Jump to content

Scand baltic 29, har Scand hatt kvalitetsproblemer med skroget?

Baijas_67

Recommended Posts

Bevis på dette,klager eller reklamasjon fra eiere?

Har prøvd å søkt meg frem men uten hell..

Så de første båtene som ble produsert fra scand tidlig 80 tallet har ikke samme problem eller??

Jeg har vært med å fikse en 87 modell som hadde store blærer under gelcoat i skrogknekk og steg lister. Kun et tynt eggeskall med 1-3 cm lange og flere millimeter dype luftlommer som sprakk ved beskjedent mekanisk påkjenning. Dette skjedde året etter båten var ny. Enkelt å fikse hvis man tok seg tid og gjorde det ordentlig. Helt sikkert hastverksarbeid av Scand i sin tid. Selv har jeg hatt en -83 og en -89 modell uten slike problemer.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Okay

Har kjøpt en 81' som har sprukket opp store deler av kjølen og opp i skrog innvendig og utvendig

Har kun vert en eier siden båten var ny, tidligere eier nekter for skader i det hele tatt

Forsikringen dekker det ikke da dette er en gammel skade, som nå sprekker opp igjen...

|-O

Hadde vært lite bekymret for støpekvaliteten på midten av 80-tallet. Om båten har klart 30 års bruk, bør den klare noen år til. Hva som har skjedd med en båt underveis er en annen sak. Der kan det ha skjedd mye rart som ikke kommer fram i en overtakelsesprosess. 

Rundt 1980 begynte produsentene med "miljøpolyester", mindre avdamping og derfor mindre risiko for løsemiddelskader.

Men denne var mer krevende å rulle ut. Dette gjøres for å fjerne luftbobler, mangelfull utrulling kan føre til svekket laminat og økt risiko for plastpest.

Noen produsenter begynte med sprøytestøping, noe som er krevende om man skal unngå varierende tykkelse på laminatet.