Jump to content

DP-G drev med feilmonterte propellere. Alvorlig?


mmosberg

Recommended Posts

Ved demontering av propellere oppdaget jeg at disse var feilmontert på begge drevene.

 

Her ser dere hvordan bb drev hadde 3 stk thrust ringer foran fremre propell + 1 tynn skarp skive (er dette rope cutting washer?) som ikke kommer frem på skissen under over hvordan propellene skal være montert:

bilde

 

Her en skisse over hvordan det skal være satt sammen:

bilde

 

 

-På styrbord drev manglet item 11, 13 og 16 fullstendig.

-På bb drev var det montert 3 stk item 11 foran fremste propell, mens item 13 og 16 manglet også her.

 

I tillegg så står teflon bushingen på propellene skjevt / ikke i plan på propellene. Man ser tydelig at det er slitt et spor i teflonen langs en del av den:

bilde

 

 

Utover at jeg må anskaffe de manglende skivene så lurer jeg på om dette er alvorlig? Kan propellere eller drev ha blitt skadet? Kan den skjeve teflonen presses inn eller rettes på annen måte? Forrige eier har satt bort alt av vedlikehold og ettersyn til autorisert VP verksted, så dette var overraskende.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Her ser det jo ut som om man har skimset ut den ytre propellen, sannsynligvis fordi senteret på propellen har flyttet seg, eller fordi det ikke var nok gjenger til den indre mutteren, feil propeller er montert eller noe slikt, hvem vet?
Det skal altså være kun en skive foran både den indre og ytre propellen, ingen linekuttere, og skivene er ikke like. Tegningen din er riktig
 
Du bør nok vurdere å sende bort propellene dine, for eksempel til Winrace, for å få de sjekket de og få rettet opp senteret osv. Deretter monterer du alt med vannfast fett og de rette skivene.
 
Hvorvidt det kan ha ført til skader på drevet er umulig å svare på. Jeg tipper at det sannsynligvis har gått bra, men dersom det har vært ubalanse i propellene over tid, kan det selvfølgelig ha ført til unormal slitasje på lager og så videre.
 
Her er en tegning til
 
bilde

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

hei - overskriften sier at du har DPH drev og skal dermed ha G-serie propeller(nibral). Men er det ikke en C-serie (ss) propell du har tatt bilde av ?? C-serie passer ikke på DPH med referanse til dagens Volvo Penta propeller guide. C-serie er først og fremst for DPE. 

http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Propeller%20guide/Propeller%20Guide.pdf

Beklager om det er noe jeg har misoppfattet her.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

...det er også så vidt jeg kan se to revisjoner av propeller cone og rear nut og delene går ikke om hverandre.

(C-serie propeller identifiseres ved å se på nummeret på tvers av bladroten.

Partnummer slutter eller begynner med: C1, C2, C3, C4, C5, C6 eller C7.

 

Har du bilde av hele drevet og flere bilder av propellene dine så er det lettere å hjelpe

Link to post

hei - overskriften sier at du har DPH drev og skal dermed ha G-serie propeller(nibral). Men er det ikke en C-serie (ss) propell du har tatt bilde av ?? C-serie passer ikke på DPH med referanse til dagens Volvo Penta propeller guide. C-serie er først og fremst for DPE. 

http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Propeller%20guide/Propeller%20Guide.pdf

Beklager om det er noe jeg har misoppfattet her.

 

Det er DP-G drev. Båten er en Scirocco 32 2003 modell med 2 x KAD300.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

OK. Om det er C-serie propellere jeg har aner jeg ikke. Forrige eier sier propellene er originale. Motorer (KAD300) og drev (DP-G) er fra 2003.

 

Her kommer det jeg har av bilder:

 

bilde

Bb drev med 3 stk thrust skiver:

bilde

 

Stb drev der det ikke var noen skiver overhodet:

bilde

 

Stb drev:

bilde

 

 

Jeg har dessverre ikke noen bilder av av propellene der man kan lese nummer i navet. Det jeg lurer på er om den skjeve bushingen i første post er alvorlig, eller om den bare kan presses på plass. Videre lurer jeg på om feilmontasjen kan ha ført til skade eller slitasje på drevene/akslingene i seg selv. Eller er det bare å anskaffe de manglende delene jfr. skisse i første post, og montere som vist der når våren kommer. Ønsker å gjøre alt riktig med nyanskaffelsen og vil mest av alt unngå å måtte ta båten på land uplanlagt neste sesong. 

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Da har jeg fått svar på henvendelse til Winrace Propellers v/Olle. Han tror ikke at drevet eller akslinger er skadet, men anbefaler å sjekke propell navene for kast. Det er mulig det går an å presse innmaten i navet på plass, ref bilde i post 1. Så da blir det å anskaffe de manglende delene og ta en tur til Froland med propellene.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...