Jump to content

Saga-tråden. Alt om og rundt Saga-båtene


Astor

Recommended Posts

Her kan du poste og lese alt om og rundt Saga-båtene. Håper mange vil dele sine erfaringer etter hvert.

 

 

bilde

 

Vi skal montere en "Hansen-topp" på vår Saga 29. Hansen i Trondheim hadde ikke mal til denne båttypen og vi fikk da Atle som er firmaets mann i Leangbukta i Asker til å komme utover og ta mål.

 

Bilder kommer når toppen er montert om noen uker.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jepp det er pumpen til dusjtanken som sitter i gulvet ute i gangen under trappa di. 

Lokket er skrudd igjen med 6 skruer mener jeg å huske. Lønner seg å åpne denne fra tid til

annen så det ikke blir liggende gammel fuktighet nedider. 

Link to post

Da skal jeg få dratt ledninger opp til bryteren. Ser for meg at det kan bli en lang kronglete vei. Mulig jeg må demontere endeveggen i stikklugaren for å komme til.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Hvorfor et nytt saga-nettsted? Det finnes jo allerede et utmerket saga-forum.

Baatplassen er unik og blir nok ikke noe nytt Saga-nettsted. Jeg hadde ms Fortuna i tankene da jeg vet at han er innom her. Og LarsH har jo vært her fra starten av i 2003. ?

Edited by Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Men hvor er original ledningen da? 

Ser ellers for meg at det kanskje er lettere å dra ledningen fremover inn i  neste rom i gulvet og så følge slangen fra innsuget til toalettet

derfra og under senga i kabinen foran og inn til badet. Hvis du skjønte det... Skal ned i min egen i morgen, så kan sjekke der hvordan det ser ut.

Link to post

På min Saga 29 er det en 41 p , men når den står og går på tom gang får jeg ikke drift tempratur , får bare ca 60 grader på instrumentet , er disse sånn eller er termostaten def ?

Bernt

Tyder på en defekt termostat. Skal teste dette i morgen på min 41p.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

De fleste dieselmotorer får vel lavere temperatur på tomgang? Hos meg med en Yanmar 4JHE er det i hvert fall slik. Hvor mye lavere enn full driftstemperatur, skal jeg ikke si, men det er i hvert fall mer enn 5 grader. Og slik har det alltid vært.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg hadde ikke brydd meg særlig om det så lenge tomgangstemperaturen er 60 grader eller høyere. Tenk på alle sjøvannskjølte motorer som ikke må ha høyere temperatur enn 60 grader. Men det er jo bare å prøve og bytte termostat. Dog, muligheten er til stede for at du ikke oppnår annet enn glede ved en interessant jobb :-)

Link to post

 

bilde

 

Jeg måler at det er strøm til kontakten på baksiden av kontakten i toalettrommet ombord.

 

 

bilde

Under trappen ned til lugarene åpnet vi luken under teppet som viste hvorfor vannet fra dusjrommet ikke rant ned i avløpet. Her nede fant jeg en brent lensepumpe. Nå er vannet tømt og pumpen fjernet. 

 

 

bilde

Den andre ledningen som ligger løs bak denne kontakten er iflg. Saga Boats en ekstra ledning som er lagt fram i tilfelle eieren vil ha en 12-volts innretning i toalettrommet. Også i klesskapet ligger det en bunt klar til eventuelt lys i skapet. Smart!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

På min Saga 29 er det en 41 p , men når den står og går på tom gang får jeg ikke drift tempratur , får bare ca 60 grader på instrumentet , er disse sånn eller er termostaten def ?

Bernt

Tror det sitter en bypass termostat (hål i termostaten) för att kylvattnet alltid skall cirkulera och oftast får man så bra kylning via detta att man inte får full drifttemp.

Link to post

Mulig den er det. Den henger inne i klesskapet. Den andre inne i skapet på toalettet.

 

Jeg er ganske sikker på at disse er til ekstra høyttalere som kan monteres i salongen. Det virker rart dersom de har fremført kabler for 12V DC uten ekstra ytterisolasjon.

 

Til sammenligning er det gjort på tilsvarende måte i 315, da finner man igjen de andre endene av disse kablene i hardtop'en.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post

Hei.

 

Skyvedøren i min 207-mod. 315 har begynt å oppføre seg rart. Det virker som om det er vanskelig å "låse" den (altså ikke LÅSE, som med nøkkel) i en gitt posisjon, enten det er helt lukket, delvis lukket eller helt åpent. Håndtaket lar seg fint posisjonere til "låst" stilling. Om man tar seg bryet med å vri om selve låsen - enten med nøkkel eller med vrideren på innsiden - så står døren stødig i valgt posisjon.

 

Problemet oppstår når det er en del sidesjø. Håndtaket på døra har såpass mye masse, og med såpass lavt tyngdepunkt - at det beveger seg i sidesjø. Med ett er ikke døra "låst", og den dundrer sideveis i full fart.

 

Innsiden av døra/håndtaket ser slik ut:

 

bilde

 

...og utsiden ser slik ut:

 

bilde

 

Det kan se ut som om det mangler en (hvit?) ring rundt håndtaket på innsiden. Jeg mener at det har vært en slik der tidligere. Er det noen andre med 315 som kan bekrefte at denne ringen mangler? Har den i så fall i oppgave å lage såpass med friksjon at håndtaket ikke lever sitt eget liv?

 

Og, i tillegg: noen som vet hvor man evt. kan få tak i en slik ring som reservedel?

Edited by torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post

Hei.

 

Skyvedøren i min 207-mod. 315 har begynt å oppføre seg rart. Det virker som om det er vanskelig å "låse" den (altså ikke LÅSE, som med nøkkel) i en gitt posisjon, enten det er helt lukket, delvis lukket eller helt åpent. Håndtaket lar seg fint posisjonere til "låst" stilling. Om man tar seg bryet med å vri om selve låsen - enten med nøkkel eller med vrideren på innsiden - så står døren stødig i valgt posisjon.

 

Problemet oppstår når det er en del sidesjø. Håndtaket på døra har såpass mye masse, og med såpass lavt tyngdepunkt - at det beveger seg i sidesjø. Med ett er ikke døra "låst", og den dundrer sideveis i full fart.

 

Innsiden av døra/håndtaket ser slik ut:

 

bilde

 

...og utsiden ser slik ut:

 

bilde

 

Det kan se ut som om det mangler en (hvit?) ring rundt håndtaket på innsiden. Jeg mener at det har vært en slik der tidligere. Er det noen andre med 315 som kan bekrefte at denne ringen mangler? Har den i så fall i oppgave å lage såpass med friksjon at håndtaket ikke lever sitt eget liv? Dette er ikke så ukjent problem. Inne i låskassen er det en fjær denne fjæren har som oppgave og fjærbelaste ett stag oppe på døra og ett stag under døra. Ser du oppe i karmen og nede i karmen så er det montert nylonskinner med utsparinger i det er i disse utsparingene stagene går ned i det er slik døra blir låst ved sjøgang . Ny fjær får du av ett firma som heter Ertec. Problemet er bare att døra må ut og låskassen må demonteres for og få satt ny fjær i . Altså ikke så helt liten utfordring for og få dette til.

 

Og, i tillegg: noen som vet hvor man evt. kan få tak i en slik ring som reservedel?

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...