Jump to content

Prosjekt/servicetråd Johnson Seahorse 20 Hk

Trønderbygger

Recommended Posts

Hei ! Da er vinteren på vei :) og båten på land og motor tryggt hjemme

Så jeg tenkte jeg skulle prøve å ta en service av motoren da det vises og merkes at det ikke har blitt gjort i det siste årene

Har startet med å tappe ut gir olja

Har aldri sett noe lignende sort gugge kanskje 5 år siden sist oljeskift ?

Har planer om skifte av !

*Gir olje skift

*Legge opp kabler fra motor til lanterner med hurtigkontakt

*Nye plugger

*Plugg ledninger

*Coiler

*Nye slanger

*Nye skruer på kjøledeksel og blokk samt rens av kanaler

*Justering /sjekk av tenningscoil

*Nytt orginalt impellerhus og impeller

*Termostat sjekk

*Mulig lakkering av stamme og deksel samt nye dekaler

bilde

bilde

bilde

Liten update

Åpnet kjølekanal deksel der termostat er plassert

begynt på dekslet som har pee hole nippel

(Mangler fast nøkler for trange steder )

Skrudd av ALLE bolter på undervannshuset og gir uten så mye som et rikk ?

sitter bom fast i en bolt som ser ut til å være gjennomgående og festet med mutter i undervannshuset rett over der eksosen kommer ut

Noen som har noen ider for å få rikket den bolten ? Sitter som støpt ??

bilde

Hei komodo ,ja jeg frykter at giret er ganske hardt slitt/skadet :/ enkel måte å sjekke ?

Om det blir lakkering blir det gjort av en profesjonell ?

skal også inspisere stempler råde veiv etc før jeg koster på noe særlig

Skal prøve å åpne geare - noen som vet?

om alt ramler ut når jeg åpner eller kan man åpne gear for å inspisere det ??

Termostat var iret fast i åpen stilling

Men tilbake til undervannshuset som sitter bom fast i et syrefast gjengestag ,hvordan får jeg det løst ? Har fått skrudd av muttern men staget sitter bom fast i hulet

nei det kan du si  :giggle: hjalp ikke stort at termostaten var ødelagt heller  :rolleyes:  men fått meg ny  :thumbsup:

har enda ikke fått av kjølevannskanal dekselt på siden av motoren  :thumbsdown: , frykter at jeg må ta av powerheaden 

for å få ut den siste bolten nederst  :thumbsdown:

undervannshuset sitter noe jævlig i en bolt  :headbang:  kan jeg bruke brekkjern imellom den bolten og stammen ? 

begynner å gå lei av det ikke rikker seg etter x antall varminger  sprayinger med rustløser kaking til og med prøvd med høytrykk rund bolten for å få ut dritten ! nøtter ikke  :headbang:  :crazy:

• 2 uker senere...

Powerheaden skal du få av uten å røre undervannshuset. Sitter skrudd fast delvis ovenfra og underfra bunnplaten på dekselet og stammen hvis jeg husker korrekt. Når du drar opp powerheaden vil drivakselen sitte igjen i stammen.

Hvis du skal ha av undervannshuset vær ops på at du må skru av den vesle luken på stammen og skru ut nedre bolten på skøtemuffen for girstangen som sitter på innsiden. Drivaksel og giraksel følger med undervannshuset ned.

Når du skal løsne den siste bolten på undervannshuset, ikke forsøk å bare skru den av med makt. Et gammelt triks er å stramme-løsne-stramme-løsne........ørten ganger  slik at du knuser løs korrosjonen begge veier. Først får du kanskje løsnet en millimeter, etterhvert to millimeter osv. kan ta lang tid, men er du heldig kommer den til slutt ut med gjengene i behold i undervannshuset. Så fort du får en liten glippe spyler du inn rustløser og lar det stå en dag før du fortsetter osv. Ta tiden til hjelp når det gjelder gjenstridige bolter.

Redigert av Honduras (see edit history)

Du mener den studen/gjengestaget som er skrudd fast i undervannshuset ? Honduras?

Jeg får av den bolten som er skrudd på lett

Har ikke sjangs til og tighte til for og knuse dritt i gjengene/hullet har dog fått ut litt med stålbørste å høytrykksvasker

Har sprayet med rustløser crc og 35% rc bensin i ei uke nå ,kan je bruke brekkjern på bolten ? ?

Hei bernt

har fått skrudd av 2 muttere/bolter på oversiden samt de 4 på undersiden av stammen ? men den nekter å rikke seg ?

Kan noe ha rustet fast?

og hvor mye makt kan jeg bruke sideveis da pakningen sikkert har smeltet sammen med stammen ?

Kommer bilder av alle deler så fort jeg får de av ? håper å få av undervannshuset idag !

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...