Helge'n Startet 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2016 Noen som kjenner denne motoren, er en Perkins, men vet ikke hk eller annet om den. Sitér dette innlegget Link to post
Helge'n Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Er det noen som kjenner til dette giret også, tilkoblet Perkins motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Perkins traktormotor med eldgammelt PRM gir. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Hej Jag håller på att det är en Perkins 4.236 används i traktorer, anläggningsmaskiner, båtar mm. Fyra cylindrar och 3,9 liter (236 kubiktum) Första motorn byggdes 1964 och byggdes in på 1980 talet, mer än två millioner byggdes. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Helge'n Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Takk for info, skal få sjekket litt mer ang denne maskinen. Vet man ca hk i den? Sitér dette innlegget Link to post
Helge'n Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Perkins traktormotor med eldgammelt PRM gir. Er det noe spesielt man må tenke på når det gjelder dette giret? Eller følger man bare 'vanlig praksis'.? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 49 hk perkins med prm gear Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Det er et filter som bør byttes. Vanlig mineral motorolje (eks. 15W 40). Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Hej Det finns olika uppgifter om Hk, det mesta jag sett är 84 Hk vid 2800 varv. Det finns mycket information om denna motor på Internet. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Helge'n Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 (redigert) Hej Det finns olika uppgifter om Hk, det mesta jag sett är 84 Hk vid 2800 varv. Det finns mycket information om denna motor på Internet. Hälsningar Ove Takk igjen for info, tror det må være nærmere 84hk enn 49hk, da båten, en snekke gjorde ca 12 knop på gps måling før den ble satt på land. Iflg transportør veier den nærmere 3 tonn. Dette vil vel si at Ove T sin mening om at det kan være 84hk er det rette. Redigert 10.Oktober.2016 av Helge'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 (redigert) Manualene til Perkins 4.236 http://www.moteur-perkins.com/uploads/catalogue/lettre/notice/manuel-perkins-ld-4-236.pdf http://www.foleyengines.com/sites/default/files/Perkins.4236Manual.Complete.Reduced_0.pdf http://manuals.chudov.com/Perkins-Diesels/Perkins-4.326-Diesel-Engine/4.212-4.236-4.248-Handbook.pdf http://www.endeavourowners.com/dscsn/info/manuals/4236M%20Workshop%20Manual.pdf https://www.scribd.com/doc/37061426/Workshop-Manual-Perkins-4-236 Redigert 10.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Helge'n Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Takk for info og manualer Roger-jo. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Det ser ut som en 81 Hk 4.236M Lowline med orginal Perkins marinisering. En uslitelig skikkelig steinknuser dette, så litt vannskjøttet ut da. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Maken til motor jeg har stellet med kjærlighet i min båt siste 14 årene. Min er 84hk Low Line fra 1985 med BorgWarner gir, men med samme oljekjøler. Oljekjøler er fra annen produsent og sliter jeg med å få tak i endegummi til den. Noen sem har tips? Motoren driver 15+ tonn i 7kn med 4L forbruk i timen, bytter den ikke ut før en eneste muligheten med kjøp av diesel blir via Folkemuseum. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Helge'n Svart 12.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Det ser ut som en 81 Hk 4.236M Lowline med orginal Perkins marinisering. En uslitelig skikkelig steinknuser dette, så litt vannskjøttet ut da. Den er ikke noe særlig godt holdt, har overtatt den no, og skal få fiksa den opp, lurer på om jeg skal ta den ut og virkelig få stell å den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Det ville jeg gjort, god plan. Ikke plukk på mer enn nødvendig. Rengjøring, tette lekkasjer, nye slanger, sjekke dyser, justere ventiler etc. Knallmotor når den er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Servicemannen: jeg kjøpte ny ende-gummi hos asap supplies i England. Ta en titt her. http://www.asap-supplies.com/eu/engine-spares-gearboxes/oil-coolers-accessories/oil-cooler-end-caps Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Suverent, takk Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Helge'n Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Noen som kan svare på dette? Er litt 'grønn', men lærer stadig Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Filter til venstre. Lufting til høyre. Peilepinne/oljefylling nederst. Redigert 28.Oktober.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Dette er Perkins 4.236 Lowline 81 HK. En av de beste motorer på markedet fremdeles Gearet er et hydraulisk PRM gir. Et meget robust gear Det skal ha vanlig motorolje sae 15 - 40. Har hatt to av desse , aldri noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Helge'n Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Filter til venstre. Lufting til høyre. Peilepinne/oljefylling nederst. Flott, takk for info. Men, på bildet av motoren, er det glødepluggen som er tegnet ring rundt? Skal ikke denne ha en 12v kabel tilslutning? Eller startes denne motoren uten gløding? Noen som vet?? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 29.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2016 Her er det snakk om fakkelstart, som i ekstrem kulde forvarmer luften i innsuget. Trengs normalt ikke på båtmotor i god stand. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2016 her er manualen http://www.prm-newage.com/c15-older-models Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tohem Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Hei virker motoren eiger den no lurer på å ta den ut Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.