Jump to content

Hente båt i Oslo i oktober, skal til bergen. Noen med erfaringer?

Christian Irgens

Recommended Posts

Det første som faller meg inn er at dette er en lang tur, med flere tøffe strekk (bl.a. Lista - Stavanger, Stavanger - Haugesund). Og med en båt som jeg ikke kjente noe videre til, ville jeg ihvertfall hatt en back-up plan i tilfelle forhold gjør det vanskelig å gjennomføre. Ville vært kjent med båt, motor og tekniske innretninger før jeg hadde lagt ut. Nå har det vært lite vind og gode forhold en god stund, men oktober måned kan være lunefull.

Har du gjennomført en slik tur tidligere? Tenker å ha familie med? Tidspress?

Et alternativ er å ta sjarmør-etappen fra Tønsberg til Mandal / Lindesnes, og så ha annen transport derfra.

Som Søringen nevner, dette kan være en drøy tur med snekke på denne tiden av året. Men på den annen side kan det også være rene lystseilaset :thumbsup:

Det første som slår meg er at du bør sjekke tilstanden på dieseltanken. Har den ikke gode mannluker, så bør du ta med deg en hel del ekstra filter for turen. Hvis det er noe som virkelig er en gjenganger på slike turer med litt slingring så er det tette dieselfilter.

Dernest ville jeg sørget for å ha med kart for strekningen. Gjerne både papir og elektronisk. Har båten plotter ombord? Det er uansett en billig forsikring å legge inn Navionics Europe på smarttelefonen. Da har du en god backup der.

Ellers ville jeg nok tatt med en dynamoreim i reserve samt noe verktøy (inkl multimeter). En smart ting kan være å ta en prøvetur og kjøre motoren varm med full belastning på forhånd. Tåler den ikke det er det kanskje problemer med kjølingen.

Forøvrig er båten av ganske moden årgang (som vår :smiley: ) , så om motoren er like gammel som båten ville jeg nok ikke lagt ut på den turen uten en grundig sjekk. Er du kompetet til å gjøre det selv? Hvis ikke bør du ha med deg noen til å gjøre det.

Lykke til :thumbsup:

https://www.windyty.com/MENU?clouds,2015-06-22-15,56.608,7.119,6 så kan du se været litt i fremtid :wink:
Bruker den mye når jeg planlegger henteturer og den har ikke lurt  meg enda 
God nok for meg om den bommer med et par sekundmeter av og til 
så får en en god peiling på hva som kommer de nærmeste dagene 
og som de andre sier Sjekk diesel tank (veldig viktig)
Få med dieselfilter gjerne flere + reimer til dynamo og verktøy så du kan få byttet dette
VHF
viktig
Går det galt motoren stopper kall på hjelp med en gang så de er på vei før du evt.skrur i åpen sjø tiden går fort ..
bedre å snu de hvis du kommer opp å kjøre enn å havne i fjærsteinene
Stol ikke på mobil og hjelpen er ALLTID nærmest med VHF

Ha en god trygg tur :thumbsup:

Trenger du hjelp med transporten sjøveien er det bare å ta kontakt

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...