Midt i blinken 2 Startet 12.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2016 Hei Etter å ha vært uten trebåt ( kravellbygd) i 13 år var det på tide med ny. Tidligere båt var en Forland 22 FT også den kravellbygd. I mellom tiden har det og fremdeles er en "Tupperware" båt som er en ren transport båt ut til hytten, 40 knop marsj er fine ting, En kan si mye om "Tupperware" men fiske er de ikke brukende til derfor tilbake til trebåt ( Rolvsnes 22 FT) også denne av god vestlandske kvalitet. Denne blir liggende standby ute i "havet" på vent til far kommer hjem igjen. Jeg har fulgt med på BP en stund og er imponert over innsats og velvillige råd som kommer fra medlemmene. Jeg håper selv å kunne bidra når jeg har fått overhalt og skiftet , pusset og "shainnet" opp Midt i Blinken II. Mine spørsmål til dere vyrde medlemmer : Skifter av dollbord Skifte av scan dekk foran / bak Skifte av eikespant, 2 stk. Hvordan lage fast dørk med løse midt luker. ( lei av løs plank) Hvordan lage fiske brønn. Dreving av skrog ( må en fjerne gammelt drev ?) Annet som dere ser jeg trenger å vite. Jeg vil bygge meg en steam kasse for letter å forme "det som skal settes på båten" . Ser dere listen så tenker dere vel ,herregud, mye arbeid . Jo , kanskje det men skrtrog og annet er i prima form, litt blå mann men det får Boroljen ta seg av. Jeg vil tilstrebe å legge ut bilder av tilstand nå samt under arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Midt i blinken 2 Svart 23.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2016 ?Slik såg midt i blinken II ut før i land setting. Litt slitt i bordgang mellom rekke og innerliner. Noe myk i dekk og rekke. ( Skifte ?) ?Akter scan dekk og fordekk må byttes. Tenker jeg kommer til å kjøre original dekk, furu som var det som ble brukt på Vestlandet. Båten er 40 år og jeg tenker at beskytter og bruker litt kløkt så varer den 40 til. Min tanke var å lage et bad av terpentin og rå linolje . Legge all material i denne og vente til det er gjennomtrukket. Før dette så må det selvfølgelig settes inn med Boracol. Det er gooood. All plank og material under ser bra ut. Det må settes inn noen stykker men det ser veldig bra ut til å være 40 år gammelt. Båten innvendig er trukket i terpentin og tjære ser det ut som. Rekkene og scan dekk ser ikke bra ut men som nevnt topp av spant og annet ser greit ut. Noe vasstrukkent men ikke verre en at det kan reddes. Oversiktsbilde: Dekk og rekker / dollbord fjernet. Da er det å ta ut maskin for overhalling. Hovedgrunn for uttaking er skifte av fundament bolter. Da 2 stykker er knekt. Så blir maskinen og båten bygget om til ferskvannskjøling ( ikke nødvendig men hvorfor ikke ?) + det skal lages elektrisk start med startknapp ( som på alle speed båter) sli ser det ut når motoren ( Sabb 10 hk Type G) er ute fra sitt element. Ser rett og slett trist ut. Det skal lages til skikkelige benk for skipper med kjøleskap i en halv armlengdes avstand samt styreposisjon og Fishfinder. 10 HK Sabb type G . Oppsummering så langt lett og rive ut ,utfordring å bygge opp. Rekker / doll bord og dekk går nok greit å få i. Største utfordring blir skifte av 2 spant ikke helle men ca. halve av disse. Dette må gjøres skikkelig for å beholde styrken i skroget samt nope av forstavn da denne har blitt utsatt for mye vann. ?ellers er det flott å kunne nytte garasjen . Passer helt fint inn diagonalt. Så folkens har dere tips og anbefalinger. gi gass svar. Dette er mitt første båt prosjekt spennende. Sitér dette innlegget Link to post
Midt i blinken 2 Svart 23.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2016 Legger inn bilder av første gang jeg såg Midt i Blinken II, kjøpt ut sett. så er den på vei hjem På inn i garasjen Diagonalt inne i garasjen . Det var overraskende plass rundt båten selv om den er 22 Ft og 230 Cm bred. Sitér dette innlegget Link to post
Midt i blinken 2 Svart 10.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 Da er vi kommet inn til kjernene. Fjernet trekantstykket i baug og akterstevn. Dette var mykt og ikke i direkte dårlig forfatning men er vi i reparasjons modus så de røk de . Blir erstattet av Eik , de fjernede er av furu. Bilde av øvre bordgang . Fjernet deler av denne da det har ligget en list på skroget under dollbord ( en ser det mørke området, 60 prosent rundt båten var mykt og i dårlig stand.) Her har det samlet seg selvfølgelig vann og dette har blitt liggende . ( når tørker noe på Vestlandet, aldri) Skar rent ned til frisk ved. Setter inn stykker og ny list når dollbord kommer på. Tenker jeg vil bruke Roof 7 ( tech7 produkt) da limer jeg listen med det samt at jeg legger dollbordet i dette også pluss skruing. til slutt så vil jeg pusse ned og bruke Boracol for å fjerne blåved. Midt i blinken kommer til å bli et smykke. Fjernet og skiftet brennstoff filter. Det tror jeg er lenge siden noen har skiftet. Nytt nå i hvert fall. Skiftet også gass wire og høytrykk slange mellom filter og brennstoffpumpe. Innkjøpt ters for å kunne terse av svinghjulet. Vil sjekke om balansevektene på Sabben er i (gjett) balanse. Er de ikke korrekt balansert vil dette skape mer vibrasjon i motoren og en Sabb vibrerer vist nok vil jeg tro. Videre så er det også kjøpt inn pakningsmateriale til å lage pakninger av. Etter å ha åpnet lukene på koblingene så manglet det pakninger der, så det må lages og installeres. Når oljeskifte er gjort i tillegg så er det oppstart og justering av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Januar.2017 Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 (redigert) Hmmmm . . . .. Korleis var det no, med den brønnen som pappa lagde i sin båt for - det er vel omtrent 50 år siden. Der var eit skott som var satt mot eit spant nett framfor rorstammen og eit skott to spant lenger fram. Der var ogso ein dørk i den brønnen som akselen gjekk under. So var der, i eine skutesida eit lokk, av det slaget med ein skrue i midten so det kan opnast litt, i andre skutesida var der eit rør eit stykke opp. med ein union som var proppet på enden. Der var flyndre av kopar under begge hola i skutesida, flyndra under dette lokket var open forover, mens flyndra under dette røret var open akterover. Dette virka i sum slik at eit sig forover på båten skuva inn vatn gjennom loket mens det tok ut vatn gjennom dette røret slik at det gav ei rimelig god utskifting av vatn i brønnen og at det var nokolunde lett å regulera slik at vannivået i brønnen holdt seg på toppen av dette røret - som eg trur var 1 1/4 tomme tjukt Men ein tanke - Du har ein Sabb G, og skal setja opp med el-start. Den motoren blir aldri meir ny, so eg vil tilrå at der vert satt inn glødeplugg med det samme. Magne Redigert 10.Januar.2017 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 10.Januar.2017 Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 Hei, og lykke til med "Midt i blinken"! Jeg gjorde omtrent samme operasjon på min SABB G 10 hk. Du får kjøpt ferdig ledningssett for å "elekrifisere" motoren, fra Frydenbø vil jeg tro. Når du først er i gang med den, husk at om du kjører den et halvt minutt på diesel etter at du har tatt ut olja, så får du den skikkelig god og rein til du så legger på ny olje. Sjekk magneten i bunnpanna. Jeg ville også rådd deg til å skifte belgene til pumpa, samt passe på boltene som holder vannpumpehuset, at de er OK. Med min - som hadde original kjølesløyfe - hadde jeg et kjøleproblem. Det bokstavelig talt overkjørte jeg ved å få sveisa inn en forlenging av kjølesløyfa. Ellers er det en flott motor, en norsk oppfinnelse som har kvaliteter du ikke lenger får på nye motorer! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Midt i blinken 2 Svart 11.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Hmmmm . . . .. Korleis var det no, med den brønnen som pappa lagde i sin båt for - det er vel omtrent 50 år siden. Der var eit skott som var satt mot eit spant nett framfor rorstammen og eit skott to spant lenger fram. Der var ogso ein dørk i den brønnen som akselen gjekk under. So var der, i eine skutesida eit lokk, av det slaget med ein skrue i midten so det kan opnast litt, i andre skutesida var der eit rør eit stykke opp. med ein union som var proppet på enden. Der var flyndre av kopar under begge hola i skutesida, flyndra under dette lokket var open forover, mens flyndra under dette røret var open akterover. Dette virka i sum slik at eit sig forover på båten skuva inn vatn gjennom loket mens det tok ut vatn gjennom dette røret slik at det gav ei rimelig god utskifting av vatn i brønnen og at det var nokolunde lett å regulera slik at vannivået i brønnen holdt seg på toppen av dette røret - som eg trur var 1 1/4 tomme tjukt Men ein tanke - Du har ein Sabb G, og skal setja opp med el-start. Den motoren blir aldri meir ny, so eg vil tilrå at der vert satt inn glødeplugg med det samme. Magne Hei Takk for fyldig tilbakemelding. Dette skal eg tenkje på litt. Eg tenkte å bruka brønnen til fisk (!) og avkjøling av korrekt fluidum, liker ikke å tenke på at de skal henge etter i et tau. Det med glødeplugg er nok gode ting spesielt på vinteren/ hausten som det er nok av på Vestlandet. Har du / dere noen anbefalinger på dynamo ( tenke å bruke en vanlig bildynamo !) Start motor må en kjøpe original ? Koster jo sinnssvakt mye penger. Eg er forferdelig kjip. Sitér dette innlegget Link to post
Midt i blinken 2 Svart 11.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Hei, og lykke til med "Midt i blinken"! Jeg gjorde omtrent samme operasjon på min SABB G 10 hk. Du får kjøpt ferdig ledningssett for å "elekrifisere" motoren, fra Frydenbø vil jeg tro. Når du først er i gang med den, husk at om du kjører den et halvt minutt på diesel etter at du har tatt ut olja, så får du den skikkelig god og rein til du så legger på ny olje. Sjekk magneten i bunnpanna. Jeg ville også rådd deg til å skifte belgene til pumpa, samt passe på boltene som holder vannpumpehuset, at de er OK. Med min - som hadde original kjølesløyfe - hadde jeg et kjøleproblem. Det bokstavelig talt overkjørte jeg ved å få sveisa inn en forlenging av kjølesløyfa. Ellers er det en flott motor, en norsk oppfinnelse som har kvaliteter du ikke lenger får på nye motorer! Lykke til! Hei Takk for innlegg. Min kjølesløyfe er ca. 1,5 meter og jeg også tenkte at den var for liten uten å ha prøvd men innbilte meg at det var lite som du nevner. Diesel trikset skal bli utført. Motoren ;sier tidligere eier er en 1985 mod, det stemmer sikkert + den har stått på et lokalt museum og kun har vært brukt i noen få år. Jeg åpnet og så ned med koblingen, der såg det heilt okay ut så motoren er nok bra men igjen diesel rens er tingen. Anbefaler til dere ( ikke nødvendigvis bilrelatert) om dere har diesel privat biler å bruke følgende middel på tanken ( spesielt om dere har mye små kjøring) http://www.tunap.com/fileadmin/tunap_de/downloads/mobility_produktinfos_en/989_Injector_Direct_Cleaner_-_Diesel.pdf Min 525 er nå rundet 365 000 km og går som en klokke . Har ikke skiftet diesel injektorer enda. Regner med at dette er gode ting å bruke på alle diesel motorer. Gisle R. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 (redigert) Å bruka ein vanlig bildynamo anser eg som heilt greit, men pass då på oppretting, slik at reima ikkje blir gåande på skrå. Pass på at du har regulator med dynamoen, om den ikkje er intern. Ha ogso i bakhodet at du ikkje skal ha for stor dynamo, dynamoen bruker av motorfarten, og med so liten motor vil den "stela" av farten på båten. Edit: Når det gjeld starter so MÅ du ha den riktige, dei fleste startere roterer motsatt vei. Når det gjeld elektrifisering av ein SabbG, so er det dynamo, starter, glødeplugg og kanskje eit temp. instrument. Denne motoren har ikkje oljetrykk. Panelet får då tenningslås, ladelys og kanskje tempmåler, det går ogso an å få inn tankmåler. Eg ville vel ogso satt inn ein sikringsboks ved panelet, for uttak til lensepumpe og landterner. Redigert 12.Januar.2017 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midt i blinken 2 Svart 31.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2017 Hei Da er det en oppdatering . Jeg har nå fjernet 2 x spant og funnet ut at det var jammen svæææært myk tre bak det ene spantet. Som dere forstår måtte jeg selvfølgelig pirke og grave litt som igjen førte til HULL. som de sier i Australia ; NO WORRIES. Det er vel bare å fikse. så da er igjen spørsmålet , no innspill av medlemmene her. Jeg tenkte å muligens lage falske spant på innsiden slik at en får "spikerslag" Det kommer vel også en steam boks i garasjen ( Naustet) for å kunne form treet skikkelig. Hullet er selvfølgelig slik at det ligger i begynnelsen av baugen der det er bøyd i 2 vinkler. Så steam bok må til. videre så har jeg rengjort båten innvendig, støvsuger og åpnet opp alle interne drenerings hull. Mye gammel moro i bunn av båten. Det berømte hullet fra utsiden Hullet fra innsiden Spant bak babord side. fjernet og blir erstattet med flotte nye ting. Brukte Boch multi cutter for utskjæring tar tid men blir veldig bra. ser gjerne ikke så verst ut men er det. Synet bedrar. Sitér dette innlegget Link to post
Midt i blinken 2 Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Jeg tømte Biltema for champagne glass. Boret hull i alle spant og motorfester. Plasserte glass i hull og fylte opp med rå linolje. Tenker det er gode greier . Aldri med råttenskap ! Linoljen trekker fint inn. tar litt tid men dette blir goooood. Hovedsaken er at topp spant skal bli gjennomtrukket. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Blir bra dette.Skål ! Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Midt i blinken 2 Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Hei igjen godt folk . En oppdatering av helgens innsats. Nå er i hvert fall båten ren under. Det er bare gammel black varnish (!) som er igjen. Grunnlag for fjerning av gammel bunnsmøring ( en helv.... jæv.... dritt jobb. Skal en prøve å forgifte seg sakte så er dette måten. Man må bruke skikkelig maske og pustevern samt "googles") sjekke opp bordgangene og status under. Jeg regner med at jeg vil bruk Bostic i mellom bordene som tetningsmiddel. Jeg kom i tale med en hyggelig mann fra Stavern gjennom arbeidet og han sa at dette var bedre en å bruke Farm. Det holdt seg mye mykere og elastisk en andre produkt over år. ( Denne mannen eier 2 x Colin Archer ) så regner med at han vet hva han snakker om. Vider så har jeg fjernet bordet som det var hull i så nå er det ingen vei tilbake. Nå er det skikkelig båt repareringen begynner. Gamle synder : Det var ikke erstattet offerkjøl av forrige eigar så det var gått mark i hoved kjøl. Jaja, jeg har skåret ut et prøve stykke for å sjekk hvor dypt marken var gått. Så ikke så verst ut. må fjerne ca. 1,2 meter med en dybde opp på 12 cm. bilder vil komme etter at jeg har fått koblet inn sag & Høvleriet for korrekt eike mal ( kjøl) . Reparasjons måte blir som på gamle måten: Gammel kjøl Tjære Filt Tjære Ny kjøl ( Eik) Tjære Filt Tjære Offerkjøl Som alltid, er det noen kloke hoder der ute som kan anvise en mann hvordan det EGENTLIG bør gjøres så gi en lyd. Se bilder under for innhold i tekst over: Sitér dette innlegget Link to post
Ols10G Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Hei, korleis har arbeidet gått? Har fulgt med i spenning men lenge siden det har kommen nye oppdateringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.