Astor Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Her kan du poste og lese alt om og rundt Saga-båtene. Håper mange vil dele sine erfaringer etter hvert. Vi skal montere en "Hansen-topp" på vår Saga 29. Hansen i Trondheim hadde ikke mal til denne båttypen og vi fikk da Atle som er firmaets mann i Leangbukta i Asker til å komme utover og ta mål. Bilder kommer når toppen er montert om noen uker. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Haba Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Hvorfor et nytt saga-nettsted? Det finnes jo allerede et utmerket saga-forum. Quote Link to post
Astor Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 Er denne original på 29HT? Ser at ledningen fra bryteren ikke er koblet mot pumpe eller sikringsskap. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ms Fortuna Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Jepp det er pumpen til dusjtanken som sitter i gulvet ute i gangen under trappa di. Lokket er skrudd igjen med 6 skruer mener jeg å huske. Lønner seg å åpne denne fra tid til annen så det ikke blir liggende gammel fuktighet nedider. Quote Link to post
Astor Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 Da skal jeg få dratt ledninger opp til bryteren. Ser for meg at det kan bli en lang kronglete vei. Mulig jeg må demontere endeveggen i stikklugaren for å komme til. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 (edited) Hvorfor et nytt saga-nettsted? Det finnes jo allerede et utmerket saga-forum. Baatplassen er unik og blir nok ikke noe nytt Saga-nettsted. Jeg hadde ms Fortuna i tankene da jeg vet at han er innom her. Og LarsH har jo vært her fra starten av i 2003. ? Edited October 16, 2016 by Astor (see edit history) Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ms Fortuna Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Men hvor er original ledningen da? Ser ellers for meg at det kanskje er lettere å dra ledningen fremover inn i neste rom i gulvet og så følge slangen fra innsuget til toalettet derfra og under senga i kabinen foran og inn til badet. Hvis du skjønte det... Skal ned i min egen i morgen, så kan sjekke der hvordan det ser ut. Quote Link to post
Astor Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 Det henger en lang ledning fra shower-bryteren. Blir spennende å se i morgen. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bernt Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 På min Saga 29 er det en 41 p , men når den står og går på tom gang får jeg ikke drift tempratur , får bare ca 60 grader på instrumentet , er disse sånn eller er termostaten def ? Bernt Quote Link to post
fluefiskeren Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Bra med Saga-tråd her også, som Astor helt korrekt antyder så er Båtplassen unik, og mange Sagaeiere bruker forumet. Ser på det som et godt supplement. Quote Link to post
Astor Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 På min Saga 29 er det en 41 p , men når den står og går på tom gang får jeg ikke drift tempratur , får bare ca 60 grader på instrumentet , er disse sånn eller er termostaten def ? Bernt Tyder på en defekt termostat. Skal teste dette i morgen på min 41p. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 De fleste dieselmotorer får vel lavere temperatur på tomgang? Hos meg med en Yanmar 4JHE er det i hvert fall slik. Hvor mye lavere enn full driftstemperatur, skal jeg ikke si, men det er i hvert fall mer enn 5 grader. Og slik har det alltid vært. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bernt Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 5 grader hadde vert ok men her var det snakk om ca 20 . Quote Link to post
Hulda Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Jeg hadde ikke brydd meg særlig om det så lenge tomgangstemperaturen er 60 grader eller høyere. Tenk på alle sjøvannskjølte motorer som ikke må ha høyere temperatur enn 60 grader. Men det er jo bare å prøve og bytte termostat. Dog, muligheten er til stede for at du ikke oppnår annet enn glede ved en interessant jobb :-) Quote Link to post
eysteind Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Slik var min Ad41P også helt fra den va ny også. Men satt eg den i gir i fortøyningene om vinteren fikk den driftstemperatur etter en stund, selv på tomgang. Quote Link to post
Astor Posted October 18, 2016 Author Share Posted October 18, 2016 Jeg måler at det er strøm til kontakten på baksiden av kontakten i toalettrommet ombord. Under trappen ned til lugarene åpnet vi luken under teppet som viste hvorfor vannet fra dusjrommet ikke rant ned i avløpet. Her nede fant jeg en brent lensepumpe. Nå er vannet tømt og pumpen fjernet. Den andre ledningen som ligger løs bak denne kontakten er iflg. Saga Boats en ekstra ledning som er lagt fram i tilfelle eieren vil ha en 12-volts innretning i toalettrommet. Også i klesskapet ligger det en bunt klar til eventuelt lys i skapet. Smart! Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bernt Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Det var smart , jeg savner ett 12 v uttak i kabinen . Da ligger det jo klart da . Finner man den igjen inne i dashbordet da ? Quote Link to post
Astor Posted October 18, 2016 Author Share Posted October 18, 2016 Det var smart , jeg savner ett 12 v uttak i kabinen . Da ligger det jo klart da . Finner man den igjen inne i dashbordet da ? Har ikke skjekket enda. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
176-671 Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Er ikke den ledningen til ekstra høyttalere i kabinen? Quote Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Astor Posted October 18, 2016 Author Share Posted October 18, 2016 Mulig den er det. Den henger inne i klesskapet. Den andre inne i skapet på toalettet. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Scand29bal Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 På min Saga 29 er det en 41 p , men når den står og går på tom gang får jeg ikke drift tempratur , får bare ca 60 grader på instrumentet , er disse sånn eller er termostaten def ? Bernt Tror det sitter en bypass termostat (hål i termostaten) för att kylvattnet alltid skall cirkulera och oftast får man så bra kylning via detta att man inte får full drifttemp. Quote Link to post
176-671 Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Mulig den er det. Den henger inne i klesskapet. Den andre inne i skapet på toalettet. Jeg er ganske sikker på at disse er til ekstra høyttalere som kan monteres i salongen. Det virker rart dersom de har fremført kabler for 12V DC uten ekstra ytterisolasjon. Til sammenligning er det gjort på tilsvarende måte i 315, da finner man igjen de andre endene av disse kablene i hardtop'en. Quote Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 (edited) Hei. Skyvedøren i min 207-mod. 315 har begynt å oppføre seg rart. Det virker som om det er vanskelig å "låse" den (altså ikke LÅSE, som med nøkkel) i en gitt posisjon, enten det er helt lukket, delvis lukket eller helt åpent. Håndtaket lar seg fint posisjonere til "låst" stilling. Om man tar seg bryet med å vri om selve låsen - enten med nøkkel eller med vrideren på innsiden - så står døren stødig i valgt posisjon. Problemet oppstår når det er en del sidesjø. Håndtaket på døra har såpass mye masse, og med såpass lavt tyngdepunkt - at det beveger seg i sidesjø. Med ett er ikke døra "låst", og den dundrer sideveis i full fart. Innsiden av døra/håndtaket ser slik ut: ...og utsiden ser slik ut: Det kan se ut som om det mangler en (hvit?) ring rundt håndtaket på innsiden. Jeg mener at det har vært en slik der tidligere. Er det noen andre med 315 som kan bekrefte at denne ringen mangler? Har den i så fall i oppgave å lage såpass med friksjon at håndtaket ikke lever sitt eget liv? Og, i tillegg: noen som vet hvor man evt. kan få tak i en slik ring som reservedel? Edited October 18, 2016 by torkelmj (see edit history) Quote Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Tallisman Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Hei. Skyvedøren i min 207-mod. 315 har begynt å oppføre seg rart. Det virker som om det er vanskelig å "låse" den (altså ikke LÅSE, som med nøkkel) i en gitt posisjon, enten det er helt lukket, delvis lukket eller helt åpent. Håndtaket lar seg fint posisjonere til "låst" stilling. Om man tar seg bryet med å vri om selve låsen - enten med nøkkel eller med vrideren på innsiden - så står døren stødig i valgt posisjon. Problemet oppstår når det er en del sidesjø. Håndtaket på døra har såpass mye masse, og med såpass lavt tyngdepunkt - at det beveger seg i sidesjø. Med ett er ikke døra "låst", og den dundrer sideveis i full fart. Innsiden av døra/håndtaket ser slik ut: ...og utsiden ser slik ut: Det kan se ut som om det mangler en (hvit?) ring rundt håndtaket på innsiden. Jeg mener at det har vært en slik der tidligere. Er det noen andre med 315 som kan bekrefte at denne ringen mangler? Har den i så fall i oppgave å lage såpass med friksjon at håndtaket ikke lever sitt eget liv? Dette er ikke så ukjent problem. Inne i låskassen er det en fjær denne fjæren har som oppgave og fjærbelaste ett stag oppe på døra og ett stag under døra. Ser du oppe i karmen og nede i karmen så er det montert nylonskinner med utsparinger i det er i disse utsparingene stagene går ned i det er slik døra blir låst ved sjøgang . Ny fjær får du av ett firma som heter Ertec. Problemet er bare att døra må ut og låskassen må demonteres for og få satt ny fjær i . Altså ikke så helt liten utfordring for og få dette til. Og, i tillegg: noen som vet hvor man evt. kan få tak i en slik ring som reservedel? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.