tomnordfra Startet 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2016 Hei jeg har akkurat kjøpt meg en 27 fot mørebas 85 mod. med 85hk ford sabb motor. Det er to ting jeg lurer på.Det ene er om hvordan farge på frostvæsken jeg må bruke? det andre er om noen vet hva slags tette ring jeg trenger, da den kaster ut olje i fra enden på giret som går ut mot staget som går til propellen.Her er vist en side som selger deler, men jeg vet ikke hvordan del jeg trenger. http://nettbutikk.sabb.no/Kundestotte/Fremdriftsmotorer/SABB-FORD/default.aspxHåper noen kan noe om dette. Med vennlig hilsen Tomnordfra Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 først må du finne ut hva slags gear du har så må du ringe frydenbø å si att du må ha en simmaring til utgående aksel så fikser de det Sitér dette innlegget Link to post
tomnordfra Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65591/20161017_142944.jpg Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Hei, jeg har samme motor dersom det er en 2722E du har, har hatt tre båter alle med samme motor i. Jeg bruker blå kjølevæske, det heter seg at du ikke skal blande blå å rød. Jeg kjøper deler hos Joros Diesel, du finner sikkert noe på nettet om gir og tetting. Har skiftet varmeveksler/eksosmaifoild, vannpumpe. Motoren jeg har har gått nesten 6000 timer, tok av toppen og overhalte den, ingen slite kant på sylinderene. Den går sikkert 15000-20000 timer, i følge Joros. Mvh Jonn Sitér dette innlegget Link to post
tomnordfra Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Hei da har jeg fått vite at dette er et borg warner gir å har fått tilsendt 3 forskjellige simmeringer fra KD trading å håper bare at ett av dem passer, må bare sende tilbake de 2 som ikke passet. Men hvordan er framgangsmåten ved å bytte simmering? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Ja det er Borg Warner (velet drive) ligner veldig på mitt som er modell:10-18012 Ratio. 2,91:1 Samme klemflens med åpning for å sette inn en lektestomp så du får låst akselen så den ikke sviver rundt, hvis du må slepes. Giret får ikke smøring når motoren står og en blir slept. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tomnordfra Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Takk for tipset angående sleeping Sitér dette innlegget Link to post
tomnordfra Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Men når jeg skal bytte simmeringen må jeg løsne selve revers huset da eller holder det å løsne flensen å skyve aksel bakover? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Du løsner de 4 skruene i flensen og skyver klemflens og aksling akterover så langt du kan. Så er det bare å løsne mutteren 1 dra ut flensen 2 og skifte oil seal 7 etter det jeg ser av en vilkårlig rmanual jeg fant på nett. Mulig flensen 5 må av hvis oil seal 7 er satt inn innenifra?. Manualer her https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=borg%20warner%20manual Redigert 28.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tomnordfra Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Ok takk skal du ha, skal prøve meg på dette i løpet av helgen vis jeg får tid. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Ikke ofte en leser om lekk oil seal på Borg Warner ””M/S Bastard”” hadde det. https://baatplassen.no/i/topic/25540-borgwarner-gear-lekker-hvordan-demontere/ Fant denne her burde ditt gir være. http://www.kdtrading.no/borg-warner Greit i sjekke oppretningen når du løsner flensen, så du får en pekepinn om hva du har i vente.. Du sier ikke noe om timetallet på motoren. Oppretting er viktig, Vibrasjon kan gi den type følgeskade du har fått. Men en skulle begynt med å se at akslingen ligger mitt i hylserøret men da bør en stå på land. Men det går og ta det på følelsen når en entrer klemflensen til gearet så fåe en ta det på ny når en er på land. Da jeg monterte inn Centa fleksibekkopling fikk jeg beskjed om å rette opp til max. 0.1 mm. helllst mindre. Og Sabb sier vel her "null " sitat "hvis blamålet kan føres inn med samme press rundt hele flensen er motoropprettingen riktig"" Redigert 28.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tomnordfra Svart 12.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 Motor har gått 12000 timer. Har fått byttet simmering utg. aksel 71/72 (inline + v-gear) (ny mod) men serat den fortsatt kaster ut litt olje, han som byttet simmeringen mente at det kan komme ut gjengengene, at man kanskje må smøre på noe å skru til. Men har også oppdaget at pakkboksen leker inn vann. Det kommer ganske mye etter at man har kjørt en liten tur. Presser man på med fett så får man begrenset dette til 1 drypp vær 2-3 sekund. Er en liten pakkboks så er nok simmeringen der også som er gåen. Kan jeg bruke samme simmering som jeg brukte på giret? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.