dritslem Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Etter å ha drømt om å kjøpe seilbåt i 4 år er det gøy uansett ? gleder meg bare til å begynne. Selv om det betyr mye drittarbeid! Kan nesten ikke vente til sommeren kommer. Duppe ut på fjorden med en pilk ute, en iskald øl og stillheten. Link to post
dritslem Svart 21.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Har et hull i skroget der en analog logg har brukt å sitte. Noen som har innspill til dette? Burde jeg skaffe en ny analog logg å sette inn? Planen er jo etterhvert å få kartplotter ombord, og da er jo den analoge loggen litt overflødig. Hullet er på siden, så dybdemåler er uaktuelt å sette inn i dette hullet. Hvordan får jeg tetta det? Hva er beste fremgangsmåte her? Link to post
finnarne Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Det kommer litt an på hullet, men du kan jo ta en titt her Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
dritslem Svart 22.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Skal ta bilder av det også når jeg er ute ved båten. For hvert spørsmål jeg får svar på, dukker det opp 3 nye Link to post
Mulligan Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Planen er jo etterhvert å få kartplotter ombord, og da er jo den analoge loggen litt overflødig. Planlegger du seriøs seiling har du så absolutt bruk for loggen. Sammen med sann hastighet du får fra GPS avslører den ganske raskt om du gjør noe dumt. Link to post
dritslem Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Nå må jeg ha en forklaring her.. Hva nøyaktig er det en analog logg kan vise meg som en kartplotter med GPS ikke kan? Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Fordi den vil vise deg om du seiler i 1 kt. motstrøm. Link to post
dritslem Svart 26.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 aah, ikke dumt. Er det noen som vet hvor man kan få tak i analog logg? Har prøvd å finne overalt, men finner kun svindyre digitale. Link to post
shipahoy Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 (redigert) Å kalle den analog blir vel ikke helt rett. Selv min gamle Silva 2200 er digital. Poenget er at GPS-logg viser hastighet over bunnen, mens en logg med et "padlehjul" som snurrer viser fart gjennom vannet. Billig er det aldri i båt. Her er en enkel logg: https://www.maritim.no/raymarine-i40-i40-fart-med-giver Hvis du virkelig vil ha en analog logg så er det vel patentlogg som er tingen: Redigert 26.Oktober.2016 av shipahoy (see edit history) Link to post
TB22 Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Er ikke dette og knop/knutemåler to sider av samme sak? Drivstoffpriser V2.0 Link to post
dritslem Svart 26.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Å kalle den analog blir vel ikke helt rett. Selv min gamle Silva 2200 er digital. Poenget er at GPS-logg viser hastighet over bunnen, mens en logg med et "padlehjul" som snurrer viser fart gjennom vannet. Billig er det aldri i båt. Her er en enkel logg: https://www.maritim.no/raymarine-i40-i40-fart-med-giver Hvis du virkelig vil ha en analog logg så er det vel patentlogg som er tingen: Den Raymarine loggen er nok perfekt for meg. Litt mer i min prisklasse enn de andre jeg fant også. Har ikke målt nøyaktig, men tror faen meg hullet mitt er 2" også. Får vel kjøpe en sånn da. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Den Raymarine loggen er nok perfekt for meg. Litt mer i min prisklasse enn de andre jeg fant også. Har ikke målt nøyaktig, men tror faen meg hullet mitt er 2" også. Får vel kjøpe en sånn da. Nå skal ikke jeg fortelle deg hvordan du skal prioritere... men støp igjen det hullet du. Så kan du heller bla opp 3 259,- og borre opp nytt hull om du noen gang får bruk en sånn type logg. Link to post
dritslem Svart 26.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Mye kan skje de neste 6 månedene. Trenger ikke bestemme meg før utpå våren for om jeg skal prioritere logg eller ikke. Link to post
Haba Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Du har vel smart-telefon. Mange gps og kartapper du kan laste ned. Da kan du få både kartplotter, gps og logg. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Du har vel smart-telefon. Mange gps og kartapper du kan laste ned. Da kan du få både kartplotter, gps og logg. Joda, men for en seilbåt så kan det være hensiktsmessig, noen ganger veldig, å vite farten gjennom vann fremfor fart ifht moder jord. Link to post
Krimart Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Ang hull i skroget, logg er vel og bra men etter min mening er det mer nyttig å vruke hullet til ekkolodd-sensor. Du kan kjøpe plotter med inngang for dybdedata. Redigert 28.Oktober.2016 av Krimart (see edit history) Link to post
dritslem Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Hvis jeg setter inn ekkolodd der det hullet er får jeg ikke akkurat noe nøyaktig data. Hullet peker mot styrbord side. Skrått.. Link to post
Krimart Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Hvor skrått? Du er vel mest interessert i dybedata på relativt grunt vann så om den står litt skrått er det ikke krise. Uansett følger det gjerne med en plastkloss i sensorpakken som er til for å kompensere for skrått skrog. ( du må sage klossen i samme vinkel som skroget og lime på halvdelene på hver sin side. Redigert 28.Oktober.2016 av Krimart (see edit history) Link to post
dritslem Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Skal ta bilder av det jeg. Jeg må få begynt å jobbe snart, eller så drukner jeg i mine egne spørsmål. Link to post
Eureka Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Da må du komme igang! -for jeg kjenner den følelsen der. Kjøpte min comfort30 i 2012. ( tror jeg det var) Tok en skikkelig sjau ombord. Vasket alle putetrekk og byttet innmat. Tok ombord nye madrasser og vips så kunne jeg overnatte etter en lang arbeidsdag ombord. Det ble ikke med den ene natten, med 6 måneder :) Har en prosjekttråd en plass her. Comfort30, mitt prosjekt, eller noe sånn. Link to post
dritslem Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Problemet mitt er at det er 30 minutter med bil ut til båten akkurat nå, og jeg har ikke bil for øyeblikket. Venter på cash. Da får jeg flytta båten nærmere og innendørs. Så kan jeg begynne for fullt. Link to post
dritslem Svart 2.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Nå starter prosjektet gitt! Lørdag skal jeg utover til båten og starte med shining. Da kommer det masse nye bilder og en progresjonsrapport :) Link to post
På svai Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Spennende! Blir kjekt å få følge med i prosessen. Bilder er ekstra kjekt! Link to post
dritslem Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Siden båten er så langt unna, og jeg ikke har bil, så må ting foregå på lørdager frem til jeg får flytta båten. I dag har jeg vært under dekk for å rydde.. Båten har jo stått urørt i mange, mange år, så det er mer enn nok å ta tak i. Neste lørdag skal jeg prøve å få med meg en seilkyndig ut for å se på seilene, og muligens ta med alt sånt hjem. Her har dere et bilde som forteller litt om hvor dårlig det står til under dekk Jeg har nå kasta 3 fulle svartsekker med dritt, og det ble straks litt mer orden på ting. Alt av sofaputer og sånt er pakket inn i plast, og ser ut til å ha klart seg veldig bra. Putetrekk osv. er grønt, så uansett stand, så skal det byttes Har ikke fått sjekka tanker og sånt, men regner med jeg bytter alt vvs. Her har du det gamle toalettet, som forsåvidt ser greit ut, men antageligvis blir bytta uansett.. Hullet der loggen satt Alt under vannlinje utsetter jeg til nyåret. Skal prøve å gjøre det okei under dekk først, og så får jeg ta alt annet på nyåret / våren. Ellers ligger det litt vann under dørken, som antageligvis kommer inn gjennom lysventiler. Ser det er svarte streker ned fra hjørnene, og jeg regner med dette er fordi de er lekk. Luka opp i forpiggen har en stk VELDIG tørr og sprukken pakning, og ser generelt ikke spesielt tett ut, så hele denne må også byttes. Noe treverk innvendig er råttent, men det meste er i grei stand, og trenger puss og lakk før det ser helt greit ut. Målet mitt er ikke å få båten perfekt til våren, men å jobbe videre på den. Først og fremst skal jeg ha det levelig under dekk, funksjonelt på dekk og tett under vannlinja til midten av april. Har lyst til å få i gang dette rødsprit apparatet, men jeg har mine tvil. Hvis det ikke går lekende lett, så kjøper jeg nytt. Det vil nok komme oppdateringer omtrent hver lørdag fremover, så får vi se hva som skjer. Seilgarderobe-sjekk neste helg, rydde ut alt av puter og madrasser og ta en grovvask av alt under dekk. Deretter skal jeg rive ut tepper som er lagt i god gammel 70-talls stil på skottene i forpiggen og i hyller i salongen. Nå har jeg iallefall fått begynt, selv om det er en lang vei å gå, og båten trenger mye kjærlighet før den ligger på vannet. Det var alt for denne gang Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Et par ting. Når river ut ting og tang så ta vare på det som kan brukes til mal. Og når du rydder så finner du kanskje ting og dingser som du ikke skjønner hva er, før senere, og da tenker en gjerne "å faen! Det kastet jeg" ;-). Og mange rare duppedingser til båt kan være vanvittig vanskelig å få tak i nytt. En annen ting, når man først er på budsjett. Mange tekstiler kan få nytt liv om man legger en del arbeid i det, og ofte uansett mindre arbeid og penger enn hva det koster å få laget/lage nytt. Men nytt blir det jo ikke, dog kan det holde noen år. Så vær litt tilbakeholden med å kaste alt for mye. ------------------ Personlig mener jeg "seilende prosjekt" er det lureste. Da har man løpende motivasjon for å få ferdig dill og dall på båten. Aner ikke hvor mange "totalprosjekt" jeg har sett strande her på BP. Dvs prosjekter hvor eier river ut all innredning++ og skal bygge opp alt fra bunnen av... i farten så kan jeg vel knapt huske noen som ble fullført, selv om det sikkert er noen. Sett opp en prioriteringsliste over hva som absolutt må gjøres før båten skal på sjøen til våren, og en liste over hva som bør gjøres, og hva som kan usettes, eller gjøres mens båten er på sjøen, i seilbar stand. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn