dritslem Startet 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2016 (redigert) Hei, folkens! Da har jeg endelig blitt båteier. Har drømt om å gå til innkjøp av en seilbåt i årevis, og nå har jeg en Granada 24 som skal pusses opp ila. vinteren / våren ? Hvis noen har erfaringer med båten, så vil jeg veldig gjerne høre noe om den, for jeg kan absolutt ingenting om båter.. Har familie som har gode kunnskaper, så får en del hjelp derfra. Målet er å få den i brukbar stand og sjøsette i midten av april. Så får jeg shine opp etterhvert. Starter innvendig med rydding først og fremst. Så skal jeg ta bilder innvendig etter det, for nå så det helt jævlig ut. Her følger iallefall med noen bilder fra utsiden ? Redigert 8.Oktober.2016 av dritslem (see edit history) Link to post
dritslem Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 (redigert) Skal også flytte båten på billigst mulig vis fra Forus til Lundsvågen i Stavabger. Er det noen som har tips? Redigert 8.Oktober.2016 av dritslem (see edit history) Link to post
dritslem Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Fikk akkurat et tilbud om transport.. 3000,- +mva. Er dette i overkant, eller kan jeg ikke forvente noe billigere? Link to post
Eureka Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 (redigert) Lastebil med kran, et par timers arbeid med rigging, transport og lufting. Mva og papirene i orden. Helt grei pris det. Vask og rengjør båten skikkelig utvendig og innvendig. Få ut kilder til båtlukt. Innenbords eller utenbordsmotor ? Tett alle kilder til lekkasje gjennom dekk. Hold båten tørr inni. Hvordan er tilstanden ? Redigert 9.Oktober.2016 av Eureka (see edit history) Link to post
dritslem Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Båten har stått totalt nedpusset i flere år. Har ikke tenkt å bruke tid og energi på å skrubbe båten før til våren. Har den stått så lenge uten å bli rørt, så tåler den frem til mars også.. Det var i utgangspunktet en båt med pest i. Dette ble tatt profesjonelt hånd om, og alle spor av pest er borte. Den ble pusset helt ned, og loggen ble tatt ut og solgt (ikke spør hvorfor......). Etter dette har den stått noen år. Nå er det min jobb å legge epoxy og bunnstoff til våren før den skal på sjøen. Ingen lekkasjer såvidt vi kunne se, heller ikke i vinduer. Båten er relativt tørr inni. Litt innestengt fukt i teppe osv. siden den har stått stengt så lenge, men dette kan luftes ut når hullet til loggen er tettet og jeg har fått ryddet ut av båten. Seilene er hele og intakte, men gamle. Funker fint å seile med. Kalesje er samme. Har akkurat skaffet en 6hk Johnson 2-takts påhengs, som ifølge forrige eier (familie) går som ei klokke. Henta den i går og skal kjøre den med ferskvann, vaske over den, skifte girolje og plugger etter hvert. Det er ståa så langt. Gleder meg til en lang vinter med oppussing Link to post
Sail S Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Hvis du skal legge på ny gelcoat under vannlinjen er det veldig viktig du gjør grunnarbeidet ordentlig. Det viktigste her er at du passer på god heft hvilket betyr at du må fjerne alt fett og skitt som har samlet seg på en slik porøs overflate. Da må du bruke skikkelig middel og skifte kluter veldig ofte. Link to post
dritslem Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Har heldigvis både onkler og stefar som har hatt båt hele livet, så jeg har båtkyndige til å hjelpe meg. Uten det hadde det blitt en tørr båtsommer på meg! Link to post
tobixen Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 (redigert) Min første båt var en grenada 24 med volvo penta md5a-motor, og uten sveive for å starte motoren. Jeg greide å svi i stykker startmotoren, og seilte båten i over et år uten motordrift. Jeg kunne ingenting om båtliv eller seiling da jeg kjøpte båten, lærte svært mye ... Dieseltanken hadde ingen indikator på tom/full, fylte man den for full rant det diesel ut av luftingen og kjørte man den tom for diesel måtte motoren luftes, med den uungåelige konsekvens at det havnet masse diesel på dørken ... som så fikk renne fritt rundt, da det ikke var noe skille mellom mottorrom og salong. Selger hadde tatt meget godt vare på båten, jeg ødela den nærmest allerede på henteturen, ble aldri kvitt diesellukta, den satte seg fast i gulvet (korkbelagt). Hadde jeg visst hvor alvorlig det var, så hadde jeg fjernet korklaget med det samme og byttet ut til gulvteppe.. Redigert 10.Oktober.2016 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mulligan Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Tar jeg feil eller er gelcoat fjernet på undervannskroget? Link to post
dritslem Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Min første båt var en grenada 24 med volvo penta md5a-motor, og uten sveive for å starte motoren. Jeg greide å svi i stykker startmotoren, og seilte båten i over et år uten motordrift. Jeg kunne ingenting om båtliv eller seiling da jeg kjøpte båten, lærte svært mye ... Dieseltanken hadde ingen indikator på tom/full, fylte man den for full rant det diesel ut av luftingen og kjørte man den tom for diesel måtte motoren luftes, med den uungåelige konsekvens at det havnet masse diesel på dørken ... som så fikk renne fritt rundt, da det ikke var noe skille mellom mottorrom og salong. Selger hadde tatt meget godt vare på båten, jeg ødela den nærmest allerede på henteturen, ble aldri kvitt diesellukta, den satte seg fast i gulvet (korkbelagt). Hadde jeg visst hvor alvorlig det var, så hadde jeg fjernet korklaget med det samme og byttet ut til gulvteppe.. Hehe, dette høres gøy ut. Planen min er også å bare få med meg absolutt basics og sette ut på tur for å lære. Lærer nok masse nå i oppussingstiden også, tenker nå jeg. Ja, båten er helt nedpusset under vannlinjen ja hva tenkte du på? Link to post
Mulligan Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Har du tenkt å bygge gelcoat opp igjen? Link to post
dritslem Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Ja, jeg må vel nesten det da Link to post
Lazyjack Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Er båten slipt helt ned så du ser glassfibertrådene? I så fall har du en sparklejobb foran deg før du kan legge på topcoat, gelcoat brukes bare når man støper i form. Et nærbilde av et felt av undervannskroget sier mye. Link to post
dritslem Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Nei, den trenger ikke å sparkles. Den er pussa, men ikke helt til glassfiberen. Kan ta bilde av det på nært hold en dag ? Link to post
Lazyjack Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 (redigert) I så fall skal den ikke ha topcoat, kun noen lag med tokomponent primer og bunnstoff til slutt. Det bør være fint lite av det gamle bunnstoffet igjen før du går på med primer. Hold deg til en fabrikant og følg anbefalt tørketid mellom strøkene. Redigert 11.Oktober.2016 av Lazyjack (see edit history) Link to post
dritslem Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Epoxyprimer og nunnstoff gjør jeg til våren. Alt over vannlinja skal jeg ta i vinter ? altså nå, så fort pengene strekker til! Venter på klarsignal på å få flyttet den først og fremst.. Link to post
Lazyjack Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Jeg ble bare litt bekymret når du skrev om å "bygge opp gelcoat på nytt". Hvis du er enig med meg i at det er primer du skal legge på ny så er jeg beroliget :-) Link to post
dritslem Svart 12.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Helt enig med deg. Har delte meninger innad i familien.. Noen mener jeg burde sparkle ett tynt lag for å optimalisere farten, mens en annen del av familien mener det er fint nok som det er og de mener jeg bare trenger epoxy og bunnstoff.. Skal ta nærbilder for dere, så kanskje dere kunne kommet med deres innspill også Link to post
tobixen Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Tilgang til strøm på opplagsplassen? Kjøp en kompressorløs luftavfukter og sleng den inn i båten. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
dritslem Svart 12.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Vet ikke helt enda.. opplagsplassen den har ligget på de siste årene er så øde at jeg må få flytta den for å få starta et ordentlig prosjekt. Har muligens en plass i Lundsvågen på Hundvåg, men får ikke noe sikkert svar før opptak på lørdag. Jeg står litt på vent frem til da. Hvis jeg får den plassen så håper jeg å få flytta båten iløpet av neste uke. Hvis ikke har jeg et problem.. Link to post
dritslem Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Fikk akkurat et tilbud på 3400,- + mva... Ser ikke ut til at det finnes en billig måte å gjøre dette på. En venn av familien kommer hjem til helga, da får jeg høre med han om han vet om en bedre metode.. Har ikke akkurat mye penger å legge i båten om dagen, så jeg prøver å få ned alt av priser. Hvis det er noen i Stavanger området som kan hjelpe, så setter jeg pris på det! Link to post
dritslem Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Okei, da kom det første problemet.. Der jeg egentlig skulle ha opplagsplass ble dessverre opptatt. Nå må jeg ta utgangspunkt i at båten må stå der den står.. 20km reisevei til båten er ikke optimalt når den står som prosjekt over vinteren, men det er det jeg har å jobbe med. Får bare gjøre det beste ut av det. Skaffer meg et kjøretøy i løpet av uka, så skal jeg kjøre ut dit og ta nærbilder for dere. The show must go on! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 (redigert) Ikke for å være slem men om du sliter med å løfte noen tusenlapper for å ordne transport til båten så sliter du nok grusomt når en eldre og sliten seilbåt skal pusses opp. Men ville ikke gitt opp drømmen. Om du finner en billig/gratis opplagsplass og sikrer at den står stødig og ikke blir våt innvendig, dvs får den tett så den ikke rotner fortløpende... så kjøper du deg tid til å få lagt av penger til alt som kommer til å koste. Plenty nok som kan gjøres uten store pengeutlegg ser det ut til :-) ---- Om jeg ikke husker helt feil så er det en blogg ett eller annet sted (på nett) med ei dame som pusser opp en båt, som jeg mener var en Granada 24. Den hadde også vært under vann osv. Veldig ok blogg og sikkert en del tips å plukke opp i den. Redigert 16.Oktober.2016 av Avmønstret# (see edit history) Link to post
dritslem Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Jeg har så absolutt lite penger akkurat nå, men har penger i vente. Derfor blir det slik akkurat nå.. Nå har jeg jo opplagsplass på ei stødig og fin krybbe. Eneste problemet er at plassen er et stykke unna, noe som tærer på motivasjonen over tid. Men det er det ingenting å gjøre med akkurat nå, så jeg får bare bite i det sure eplet og kjøre 30 min for å gjøre ting. Jada, jeg har en plan for hva som skal gjøres frem til jeg får penger i kassa. Blant annet dette: Rydde ut av båten brette ut alt av seil + kalesjen, for å sjekke forholdene + vaske av jordslag osv. Rive ut "teppestoff" inne i hyllene under dekk sette inn avfukter Pusse og lakke ALT av treflater osv. Lage ny rorkult Service på påhengsen (har girolje og plugger tilgjengelig) Installere en form for lås på luka Generell shining under dekk. Ta av trekk på alt av puter Kjapp service på gassbluss +++++++++ Som du ser, så er jeg ikke fri for ting å gjøre selv om jeg for tiden er passe blakk. Det kommer penger i kassa utover vinteren, så båten skal nok bli klar til sjøsetting i løpet av april ser du Når jeg har satt meg et mål så blir det sånn, bare vent og se! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Rydding og vask er veldig grei måte å bli kjent med båten på. Og det er et realt arbeidsstykke i seg selv, veldig greit å få det gjort. Hater selv å drive på i rot og møkk. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn