferskvannskjølt Mercruiser 4.3l mpi 2008-modell.

Jeg har tømt ferskvannsdelen for kjølevæske og skal nå fylle på ny extended life kjølevæske.

Hvordan er korrekt prosedyre for det?

Jeg har tydeligvis gjort det feil for det ble fullt i varmeveksleren etter en kanne (3,78 liter). Jeg fylte da direkte i varmeveksleren og trykte på slangene for å fordele ut væsken - Det surklet nedover i motoren.

Det er åpenbart at ikke alt er fylt opp da kapsiteten i systemet er på 19 liter. Hvordan kommer jeg videre nå?

Takk for svar!

Fru Jakobsen og Bestefar,

Dere er inne på noe der ang varm motor og åpen termostat. Jeg er usikker på

1) Hvor lenge jeg kan kjøre motoren uten fare for at den blir for varm?

2) Vil termostaten åpnes da det nok er veldig lite kjølevann i motoren, og vil sikrulasjonspumpa ha noe å jobbe med?

Pipe,

Det høres ut som en enkel metode ja. Er det tappen på bildet nærmest kamera du tenker på? Evt hvor ligger temp giveren plassert i forhold til det?

bilde

Fungerte som bare det!! Måtte riktignok kjøre motoren varm til termostat åpnet og gjenta prosessen (meget forsiktig åpning av ventil). Nå ligger tempen der den skal.

Kom i "skade" til å åpne en av de blå pluggene. Nå får jeg ikke den tett. Tips?

bilde

Redigert av magnarstav (see edit history)

O-ringen ser ok ut og pluggen er uskadet. Det er gjengene som er sprekt og utvider seg ved press inn fra plugg. Se bilder:

Uten plugg:

bilde

Plugg skrudd inn med normalt moment:

bilde

Planen er å pusse rundt hullet, smøre polyester på overflaten, legge en glassfiberbit over skaden (med godt feste på begge sider) og dynke med polyester...

Høres det ut som en plan? Andre forslag?

Selvsagt kan jeg kjøpe nytt, men det bør kunne fikses. Om det ikke blir tett, så bør det holde å plugge hullet med rikelig plastsveis (lim) på pluggen og skru igjen.

Er pluggen "til overs"? Jeg har luftaktivert tapping av vann. På den måten blir denne pluggen en ekstra metode for å tappe - slik jeg ser det.

Første runde med glassfiber og polyester.

bilde

Jeg skal ha en runde til med glasfiber helt ut til tuppen av gjengene - ikke på selve pluggen.

Det er lovende - bedre feste til pluggen nå. Venter med å trykkteste til jeg har lagt på siste lag. Ønsker mest mulig hold der hvor kreftene er sterkest.

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...