Jump to content

Perkins 4108, alt. til original starter? Koblingsskjema?


Viksund Colombi

Recommended Posts

Selve releet trenger ikke være likt det gamle. Bare det er 12 volt og har tilstrekkelig amperstyrke kan du bruke andre også. Mange utenbordsmotorer bruker slike rele til starter, og mange maskiner innenfor landbruk. Så ta det med deg til en forhandler så finner de nok noe som kan erstatte det gamle.

Link to post
Share on other sites

Selve releet trenger ikke være likt det gamle. Bare det er 12 volt og har tilstrekkelig amperstyrke kan du bruke andre også. Mange utenbordsmotorer bruker slike rele til starter, og mange maskiner innenfor landbruk. Så ta det med deg til en forhandler så finner de nok noe som kan erstatte det gamle.

Eg vil vel tru at eit rele til outboardmotor, kan bli i minste laget. Dieselmotoren treng meir krefter i starteren enn ein bensinmotor. Derimot slike som ankervinsj av nokon størrelse eller "latmannsvisp" har rele som er heilt ok til dette bruket.

Link to post
Share on other sites

Eg vil vel tru at eit rele til outboardmotor, kan bli i minste laget. Dieselmotoren treng meir krefter i starteren enn ein bensinmotor. Derimot slike som ankervinsj av nokon størrelse eller "latmannsvisp" har rele som er heilt ok til dette bruket.

Har bestilt nytt rele fra Universaldiesel :smiley:  og overhalt starter på Finn.no,som jeg fikk prutet litt ned :smiley: så da er det bare å få smekket det ihop :clap: .

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har samme problem. Hadde startmotor med langt innslag (motor fra 1979), samme som bildet som e lagt ut her. Ble anbefalt å bytte til ny type starter med relé oppå starteren, men for motorer før 1985 må det brukes en avstandsbrakett for å treffe med drevet. Fikk satt den inn og koblet ledninger. Strøm direkte inn på releet og ledning videre der som jeg regner med går til dynamo/tenning. Prøver nøkkelen og starteren fungerer / drar rundt motoren, menn virker ikke tenningen, bare startfunskjon som virker. Tenning lyser ikke, alarmlyden og gløding er død, instrumentene virker heller ikke. Noe som jeg kan ha koblet feil? Flyttet bare ledninger og koblet sånn som det var på gamlestarteren, bare med å kutte ledningen som var fra gamle releet, nå går plussledningen rett på starteren. Det ser ut som at dynamo og tenning skal ha strøm fra startmotoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...