Jump to content

Sparkle "rett på" maling/lakk jolle

sebba2

Recommended Posts

Heisann godfolk :D Jeg er igang med å pusse ned en jolle, og lurer på om noen har prøvd å sparkle med glassfibersparkel rett på maling/lakken, hvis overflaten er helt ren? Er litt bekymret ang dette, da skroget er i veldig tynn glassfiber. Så hvis man f.eks vasker i båten med aceton, kan man da begynne og sparkle? Hvis ikke blir det et h.lvette å måtte pusse vekk malingen og mye av gelcoaten for å så sparkle igjen.

-Noen som er med?

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Tusen takk for raske svar! Båten er før malt med shiponlin, vil ikke si det er det beste en får tak i til glassfiber.. Tror det er 1komp og:( Det løsner fort, ofte hvite flekker i vannet når jeg har vasket båten innvendig med vaskekost. Må vel derfor prøve å skrape det vekk før jeg kan begynne med sparkling?

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Hadde forresten tenkt å bruke denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Glassfibersparkel-2000017201/

Tenker hvis jeg skraper vekk det værste av løs maling, og går lett over med sandpapir (kanskje 80) for å få bedre feste til sparklet, vasker med aceton og så begynner å sparkle?  Hvis noen har noen andre ideer, er det bare til å rette meg opp! Er ganske amatør på glassfiber.

-EDIT..- Sparkelet er 2komponent, og den gamle malingen er 1komp!! Er det noen form for "primer" jeg kan ha i mellom her, så det ikke begynner å koke/boble? Skal også lakke båten med 2komp lakk :)

Redigert av sebba2 (see edit history)

Den enkleste måten å sjekke om det begynner å boble er å teste på en liten flekk ?

Ville uansett slipt og skrapt vekk mest mulig av gammel maling ?

da maling slipper fortere en sparklet som vel er polyester basert ? ? noe de fleste båter er støpt i ?

men jeg mener å huske at så lenge det er ferdig herdet så skal det ikke reagere? ?

Ok, skal en tur på biltema nå i uka og kjøpe alt som trengs. Hvis det begynner og boble og koke, må vel ALT av gammel maling bort... Mye jobb kan man si. Noen som har tips til å få vekk malingen så fort og effektiv som mulig? Grunnen til at jeg ikke vil pusse det vekk er fordi at "sideveggene" i skroget er utrolig tynne og skjøre.

Men det er altså ingen form for primer å ha mellom malingen og sparkelen?

Båten er før malt med shiponlin, vil ikke si det er det beste en får tak i til glassfiber.. Tror det er 1komp og:( Det løsner fort, ofte hvite flekker i vannet når jeg har vasket båten innvendig med vaskekost. Må vel derfor prøve å skrape det vekk før jeg kan begynne med sparkling?

høres ut til at grunnarbeidet før malinga var for dårlig. Ville derfor skrapt vekk malinga der du skal sparkle.   Primer imellom vil jo ikke ha den store effekten om malinga under ikke sitter som den skal

2K oppå 1K er vel generelt ikke å anbefale etter det jeg har hørt

ang tynne/skjøre sidevegger, om disse er så tynne som du sier så ville jeg vurdert å lagt et lag glassfiber på innsida om mulig 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Var ved båten idag. Den gamle malingen er visst dritlett og skrape ned! Da gjør jeg det, og kjøper polyester i morgen. Fant ei diger rull med glassfiberduk og der?

bilde

bilde

Forresten, Går det bra å støpe inn rustfrie beslag/fester til sofa, tank osv ved å bruke denne metoden?

Var ingen som hadde svar på dette?

Fikk skrapt ned hele dekket på båten idag..

bilde

Resten av skroget innvendig ser slik ut:

bilde

Noen som har prøvd å bruke vinkelsliper til en slik oppgave? Det er sikkert litt lettere, og ikke minst mer effektivt vil jeg tro..

Noen som har brukt biltema sin 2komp gulvlakk til båt?? Den må jo være slitesterk? Trenger raske svar, mye å gjøre!

Men ingen som kan svare på om jeg kan bruke 2komp gulvlakk på skroget?

Regner med det er denne gulvmalingen du tenker på? Har ikke prøvd den til annet enn betong i garasje, der fungerer den fint. Det at den er såkalt vannbasert trenger ikke være noe problem så lenge den får herde ferdig uten å få vann på seg. Men at den er diffusjonsåpen til og med to strøk blir noe annet. Du ønsker en så tett som mulig overflate så ikke laminatet skal trekke vann (med potensiell følge at malingen kan slippe underlaget).

Så etter sparkling og sliping ville jeg heller ha valgt Biltemas epoksyprimer for glassfiberskrog, flere strøk. Denne kan fungere som en grunning til toppskiktsmaling/lakk. All den gamle malingen må vekk først, epoksyprimeren bør ikke legges oppå enkomponent maling.

For å få glans til slutt kan du prøve få fatt i såkalt "topcoat" (det er egentlig en tokomponent polyuretanbasert "lastebillakk", men den blir hard og robust). Slik lakk får du blant annet hos båtutstyrsbutikker og lakkfirmaer, slik som Sandtec i Sandnes. Biltema hadde tidligere, men den er nå faset ut på grunn av miljø/helseskadelige hensyn, noe som sannsynligvis også kommer til å skje hos båtutstyrsbutikkene, dessverre. Fordelen med polyuretanlakk er at du kan få den i flere farger (lakkfirmaer kan også blande egenkomponert farge) og at den med to eller flere strøk er så og si diffusjonstett.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Ok, tusen takk for svar !

Har også kjøpt inn en "plansliper" fra europris ;DD Får se hvor mange ganger jeg må inn igjen og få ny når den går i stykker :D

EDIT:::: Fooorresten, MÅ jeg ha ny gelcoat etter primeren og??

• 2 uker senere...

Den gulvmalingen ville jeg holde meg unna. Grunnen til at den er diffusjonsåpen er at den skal kunne slippe ut fuktighet fra betongen uten å flasker av.

Støtter forslaget om å fjerne all maling og topcoat og legge på et lag eller to med glassfiber.

Det letteste og billigste blir å legge på et strøk eller to med topcoat til slutt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...