Jump to content

Årets erfaringer med bunnstoff

goggen000

Recommended Posts

Båten ble landsatt denne uken. Har aldri tidligere opplevd så mye groe på bunnen. Nesten 90% av bunnen var det med "skjellgroe", så nesten ut som et sandpapir nr 1. Båten er kjørt 120 timer i år,og sjøsatt i april mnd. Hadde 6 knop mindre toppfart enn normalt den siste mnd.

Spent å høre andres erfaringer fra årets sesong.

Brukt samme merke stoff som tidligere år.

Brukte Biltema sitt bunnstoff i April. Et strøk bare. Tok opp båten i forrige uke. Litt skjellgro på propellakslingen men ellers bare grønn slim på skroget. Etter høytrykkspyling så ser bunnstoffet ut nesten som nysmurt. Jeg kommer bare til å flekke og tar et strøk ved vannlinje neste år. Ligger innerst i Skjebergkilen der vannet er often veldig brakk og grummsete.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Når det gjelder farge så er bunnstoffet mitt rød-brunt. Pontongene på flytebryggen er helsorte. De er rene blåskjellfarmene. I og med at det kan vokse rur inne i varmevekslere og rør der lyset aldri når, så kan det se ut som om vannsirkulasjon kanskje er av høyere prioritet for disse skapningene enn fargen på overflaten. Men den gangen jeg var guttunge, var det opplest og vedtatt at Jotun sort Durahart var det beste. Om det var et faktum, er jeg ikke sikker på.

Jeg smurte i fjor juli med Biltema, sort. Var ikke mye men litt grønt slim da jeg tok den opp i månedsskiftet april/mai - tenkte jeg skulle toppe dette så det ble Jotuns NonStop Supreme, "Jotuns beste bunnstoff noensinne" ifølge deres reklame...

Synes båten (dvs ror/hekk som er der jeg kan se noe) ser minst like mye grodd nå som etter 10 måneder med Biltema, så det kan virke som bortkasta penger å oppjustere for meg her..

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Vi har 2 båter i familien liggende ved samme brygge. Ikke alltid samme bunnstoff som brukes.

En kan ikke se fra et år til et annet at et bunnstoff er langt bedre enn et annet. Enkelte år er det lite vekst av rur, andre år noe voldsomt. Dette er naturens variasjoner (vanntemperatur / soltimer / ferskvannsinnhold / forekomst av rur i vannet / tid båt blir brukt).

Så det blir feil å si at bunnstoffet en brukte i fjor er langt bedre enn fjorårets kun ut fra et års erfaring. Da må en nesten gjøre som Windy37 lengre opp i tråden her, stoffe samme båt med forskjellige produkter og sammenlikne.

Denne sesongen har jeg brukt sort SeaJet 033.

Praktisk talt ingen groing. Ved opptak var det kun litt slim rundt hekken og i kriker og kroker på drevene. 2 små rur hadde festet seg ved thruster-tunnelen.

Har ikke mistet noe toppfart i år. Båten ligger innerst i et havnebasseng med lite sirkulasjon i vannet. 

Brukte samme bunnstoff i fjor. Da var båten ganske grodd. Bruksmønsteret var omtrent det samme.

Jeg antar at dette skyldes naturens variasjoner?

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Omkvedet er at jo mørkere farge på bunnstoffet, jo bedre. Så fargen er en faktor i rengestykket når man skal kåre "det beste bunnstoffet".

-dette var helt riktig for 20 år siden. Absolutt, ettersom man på den tiden ikke hadde antigrostoffer -tinn og kobberforbindelser- som man klarte å lage relativt fargenøytrale. Slik at feks det hvite bunnstoffet ble grønt eller mørkt over tid. 

Nå derimot er det samme mengde "antigro"-forbindelser i alle farger. Riktignok er det nå lov med mindre konsentrasjon og tinn er forbudt. Når jeg sier "alle" så mener jeg fra produsenter som- International, Hempel og Jotun. Det er disse jeg har sjekket.

MEN når det er sagt kan fargen ha noe å si for om det gror i seg selv. Ettersom lystilgang og refleksjon av lys har vist seg å kunne påvirke. Men det er veldig liten påvirkning...

Det som også bør sies her er at ulike bunnstoff lan ha ulik effekt alt ettersom temperatur, saltinnhold og lysforhold der båten ligger. Slik at det som er bra for noen kan være dårlig for andre, og ett bunnstoff i en sesong kan ha annen effekt en annen sesong pga feks annen temperatur på andre tidspunkt der groingen skjer. Så dessverre er dette litt ugreit å vurdere.

-så velddig bra at man beskriver hvor båten ligger som flere gjør her. Det er nyttig for å vurdere relevans for egen båt og båtens plassering/forhold!

Det betyr lite eller ingenting hvordan bunnstoff som brukes. Tingene som betyr noe når det gjelder skjellru er forekomst av larver i svømmefasen, næring og lys. Nede i havet er det mørkt og ingen skjellru. En båt som ligger i en elveos hvor skroget blir kontinuerlig vasket av brakk/ferskvann vil heller ikke få skjellru. Skjellru kan også unngåes ved å ta båten på land i 24 timer en gang i uka. Da vil eventueller larver som har festet seg dø før de rekker å danne kalk.

Følger derfor med på meldingene fra Sverige om når de venter at larven er ute. Og antar at det kan være lignende her hvor jeg holder til og kjører litt ofte i den perioden. Kun en 14 dagers tid de larvene er ute og søker etter steder å feste seg på tidlig sommer. Det bidrar veldig.

Min erfaring er ulik mhp hvor gode bunnstoffene motstår at rur/ruskjell fester seg. Aqualine (spray) på drevet har jeg hatt suksess med inne i drevet mørkeste utilgjengelige steder og International Trilux fra boks (ikke spray) på resten av drevet.

• 1 måned senere...

Jeg hadde så godt som ingen groe på undervannsskroget etter en sesong i sjøvann, kun litt grønske som lett lot seg spyle av med en enkel høytrykksspyler. Biltemas selvpolerende bunnstoff.

Aksling og propell, derimot. Fargerikt, nesten som et kunstverk, men likevel... Samme på propellen for loggen/fartsmåleren, som på ettersommeren viste 0 knops fart.

bilde

Tips, anyone?

Redigert av Goodwill (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...