Jump to content

Lading av 3 batterier, en motor, en dynamo


Mahogny cruiser

Recommended Posts

Dette har vært ett tema her inne flere ganger, men vil gjerne ha ett perfekt oppsett for lading ombord via dynamo og landstrøm.

har en motor, en dynamo.

Skal lade ett eller to (like batterier i parallell) startbatteri, forbruk, og ett gelbatteri til baugtruster.

Hva trenger jeg, og hva er det beste oppsettet.

Redigert av Mahogny cruiser (see edit history)
Link to post

Men pass på ladespenning til gel batteriet da. Skal ikke lades med samme som syre vel . Denne saken fra quick hjelper ikke til med det.

:thumbsup:

Det er viktig med Gel og problemstillingen kan ikke understrekes tykt nok!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nå vet jeg ikke hva Mahogny Cruiser fant, men "normale" Gel lades kun med maks 14,4V.
Denne spenningen ble tidligere @ 20°C, nå finnes det en del produsenter som sier 25°C.

 

Enkelt forklaring.

Også Gel-batterier er ikke annet enn bly-syre, bare at selve elektrolytet (syre) er bundet som gele.

 

Dette er praktisk sålenge alt virker som det skal, men Gel-batterier er ekstrem følsom for høye temperaturer.
Et av de vanlige problemene som kan oppstå er da at det dannes gass-bobler mellom gele og bly-platene.

Disse bobler dannes -ikke- tilbake = arealet mister kontakt = ikke noe flyt av strom = arealet er død for godt.

 

Derfor er det øverste krav å se på temperaturen der batteriene arbeider i (obs: Batterier varmes opp også ved lading og utlading)

dvs. å bruke adaptive ladere som ikke overskrider maksimale spenninger iht batteriets datablad.
Dette krever også at laderne må arbeide temperaturkompensert,

og at selve kompensasjonen passer til "ditt" batteri mht. nøyaktig databladet som gjelder for den.

 

Erfaringen her viser at det er best hvis man begrenser ladespenninger om et lite hakk, men utjevner litt lengre isteden.
I tillegg kan man bruke preventive tiltak som f.eks. batteri-desulfatorer/pulsere som arbeider med ekstrem lite energi.

 

 

Her ser man allerede at skilledioder ikke alltid er beste valget siden spenningsfall på en uttak med høy belastning

kan føre til spenningsøkning på en annen uttak med lite belastning.
Klassisk situasjon for (tomme) forbruksbatterier og (alltid fulle) batterier som bare forsyner start og baugen (vinsj, truster mm.)
Før noen diskuterer MOS-FET og normale dioder: Også FET leverer spenningsfall, bare tydelig mindre.
Problemet er likevel det samme når det flyter strøm.

 

En løsning er å bruke presis styring og relébasert fordeling siden reléer ikke har noe diodeeffekt.
En annen mulighet er batteri-maintainere, stabiliserte DC-DC-vandlere,
og "riktige" BB-ladere (Batteri-til-Batteri-ladere som arbeider som landstrømladere).

 

Så, husk i alle fall maks. 14,4V @ 20°C hvis du tenker på normale GEL.

Men husk å sjekke alltid (! ..gjelder for absolutt alle batterier) databladet til nøyaktig batteriene du har

siden det også finnes noen unntak som tåler enda mindre. 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ja, det er Euroglobe AGM.
Hvis ikke du bruker batteriene i konstant syklisk drift da blir anbefalingen at du reduserer Float til 13,3V.

 

Jeg forstår bare ikke hvorfor du kjøpte denne laderen?

Mellom den og siste serien ligger 1 komplett serie/nesten 5 år, to komplette softwareblokker,

og den nyeste 30A fra Sterling koster kun 68,- mer.

 

:seeya:

Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Vet ikke.

Denne laderen lader jo også, hvorfor skal man ikke selge den til noen som er interessert å kjøpe?

 

Du blir trolig skremt hvis du virkelig ville sjekke "nyhetene" du ser i de store butikkene mot det som ha skjedd ute i verden.
I grunn er det bare spesialiserte fagforhandlere som er "up to date" til nesten en hver tid,

og det gjelder for det meste en kan kjøpe fra "tannbørster til jagerfly".

 

:seeya:

Jørg

NB: Les de første linjene på den side her fra ProMariner.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg regner med at du ikke har tenkt å la motoren gå lenge mens du lader med landstrømladeren. (?) :smiley:

 

Laderen burde ikke reagere på selve start av motoren, sånt sett med tanke på laderen.

Men den ville reagere når spenningen så spretter opp pga. to ladekilder, også når batteriet ditt skulle være tom.

Og i så fall (med tom batteri) ville du også levere alt for mye strøm på det enslige forbruksbatteriet,

du husker jo sikkert at den ikke skal lades med mer enn ca. 30A "på tom mage" (31,2A ifølge produsenten).

:seeya: 
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Først og fremst er dette jo teori.

Sjansen at det ene batteriet er tom når du først var koblet til landstrøm er jo relativt liten.

Men dog, det skader ikke å ha dette i hodet også.

Og skulle det likevel skje regelmessig (tomme batterier pga. manglende landstrøm)

da kunne man installere en relé som forhindrer motorstart med landstrøm innkoblet.

 

Riktignok burde man også ta en titt på dynamoen din.

Har du standard med f.eks. 70 -80A, eller t.o.m. større og i tillegg med høy setpoint,

da ville det vare verdt en analyse hvordan du bruker båten din og om man

enten bør begrense ladestrømmen eller øke på antall (tomme) batterier slik at de (samlet) kan ta imot mer strøm.
 

Eksempel:

Ditt ene batteri er beregnet for maks 31,2A når den er tom.
Har du en god 60A dynamo da kan den levere noe med vel ca. 40 - 50A når spenningsfallet er høy/motstandet er liten.
Dvs. i grunn for mye allerede, og en større dynamo gjør det bare verre (strømbegrensning anbefales).

 

To av det samme type batterier kunne da altså motta 62,4A ifra dynamoen = tydelig bedre.

Tre stykke ville da kunne svelge 94,6A = enda bedre, osv. osv.

Enda flere batterier av denne typen ville snu dette bildet,
siden disse da kan kreve for mye fra dynamoen.
Da må man se på dynamoen og hva den tåler, evt. installere noe strømbegrensning for den.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Du kopler 3 ladeutganger fra lader direkte til de tre batteripakkene og det samme med de 3 utgangene fra Quick ladeskille. Du trenger ikke ytterligere skille. At motor går lenge mens landstrømlader står på anser jeg som usannsynlig? Det skjer uansett ikke noe annet enn at batteriene får ekstra mye lading men lader eller dynamoregulator vil nok regulere seg ned da de ser høy spenning fra den andre kilden. Landstrømlader bør nok settes til floatspenning 13.3 V eller deromkring slik Joerg foreslår. Og hvis + fra dynamo går direkte til starter og videre til startbatteri må denne flyttes til inngang på Quick-ladeskille. Avhengig av hvilken dynamo du har _kan_ det være at du må bruke 'IE' utgang på ladeskille for å gi startstrøm til dynamo slik jeg har forstått det. Det har ikke vært nødvendig på de jeg har koplet opp (VP D3 og D6). Dette skal stå beskrevet i manual til ladeskillet. Husk også at ladeskillet må ha en tynn jordledning for å fungere (til kabelskostiften merket jord).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...