Jump to content

Tynn rustfri skrue knekt i glassfiber\finerplate.


Cral

Recommended Posts

Skulle skru inn feste til en "stripsholder" for å stripse fast kabelen fra ekkoloddet, den knakk. 

 

3,5mm rustfri (a4) skrue.  Grisepikk og tilsvarende tror jeg at jeg bare kan glemme, er ikke veldig lett å treffe med bor i en liten rustfri skrue? 

 

Skruen er knekt ca 1 mm ut forbi gelcoaten. 

Så, noen som har noen gode ideer? 

~Cral

Link to post
Share on other sites

La den stå, lag nytt hull ved siden av. Skru fast stripsholder med ny skrue...

 

Du kan prøve med ulike klemmende verktøy for å få tak i den delen av skruen som stikker ut utenfor gelcoat. Eller slip/sag et spor på tvers for å lage ett slags skruehode som du så bruker flatt skrujern og forsøk å skru ut skruen.

 

Men dersom det er motstanden i glassfiberen som gjorde at skruen knakk så sitter den ofte godt - veldig godt. Så glem det og bor nytt hull ved siden av.

Link to post
Share on other sites

Galia er nok glassfiber ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tipper den sitter hardt fast i glassfiberen ettersom den knakk. Forbor med litt større bor neste gang ;-)

For å få den ut kan du forsøke med et hardt slag med en liten hammer. Tanken er da at du knuser bittelitt glassfiber rundt gjengene, og at du deretter kan prøve noen av tipsene over for å lage spor og skru den ut.

Annet tips for spor er å borre med 1 mm bor i senter sa 1,5 mm dypt. Deretter legger du boret på skrå og borer ut mot siden av skruen. Gjenta fra senter og ut mot andre siden, så har du spor i skruen.

Alternativt fjerner du etpar millimeter glassfiber rundt skruen slik at du får 3 mm å ta tak i med ei god tang.

Tror ikke det er mulig å få den ut uten å slå den løs først.

Mons

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg mons, en slik skrue sitter godt, det er en grunn til at den ble vridd av...  mål kjernediameter på skruen og trekk fra 0,2-0,3mm opp til 8mm, over det bruker jeg 0,5mm større hull enn kjernemål.

 

Bare for å klarere det; jeg mente å file 2 parallelle flater med forslagsvis små nålefiler (små for god kontroll og små skader på gelcoat. Jeg la ved et bilde av nålefilene nedenfor. 

 

Grunnen til at jeg spurte om hva som var bak skrue/hull var for å vurdere om et gjennomslag ville skade og om skruen var tilgjengelig fra baksiden.  Lykke til Cral...

bilde

Link to post
Share on other sites

Skrustikke? En visegrip tang er vel det beste.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ingen av mine tenger er så presise i kjeftene som den lille skrustikka jeg har der bruker jeg den. 1mm utstikk er ikke mye og da teller de små detaljene.

Tror mons er på sporet. Hva med å forsøke å slå skruen rett sideveis i alle retninger for å skape slark/klaring i glassfiberhullet ? 

Link to post
Share on other sites

Hovedsaklig vil jeg ha den ut for å slippe å ha den synlig der, noe som gjør polering etc vanskeligere, og med knekt hode, så tenker jeg at vann inntrengning blir lettere. 

Glassfiber båt ja. (Hvor kom plast fra?)
 

Dette er i akterspeilet, så på baksiden av glassfiberen er det finerplaten som er kjernemateriale før det blir ny glassfiber på baksiden, men skruen er stoppet inne i fineren. 

 

Pusse ned med dremmel og epoxy er kanskje vel så bra. 

 


 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Som nevnt av flere sitter nok skruen godt, det er jo derfor den knakk. Du har forboret med for tynt bor, med det resultatet at friksjonen ble for stor når du monterte.

 

Jeg ville tatt en helt ny wise-grip tang og slipt tuppen av kjeftene litt på smergelskiva slik at de blir helt skarpe i kanten, da får du tak lenger inn mot glassfiberen.

 

Deretter ville jeg tatt en liten meisel og slått på skruen radielt fra alle retninger med små lette slag, slik at skruen ikke bøyes, men at du forhåpentligvis klarer å knuse litt av polyesteren den er omsluttet av.

 

Så ville jeg tatt et godt grep med wise-grip tanga. Klemmer du hardt til klarer du å deformere litt av skruen slik at den blir litt urund i snittet, da vil du få grep til å kunne "moye" litt på den. Det forutsetter selvsagt at skruen stikker så pass langt ut at det er mulig å få tak. Sliper du kjeftene på tanga som nevnt blir den skarpere og får lettere tak på slike problemskruer. Slike tenger har alltid en viss radius i tuppen av kjeften fra produksjon.

 

 

Glassfiber båt ja. (Hvor kom plast fra?)

Båten er vel ikke bygget bare av glassfiber, den er vel bundet sammen av polyester også?

Link to post
Share on other sites

GRP = glass-fiber reinforced plastic

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...