Jump to content

Tynn rustfri skrue knekt i glassfiber\finerplate.


Cral

Recommended Posts

Skulle skru inn feste til en "stripsholder" for å stripse fast kabelen fra ekkoloddet, den knakk. 

 

3,5mm rustfri (a4) skrue.  Grisepikk og tilsvarende tror jeg at jeg bare kan glemme, er ikke veldig lett å treffe med bor i en liten rustfri skrue? 

 

Skruen er knekt ca 1 mm ut forbi gelcoaten. 

Så, noen som har noen gode ideer? 

~Cral

Link to post

La den stå, lag nytt hull ved siden av. Skru fast stripsholder med ny skrue...

 

Du kan prøve med ulike klemmende verktøy for å få tak i den delen av skruen som stikker ut utenfor gelcoat. Eller slip/sag et spor på tvers for å lage ett slags skruehode som du så bruker flatt skrujern og forsøk å skru ut skruen.

 

Men dersom det er motstanden i glassfiberen som gjorde at skruen knakk så sitter den ofte godt - veldig godt. Så glem det og bor nytt hull ved siden av.

Link to post

stor fan av Dremel jeg også alfaalfa men denne jobben passer bedre for manuelt verktøy. Dremel skive produserer slipepartikler som kan gi deg varig øyeskade og dersom du "glipper" så blir skader større, er min mening.

Link to post

Galia er nok glassfiber ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvorfor skal du på død & liv ha den ut ?

Sitter den midt i glaninga lik at den ødelegger finishen ?

Hvis ikke, kan du f.eks. bare slipe den jevnt med gelcoaten med en Dremel e.l. og forsegle med epoxy for å slipp rustflekker senere ?

Link to post

Tipper den sitter hardt fast i glassfiberen ettersom den knakk. Forbor med litt større bor neste gang ;-)

For å få den ut kan du forsøke med et hardt slag med en liten hammer. Tanken er da at du knuser bittelitt glassfiber rundt gjengene, og at du deretter kan prøve noen av tipsene over for å lage spor og skru den ut.

Annet tips for spor er å borre med 1 mm bor i senter sa 1,5 mm dypt. Deretter legger du boret på skrå og borer ut mot siden av skruen. Gjenta fra senter og ut mot andre siden, så har du spor i skruen.

Alternativt fjerner du etpar millimeter glassfiber rundt skruen slik at du får 3 mm å ta tak i med ei god tang.

Tror ikke det er mulig å få den ut uten å slå den løs først.

Mons

Link to post

Er enig med deg mons, en slik skrue sitter godt, det er en grunn til at den ble vridd av...  mål kjernediameter på skruen og trekk fra 0,2-0,3mm opp til 8mm, over det bruker jeg 0,5mm større hull enn kjernemål.

 

Bare for å klarere det; jeg mente å file 2 parallelle flater med forslagsvis små nålefiler (små for god kontroll og små skader på gelcoat. Jeg la ved et bilde av nålefilene nedenfor. 

 

Grunnen til at jeg spurte om hva som var bak skrue/hull var for å vurdere om et gjennomslag ville skade og om skruen var tilgjengelig fra baksiden.  Lykke til Cral...

bilde

Link to post

Skrustikke? En visegrip tang er vel det beste.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ingen av mine tenger er så presise i kjeftene som den lille skrustikka jeg har der bruker jeg den. 1mm utstikk er ikke mye og da teller de små detaljene.

Tror mons er på sporet. Hva med å forsøke å slå skruen rett sideveis i alle retninger for å skape slark/klaring i glassfiberhullet ? 

Link to post

Hovedsaklig vil jeg ha den ut for å slippe å ha den synlig der, noe som gjør polering etc vanskeligere, og med knekt hode, så tenker jeg at vann inntrengning blir lettere. 

Glassfiber båt ja. (Hvor kom plast fra?)
 

Dette er i akterspeilet, så på baksiden av glassfiberen er det finerplaten som er kjernemateriale før det blir ny glassfiber på baksiden, men skruen er stoppet inne i fineren. 

 

Pusse ned med dremmel og epoxy er kanskje vel så bra. 

 


 

~Cral

Link to post

Hvis det er på et synlig sted kan du jo kjøpe gelcoatsparkel i rett fargekode og sparkle over, evt. slipe litt etterpå. Det blir jo ikke store flekken med sparkel av dette.

Det enkleste er ofte bra nok.

Blir så fint så skal du se ! :smiley:

Link to post

Som nevnt av flere sitter nok skruen godt, det er jo derfor den knakk. Du har forboret med for tynt bor, med det resultatet at friksjonen ble for stor når du monterte.

 

Jeg ville tatt en helt ny wise-grip tang og slipt tuppen av kjeftene litt på smergelskiva slik at de blir helt skarpe i kanten, da får du tak lenger inn mot glassfiberen.

 

Deretter ville jeg tatt en liten meisel og slått på skruen radielt fra alle retninger med små lette slag, slik at skruen ikke bøyes, men at du forhåpentligvis klarer å knuse litt av polyesteren den er omsluttet av.

 

Så ville jeg tatt et godt grep med wise-grip tanga. Klemmer du hardt til klarer du å deformere litt av skruen slik at den blir litt urund i snittet, da vil du få grep til å kunne "moye" litt på den. Det forutsetter selvsagt at skruen stikker så pass langt ut at det er mulig å få tak. Sliper du kjeftene på tanga som nevnt blir den skarpere og får lettere tak på slike problemskruer. Slike tenger har alltid en viss radius i tuppen av kjeften fra produksjon.

 

 

Glassfiber båt ja. (Hvor kom plast fra?)

Båten er vel ikke bygget bare av glassfiber, den er vel bundet sammen av polyester også?

Link to post

GRP = glass-fiber reinforced plastic

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mitt forslag: Kappe/file flush med akterspeilet (eller kanskje lage en liiten grop) og pensle på egnet coating. Så ta en ny stripsholder og lime den på, over "skadestedet". Eller hvis du må skru den fast; bor det nye hullet så nært at stripsholderen dekker over.

Edited by Sjøvind (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...