Jump to content

Ford Sabb 85hk, hvilket gir er dette? Type frostvæske?


tomnordfra

Recommended Posts

Hei jeg har akkurat kjøpt meg en 27 fot mørebas 85 mod. med 85hk ford sabb motor. Det er to ting jeg lurer på.
Det ene er om hvordan farge på frostvæsken jeg må bruke? det andre er om noen vet hva slags tette ring jeg trenger, da den kaster ut olje i fra enden på giret som går ut mot staget som går til propellen.
Her er vist en side som selger deler, men jeg vet ikke hvordan del jeg trenger. http://nettbutikk.sabb.no/Kundestotte/Fremdriftsmotorer/SABB-FORD/default.aspx
Håper noen kan noe om dette.
 
Med vennlig hilsen Tomnordfra

Link to post

Hei,

jeg har samme motor dersom det er en 2722E du har, har hatt tre båter alle med samme motor i.

Jeg bruker blå kjølevæske, det heter seg at du ikke skal blande blå å rød.

Jeg kjøper deler hos Joros Diesel, du finner sikkert noe på nettet om gir og tetting.

Har skiftet varmeveksler/eksosmaifoild, vannpumpe.

Motoren jeg har har gått nesten 6000 timer, tok av toppen og overhalte den, ingen slite kant på sylinderene.

Den går sikkert 15000-20000 timer, i følge Joros.

Mvh Jonn

Link to post
  • 2 uker senere...

Du løsner de 4 skruene i flensen og skyver klemflens og aksling akterover så langt du kan.

Så er det bare å løsne mutteren 1 dra ut flensen 2 og skifte oil seal 7 etter det jeg ser av en vilkårlig rmanual jeg fant på nett.

Mulig flensen 5 må av hvis oil seal 7 er satt inn innenifra?.

 

Manualer her    https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=borg%20warner%20manualbilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ikke ofte en leser om lekk oil seal på Borg Warner  ””M/S  Bastard”” hadde det.

https://baatplassen.no/i/topic/25540-borgwarner-gear-lekker-hvordan-demontere/

 

Fant denne her burde ditt gir være.

http://www.kdtrading.no/borg-warner

 

Greit i sjekke oppretningen når du løsner flensen, så du får en pekepinn om hva du har i vente.. 

 

Du sier ikke noe om timetallet på motoren.

 

Oppretting er viktig, Vibrasjon kan gi den type følgeskade du har fått.

Men en skulle begynt med å se at akslingen ligger mitt i hylserøret men da bør en stå på land.

Men det går og ta det på følelsen når en entrer klemflensen til gearet  så fåe en ta det på ny når en er på land. 

 

Da jeg monterte  inn Centa fleksibekkopling fikk jeg beskjed om å rette opp til max. 0.1 mm. helllst mindre.

Og Sabb sier vel her "null "  sitat "hvis blamålet kan føres inn med samme press rundt hele flensen

er motoropprettingen riktig""

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 3 uker senere...

Motor har gått 12000 timer. Har fått byttet simmering utg. aksel 71/72 (inline + v-gear) (ny mod) men serat den fortsatt kaster ut litt olje, han som byttet simmeringen mente at det kan komme ut gjengengene, at man kanskje må smøre på noe å skru til. Men har også oppdaget at pakkboksen leker inn vann. Det kommer ganske mye etter at man har kjørt en liten tur. Presser man på med fett så får man begrenset dette til 1 drypp vær 2-3 sekund. Er en liten pakkboks så er nok simmeringen der også som er gåen. Kan jeg bruke samme simmering som jeg brukte på giret? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...