SeilSJT Startet 30.September.2016 Link til dette innlegget Startet 30.September.2016 Har en Suzuki DF 70 med løse tanker. Disse ligger høyere enn motoren. Har ettermontert et Sierra forfilter med vannutskiller (flass kopp under filteret). Dette ligger litt høyere enn tankene. Når jeg starter motoren må jeg ha mye turtall for at den skal starte. Når jeg slår ned turtallet kveles motoren. Det vil si at jeg må slå av turtallet fort og smelle den i gir. Har nå byttet bensinpumpe Blæra man klemmer på, for å pumpe bensin opp fra tanken. Den gammle var i ustand..... Håper dette hjelper, men virker ikke slik etter en liten test i dag morges Men lurer på om jeg må flytte filteret slik at det står i høyde mellom motor og tank. Noen innspill? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 tror ikke det er plassering av filteret som er problemet her, heller at det er noe annet, innsnevring eller at det trekkes inn falskluft. Kan ofte lønne seg å bytte hele bensinslangen (originalt er best, biltema har jeg dårlig erfaring med) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Blæra montert rett vei ?- ellers stanser den bensinstrømmen Filter montert rett vei - inn til filter på slangen fra tanken og ut der den skal stå. Motsatt vei vil bli krøll. Har du sett på blæra om den synker sammen/blir sugd sammen når motoren dør? Slik at motoren suger, men det er en hindring mellom blæra og bensintanken? (Er tank, blæra eller bensinslangen fra Biltema, i så fall kast skiten- vi slet med bensintank, blærer og slange som gikk i oppløsning. Og ble "gjørme"som la seg i filtre og forgasser og lagde gugge i sylinder. Det har kostet oss mange tusen i rens av forgassere (gjort mange mange ganger. Og skiftet deler...Få vekk j...skapet!) Sitér dette innlegget Link to post
SeilSJT Svart 30.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Blære er montert tiktig vei. Bensinstrømmen følger pile. Har sjekket det omtrent 38 ganger for å si det slik. Filteret har to innganger og to utganger. (to piler inn og to ut) Plugget et inn og et ut hull. Bensinstrømmen følger en pil inn og en ut. Også sjekket noen ganger.... "Har du sett på blæra om den synker sammen/blir sugd sammen når motoren dør? Slik at motoren suger, men det er en hindring mellom blæra og bensintanken?" Dette skal sjekkes. Men motoren går jo når den først går. Bensinslange mellom motor og filter ble byttet med filteret. Topp kvalitet. Slange mellom filter og tank ble byttet onsdag. Samt blære. Trodde egentlig det var blæra. Her virket det som tilbakeslagsventilen var løs. Tar gjerne imot flere forslag, de som er kommet skal dobbeltsjekkes. Kommer det ikke flere, blir filteret flyttet til uken. Etter at motoren til poden er reparert. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Dette kom etter at du la til filteret? Motoren og tanker fungerte før forfiltermontering? I såfall kan det tyde på økt motstand i bensintilførsel som filteret utgjør ga dette utslaget. Men det er samtidig litt rart...for høyere montering av tanker bør på alle måter være nok og motoren (bensinpumpen i motor) bør klare å trekke bensin opp en 1m i tillegg til filter... Da er det å flytte filteret en mulig løsning. Men dette kan du sikkert teste først med å skru det løs og la det henge før du flytter plasseringen. For det er ikek å enkelt at tomgangen nå er for lav - slik at den stanser av den grunn? (beklager det er mye slike teite forslag som du sikkert har tenkt på, men jeg har selv gått på en slik smell. Alt ble skiftet i bensintilførsel. Flere ganger. Men likevel stanset motoren og blæren var helt sugd sammen. En gjenglemt silikonbit i sugerøret ned i tanken stanset tilførsel - av og til - produsentens feil) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Hvaslags bensintank? Har sett luftlekkasje i kobling der, samt at sugeslange / sil innvending har vært delvis tilstoppet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Hei! Jeg synes det høres ut som noe er montert feil slik at flowen strupes, evt feil fittings med for liten inv diameter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
alfaalfa Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Det var en nouve rade tank. Denne hadde ikke filter på enden av sugerøret nede i tanken. Men det satt et filter i plastbendet som sugerøret gikk inn i. Herlig... Så den sugde opp en liten bit som gikk opp og ned i røret avhengig av gasspådrag/momentanforbruk. Og ga jeg full gass så ville det plutselig si stopp... Det var ikke den ting som ikke var skiftet flere ganger før feilen, den enkle, ble oppdaget... Litt av greia var her å ta ut sugerøret fra bendet - men det så ut som det ville bli ødelagt om man tok det fra hverandre. Metallrøret var varmet før det hadde blit satt inn i plastbendet. Fikk det fra hverandre og monterne det igjen uten problemer... Det var sikkert fra montasje av tanken. Bannord. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 (redigert) spørsmålet om tank var egentlig rettet til trådstarter Ja, slike "enkle" feil kan være vriene å finne. Jeg plagdes med den bensinslangen mellom filteret på motor og bensinpumpa. Den lå bittelitt forkjært, slik at pumpa sugde den flat på full gass. Dermed 0 bensin. Når vakumet forsvant slapp den igjennom bensin igjen Redigert 30.September.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SeilSJT Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Status så langt, hvis noen kan ha glede av dette senere. Slanger og koblinger er byttet ut som nevnt tidligere. Den gamle blæra hadde ødelagt tilbakeslags ventil, samt mistenker at den sugde ørlittegran luft. Alt av slager og koblinger er av god kvalitet fra Flak og Telmo. Merker at motoren går bedre enn tidligere, på alle turtall. Ser nå at turtallet er litt lavt på tumgang. Justerer dette neste gang båten går på land. Eller kan dette gjøres i kontrollboksen? Skal montere en ny CoastKey så kan evt. gjøre dette uansett. Men det blir prioritert litt før, hvis jeg kan stramme gasswiren i kontrollboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus5 Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Når det gjelder tomgangen: Det kommer litt ann på hvilken årsmodell motoren dine er, hvis den er av nyer modell justeres tomgangen v/hjelp av dataprogrammering. (jeg tror dette gjelder fra 12 el.13mod) Motorer som er litt eldre har justering på motoren. IKKE juster på vaieren, eller den mekaniske stopperen på moren. Hvis moteren er så gammel at den har forgassere, så kan den justeres på motoren. MEN, igjen IKKE juster tomgang på vaieren... Hvis motoren din har el. innsprøyning, og hvis du surrer med de mekaniske stopperne skjønner IKKE motoren når den er på tomgang. Og da surrer den med både kaldstart, og blandings forhold.. Motorene i dag med innsprøyning, er omtrent like ømfintlige som bilmotorene. Jeg regner med at har verksted håndbok til din motor (avhengig av årsmodell) så kan du evnt få kopi av hvordan du skal justere tomgang på din motor. Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.