goggen000 Startet 28.September.2016 Link til dette innlegget Startet 28.September.2016 Båten ble landsatt denne uken. Har aldri tidligere opplevd så mye groe på bunnen. Nesten 90% av bunnen var det med "skjellgroe", så nesten ut som et sandpapir nr 1. Båten er kjørt 120 timer i år,og sjøsatt i april mnd. Hadde 6 knop mindre toppfart enn normalt den siste mnd. Spent å høre andres erfaringer fra årets sesong. Brukt samme merke stoff som tidligere år. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Brukte Maritim sin svarte bunnsmøring i år. Dykket ned for å sjekke forholdene før vinteren forrige uke (Den skal ikke på land) og det var absolutt ingen groe. Har tidligere brukt Seajet 034 med dårligere resultat. I tillegg var propellene som jeg høypolerte i April var like blanke og fine som da jeg satt ut båten. (kun litt mørkere) Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Jeg kjøpte båten i vår og etter hva jeg kan se rundt vannlinje, trimplan og motorfeste så er det kommet nokså mye groe. Selger sier han smurte med Seajet 033 eller 034, men husker ikke helt. Har mistet 1-2 knop på toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Maritim og Seajet er vel samme stoffet, eller ?? Brukte Seajet før, men Maritim nå, sort...merker ingen forskjell på de to.. Lite og ingen groe da den gikk opp slutten av august.. Ellers er nok området en ligger i også avgjørende, og selvfølgelig bruker mønsteret... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Brukte seajet før, men maritim blå siste 2 år, Ingen groe i det heletatt hverken med seajet eller maritim, kun et lag med slim Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Billa Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Hempel blå. Båten står i en elvemunning. Ingen groe, noe slim. Lite fartsreduksjon, Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Hulda Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Hulda ble sjøsatt starten på juni 2014. Så langt ingen groe der det er bunnstoff. To vintre har tatt noe bunnstoff rundt vannlinjen (is). Og så er det slitt av noe nederst på roret. Farten er omtrent den samme som for to år siden. Skal opp til våren 2017. Bunnstoff fra International, husker ikke hvilken type. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 (redigert) Brukte Biltema sitt bunnstoff i April. Et strøk bare. Tok opp båten i forrige uke. Litt skjellgro på propellakslingen men ellers bare grønn slim på skroget. Etter høytrykkspyling så ser bunnstoffet ut nesten som nysmurt. Jeg kommer bare til å flekke og tar et strøk ved vannlinje neste år. Ligger innerst i Skjebergkilen der vannet er often veldig brakk og grummsete. Redigert 28.September.2016 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
goggen000 Svart 28.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Takker for svar. Jeg brukte Seajet denne sesongen, og har brukt det tidligere år med god erfaring, men etter årets sesong vil jeg ta en ny vurdering. Drivstofforbruket har øket med ca 1 l pr time , i forhold til forrige ¨år, samme distanse og fart. Ingen miljø gevinst for meg dette, tvert imot. Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Omkvedet er at jo mørkere farge på bunnstoffet, jo bedre. Så fargen er en faktor i rengestykket når man skal kåre "det beste bunnstoffet". Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Hadde sort på båten vår. Seajet på halve båten og Jotun på andre halvpart. Ingen forskjell i det hele tatt :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hulda Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Når det gjelder farge så er bunnstoffet mitt rød-brunt. Pontongene på flytebryggen er helsorte. De er rene blåskjellfarmene. I og med at det kan vokse rur inne i varmevekslere og rør der lyset aldri når, så kan det se ut som om vannsirkulasjon kanskje er av høyere prioritet for disse skapningene enn fargen på overflaten. Men den gangen jeg var guttunge, var det opplest og vedtatt at Jotun sort Durahart var det beste. Om det var et faktum, er jeg ikke sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 (redigert) Jeg smurte i fjor juli med Biltema, sort. Var ikke mye men litt grønt slim da jeg tok den opp i månedsskiftet april/mai - tenkte jeg skulle toppe dette så det ble Jotuns NonStop Supreme, "Jotuns beste bunnstoff noensinne" ifølge deres reklame... Synes båten (dvs ror/hekk som er der jeg kan se noe) ser minst like mye grodd nå som etter 10 måneder med Biltema, så det kan virke som bortkasta penger å oppjustere for meg her.. Redigert 28.September.2016 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Søringen Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Vi har 2 båter i familien liggende ved samme brygge. Ikke alltid samme bunnstoff som brukes. En kan ikke se fra et år til et annet at et bunnstoff er langt bedre enn et annet. Enkelte år er det lite vekst av rur, andre år noe voldsomt. Dette er naturens variasjoner (vanntemperatur / soltimer / ferskvannsinnhold / forekomst av rur i vannet / tid båt blir brukt). Så det blir feil å si at bunnstoffet en brukte i fjor er langt bedre enn fjorårets kun ut fra et års erfaring. Da må en nesten gjøre som Windy37 lengre opp i tråden her, stoffe samme båt med forskjellige produkter og sammenlikne. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Omkvedet er at jo mørkere farge på bunnstoffet, jo bedre. Så fargen er en faktor i rengestykket når man skal kåre "det beste bunnstoffet". Omkvedet ja, men er det riktig? Har brukt hvitt bunnstoff fra Hempel på flere båter over mange år og har vært veldig fornøyd med det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kjeros Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Denne sesongen har jeg brukt sort SeaJet 033. Praktisk talt ingen groing. Ved opptak var det kun litt slim rundt hekken og i kriker og kroker på drevene. 2 små rur hadde festet seg ved thruster-tunnelen. Har ikke mistet noe toppfart i år. Båten ligger innerst i et havnebasseng med lite sirkulasjon i vannet. Brukte samme bunnstoff i fjor. Da var båten ganske grodd. Bruksmønsteret var omtrent det samme. Jeg antar at dette skyldes naturens variasjoner? Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
alfaalfa Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Omkvedet er at jo mørkere farge på bunnstoffet, jo bedre. Så fargen er en faktor i rengestykket når man skal kåre "det beste bunnstoffet". -dette var helt riktig for 20 år siden. Absolutt, ettersom man på den tiden ikke hadde antigrostoffer -tinn og kobberforbindelser- som man klarte å lage relativt fargenøytrale. Slik at feks det hvite bunnstoffet ble grønt eller mørkt over tid. Nå derimot er det samme mengde "antigro"-forbindelser i alle farger. Riktignok er det nå lov med mindre konsentrasjon og tinn er forbudt. Når jeg sier "alle" så mener jeg fra produsenter som- International, Hempel og Jotun. Det er disse jeg har sjekket. MEN når det er sagt kan fargen ha noe å si for om det gror i seg selv. Ettersom lystilgang og refleksjon av lys har vist seg å kunne påvirke. Men det er veldig liten påvirkning... Det som også bør sies her er at ulike bunnstoff lan ha ulik effekt alt ettersom temperatur, saltinnhold og lysforhold der båten ligger. Slik at det som er bra for noen kan være dårlig for andre, og ett bunnstoff i en sesong kan ha annen effekt en annen sesong pga feks annen temperatur på andre tidspunkt der groingen skjer. Så dessverre er dette litt ugreit å vurdere. -så velddig bra at man beskriver hvor båten ligger som flere gjør her. Det er nyttig for å vurdere relevans for egen båt og båtens plassering/forhold! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Jeg har også tro på dette med variasjonene i naturen.. Har stort sett brukt samme bunnstoff hele veien, men merker forskjeller fra år til år.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Det betyr lite eller ingenting hvordan bunnstoff som brukes. Tingene som betyr noe når det gjelder skjellru er forekomst av larver i svømmefasen, næring og lys. Nede i havet er det mørkt og ingen skjellru. En båt som ligger i en elveos hvor skroget blir kontinuerlig vasket av brakk/ferskvann vil heller ikke få skjellru. Skjellru kan også unngåes ved å ta båten på land i 24 timer en gang i uka. Da vil eventueller larver som har festet seg dø før de rekker å danne kalk. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Følger derfor med på meldingene fra Sverige om når de venter at larven er ute. Og antar at det kan være lignende her hvor jeg holder til og kjører litt ofte i den perioden. Kun en 14 dagers tid de larvene er ute og søker etter steder å feste seg på tidlig sommer. Det bidrar veldig. Min erfaring er ulik mhp hvor gode bunnstoffene motstår at rur/ruskjell fester seg. Aqualine (spray) på drevet har jeg hatt suksess med inne i drevet mørkeste utilgjengelige steder og International Trilux fra boks (ikke spray) på resten av drevet. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Har brukt mørkeblå Seajet de siste årene , og på samme plassen sør for Fredrikstad. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Har brukt svart av type Maritim. Rimeleg og ikkje anntyding til groe etter 2 sommersesongar. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 3.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 På trim flapsene, som er av aluminium, kan man bruke vanlig bunnstoff der? Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 (redigert) Jeg hadde så godt som ingen groe på undervannsskroget etter en sesong i sjøvann, kun litt grønske som lett lot seg spyle av med en enkel høytrykksspyler. Biltemas selvpolerende bunnstoff. Aksling og propell, derimot. Fargerikt, nesten som et kunstverk, men likevel... Samme på propellen for loggen/fartsmåleren, som på ettersommeren viste 0 knops fart. Tips, anyone? Redigert 3.November.2016 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Jeg polerer med Autosol og Tcnano til slutt. Holder veldig bra. Du kan sikkert gjøre det på akslingen og. Eller stoffe den? Slik så propellen min ut etter 1 år i sjøen. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.