Astor Startet 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2016 Her kan du poste og lese alt om og rundt Saga-båtene. Håper mange vil dele sine erfaringer etter hvert. Vi skal montere en "Hansen-topp" på vår Saga 29. Hansen i Trondheim hadde ikke mal til denne båttypen og vi fikk da Atle som er firmaets mann i Leangbukta i Asker til å komme utover og ta mål. Bilder kommer når toppen er montert om noen uker. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Haba Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Hvorfor et nytt saga-nettsted? Det finnes jo allerede et utmerket saga-forum. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Er denne original på 29HT? Ser at ledningen fra bryteren ikke er koblet mot pumpe eller sikringsskap. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ms Fortuna Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Jepp det er pumpen til dusjtanken som sitter i gulvet ute i gangen under trappa di. Lokket er skrudd igjen med 6 skruer mener jeg å huske. Lønner seg å åpne denne fra tid til annen så det ikke blir liggende gammel fuktighet nedider. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Da skal jeg få dratt ledninger opp til bryteren. Ser for meg at det kan bli en lang kronglete vei. Mulig jeg må demontere endeveggen i stikklugaren for å komme til. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 (redigert) Hvorfor et nytt saga-nettsted? Det finnes jo allerede et utmerket saga-forum. Baatplassen er unik og blir nok ikke noe nytt Saga-nettsted. Jeg hadde ms Fortuna i tankene da jeg vet at han er innom her. Og LarsH har jo vært her fra starten av i 2003. ? Redigert 16.Oktober.2016 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ms Fortuna Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Men hvor er original ledningen da? Ser ellers for meg at det kanskje er lettere å dra ledningen fremover inn i neste rom i gulvet og så følge slangen fra innsuget til toalettet derfra og under senga i kabinen foran og inn til badet. Hvis du skjønte det... Skal ned i min egen i morgen, så kan sjekke der hvordan det ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Det henger en lang ledning fra shower-bryteren. Blir spennende å se i morgen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bernt Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 På min Saga 29 er det en 41 p , men når den står og går på tom gang får jeg ikke drift tempratur , får bare ca 60 grader på instrumentet , er disse sånn eller er termostaten def ? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Bra med Saga-tråd her også, som Astor helt korrekt antyder så er Båtplassen unik, og mange Sagaeiere bruker forumet. Ser på det som et godt supplement. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 På min Saga 29 er det en 41 p , men når den står og går på tom gang får jeg ikke drift tempratur , får bare ca 60 grader på instrumentet , er disse sånn eller er termostaten def ? Bernt Tyder på en defekt termostat. Skal teste dette i morgen på min 41p. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 De fleste dieselmotorer får vel lavere temperatur på tomgang? Hos meg med en Yanmar 4JHE er det i hvert fall slik. Hvor mye lavere enn full driftstemperatur, skal jeg ikke si, men det er i hvert fall mer enn 5 grader. Og slik har det alltid vært. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Nokså vanlig, Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 5 grader hadde vert ok men her var det snakk om ca 20 . Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Jeg hadde ikke brydd meg særlig om det så lenge tomgangstemperaturen er 60 grader eller høyere. Tenk på alle sjøvannskjølte motorer som ikke må ha høyere temperatur enn 60 grader. Men det er jo bare å prøve og bytte termostat. Dog, muligheten er til stede for at du ikke oppnår annet enn glede ved en interessant jobb :-) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Slik var min Ad41P også helt fra den va ny også. Men satt eg den i gir i fortøyningene om vinteren fikk den driftstemperatur etter en stund, selv på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Jeg måler at det er strøm til kontakten på baksiden av kontakten i toalettrommet ombord. Under trappen ned til lugarene åpnet vi luken under teppet som viste hvorfor vannet fra dusjrommet ikke rant ned i avløpet. Her nede fant jeg en brent lensepumpe. Nå er vannet tømt og pumpen fjernet. Den andre ledningen som ligger løs bak denne kontakten er iflg. Saga Boats en ekstra ledning som er lagt fram i tilfelle eieren vil ha en 12-volts innretning i toalettrommet. Også i klesskapet ligger det en bunt klar til eventuelt lys i skapet. Smart! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bernt Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Det var smart , jeg savner ett 12 v uttak i kabinen . Da ligger det jo klart da . Finner man den igjen inne i dashbordet da ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Det var smart , jeg savner ett 12 v uttak i kabinen . Da ligger det jo klart da . Finner man den igjen inne i dashbordet da ? Har ikke skjekket enda. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
176-671 Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Er ikke den ledningen til ekstra høyttalere i kabinen? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Astor Svart 18.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Mulig den er det. Den henger inne i klesskapet. Den andre inne i skapet på toalettet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Scand29bal Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 På min Saga 29 er det en 41 p , men når den står og går på tom gang får jeg ikke drift tempratur , får bare ca 60 grader på instrumentet , er disse sånn eller er termostaten def ? Bernt Tror det sitter en bypass termostat (hål i termostaten) för att kylvattnet alltid skall cirkulera och oftast får man så bra kylning via detta att man inte får full drifttemp. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Mulig den er det. Den henger inne i klesskapet. Den andre inne i skapet på toalettet. Jeg er ganske sikker på at disse er til ekstra høyttalere som kan monteres i salongen. Det virker rart dersom de har fremført kabler for 12V DC uten ekstra ytterisolasjon. Til sammenligning er det gjort på tilsvarende måte i 315, da finner man igjen de andre endene av disse kablene i hardtop'en. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 (redigert) Hei. Skyvedøren i min 207-mod. 315 har begynt å oppføre seg rart. Det virker som om det er vanskelig å "låse" den (altså ikke LÅSE, som med nøkkel) i en gitt posisjon, enten det er helt lukket, delvis lukket eller helt åpent. Håndtaket lar seg fint posisjonere til "låst" stilling. Om man tar seg bryet med å vri om selve låsen - enten med nøkkel eller med vrideren på innsiden - så står døren stødig i valgt posisjon. Problemet oppstår når det er en del sidesjø. Håndtaket på døra har såpass mye masse, og med såpass lavt tyngdepunkt - at det beveger seg i sidesjø. Med ett er ikke døra "låst", og den dundrer sideveis i full fart. Innsiden av døra/håndtaket ser slik ut: ...og utsiden ser slik ut: Det kan se ut som om det mangler en (hvit?) ring rundt håndtaket på innsiden. Jeg mener at det har vært en slik der tidligere. Er det noen andre med 315 som kan bekrefte at denne ringen mangler? Har den i så fall i oppgave å lage såpass med friksjon at håndtaket ikke lever sitt eget liv? Og, i tillegg: noen som vet hvor man evt. kan få tak i en slik ring som reservedel? Redigert 18.Oktober.2016 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Tallisman Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Hei. Skyvedøren i min 207-mod. 315 har begynt å oppføre seg rart. Det virker som om det er vanskelig å "låse" den (altså ikke LÅSE, som med nøkkel) i en gitt posisjon, enten det er helt lukket, delvis lukket eller helt åpent. Håndtaket lar seg fint posisjonere til "låst" stilling. Om man tar seg bryet med å vri om selve låsen - enten med nøkkel eller med vrideren på innsiden - så står døren stødig i valgt posisjon. Problemet oppstår når det er en del sidesjø. Håndtaket på døra har såpass mye masse, og med såpass lavt tyngdepunkt - at det beveger seg i sidesjø. Med ett er ikke døra "låst", og den dundrer sideveis i full fart. Innsiden av døra/håndtaket ser slik ut: ...og utsiden ser slik ut: Det kan se ut som om det mangler en (hvit?) ring rundt håndtaket på innsiden. Jeg mener at det har vært en slik der tidligere. Er det noen andre med 315 som kan bekrefte at denne ringen mangler? Har den i så fall i oppgave å lage såpass med friksjon at håndtaket ikke lever sitt eget liv? Dette er ikke så ukjent problem. Inne i låskassen er det en fjær denne fjæren har som oppgave og fjærbelaste ett stag oppe på døra og ett stag under døra. Ser du oppe i karmen og nede i karmen så er det montert nylonskinner med utsparinger i det er i disse utsparingene stagene går ned i det er slik døra blir låst ved sjøgang . Ny fjær får du av ett firma som heter Ertec. Problemet er bare att døra må ut og låskassen må demonteres for og få satt ny fjær i . Altså ikke så helt liten utfordring for og få dette til. Og, i tillegg: noen som vet hvor man evt. kan få tak i en slik ring som reservedel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.