Mahogny cruiser Startet 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2016 (redigert) Dette har vært ett tema her inne flere ganger, men vil gjerne ha ett perfekt oppsett for lading ombord via dynamo og landstrøm. har en motor, en dynamo. Skal lade ett eller to (like batterier i parallell) startbatteri, forbruk, og ett gelbatteri til baugtruster. Hva trenger jeg, og hva er det beste oppsettet. Redigert 18.Oktober.2016 av Mahogny cruiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Jeg har en sånn Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Emil13 Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 eller 1/2/1+2 manuelt bryter koster ca 250kr så kan du velge manueltt batt 1 -start batt lades med motor i gang batt 2 -forbruk -//- -//- -//- -//- 1+2 begge og begge lades med motor i gang Sitér dette innlegget Link to post
Mahogny cruiser Svart 18.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Hei og takk for tipset. Da har jeg bestilt en lik. Jeg har en sånn Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Hadde også en slik quick i forrige båt. Og har kjøpt en til den nye.. Men pass på ladespenning til gel batteriet da. Skal ikke lades med samme som syre vel . Denne saken fra quick hjelper ikke til med det. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Håper du blir fornøyd. Jeg har hatt min i ca. 3 år og er veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Joerg Becker Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Men pass på ladespenning til gel batteriet da. Skal ikke lades med samme som syre vel . Denne saken fra quick hjelper ikke til med det. Det er viktig med Gel og problemstillingen kan ikke understrekes tykt nok! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gtir_man Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Hva vil du foreslå Joerg ? Sitter selv med samme problematikken til våren ..... Blysyre batterier på start,vinsj,truster og Gel på forbruk. Hvordan enklest sørge for riktig lading til Batteriene Sitér dette innlegget Link to post
Mahogny cruiser Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Men leser på nettet at de nyere gel batteriene skal kunne tåle samme lading? Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Mine Haze skal ha 13.6-13.8 float og 14.4 maks.. tviler på at dynamoen min lader over 14.4 men vet jo aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Nå vet jeg ikke hva Mahogny Cruiser fant, men "normale" Gel lades kun med maks 14,4V.Denne spenningen ble tidligere @ 20°C, nå finnes det en del produsenter som sier 25°C. Enkelt forklaring. Også Gel-batterier er ikke annet enn bly-syre, bare at selve elektrolytet (syre) er bundet som gele. Dette er praktisk sålenge alt virker som det skal, men Gel-batterier er ekstrem følsom for høye temperaturer.Et av de vanlige problemene som kan oppstå er da at det dannes gass-bobler mellom gele og bly-platene. Disse bobler dannes -ikke- tilbake = arealet mister kontakt = ikke noe flyt av strom = arealet er død for godt. Derfor er det øverste krav å se på temperaturen der batteriene arbeider i (obs: Batterier varmes opp også ved lading og utlading) dvs. å bruke adaptive ladere som ikke overskrider maksimale spenninger iht batteriets datablad.Dette krever også at laderne må arbeide temperaturkompensert, og at selve kompensasjonen passer til "ditt" batteri mht. nøyaktig databladet som gjelder for den. Erfaringen her viser at det er best hvis man begrenser ladespenninger om et lite hakk, men utjevner litt lengre isteden.I tillegg kan man bruke preventive tiltak som f.eks. batteri-desulfatorer/pulsere som arbeider med ekstrem lite energi. Her ser man allerede at skilledioder ikke alltid er beste valget siden spenningsfall på en uttak med høy belastning kan føre til spenningsøkning på en annen uttak med lite belastning.Klassisk situasjon for (tomme) forbruksbatterier og (alltid fulle) batterier som bare forsyner start og baugen (vinsj, truster mm.)Før noen diskuterer MOS-FET og normale dioder: Også FET leverer spenningsfall, bare tydelig mindre.Problemet er likevel det samme når det flyter strøm. En løsning er å bruke presis styring og relébasert fordeling siden reléer ikke har noe diodeeffekt.En annen mulighet er batteri-maintainere, stabiliserte DC-DC-vandlere,og "riktige" BB-ladere (Batteri-til-Batteri-ladere som arbeider som landstrømladere). Så, husk i alle fall maks. 14,4V @ 20°C hvis du tenker på normale GEL. Men husk å sjekke alltid (! ..gjelder for absolutt alle batterier) databladet til nøyaktig batteriene du har siden det også finnes noen unntak som tåler enda mindre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mahogny cruiser Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Takk for veldig utdypende svar. Sprang bed i båten for å sjekke. Her er hva jeg fant. Var på Sand i Ryfylke for å kjøpe GEL batteri. Ser vel nå at det ikke er helt det han har solgt meg. Heldigvis kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Mahogny cruiser Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Videre så har jeg bestilt denne til lading fra landstrøm https://www.maritim.no/pronautic-1230p-12-volt-30-amp-3-bank-batterilader#.WAdUfoYzeEc Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 AGM batteri du har kjøpt ;) Pass på ladestrømmen ihvertfall. Min far ødela et Solar 290ah på hytta med feil instilling på solcelleregulatoren, den sto på GEL i stede for AGM.. skal ikke mye til at det går i stykker over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Her kan en optimalisere ut fra temperaturen tre blå flagg på venstre side http://sonnak.com/batterikunskap/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Joerg Becker Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Ja, det er Euroglobe AGM.Hvis ikke du bruker batteriene i konstant syklisk drift da blir anbefalingen at du reduserer Float til 13,3V. Jeg forstår bare ikke hvorfor du kjøpte denne laderen? Mellom den og siste serien ligger 1 komplett serie/nesten 5 år, to komplette softwareblokker, og den nyeste 30A fra Sterling koster kun 68,- mer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mahogny cruiser Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Nei si det. Rart at Maritim ikke selger de nyeste versjonene ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 (redigert) Vet ikke. Denne laderen lader jo også, hvorfor skal man ikke selge den til noen som er interessert å kjøpe? Du blir trolig skremt hvis du virkelig ville sjekke "nyhetene" du ser i de store butikkene mot det som ha skjedd ute i verden.I grunn er det bare spesialiserte fagforhandlere som er "up to date" til nesten en hver tid, og det gjelder for det meste en kan kjøpe fra "tannbørster til jagerfly". JørgNB: Les de første linjene på den side her fra ProMariner. Redigert 19.Oktober.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mahogny cruiser Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Mye å holde styr på. Hvordan blir det når jeg nå kobler alt opp. Må det være noe skille mellom landstrøm oppsettet og dynamo oppsettet? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Jeg regner med at du ikke har tenkt å la motoren gå lenge mens du lader med landstrømladeren. (?) Laderen burde ikke reagere på selve start av motoren, sånt sett med tanke på laderen. Men den ville reagere når spenningen så spretter opp pga. to ladekilder, også når batteriet ditt skulle være tom.Og i så fall (med tom batteri) ville du også levere alt for mye strøm på det enslige forbruksbatteriet, du husker jo sikkert at den ikke skal lades med mer enn ca. 30A "på tom mage" (31,2A ifølge produsenten). Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mahogny cruiser Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Nei har ikke planer om å la motor gå samtidig som landstrøm er tilkoblet, men det er dette med alt kan jo skje ? Er det noe en i tillegg kan monterer for å forhindre slik skade. Og igjen, takk for at du tar seg tid til å dele av dine eminente kunnskaper om emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Først og fremst er dette jo teori. Sjansen at det ene batteriet er tom når du først var koblet til landstrøm er jo relativt liten. Men dog, det skader ikke å ha dette i hodet også.Og skulle det likevel skje regelmessig (tomme batterier pga. manglende landstrøm) da kunne man installere en relé som forhindrer motorstart med landstrøm innkoblet. Riktignok burde man også ta en titt på dynamoen din. Har du standard med f.eks. 70 -80A, eller t.o.m. større og i tillegg med høy setpoint, da ville det vare verdt en analyse hvordan du bruker båten din og om man enten bør begrense ladestrømmen eller øke på antall (tomme) batterier slik at de (samlet) kan ta imot mer strøm. Eksempel: Ditt ene batteri er beregnet for maks 31,2A når den er tom.Har du en god 60A dynamo da kan den levere noe med vel ca. 40 - 50A når spenningsfallet er høy/motstandet er liten.Dvs. i grunn for mye allerede, og en større dynamo gjør det bare verre (strømbegrensning anbefales). To av det samme type batterier kunne da altså motta 62,4A ifra dynamoen = tydelig bedre. Tre stykke ville da kunne svelge 94,6A = enda bedre, osv. osv. Enda flere batterier av denne typen ville snu dette bildet,siden disse da kan kreve for mye fra dynamoen.Da må man se på dynamoen og hva den tåler, evt. installere noe strømbegrensning for den.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fantino Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Du kopler 3 ladeutganger fra lader direkte til de tre batteripakkene og det samme med de 3 utgangene fra Quick ladeskille. Du trenger ikke ytterligere skille. At motor går lenge mens landstrømlader står på anser jeg som usannsynlig? Det skjer uansett ikke noe annet enn at batteriene får ekstra mye lading men lader eller dynamoregulator vil nok regulere seg ned da de ser høy spenning fra den andre kilden. Landstrømlader bør nok settes til floatspenning 13.3 V eller deromkring slik Joerg foreslår. Og hvis + fra dynamo går direkte til starter og videre til startbatteri må denne flyttes til inngang på Quick-ladeskille. Avhengig av hvilken dynamo du har _kan_ det være at du må bruke 'IE' utgang på ladeskille for å gi startstrøm til dynamo slik jeg har forstått det. Det har ikke vært nødvendig på de jeg har koplet opp (VP D3 og D6). Dette skal stå beskrevet i manual til ladeskillet. Husk også at ladeskillet må ha en tynn jordledning for å fungere (til kabelskostiften merket jord). Sitér dette innlegget Link to post
Mahogny cruiser Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Mange takk skal dere ha. Da er det bare å vente på ar posten kommer frem. Gleder meg til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Lander av type "strømforsyning" når det er hovedbryter mellom laderen og batteriene. Alternativ kobling kan være å koble en av utgangene fra ladeseparatoren direkte til forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.