mmosberg Startet 2.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2016 (redigert) Ved demontering av propellere oppdaget jeg at disse var feilmontert på begge drevene. Her ser dere hvordan bb drev hadde 3 stk thrust ringer foran fremre propell + 1 tynn skarp skive (er dette rope cutting washer?) som ikke kommer frem på skissen under over hvordan propellene skal være montert: Her en skisse over hvordan det skal være satt sammen: -På styrbord drev manglet item 11, 13 og 16 fullstendig. -På bb drev var det montert 3 stk item 11 foran fremste propell, mens item 13 og 16 manglet også her. I tillegg så står teflon bushingen på propellene skjevt / ikke i plan på propellene. Man ser tydelig at det er slitt et spor i teflonen langs en del av den: Utover at jeg må anskaffe de manglende skivene så lurer jeg på om dette er alvorlig? Kan propellere eller drev ha blitt skadet? Kan den skjeve teflonen presses inn eller rettes på annen måte? Forrige eier har satt bort alt av vedlikehold og ettersyn til autorisert VP verksted, så dette var overraskende. Redigert 2.Oktober.2016 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
adeneo Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 (redigert) Her ser det jo ut som om man har skimset ut den ytre propellen, sannsynligvis fordi senteret på propellen har flyttet seg, eller fordi det ikke var nok gjenger til den indre mutteren, feil propeller er montert eller noe slikt, hvem vet?Det skal altså være kun en skive foran både den indre og ytre propellen, ingen linekuttere, og skivene er ikke like. Tegningen din er riktig Du bør nok vurdere å sende bort propellene dine, for eksempel til Winrace, for å få de sjekket de og få rettet opp senteret osv. Deretter monterer du alt med vannfast fett og de rette skivene. Hvorvidt det kan ha ført til skader på drevet er umulig å svare på. Jeg tipper at det sannsynligvis har gått bra, men dersom det har vært ubalanse i propellene over tid, kan det selvfølgelig ha ført til unormal slitasje på lager og så videre. Her er en tegning til Redigert 3.Oktober.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 (redigert) hei - overskriften sier at du har DPH drev og skal dermed ha G-serie propeller(nibral). Men er det ikke en C-serie (ss) propell du har tatt bilde av ?? C-serie passer ikke på DPH med referanse til dagens Volvo Penta propeller guide. C-serie er først og fremst for DPE. http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Propeller%20guide/Propeller%20Guide.pdf Beklager om det er noe jeg har misoppfattet her. Redigert 3.Oktober.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 ...det er også så vidt jeg kan se to revisjoner av propeller cone og rear nut og delene går ikke om hverandre. (C-serie propeller identifiseres ved å se på nummeret på tvers av bladroten. Partnummer slutter eller begynner med: C1, C2, C3, C4, C5, C6 eller C7. Har du bilde av hele drevet og flere bilder av propellene dine så er det lettere å hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Bilder kommer senere i dag. Takk for respons. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 mmosberg - jeg har ikke DPG så jeg må ta et forbehold om at det jeg leser på VolvoPenta . com er riktig... ...forvirringen blir jo komplett når jeg ser at det er en som annonserer C7 propellsett som passer til DPH ??? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 hei - overskriften sier at du har DPH drev og skal dermed ha G-serie propeller(nibral). Men er det ikke en C-serie (ss) propell du har tatt bilde av ?? C-serie passer ikke på DPH med referanse til dagens Volvo Penta propeller guide. C-serie er først og fremst for DPE. http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Propeller%20guide/Propeller%20Guide.pdf Beklager om det er noe jeg har misoppfattet her. Det er DP-G drev. Båten er en Scirocco 32 2003 modell med 2 x KAD300. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
mmosberg Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 (redigert) OK. Om det er C-serie propellere jeg har aner jeg ikke. Forrige eier sier propellene er originale. Motorer (KAD300) og drev (DP-G) er fra 2003. Her kommer det jeg har av bilder: Bb drev med 3 stk thrust skiver: Stb drev der det ikke var noen skiver overhodet: Stb drev: Jeg har dessverre ikke noen bilder av av propellene der man kan lese nummer i navet. Det jeg lurer på er om den skjeve bushingen i første post er alvorlig, eller om den bare kan presses på plass. Videre lurer jeg på om feilmontasjen kan ha ført til skade eller slitasje på drevene/akslingene i seg selv. Eller er det bare å anskaffe de manglende delene jfr. skisse i første post, og montere som vist der når våren kommer. Ønsker å gjøre alt riktig med nyanskaffelsen og vil mest av alt unngå å måtte ta båten på land uplanlagt neste sesong. Redigert 3.Oktober.2016 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Finner ikke DP-G i VP sin Propeller Guide. Uten sikker identifikasjon ville jeg fulgt Adeneo's råd og snakket med Olle& på Winrace. Alltid hyggelige og hjelpsomme. Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Ser ut som hubben inni propellen som har løsnet . det er jo et kjent problem. lever til winrace og bytt hubb så er de gode som nye. da passer det nok med de vanlige skivene igjen.de var nok montert for å få ut prop.ifra drev. vært ute for det samme Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Da har jeg fått svar på henvendelse til Winrace Propellers v/Olle. Han tror ikke at drevet eller akslinger er skadet, men anbefaler å sjekke propell navene for kast. Det er mulig det går an å presse innmaten i navet på plass, ref bilde i post 1. Så da blir det å anskaffe de manglende delene og ta en tur til Froland med propellene. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.