Magna Startet 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2016 Snart tid for å ta båten på land for vinterlagring, Tenkte å kjøpe lufttørker til vår 27HT båt, greit med litt compact størrelse som gjør at den kan lagres og brukes i båten i sesongen, har sett på Ecodry og Meaco. Ka tenke folket! E dette lurt eller bortkasta penger? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 (redigert) Helt klart lurt, særlig om puter/gardiner osv. skal være i båten. Den gir jo dessuten fra seg noe varme. Men hvis det skulle bli minusgrader i båten så fryser jo vannet etterhvert ut fra avfukteren, så den må jo passes på om det skulle inntreffe. Ventiler/lufting må være relativt stengt ellers blir det liten effekt, men om den skulle stanse kan fuktigheten stige en god del. Elkjøp har/hadde en Sandstrøm (Meaco klone som funket stort sett identisk).Jeg har to av dem, både i kjeller og innimellom i båt. Viktig at det er rotoravfukter og ikke kompressoravfukter, da sistnevnte ikke funker noe særlig i under 10 grader. Det ligger noen tråder om emnet her, så bare å søke på avfukter, Meaco osv. Redigert 2.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Magna Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Då har eg handla ? Etter ein ringerunde vart eg overbevist av selger hos Maritim Bergen at "All Temp Handy" e tingen med 5års garanti. I samme prisklasse og samme spec som Echodry og Meaco Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 (redigert) Billig hvis man har anledning til å ta med fra UK. https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B00474K8SY/ref=mp_s_a_1_11/253-7692580-4425601?ie=UTF8&qid=1475497813&sr=1-11π=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65 Stusser litt over at de juger på seg at det er et noe nær norsk produkt. Litt samme som waeco gjør ifht identiske sandstrøm modeller til halve prisen. Men norsk reklamasjonsrett kan fort være verdt pengene. .... En test: http://www.dehumidifier-reviews.co.uk/ecoair-dd122fw-mk5 Redigert 3.Oktober.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 (redigert) Sandstrøm og Meaco er ikke identisk. -Meaco har ioniserende filter -Meaco hovedvifte går i dvale når rett RF er oppnådd og monitorerer deretter hver 30 minutter. Sandstrøm sin vifte går hele tiden. Men utseende er likt ellers Redigert 3.Oktober.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 (redigert) -Meaco har ioniserende filter Det har også min Sandstrøm.... Har forøvrig også en 6 år gammel Meaco DD122FW som fremdeles fungerer utmerket! Redigert 3.Oktober.2016 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 -Meaco hovedvifte går i dvale når rett RF er oppnådd og monitorerer deretter hver 30 minutter. Sandstrøm sin vifte går hele tiden. Men utseende er likt ellers Forrige utgaven av maeco gjorde som Sandstrømmen, lot vifta gå på "tomgang". I mine øyne helt ok å la en strømsvak vifte skape litt sirkulasjon i den tørre lufta når ønsket nivå er nådd. Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Jeg har brukt den her, både i kjeller og i båten - gjør jobben - jeg er kjempefornøyd med den. http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Luftavfukter-2000021206/ ...og ikke noe å si på den prisen. Men er en relativt enkel model, uten digital display etc. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Teerex Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Siste utgave av Båtmagasinet (nr 10) har en artikkel om avfuktere i båt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Jeg har brukt den her, både i kjeller og i båten - gjør jobben - jeg er kjempefornøyd med den. http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Luftavfukter-2000021206/ ...og ikke noe å si på den prisen. Men er en relativt enkel model, uten digital display etc. Men det er en kondens/kompressor avfukter, så den har liten virkningsgrad under 10 grader C og den vil ise igjen under 5 grader C om den ikke har noen slags automatisk avisningsfunksjon. Jeg betalte ca 1300 pr. stk for mine Sandstrøm rotoravfuktere, men det var jo på tilbud da for et par år siden. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Marwin Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Har kjøpt flere avfuktere til meg selv og som julegaver til ungene.... Den som ligner biltema sin, tok fyr!! (Fikk igjen pengene...) 4 stk Meaco har funket perfekt, både i båt og på badet til klestørking... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
LeviCorsair Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Men det er en kondens/kompressor avfukter, så den har liten virkningsgrad under 10 grader C og den vil ise igjen under 5 grader C om den ikke har noen slags automatisk avisningsfunksjon. Jeg betalte ca 1300 pr. stk for mine Sandstrøm rotoravfuktere, men det var jo på tilbud da for et par år siden. aha.. sjekkt å vite. Jeg har brukt den mest inne i kjelleren/vaskerom - men brukte den i båten etter opptak for å "tømme" den for fukt før jeg pakket den inn for vinteren. Var en del vann i tepper etc etter vannski... så den skal ikke stå der i vinter. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Frivakten Svart 7.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 Lurer på plassering av avfukteren. Båten er med halvplan, dvs styrehus/cockpit er i midten med fire trinn ned til forskipet med åpen pantry, gang og lugar i baug. Fire trinn også ned til akterlugaren. Vil plassering i midten betjene de nedre delene av båten. Eller er det å anbefale to mindre plassert foran og akter? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Frivakten Svart 7.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 Lurer på plassering av avfukteren. Båten er med halvplan, dvs styrehus/cockpit er i midten med fire trinn ned til forskipet med åpen pantry, gang og lugar i baug. Fire trinn også ned til akterlugaren. Vil plassering i midten betjene de nedre delene av båten. Eller er det å anbefale to mindre plassert foran og akter? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
tilplan Svart 7.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 Lurer på plassering av avfukteren. Båten er med halvplan, dvs styrehus/cockpit er i midten med fire trinn ned til forskipet med åpen pantry, gang og lugar i baug. Fire trinn også ned til akterlugaren. Vil plassering i midten betjene de nedre delene av båten. Eller er det å anbefale to mindre plassert foran og akter? I vår Baltic står det en i vasken foran og en i vasken i akterkabinen. Har kort slange rett i vasken for å slippe å måtte tømme. Det kan godt være at det hadde fungert å plassere en i midten, men jeg tror ikke det er tett nok under kalesja. Kjenner ikke din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.