Jump to content

Fyringsolje Mercruiser 4.2D-tronic


Stein Erik

Recommended Posts

Har 600l fyringsolje som har vært brukt i sentralvarme anlegget.

Levert for ca 7 år siden.Den er brun/grønn i farge. Han som leverte dette sier at det var diesel. Kan dette være riktig og kan jeg bruke dette på Cummings motoren min?

Link to post

Hvis det er diesel du har fått på tanken er det jo ingen problemer med å benytte den i båten.

Av praktiske hensyn er det endel leverandører som leverer anleggsdiesel som lett fyringsolje.

De fleste egenskapene er identisk.

Du kunne jo kanskje sjekke med den som leverte?

 

Hvis det er fyringsolje du har på tanken holder den ikke nødvendigvis spesifikasjonene for diesel.

Typiske avvik kan være cetantall og smøreevne.

 

Hvis du ikke skal starte under svært kade forhold vil ikke cetantallet by på problemer.

For å sikre god smøreevne kan du tilsette et additiv, var veldig populert blant D6 eiere en periode.

 

Ellers er det nok ingen som vil garantere deg noe som helst.  :smiley:  Men sannsynlighet er mer enn stor for at det vil gå helt fint.

Link to post

Takker for svar. Da tenker jeg at jeg blander inn 50-100 liter på en 500 liters tank i båten! Bruker i tillegg noe " lurium" i fyrings oljen. Motoren er forøvrig en 2002 model, så jeg regner med at den ikke er så kritisk til hva den får servert.

Link to post

Motoren har jo ikke common rail eller noe annet nymotens fiksfakseri så det går sikkert helt fint.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Stein Erik - dersom det var min fyringsolje/diesel som var 7 år gammel ville jeg sugd dieselen opp av tanken og ikke tappet den ut. Diesel avgir betydelige mengder avsetninger som det ikke smart å få inn i drivstoffsystemet i båten din. Hverken slam i tanken (som er en god start på en dieseldyrfarm) eller tette for-filter eller hovedfilter er noe ønske seg. Om mulig hold sugerøret gode 5cm over bunnen. Elde ville jeg ikke bekymret meg over. 1% 2-taktsolje er fornuftig.

Link to post

Jeg har sugd opp oljen,lot ca 10 cm være igjen. Tappet på fat,som har stått over vinteren.Tappet dette over på nye rengjorte fat flere ganger. Har latt ca 7-8 cm være igjen. Har nå tre fat med " rein" diesel igjen, og et halvt fat med avtappet olje fra bunnen av fatene. Har tilsatt Hammer down?. Fikk teststrimler, disse viser ikke vann eller diesel dyr/ bakterier.

All oljen er i tillegg filtrert gjennom spesialtrakt som skal forhindre at vann følger med dieselen.( kjøpt på Maritim).

Oljen ser helt klar og fin ut. Den er brun/grønn på farge,men helt klar.

Det er for gale å kaste dette. Motoren har sikkert gått på mye rart opp igjenom tiden. Siden den ikke er common rail,tåler den vel det meste.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...