tobixen Startet 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2016 Egentlig, SSIA sier alt. Vi var i Sverige i påsken, da streiket dieselvarmeren. Vi skiftet helt planene for påsken, kastet bort to dager og flere tusenlapper på å få byttet gitter og gløder, uten at det hjalp. Rett før sommeren var fruen innom Seatronic og ble av en eller annen grunn overbevist om at det ville være billigere å bytte ut enn å erstatte dieselvarmeren. Vel, hun er ikke så veldig god på det tekniske ... det var flere ting som ikke helt stemte, jeg burde selvfølgelig ha kryssjekket flere ganger, den varmeren hun kjøpte var en webasto radiator for å overføre varme fra motorens kjølevann til luft, den kan på ingen måte erstatte den eber'en som står der - og ny eber koster godt over ti tusen, så det er sikkert ikke helt bortkastet å prøve å reparere den vi har. Jeg har greid å skru den ut, men så stopper det helt opp ... jeg har ikke peiling på denne typen greier, det er skruer som sitter så godt fast at jeg ikke får dem ut, etc - jeg trenger nok profesjonell hjelp. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dykker Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 http://www.auto-utrustning.no/ i Perveien 32 ved Ulvensplitten Fikk overhalt Eber'en vår der. God service. . Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Den flinkeste på Eber er Per Varlid (I.M.S) i Sandefjord, tlf. 90784056. Han er også her på forumet med signaturen I.M.S. Min Eber streiket sist helg (defekt vifteenhet). Jeg fikk et godt tilbud på reparasjon hos ham, men valgte likevel å kjøpe ny som jeg hentet hos Seatronic mandag og monterte igår. Min varmer (Eberspächer D2) var 10 år nå og jeg lurte på om å fikse den selv, men droppet det selv om det ikke er så komplisert. Jeg hadde den fra hverandre "i atomer" for 5 år siden. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y Emma Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Eber er da ganske modulbasert. Alt klikker vel ikke samtidig, så om man vet hvor feilen ligger, er det som regel en rask og enkel affære å bytte delene selv. Man får kjøpt det meste av reservedeler på nettet. Mye billigere enn å skifte hele varmeren. Vi har skiftet glødeplugg, glødegitter, vifte (fire ganger) og brennkammer etter hvert som de ryker. Det er ikke så vanskelig som man skulle tro. Det vanskeligeste er faktisk å skru løs selve varmeren fra skottet. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
pipe Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 (redigert) Jeg ville levert den inn på KCL (Kolberg Caspary Lautom A/S) i Asker.De har vært importør på Webasto i en mennskealder før de begynte å forhandle Eber for 7-8 år siden.Hvis de fortsatt har verksted på hovedkontoret i Asker er det få som er så rutinerte i Norge på dette feltet.Har selv vært der på Webasto salgs kurs en gang i tiden men de kjørte også reprasjonskurs for hele landet .Driver de personene fortsatt med montering og reperasjon av varmere så skal det godt gjøres å finne noen flinkere Redigert 12.Oktober.2016 av pipe (see edit history) Link to post
tobixen Svart 12.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 (redigert) Eber er da ganske modulbasert. Alt klikker vel ikke samtidig, så om man vet hvor feilen ligger, er det som regel en rask og enkel affære å bytte delene selv. Joda, sikkert. Jeg begynte med å skru løs alt av skruer jeg fant, men gav fort opp da én av dem satt så godt fast at torx-bit'en mistet taket. Jeg ergrer meg veldig over reperasjonsbesøket i Sverige. Reperatøren koblet datamaskinen sin til varmeren vår for å kommunisere med den og spørre hvor feilen var. Deretter konstanterte han at gitter og gløder måtte byttes. Disse delene måtte bestilles. Neste dag hadde han fått delene, byttet dem ut, prøvde å starte brenneren, tittet på datasystemet igjen, og konstanterte at den antageligvis måtte skrues helt fra hverandre, rengjøres og diverse pakninger måtte kanskje byttes ... men det er en tidkrevende jobb, så det får vi ta en annen gang ... her er regningen (husker ikke hvor mange tusenlapper, men den var grov) ... glad påsk! Den greia med å koble datamaskinen til brenneren virket ganske meningsløst, i retroperspektiv. Det å bytte gløder og gitter minner meg litt om diverse verkstedsbesøk; tok man bilen inn på verksted med "startproblemer" endte man alltid opp med en regning som bl.a. inkluderte nye kabler til tennpluggene og nytt fordelerlokk - billigere å bytte enn å bruke tid på å feilsøke disse komponentene! Men, det skal sies, de delene han tok ut så temmelig oppbrukte ut. Det ble litt flashback til påsken rett før vi oppgraderte båt. Brenneren i den gamle båten var vel ganske gammel, men jeg hadde en spansk gjest som bodde på båten - han trengte varme, så han fikk liv i den, fikk lagt nye varmluftsslanger, sikret eksosslangen med varmeisolasjon, etc. Dessverre varte ikke brenneren særlig lenge før den begynte å fuske. Jeg skrudde den helt fra hverandre, rensket skikkelig opp i den og skrudde alt sammen igjen ... med det resultat at det kom alvorlig mye røyk inn i kabinen etter at jeg var ferdig :-( Etter den episoden har jeg litt lite motivasjon til å begynne på nytt igjen ... Redigert 12.Oktober.2016 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 12.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Takk, da har jeg en fin liste over steder jeg skal forsøke å ringe i morgen tidlig. Jeg fikk dessverre ikke med meg brenneren da jeg forlot båten nå, litt for mye stress og lite bærekapasitet. Nå er jeg hjemme på Grorud, og Ulvensplitten er jo ikke så langt unna. Da er det kanskje mer fristende å ta turen innom KCL, det er kun kort togavstand unna båtens nåværende posisjon. Sandefjord blir litt langt, men dersom alternativene står mellom å ta turen til Sandefjord eller overleve vinteren uten varmer ... så er det et enkelt valg! Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hekkbølgen Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Jeg ville levert den inn på KCL (Kolberg Caspary Lautom A/S) i Asker. De har vært importør på Webasto i en mennskealder før de begynte å forhandle Eber for 7-8 år siden. Hvis de fortsatt har verksted på hovedkontoret i Asker er det få som er så rutinerte i Norge på dette feltet. Har selv vært der på Webasto salgs kurs en gang i tiden men de kjørte også reprasjonskurs for hele landet . Driver de personene fortsatt med montering og reperasjon av varmere så skal det godt gjøres å finne noen flinkere KCL reparerer ikke Eber i Asker. De bruker Heatco i Ensjøveien 5, tlf 478 11 476. Når KCL mistet agenturet (importør) av Webasto gikk de over til å bli vanlig forhandler av Eber. Jeg kjøpte min Eber til bilen på KCL og fikk den installert på Heatco i Ensjøveien 5. De reparerer slike, http://www.heatco.no/marine/. Hovedkontoret til KCL er flyttet til Skoppum til info. Link to post
Servicemannen Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Her kan servicebil bestilles i oppdrag med Eber, eller varmer leveres inn. http://www.isbater.no http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Sandefjord er da ikke langt unna for Posten? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 KCL reparerer ikke Eber i Asker. De bruker Heatco i Ensjøveien 5, tlf 478 11 476. Når KCL mistet agenturet (importør) av Webasto gikk de over til å bli vanlig forhandler av Eber. Jeg kjøpte min Eber til bilen på KCL og fikk den installert på Heatco i Ensjøveien 5. De reparerer slike, http://www.heatco.no/marine/. Hovedkontoret til KCL er flyttet til Skoppum til info. Takk for oppdatert info. Ser at Asker fortsatt står som hovedkontor på hjemmesidene deres men resten stemmer sikkert. Hellanor fikk Webasto agenturet og det ble nok ikke helt slik som Webasto hadde ønsket. Ser Hellanor er ute og tilsynelatende har de tatt over styringen av importen selv. Har solgt noen Webasto til båt og bil men det begynner å bli 20 år siden. Var også på fabrikkbesøk i Tyskland med KCL. Link to post
I.M.S. Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Hvilken type Eberspächer ? Link to post
tobixen Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Airtronic D5. Jeg sjekket opp http://www.isbater.no, under "varme" var det link til http://www.eberspaecher.no/, der var det igjen en oversikt over serviceverksteder. "Fin" oversikt, illustrasjonsbildet ved linken var et kartbilde, men klikket man på liken fikk man opp en pdf med liste. Nåja, det var bare å ta for seg lista og ringe ... jeg fikk ikke tak på noen i Asker eller Bærum, og jeg fikk heller ikke napp med det samme på østsiden av byen ... men til slutt kom jeg igjennom på HeatCo på Ensjø. De har fått den inn og får sett på den i morgen. Så krysser jeg fingrene for at det blir varmt i båten til helga :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hekkbølgen Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Airtronic D5. Jeg sjekket opp http://www.isbater.no, under "varme" var det link til http://www.eberspaecher.no/, der var det igjen en oversikt over serviceverksteder. "Fin" oversikt, illustrasjonsbildet ved linken var et kartbilde, men klikket man på liken fikk man opp en pdf med liste. Nåja, det var bare å ta for seg lista og ringe ... jeg fikk ikke tak på noen i Asker eller Bærum, og jeg fikk heller ikke napp med det samme på østsiden av byen ... men til slutt kom jeg igjennom på HeatCo på Ensjø. De har fått den inn og får sett på den i morgen. Så krysser jeg fingrene for at det blir varmt i båten til helga :-) Da er det bare å krysse fingrene. Varme må en ha nå i båten! Link to post
VirtualMe Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Jeg hentet i dag min 8 år gamle D5 fra Heatco som har utført service på den. Slet med koksing og forbruk av glødegitter og plugger (for ikke å snakke om røyklegging under start). Satte den tilbake, og starter nå umiddelbart. De har plukket den i deler, rengjort, byttet "veke", pakninger og glødegitter. Kom på 3400.-, utført iløpet av en uke. Link to post
tobixen Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 "i løpet av en uke" høres ikke lovende ut. Men prisen er i allefall billigere enn å kjøpe ny ... Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 20.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 (redigert) Dieselvarmeren er enda ikke ferdig, men er nå "nummer to i køen". Med denne progresjonen kommer den sikkert til å være "nummer tre i køen" når jeg ringer i morgen? Jeg skulle heller valgt et av de firmaene som var ærlige og sa "vi har tid torsdag i neste uke" i stedet for bare "kom med den", senere etterfulgt av "i morgen har vi mye ledig tid, så vi får nok sett på den i morgen", etterfulgt av "den er nummer to i køen" én uke senere. Redigert 20.Oktober.2016 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 26.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Ferdig "om et par dager", "denne uka". Det betyr vel fredag kl 14:00 (da tar de helg). Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
I.M.S. Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Til orientering, dersom vi avtaler tid, tar jeg slike reparasjoner mens du venter, men det tar jo litt tid å kjøre til Sandefjord. Link to post
tobixen Svart 26.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Jeg tror jeg hadde slått til på den om jeg hadde visst at den ble liggende så lenge på Heatco. Ja, kanskje jeg skal vurdere å hente den ut ... vel, jeg skal tenke på det. Jeg synes det er passelig uredelig å fortelle "bare kom med den" dersom de ikke har kapasitet til å se på problemene sånn høvelig umiddelbart. Jeg prøver selv å leve etter mottoet "underpromise, overdeliver", selv om det ikke alltid er lett. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Fredags morgen var den plutselig ferdig. Ihht papirene har de demontert, skiftet noen pakninger, rensket opp og testkjørt. Jeg har skrudd den opp i båten igjen, og problemene vedvarer ... akkurat som før. Varmeren starter opp og alt ser bra ut - bortsett fra at det kommer en tydelig eksoseim ut fra varmluftskanalene. Når varmeren har gått noen minutter stopper den - fortsatt full fres på vifta, men dieselpumpa stopper å gå. Etter noen ekstra minutter skrur den seg helt av. Da er det to hypoteser, det ene er at de ikke har gjort jobben sin godt nok på Heatco og at de ikke testkjørte apparatet lenge nok. Den andre hypotesen er at det er noe lokalt i båten min som forårsaker problemene - men jeg kan ikke helt skjønne hvordan lokale problemer kan forårsake eksoslukt fra varmlufta. Varmeren har virket i flere år uten eksoslukt i kahytt, og jeg har ikke endret noe på oppsettet. Jeg sjekket at det var fri gjennomgang og ingen nedsoting på eksosslangen, jeg sjekket at det var fri luftgjennomgang på innslangen for forbrenningsluft, og jeg har også prøvd å kjøre apparatet uten lufteslangen for ventilasjonsluft tilkoblet ... jeg ser ingen feil. Idéer ... eller er det bare å ringe Heatco på mandag og klage? Nå har hovedsikringen her gått i tillegg, så nå fryser vi :-( Skal jeg si noe positivt, så er det prisen, den var noe lavere enn hva jeg hadde fryktet. Redigert 28.Oktober.2016 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dykker Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Jeg hadde min Eber D5 inne på service ifjor. Skiftet glødegitter, glødeplugg, pakninger og elektronikkhjerne. Gjorde dette da jeg hadde samme feil som deg; Varmeren startet opp, men stoppet opp og ga masse hvit røyk ut av eksos og inn i luftekanalene i båten. Klagde til verksted, de kjørte den i benk alt ok. Så sjekket jeg eksosslangen i båten. Den var morken, sprø ved lyddemper osv. Kjøpte ny eksosslange med lyddemper og monterte denne. Etter dette virket den som den skulle. Grunnen til feil etter at varmeren var reparert, var at det var for høy motstand i eksosen, dette gjorde tilbakeslag til varmeren. Glødinga slo seg av, og vifta dro inn eksos. Dette erfarte jeg også forleden dag. Pleier etter å ha startet varmeren å kjenne med handa foran eksosutløpet på skutesiden at den blir ordentlig varm. Dette gjorde jeg som vanlig , men denne gangen bare ett minutt etter oppstart. Da var ikke varmeren kommet ordentlig igang, med det resultat at handa dempet eksosutløpet så mye at det ble kvelt. Hvit røyk kom da med en gang. Prøvde det samme etter at trykket i eksosen var kommet til drift, da nyttet det ikke å kvele eksosen. Men, jeg har også lest at det er to par skjøter inne under i dekselet i varmeren som over tid kan gi spenningsfall. Hvis du etter å ha sjekket at eksosslangen er i orden, kan du feilsøke på disse koblingene. Jeg vet ikke hvor de er, men husker å ha lest de i en tråd her på BP. . Link to post
Komodo Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Varmeren starter opp og alt ser bra ut - bortsett fra at det kommer en tydelig eksoseim ut fra varmluftskanalene. Når varmeren har gått noen minutter stopper den - fortsatt full fres på vifta, men dieselpumpa stopper å gå. Etter noen ekstra minutter skrur den seg helt av. Jeg har også omtrent samme problem med min Webasto. Nå er jo det et annet merke, og gammel er den også, så helt sammenlignbart blir det ikke. I tillegg vil installasjonene avvike. Det jeg har ressonert meg fram til nå er at det muligens er flammevakta. Dersom flammevakta ikke ser flammen vil den gi beskjed til dieselpumpa om å stoppe. Deretter vil den normalt kjøre utluftingssekvensen og stoppe helt. Jeg har også merket noe eksoslukt i båten. Hos meg kommer det trolig av at den tenner en gang, stopper og kjører ny sekvens. Når den starter andre gang blir det et eller to tilbakeslag i brennkammeret som lyder som et "poff". Dette er uforbrent diesel, og gir en liten røykdott ut av inntaket til forbrenningsluft. Noe av denne røykdotten blir sugd inn i luftinntaket. For mitt vedkomne håper og tror jeg at problemet løses ved å få tak i en korrekt flammevakt. Jeg har skiftet den en gang, men den jeg fikk var noe kortere enn den originale. Teorien er da at vakta ikke klarer å se flammen ved visse situasjoner og stopper pumpa. Mao., hvis jeg var deg ville jeg begynt med å skifte flammevakt og se om problemet løses. Dersom du har kjørt en stund nå med de problemene du har bør du også åpne varmeren og sjekke at du ikke har fått koksing og soting som kan dra med seg andre problemer. Det hadde nemlig jeg fått. Filtskiva for forstøving av diesel var nesten ny, men var allerede så og si tett. Til orientering hadde jeg aldri skiftet denne før, så den har normalt veldig lang levetid. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
I.M.S. Svart 29.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2016 På airtronic d5 kan elektronikk avleses både med historikk og "verdier" under prøvekjøring og Jeg regner med at du fikk med en rapport om dette og også som viser resultatene fra testkjøringen hos verkstedet slik at varmer kan friskmeldes som sådan, og problemet ligger på tilsluttet utstyr. Den ble vel kjørt med pumpen som hører til? Eksosanlegg høres som et bra tips å begynne med. Link to post
tobixen Svart 29.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2016 Ja, de la ved et papir med historikk over hvor mange timer varmeren har gått, hvor mange feil det har vært, etc. Som sagt, jeg ser ikke noe feil med eksosen, jeg kan blåse gjennom slangen. Noe motstand er det jo alltids, men innenfor normalen? Jeg kan ikke testkjøre apparatet med eksosslangen frakoblet er jeg redd ... hm. Jeg så både på lyddemper og slange i går, det så fint ut etter mitt skjønn. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn