Trønderbygger Startet 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2016 Hei ! Da er vinteren på vei :) og båten på land og motor tryggt hjemme Så jeg tenkte jeg skulle prøve å ta en service av motoren da det vises og merkes at det ikke har blitt gjort i det siste årene Har startet med å tappe ut gir olja Har aldri sett noe lignende sort gugge kanskje 5 år siden sist oljeskift ? Har planer om skifte av ! *Gir olje skift *Legge opp kabler fra motor til lanterner med hurtigkontakt *Nye plugger *Plugg ledninger *Coiler *Nye slanger *Nye skruer på kjøledeksel og blokk samt rens av kanaler *Justering /sjekk av tenningscoil *Nytt orginalt impellerhus og impeller *Termostat sjekk *Mulig lakkering av stamme og deksel samt nye dekaler Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 20.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Liten update Åpnet kjølekanal deksel der termostat er plassert begynt på dekslet som har pee hole nippel (Mangler fast nøkler for trange steder ) Skrudd av ALLE bolter på undervannshuset og gir uten så mye som et rikk ? sitter bom fast i en bolt som ser ut til å være gjennomgående og festet med mutter i undervannshuset rett over der eksosen kommer ut Noen som har noen ider for å få rikket den bolten ? Sitter som støpt ?? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Ville ikke har omlakkert den motoren, des mindre du bruker SKIKKELIG lakk, bare så det er sagt :D Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Komodo Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Støtter Sebba i det. Men en annen ting, når jeg ser de bildene av gearolja så lurer jeg på hvordan gearet ser ut innvendig. Er du sikker på at det lønner seg å bruke penger på den motoren? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trønderbygger Svart 22.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Hei komodo ,ja jeg frykter at giret er ganske hardt slitt/skadet :/ enkel måte å sjekke ? Om det blir lakkering blir det gjort av en profesjonell ? skal også inspisere stempler råde veiv etc før jeg koster på noe særlig Skal prøve å åpne geare - noen som vet? om alt ramler ut når jeg åpner eller kan man åpne gear for å inspisere det ?? Termostat var iret fast i åpen stilling Men tilbake til undervannshuset som sitter bom fast i et syrefast gjengestag ,hvordan får jeg det løst ? Har fått skrudd av muttern men staget sitter bom fast i hulet Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Da har jeg fått åpnet toppen og tatt bilder av stempel/sylinder nr 2 som man kan føle småe striper ? håper jeg sliper å hone å bytte stempler kjølekanaler i toppen ,sliter litt med en bolt på kjøledeksel på siden ? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Kim81 Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Ikke rart det er dålig kjøling når kanalene er fulle av forsteinet salt!! Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 nei det kan du si hjalp ikke stort at termostaten var ødelagt heller men fått meg ny har enda ikke fått av kjølevannskanal dekselt på siden av motoren , frykter at jeg må ta av powerheaden for å få ut den siste bolten nederst undervannshuset sitter noe jævlig i en bolt kan jeg bruke brekkjern imellom den bolten og stammen ? begynner å gå lei av det ikke rikker seg etter x antall varminger sprayinger med rustløser kaking til og med prøvd med høytrykk rund bolten for å få ut dritten ! nøtter ikke Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 noen som kan si meg on jeg kan ta av powerhead uten og demontere gir systemet ? fortsatt ikke fått av undervannshuset Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Litt bilder av demontering og furtebua ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 (redigert) Powerheaden skal du få av uten å røre undervannshuset. Sitter skrudd fast delvis ovenfra og underfra bunnplaten på dekselet og stammen hvis jeg husker korrekt. Når du drar opp powerheaden vil drivakselen sitte igjen i stammen. Hvis du skal ha av undervannshuset vær ops på at du må skru av den vesle luken på stammen og skru ut nedre bolten på skøtemuffen for girstangen som sitter på innsiden. Drivaksel og giraksel følger med undervannshuset ned. Når du skal løsne den siste bolten på undervannshuset, ikke forsøk å bare skru den av med makt. Et gammelt triks er å stramme-løsne-stramme-løsne........ørten ganger slik at du knuser løs korrosjonen begge veier. Først får du kanskje løsnet en millimeter, etterhvert to millimeter osv. kan ta lang tid, men er du heldig kommer den til slutt ut med gjengene i behold i undervannshuset. Så fort du får en liten glippe spyler du inn rustløser og lar det stå en dag før du fortsetter osv. Ta tiden til hjelp når det gjelder gjenstridige bolter. Redigert 5.November.2016 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Trønderbygger Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Du mener den studen/gjengestaget som er skrudd fast i undervannshuset ? Honduras? Jeg får av den bolten som er skrudd på lett Har ikke sjangs til og tighte til for og knuse dritt i gjengene/hullet har dog fått ut litt med stålbørste å høytrykksvasker Har sprayet med rustløser crc og 35% rc bensin i ei uke nå ,kan je bruke brekkjern på bolten ? ? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 ower headen sitter i 4 skruer under og 2 muttre på mitten ovenfra . de kjølekanaleme der var fine ikke mye grod inni der !Vist termostaten var skjev så var den ødelakt , den åpner så mye at den lukker i andre enden og blir der . må byttes ' Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Hei bernt har fått skrudd av 2 muttere/bolter på oversiden samt de 4 på undersiden av stammen ? men den nekter å rikke seg ? Kan noe ha rustet fast? og hvor mye makt kan jeg bruke sideveis da pakningen sikkert har smeltet sammen med stammen ? Kommer bilder av alle deler så fort jeg får de av ? håper å få av undervannshuset idag ! Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 17.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Da har jeg fått demontert *powerhead *intake manifold *forgasser *kjøledeksel som dekker kjølekanaler *bensin pumpe *stopp knapp *undervannshuset ENDELIG! *vannpumpehuset *drivaksling er løs fra undervannshuset (er dette vanlig)? Legger ved noen bilder fra demontering ? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Drivaksling på mindre motorer henger kun i impelleren/pumpehuset. Når dette er demontert er akselen løs Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 18.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 Da har jeg innspisert gearet og tannhjul ser bra ut ? Må nok bytte et lager i undervannshuset men hvordan har jeg ikke snøring ?? (Se bilde) Må nok også bytte o-ringen rundt gearkassehuset da den var så og si helt borte ? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 13.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Hei er det noen som har delt blokka ved veiva før på den motoren her? Må få tatt av stempel og hone opp sylindrene ? Som kanskje vil forklare hvordan jeg deler den med minst mulig skader ? Har skrudd ut alle bolter rundt veivhuset Er det bare pakning den sitter i? eller er reed ventilene skrudd fast igjenom blokka ? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Du må ta av simring holderen i bunn av veiva , også må du slå ut den liie pinnen som sitter øvers Obs denne er kon så du må slå den den rette veien - Under gafelen på gear mekanismen sitter det en aluminiums vogge sjekk den for slitasje , når det er så sort olje som her er det ofte den som er slitt Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 14.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2016 Hei bernt ! Fikk delt blokka ganske enkelt ? glemte først 2 bolter bak reed ventilene ? men bort med de 2 og vipps der kom dekslet til råden ? Så til et nytt spørsmål! Hvilke bolter er rådene skrudd fast med ? ? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 15.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2016 Hvor kan jeg kjøpe verktøy (kopper/piper) For råde boltene de ser sånn her ut Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2016 Kjøp 12kant vanlig pipe på biltema , du må nok slipe den liit da den er litt for tykk i godset , brukt det mange ganger Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 15.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2016 Hei igjen bernt ! Fant ikke noe 12 kant piper på biltema sine sider ? mulig de har i butikken men er et lite stykke ditt har en ledd-fastnøkkel som har 12 kant fant jeg ut av ? kan jeg bruke ledd-fastnøkkel eller burde jeg invistere i en biltema tur ? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2016 For demontring går vel det greit Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.