Jump to content

4-syl. diesel, er det Perkins?

Helge'n

Recommended Posts

Hej

Jag håller på att det är en Perkins 4.236 används i traktorer, anläggningsmaskiner, båtar mm. Fyra cylindrar och 3,9 liter (236 kubiktum)  Första motorn byggdes 1964 och byggdes in på 1980 talet, mer än två millioner byggdes.

Hälsningar Ove

Hej

Det finns olika uppgifter om Hk, det mesta jag sett är 84 Hk vid 2800 varv. Det finns mycket information om denna motor på Internet.

Hälsningar Ove

Takk igjen for info, tror det må være nærmere 84hk enn 49hk, da båten, en snekke gjorde ca 12 knop på gps måling før den ble satt på land. Iflg transportør veier den nærmere 3 tonn. Dette vil vel si at Ove T sin mening om at det kan være 84hk er det rette.

Edited by Helge'n (see edit history)

Maken til motor jeg har stellet med kjærlighet i min båt siste 14 årene. Min er 84hk Low Line fra 1985 med BorgWarner gir, men med samme oljekjøler. Oljekjøler er fra annen produsent og sliter jeg med å få tak i endegummi til den. Noen sem har tips?

Motoren driver 15+ tonn i 7kn med 4L forbruk i timen, bytter den ikke ut før en eneste muligheten med kjøp av diesel blir via Folkemuseum. 

Det ser ut som en 81 Hk 4.236M Lowline med orginal Perkins marinisering.

En uslitelig skikkelig steinknuser dette, så litt vannskjøttet ut da.

Den er ikke noe særlig godt holdt, har overtatt den no, og skal få fiksa den opp, lurer på om jeg skal ta den ut og virkelig få stell å den igjen.

• 3 weeks later...

Dette er Perkins 4.236 Lowline 81 HK.  En av de beste  motorer på markedet fremdeles Gearet  er et hydraulisk PRM gir. Et meget robust gear   Det skal ha vanlig motorolje sae  15 -  40. Har hatt to av desse ,  aldri noe problem.

Filter til venstre. Lufting til høyre. Peilepinne/oljefylling nederst.

Flott, takk for info.

Men, på bildet av motoren, er det glødepluggen som er tegnet ring rundt? Skal ikke denne ha en 12v kabel tilslutning? Eller startes denne motoren uten gløding?

Noen som vet??

• 2 years later...