Bav33dag Startet 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2016 Jordfeilbryter løser ut med ujevne mellomrom. Jeg finner ikke noe mønster. Landstrømkabel er sjekket. Støpsler ser fine ut. Nabobåter har ikke samme problem. Det virker ikke som om det spiller noen rolle om VVbereder er på eller av. Lader er alltid tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 (redigert) Om dette er jordfeilbryteren som kun går til Vv berederen, så må du også sjekke kabelen, mulig den har ligget og gnisset en plass. Redigert 18.Oktober.2016 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bav33dag Svart 18.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Jordfeilbryter dekker all 230V installasjon. Lader, Mikro, VVbereder og stikkontakter. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 (redigert) Overledning i vv-elementet? Trekk ut stikk til vv-tank. Redigert 18.Oktober.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Det kan også være jordfeilbryteren som har sett sine beste dager. Har ved flere anledninger erfart at det er jordfeilbryteren som er dårlig. Om du har tilgang til isolasjonsmåler så finner du ut om anlegget er tett. Husk på at evt termostater og brytere må ligge inne. Sitér dette innlegget Link to post
Seabird1500 Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 (redigert) Moderne isolasjonstestere har ofte også en funksjon for jordfeilbryter test (Instrumentet instilles på RCD). Ved en slik test får du fastslått om jordfeilbryter kobler ut ved for lav jordfeilstrøm. Obs! Det kan oppstå andre feil med jordfeilbrytere som kan føre til utilsiktet utkobling selv om den passerer denne testen. Alle induktive/kapasitive laster gir en liten feilstrøm til jord, slik at i normaltilstand vil du alltid ha en lekkasje til jord. Denne vil variere med hva av utstyr som er innkoblet til enhver tid. Hvis jordfeilbryteren begynner å bli "løs på avtrekkern" kan det fort skje at den kan koble ut innimellom når f.eks. du har mye elektronikk/led innkoblet og en kjølekompressor el. starter. På generell basis ut ifra min erfaring er jordfeil som tilsynelatende kommer og går ofte forårsaket av vann på steder det ikke bør være vann. Eller som jeg forklarte over en kombinasjon av summerte lekkasjestrømmer og jordfeilbryter som opererer utenfor spesifikasjon. Ville utført isolasjonstest først av alt. Viktig å ikke "megge" mellom fasene, kun mellom hver fase og jord. Og megg med 500v så vil du få klar indikasjon på en jordfeil som kanskje er liten/varierende ved 230v. Redigert 18.Oktober.2016 av Seabird1500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Hadde samme feil på min båt. Det var korrosjon i VV-tanken. Prøv å koble ut VV-tanken å se om jordfeilbryteren slås ut?? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Koppla bort alla förbrukningskretsar och se om jordfelsbrytaren löser ändå. Koppla i annat fall sedan in en krets i taget och försök finna ut om Du kan lokalisera felet den vägen. Har Du inverter ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Bav33dag Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Jeg takker for mange gode råd og tilbakemeldinger. På lørdag skal jeg gå igjennom systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.